بیت کوین چیست؟

هرآنچه در مورد بیت کوین یا Bitcoin باید بدانید.

بیت کوین چیست

ارز دیجیتال بیت کوین (Bitcoin)با نماد BTC معروف ترین رمز ارز دنیا است. در ادامه اطلاعات کامل رمزارزبیت کوین (Bitcoin)، که طی سال های اخیر به شهرت و شکوفایی فراوانی رسیده را بررسی میکنیم. این ارز دیجیتال به واسطه کنار زدن مانع ها در مسائل قانونی و انجام دادن فعالیت های مالی و بانکی بدون نیاز به واسطه و همچنین فراهم کردن شرایط انتقال ارز در سطح بین المللی، تمام توجه ها را به سوی خود جلب کرده است . بالا رفتن نرخ ارز در سال های اخیر تاثیر فراوانی بر روی قیمت آن داشته و باعث شده، که علاقه مندان به کسب درآمد بیشتر به سمت این پول مجازی تمایل پیدا کنند. در این مقاله تلاش شده، که تا حدودی  به بررسی تمامی مسائل مرتبط با بیت کوین پرداخته شود.

قیمت خرید بیت کوین

ردیفعنوانتوضیحات
1نام ارزدیجیتال بیت کوینBITCOIN
2نماد ارزدیجیتال BITCOIN BTC
3دسته ارز دیجیتال BITCOIN ارزهای دیجیتال صنعت پرداخت
4خالق ارز دیجیتال BITCOIN ساتوشی ناکاموتو
5سال راه اندازی BITCOIN 2008
6آیا قابلیت استخراج BITCOIN دارد
7تعداد سکه های BITCOIN 21 میلیون
8وبسایت رسمی بیت کوین https://www.bitcoin.org
9گیت هاب بیت کوینhttps://github.com/bitcoin/bitcoin
10توئیتر بیت کوینhttps://twitter.com/bitcoin

Bitcoin چیست؟

Bitcoin یا به مخفف BTC به عنوان اولین پول دیجیتال نامتمرکز که هیچ کشوری آن را به عنوان پول قانونی به رسمیت نمی شناسد، معرفی شده است. در واقع این ارز یک نظام پرداخت جهانی و رمز پول می باشد، که دارای خاصیت هایی شبیه به پول بی پشتوانه است. هدف اصلی این نظام پرداخت، برداشتن تمرکز، نظارت و مقرارت بانک مرکزی می باشد، زیرا خود بدون نظر هیچ بانکی  به کارش ادامه می دهد.

 علاوه بر بیت کوین رمز ارزهای ( کریپتوکارنسی) دیگری نیز وجود دارند، که همراه با آن در یک شبکه بزرگ با کاربران فراوان، که بدون هیچ دخل و تصرفی به فعالیت خود ادامه می دهند، مشغول به کار هستند، که به این شبکه غیر متمرکز بلاکچین گویند.

نمودار بیت کوین در یک سال اخیر

تاریخچه بیت کوین

ایده ارز دیجیتال (btc) را برای اولین بار یک فرد با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو طرح ریزی نمود. در ۱۸ ماه آگوست از سال ۲۰۰۸ دامنه بیت کوین (Bitcoin.org ) ثبت رسید و ساتوشی ناکاموتو یک مقاله تحت عنوان ” بیت کوین یک سیستم پولی نظیر به نظیر ” در سایت به انتشار رساند. در این مقاله تمامی نکات در رابطه با این موضوع، از روش استفاده تا استخراج آن را تشریح کرد. سرانجام در سوم ژانویه سال ۲۰۰۹ ساتوشی ناکاموتو یک بلوک ( بلوک اصلی۰ ) را با پاداش ۵۰ بیت کوین ایجاد نمود. از سال ۲۰۱۰ کم کم برخی از مشاغل به پذیرش آن روی آوردند. از آن پس در طول سال هایی، که از پیدایش این نظام پولی می گذرد، شاهد رشد روز افزون ارزهای دیجیتال بوده ایم.

