تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال با چه روش هایی امکان پذیر است؟

مدت زمان قابل توجهی از ظهور ارزهای نوین دیجیتال نمی‌گذرد و این پدیده‌های نوظهور اقتصادی تاکنون توانسته‌اند طرفداران زیادی را از سراسر دنیا به سمت خود بکشند که باعث جذب سرمایه چشم‌گیری در بازار رمز ارزهای دیجیتال شده است. قطعا میل کاربران و مخاطبان این بازار نسبت به سرمایه‌گذاری‌ و بهره‌وری از آن بی‌دلیل نیست. علت استقبال گسترده و فراگیر از بستر بازار ارزهای دیجیتال در عصر کنونی، شاخصه‌ها و ویژگی‌های مثبتی است که این نوع از ارزها دارند؛ چرا که با تمام ویژگی‌های خود تحولی را در اقتصاد جهانی پدید آورده‌اند و این تغییرات همچنان در حال شکل‌گیری و تداوم است. بدون‌شک در میان تمامی دلایل گرایش سرمایه‌گذاران به این بازار را می‌توان نوسانات قیمت ارز دیجیتال در بازه‌های زمانی مختلف دانست.

نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال

در لیست ارز دیجیتال هر کدام دارای ارزش مشخصی هستند که خرید و فروش آن‌ها بر اساس آن میزان ارزشی که دارند صورت خواهد پذیرفت. از زمان معرفی و عرضه انواع این رمز ارزها در بسترهای دیجیتال تاکنون همیشه نوسانات قیمت متوجه انواع آن‌ها بوده است؛ هر چند که معمولا این نوسان‌ها بسیار کم و ناچیز هستند، اما با این وجود باز هم شرایط ناپایدار آن‌ها باعث انگیزه سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری و معامله می‌شود.

بهتر است از این موضوع غافل نشویم که در اوایل آغاز به کار رمز ارزهای معروفی نظیر بیت کوین، دیجیتال کوین و … برخی از این ارزها با رشد قیمت تصاعدی و چند برابری طی بازه‌های کوتاه مدت روبه‌رو می‌شدند که شاید در اوایل کار آن‌ها چندان خارق‌العاده و دور از انتظار به حساب نمی‌آمد؛ اما این موضوع می‌تواند احتمال تغییر قابل توجه قیمت لحظه‌ای ارز دیجیتال در هر زمان را زنده نگه دارد.

با تمام دلایل منطقی که برشمرده شد، تحلیل قیمتی جدول ارز دیجیتال اهمیت به‌سزایی برای تریدرها و همچنین کسانی که قصد شروع سرمایه‌گذاری و تبادل در این بستر دارند، خواهد داشت. به طور کلی تحلیل تخصصی این بازار توسط کارشناسان، حتی توسط خود تریدرهای باتجربه به روش‌های گوناگون صورت می‌پذیرد که مهم‌ترین آن‌ها شامل: تحلیل فاندامنتال و تحلیل تکنیکال می‌شوند.

در تحلیل فاندامنتال اصولا آنالیز قیمت ارز دیجیتال بر مبنای نگرش کلی و پایه‌ای به ارز مورد نظر انجام می‌گیرد. در این روش که تحلیلگران و کارشناسان بازار کریپتوکارنسی با سنجش ارزش دارایی یک ارز در بسترهای اقتصاد دیجیتال صورت می‌پذیرد، تمامی عوامل خارجی و فاکتورهای اجتماعی موثر بر قیمت مورد توجه قرار می‌گیرند. اساسا همانطور که از نام این سبک ارزیابی مشخص است، پیش‌بینی قیمت و آینده یک رمز ارز کاملا پایه‌ای و مفصل انجام خواهد پذیرفت؛ بنابراین انتظار می‌رود که پیش‌بینی‌های حاصل از این روش در بلندمدت تخمین‌های نسبتا درستی را ارائه دهند.

