راهنمایی جهت خرید ملک در ترکیه

کشور ترکیه،‌ پلی بین شرق و غرب، مدح تاریخ، تمدن و با جامعه‌ای انسان‌دوست و چندفرهنگی، یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری، خرید ملک و در نهایت، اخذ اقامت شهروندی است. اما این کشور ممکن است هر سال (یا هر چند سال یک بار) قوانین جدیدی را در رابطه با شرایط سرمایه گذاری در ترکیه ابلاغ کند و شما باید از تمام آن‌ها، آگاه باشید. ما در ادامه، راجع به قوانین و اصلاحات ایجاد شده در رابطه با خرید ملک در این کشور، صحبت خواهیم کرد.

انعطاف پذیری قانون مالکیت برای اتباع خارجی در ترکیه

دولت ترکیه با تصویب قانون شماره 6302 اصلاحات قابل توجهی را در قانون خرید املاک ترکیه توسط خارجی‌ها اعمال کرده است. طی این اصلاحات، ارائه‌ی برخی تسهیلات در شرایطی که افراد خارجی مایل به داشتن املاک و مستغلات در ترکیه هستند نیز اضافه شده است.

ترکیه با این قانون به شهروندان 183 کشور جهان حق مالکیت بدون معامله متقابل را داده است. مهمترین دلیل صدور این قانون که راه را برای سرمایه گذاران خارجی برای مالکیت املاک در ترکیه باز کرد، افزایش تمایل سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در بخش املاک و مستغلات است. بنابراین، افراد از کشورهای خارجی قادر به خرید ملک در ترکیه و اخذ اقامت کوتاه‌مدت، بلند‌مدت و دائمی هستند. اصل عمل متقابل حقوق و امتیازاتی است که یک دولت به اتباع دولت‌های دیگر اعطا می‌کند و همان امتیازات و حقوق را برای اتباع آن دولت‌ها قائل است.

محدودیت در قانون مالکیت املاک و مستغلات در ترکیه

قانونی نیز وضع شده که محدودیت‌هایی را برای مناطقی که می‌تواند تحت مالکیت افراد خارجی باشد اعمال می‌کند. طبق قانون، مجموع مالکیت افراد خارجی نباید از 10 درصد فضای مساحت تجاوز کند و کل فضای زمینی که می‌تواند توسط یک نفر در سرتاسر ترکیه تملک شود نباید از 30 هکتار تجاوز کند. همچنین حق افزایش مساحت، تا 60 هکتار در اختیار هیأت وزیران قرار می‌گیرد، ضمن اینکه قبل از این قانون، فضاهای قابل تملک در سطح شهرستان بیش از 2.5 هکتار نبوده است.

قانون مالکیت املاک و مستغلات برای شرکت های خارجی در ترکیه

طبق ماده 36 قانون مربوط به املاک و مستغلات شرکت‌های خارجی در ترکیه، در صورتی که شرکت تاسیس شده در ترکیه خارجی باشند، شخص حقوقی خارجی یا شرکت بین‌المللی 50 درصد یا بخش بیشتری از سرمایه این شرکت را در اختیار دارد. همچنین حق تعیین و عزل اکثریت کارکنان را دارد. بنابراین، حق شرکت برای داشتن املاک و مستغلات به اندازه‌ای محدود است که فعالیت‌های درج شده در قرارداد را پوشش دهد.

قانون ترکیه در مورد زمین‌های خالی

بر اساس ماده 35 قانون تملک در زمین‌های خالی، اشخاص حقیقی یا شرکت‌های خارجی که طبق قوانین کشور خود تأسیس می‌شوند، موظفند پروژه‌هایی را که در زمین‌های بایر و لم یزرع توسعه می‌یابد و توسط ذینفع خریداری شده است، ارائه دهند.

در صورت عدم گزارش یا تکمیل نشدن پروژه های مصوب ظرف مدت دو سال، واحدهای اداری محلی وزارت دارایی با اداره املاک و مستغلات نسبت به انحلال ملک تماس خواهند گرفت که این مدت دو سال پس از تاریخ تملک خواهد بود.