مالک شبکه بیت کوین چه کسی است؟

این شبکه هیچ مالک اصلی ندارد. در واقع کاربران زنجیره بلاکچین شبکه بیت کوین را کنترل می کنند و در تکمیل این موضوع باید بیان کرد، که سازندگان این نرم افزار تنها می توانند به بهبود آن کمک کنند و اجازه تغییر قوانینش را ندارند. هر فرد دارای نرم افزار و نسخه دلخواه خویش می باشد و تمام کاربران زنجیره بلاکچین در صورتی می توانند در آن باقی بمانند، که نرم افزارهایی را استفاده نمایند، که از این پروتکل ها پیروی نماید.

روش کار با بیت کوین

این نظام پرداخت دارای یک دفتر کل عمومی می باشد، که در اصطلاح به آن زنجیره بلاکچین گفته می شود. لیست تمام تراکنش هایی که در تاریخ ایجاد بیت کوین انجام شده در این دفتر موجود می باشد. هر کاربر به وسیله کامپیوتر شخصی خود می تواند، درستی تراکنش را بررسی نماید، که اعتبار هر تراکنش با یک امضای دیجیتال برای آدرس های انتقال، حفاظت می شود. این دفتر امکان این را فراهم می سازد، که هر کاربر بر ارسال پول از آدرس بیت کوینی خویش نظارت داشته باشد و به استخراج آن بپردازد.

صحت وجود بیت کوین

امروزه بسیاری از افراد در کسب و کارهای مختلف از پول مجازی استفاده می کنند و این فرقی نمی کند، که این شغل به صورت حضوری یا غیر حضوری باشد. این ارز دیجیتال دارای رشد رو به جلویی است. به صورتی که تنها بعد از 4 سال از ایجاد اولین بلوک ( یعنی در سال ۲۰۱۳ )، ارزش تمام بیت کوین ها به یک و نیم میلیارد دلار آمریکا و ارزش سرمایه های مبادله شده در هر روز به میلیون ها دلار می رسید.

روش های به دست آوردن بیت کوین

به طور معمول امکان خرید بیت کوین با کارت اعتباری و پرداخت پی پال وجود ندارد. لذا، برخی از روش های کسب آن به شرح زیر می باشد:

  • تبادل با افراد نزدیک
  • کسب سرمایه به وسیله استخراج رقابتی
  • خرید مستقیم از صرّافی بیت کوین
  • پرداخت نمودن وجه برای کالا یا خدمات

شاید این سوال برای شما پیش بیاید، که چگونه بیت کوین را خرج کنیم؟ در جواب باید بگوییم که پرداخت توسط این ارز از کردیت کارت و دبیت کارت  راحت تر می باشد. زیرا احتیاج به هیچ گونه حساب تجاری ندارد و پرداخت را تنها به وسیله کیف پول، که یک برنامه نصب شده بر روی تلفن همراه یا رایانه شخصی است و با وارد نمودن مقدار پرداختی، آدرس گیرنده و تایید ارسال، صورت می گیرد.

مزایای استفاده از بیت کوین

  • پرداخت وجه آزاد: هر مقدار بیت کوین را در هر روز، ساعت و در هر نقطه از جهان که بخواهید، می توانید بدون حتی یک روز تعطیلی شبکه، با نظارت خویش انتقال دهید.
  • ریسک پایین: انتقال پول در شبکه پرداختی بسیار امن، بدون ذکر اطلاعات شخصی و برگشت ناپذیر است. لذا، راه برای سودجویان و کلاهبردان کاملا بسته می باشد.
  • کارمزد بسیار کم: در این شبکه، تراکنش بدون کارمزد یا دارای کارمزد پایین می باشد. البته اگر کاربر بخواهد، تراکنشی سریع تر را تجربه کنند، می تواند کارمزد پرداخت نماید.
  • میزان امنیت بالا: در این شبکه هر کاربر، بر تراکنش خود نظارت و کنترل دارد. اطلاعات شخصی فرد در تراکنش ذکر نمی شود و همچنین کاربران قادرند با نصب نسخه های پشتیبان و رمزنگاری شده، به محافظت از سرمایه خود بپردازند.
  • آشکار سازی و بی طرف بودن:  اطلاعات در رابطه با تامین بیت کوین، بر روی زنجیره بلاکچین قابل دسترسی می باشد و قوانین آن دارای رمزنگاری است، که هیچ شخص یا سازمانی توانایی دست برد به آن را ندارد.