سایر روش‌ها که عمدتا به منظور برآوردهای کوتاه مدت و موقت ارائه می‌شوند، بیشتر روی بررسی میزان سوددهی رمزارزها برای بازه زمانی مورد نظر تریدرها خواهد بود. روش تکنیکال از جمله این روش‌هاست که در آن ارزیابی قیمت انواع ارزها و روند تغییرات آن‌ها در مقایسه با یکدیگر از فرآیندهای اصلی به حساب می‌آید. با این توصیفات اگر شما به عنوان یک تازه وارد به دنیای ارزهای دیجیتال قصد شروع یک سرمایه‌گذاری یا خرید و فروش را دارید، توصیه می‌شود تا در گام اول با استفاده از نظر مشاوره‌ای کارشناسان خبره یک تحلیل فاندامنتال از قیمت ارز دیجیتال مورد نظر خود داشته باشید تا ریسک کار شما در اولین قدم به حداقل برسد. شما می‌توانید جهت بررسی قیمت ارز دیجیتال به والکس مراجعه کنید.

عوامل موثر بر قیمت ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال هنوز نوظهور و در مرحله رشد و شکل‌گیری به سر می‌برند و آنطور که باید قابل مقایسه با اسکناس‌های معتبر کشورهای مختلف نیستند؛ اما با این وجود همانند ارزهای فیات واحدهای معتبری از پول محسوب می‌شوند که در مقیاس‌های مربوط به خود دارای ارزش اقتصادی و بازاری هستند؛ بنابراین همانند سایر ارزهای معتبر بعضا تحت تاثیر عوامل خارجی اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و … قرار خواهند گرفت. در ادامه برخی از این عوامل را معرفی و بررسی خواهیم نمود.

قانون‌گذاری ناظران

طبق آنچه که در وایت پیپر ارزهای دیجیتال مطرح نظیر بیت کوین قید شده است، این ارزها به منظور گسترش فرصت‌های اقتصادی برای عموم مردم و جلوگیری از انحصار و تسلط بانک‌ها بر پول‌های شهروندان کشورها به وجود آمده‌اند؛ بنابراین انتظار می‌رود که نهادهای اقتصادی و سیاست‌گذار نقش کنترل‌کننده‌ای بر قیمت ارز دیجیتال نداشته باشند، اما نباید فراموش کرد که چنین نهادهایی تا حد امکان از گسترش و پیشرفت این ارزها جلوگیری می‌کنند.

ارزهای دیجیتال بعضا از سوی پدید آورندگان آن‌ها تحت چارچوب‌ها و قواعدی کارایی دارند که همه را می‌توان سیاست‌های نظارتی نسبت به ارزهای دیجیتال برشمرد و با هر بار تغییر آن‌ها، ممکن است قیمت‌ها نیر دچار نوسان شوند.

عوامل متفرقه کلان اقتصادی

تقریبا تمامی عواملی که در مقیاس‌های کلان بر اقتصاد جهانی یا بعضا بر اقتصاد داخلی کشورها تاثیرگذار هستند، متوجه قیمت ارز دیجیتال نیز خواهند بود. عواملی نظیر تورم، نقدینگی بازار ارزها، ناامنی‌های سیاسی و … گاهی اثرات اجتناب‌ناپذیری بر دنیای کریپتوکارنسی‌ها می‌گذارند. تبعا سرمایه‌گذارها و تریدرهای این حوزه باید در ارزیابی‌ نسبت به آینده سرمایه‌گذاری خود، احتمالات ناشی از این مسائل را مورد توجه قرار دهند.

هاوینگ

رویداد هاوینگ از آن دسته عواملی است که کاربران و معامله‌گران ارزهای دیجیتال به خوبی با آن و تاثیراتش بر قیمت ارز دیجیتال آشنایی دارند. این عامل یک فاکتور خارجی محسوب نمی‌شود و ماهیت و تاثیر آن از سوی خود ارز دیجیتال ایجاد می‌شود. یک ارز دیجیتال نظیر بیت کوین در هر بار رویداد هاوینگ که در مقاطع خاصی اتفاق می‌افتد، دچار تغییر مقدار پاداش استخراج اختصاص یافته خواهد شد که تبعا برای دارندگان و معامله‌کنندگان این رمز ارز بسیار مهم است.

جمع بندی

قیمت ارزهای دیجیتال می‌تواند تحت معیارهای گوناگونی متغیر باشد که این موضوع در کار تریدرها و سرمایه‌گذاران در آن‌ها تاثیرگذار خواهد بود. روش‌های تحلیل و ارزیابی ارزهای دیجیتال پیش از شروع سرمایه‌گذاری روی آن‌ها یک چشم‌انداز کلی ارائه خواهد داد که باعث ورود آگاهانه کاربران به بازار ارزهای دیجیتال می‌شود؛ بنابراین نباید از تحلیل پیش از اقدام غافل شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.