شرایط خرید ملک برای اتباع خارجی در ترکیه

فهرست کاملی از کشورهایی که شهروندان آن‌ها می‌توانند به خرید ملک در ترکیه بپردازند، وجود ندارد زیرا بخش قوانین و مصوبات ریاست شورای وزیران این فهرست را در آرشیو خود نگه داشته و به افکار عمومی نشان نداده است.

با توجه به نتایج تحقیقات و مطالعات مطبوعاتی انجام شده در این زمینه، می‌توان گفت که تعداد کشورهایی که می‌توانند آزادانه در ترکیه مالکیت داشته باشند به 129 کشور رسیده است، در حالی که تعداد کشورهایی  که برخی شرایط و محدودیت‌ها را برای اعضای خود اعمال کرده‌اند به 52 مورد می‌رسد.

نکات مهمی که هنگام سرمایه گذاری در ترکیه باید بدانید

  • مساحت کل ملک خریداری شده در کل ترکیه نباید بیش از 30 هکتار باشد.
  • از این حتما آگاه شوید که املاک مورد نظر شما در مناطق نظامی یا غیرمجاز قرار نداشته باشد. چون ممکن است به عنوان یک خارجی، ملک غیر مجاز به شما فروخته شود.
  • مراجعه به واحد املاک و کسب اطلاعات کافی در مورد ملک مورد نظر فراموش نشود. از جمله اطلاعات لازم می‌توان به اینکه آیا مالک حق تصرف در ملک را دارد یا اینکه ملک مورد نظر در رهن است و … اشاره کرد.
  • هیچ وقت قبل از کسب اطلاعات کافی از ملک مورد نظر از ادارات ثبت اسناد و املاک، قراردادهایی را که دارای مشخصات قانونی است امضا نکنید و هیچ مبلغی به عنوان قیمت ملک پرداخت نکنید.
  • در صورت وجود هر گونه تفاوت در روند خرید و فروش، موضوع باید به دادگاه محل رسیدگی در ترکیه ارجاع داده شود. وزارت امور خارجه ترکیه یا هر نماینده‌ی خارجی نمی‌تواند در روند رسیدگی به پرونده دخالت کند.

سرمایه‌گذاری و خرید ملک در ترکیه با آرال گام

ترکیه به عنوان کشوری در همسایگی ایران، با امکان رفت‌وآمد ساده، با فرهنگی غنی و ترکیبی از شرق و غرب، با ارز و هزینه‌های مقرون به صرفه و …، کشوری کاملا مناسب برای سرمایه‌گذاری، خرید ملک و اخذ اقامت و شهروندی است. در واقع، ترکیه گزینه‌ی مناسب و منحصربه‌فردی محسوب می‌شود و هر ایرانی می‌تواند شانس خود را برای اخذ اقامت از این کشور، امتحان کند.

اگرچه، با وجود سادگی در اخذ اقامت و خرید ملک در ترکیه،‌ شما به عنوان یک فارسی زبان حتما به اطلاعات کامل و کمک نیاز دارید. چون زمانی که به عنوان توریست وارد ترکیه می‌شوید و قصد خرید ملک دارید، اگر مراقب نباشید، تمام سرمایه‌ی خود را در یک کلاهبرداری یا هر اتفاق ناراحت‌کننده‌ی دیگری از دست می‌دهید.

در این مورد بهتر است از یک موسسه مهاجرتی باتجربه و معتبر، مثل موسسه مهاجرتی آرال گام کمک بگیرید. آرال گام  (https://aralgam.com) با سال‌ها تجربه در زمینه‌ی خرید ملک و سرمایه‌گذاری در ترکیه، می‌تواند با بهترین و کامل‌ترین خدمات خود، شما را در این مورد راهنمایی کند. شما حتی می‌توانید بدون نیاز به دخالت زیاد در امور اداری و کاغذبازی، با اطمینان کامل خرید ملک خود را به این موسسه بسپارید. در صورتی هم که تمایل ندارید، می‌توانید با مشاورین این مجموعه صحبت کنید و از مشاوره‌ی رایگان و کامل و همه‌جانبه‌ی آرال گام، بهره ببرید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.