معایب استفاده از بیت کوین

  • پایین بودن میزان پذیرش بیت کوین: افراد کمی از مردم با این پول آشنایی دارند.(البته شناخت این سیستم روبه رشد است.)
  • نا پایداری: هنوز ارزش کلی بیت کوین و تعداد کسب و کارهای پذیرنده آن، نسبت به تعدادی که باید باشد، کم است.
  • در حال رشد بودن: نرم افزار این نظام جهانی، هنوز به روز نشده است و دارای عیوبی می باشد. (می توان گفت در حال توسعه است.)

سوالات رایج در رابطه با بیت کوین

برخی از سوالاتی که ممکن است در رابطه با این موضوع پیش بیاید، شامل موارد زیر می باشد:

ضمانت اعتماد به Bitcoin چیست؟

ضمانت اعتماد این است، که این ارز دارای متنی باز و تمرکز زدایی شده می باشد. در واقع هیچ سازمان و فرد خاصی قادر به کنترل کردن آن نمی باشد.

سرمایه گذاری با بیت کوین دارای آینده اقتصادی می باشد؟

در سال های اخیر مخصوصا با بالا رفتن بهای ارز، ارزش بیت کوین نیز روند صعودی پیدا کرده است. اما، باید این را نیز در نظر گرفت، که هیچ تضمینی برای ادامه این روند وجود ندارد. زیرا، باید در این راه کار آفرینی انجام داد. جهت این منظور، راه های زیادی از جمله استخراج، سفته بازی و یا راه اندازی کار های جدید وجود دارد. البته این را نیز باید متذکر شد، که تمام این فعالیت ها رقابتی بوده و هیچ تضمینی در رابطه با سود دهی، برای آن ها وجود ندارد. پس هر فرد باید پیش از قدم نهادن در این راه به خطرات احتمالی و نیز هزینه های آن اندیشیده باشد.

آیا بیت کوین دارای ماهیت مجازی می باشد و ارزش مادی ندارد؟

بیت کوین نیز، مانند سایر کارت های بانکی در بانکداری آنلاین، که مجازی می باشند، است. لذا، از این پول می توان در تمامی فروشگاه های واقعی استفاده کرد. این ارزها همچنین به شکل سکه های کازاسیوس نیز نقد می شوند. اما، راحت ترین راه استفاده از آن ها گوشی های تلفن همراه می باشد. در واقع مجازی بودن این ارز، درست مانند کارت های بانکی، باعث غیب شدن پول های کاربر نمی شود.

در صورت از دست دادن بیت کوین ها چه کاری می توان انجام داد؟

 از دست دادن سرمایه در این سیستم زمانی اتفاق می افتد، که کاربری کیف پول خود را گم کند. در این صورت سرمایه او از گردش خارج می شود. اما این پول های گم شده همچنان در زنجیره بلاکچین حاضر هستند. ولی در اصطلاح به خواب می روند. زیرا، هیچ راهی وجود ندارد که، یک فرد رمزهایی که این ارزها را دوباره قابل خرج کردن می نماید، بیابد.

سوالات حقوقی و اقتصادی در رابطه با بیت کوین

برخی از سوالات حقوقی  و اقتصادی پیش آمده در این رابطه ، به شرح زیر می باشد:

آیا فعالیت بیت کوین قانونی است؟

 در جواب باید گفت که غیر قانونی نمی باشد، اما امکان دارد قانون بعضی از کشورها، ارزهای خارجی و یا صرّافی های بیت کوینی را محدود یا ممنوع کرده باشد.

دستورالعمل های مالیاتی در رابطه با بیت کوین صدق می کند؟

در بیشتر دستگاه های قضایی، پولی قانونی به حساب نمی آید. اما، برخی از آن ها، کلیه درآمد ها، فروش و دستمزد حاصل از آن را شامل مالیات می دانند.

دلیل ارزش بیت کوین چه چیزی است؟

ارزش هر واحد آن با قانون عرضه و تقاضا، رابطه ای مستقیم دارد. به این صورت که با افزایش تقاضا برای دریافت، متقابلاً ارزش آن نیز افزایش پیدا می کند.

چه زمانی بیت کوین ارزش خود را از دست می دهد؟

در هر زمانی امکان دارد بر اثر ورشکستگی فنی، ارزهای در رقابت، مسائل سیاسی و … این شبکه دچار شکست شود. اما، با وجود روند رو به رشد آن، باز هم هیچ شخصی قادر به پیش بینی آینده این ارز نمی باشد.

تورم چه تاثیری بر روی ارزش بیت کوین دارد؟

در زمان تورم، مردم خرید را به تعویق می اندازند تا شاید بتوانند، در آینده خریدی ارزان تر داشته باشند. این سقوط تقاضا باعث می شود، که سوداگران این عرصه قیمت خود را پایین آورده، تا مجددا تقاضا بالا برود. اما، بیت کوین این نظریه را که به نظریه مارپیچ تورمی معروف است، زیر سوال می برد. زیرا تاثیری بر روی آن نگذاشته و دلیلش این است، که هم ارزش ارز و هم اندازه اقتصادی آن، در ابتدا از صفر شروع شده است.

انجام تراکنش های بیت کوین

انتقال

انتقال این ارز دیجیتال باید به تایید ماینرها برسد و این امر از یک ساعت تا دو روز به طول می انجامد. حال این سوال پیش خواهد آمد، که چه عواملی بر تراکنش ها تاثیر گذار است؟

▪ بار(load ) و ترافیک زیاد در شبکه: میزان بار به معنی میزان شلوغی شبکه می باشد. در واقع هر قدر تعداد تراکنش های صورت گرفته در آن برای یک روز بیشتر باشد، زمان انجام تراکنش نیز طولانی تر خواهد بود.

▪ کارمزد انجام تراکنش ( این مورد توسط ارسال کننده تعیین می شود.): درآمد ماینرها از کارمزد تراکنش ها تامین می شود. لذا، به دلیل تعداد محدود آن ها و جا گرفتن تعداد کمی تراکنش در یک بلاک  یک مگابایتی، تنها کسانی که کارمزد بیشتری پرداخت می نمایند، در اولویت جا گرفتن در این بلاک هستند. در انجام هر تراکنش باید تلاش شود، که مقدار کارمزد ناچیز  نباشد، وگرنه امکان دارد به دلیل میزان خرد کارمزد، هیچ گاه تراکنش در لیست اولویت قرار نگیرد و در نتیجه هیچ گاه تایید نشود.

میزان کارمزد انتقال BTC

سایز هر بلاک بیت کوین یک مگابایت است. پس ماینرها تصمیم می گیرند، چه کسی را در آن جای دهند و آن ها نیز با توجه به میزان کارمزد این تصمیم را می گیرند. همچنین فرآیند استخراج نیز دارای هزینه هایی است، که صرف انرژی برق و هزینه سخت افزار و… از جمله آن می باشد. لذا، باعث می شود که ماینرها تنها تراکنش های بالا را مورد  قبول قرار دهند.

❌ نکته: نمی توان مقدار اصلی قیمت کارمزد را بیان کرد. زیرا، این قیمت به طور مداوم در حال تغییرات می باشد.

❌ نکته: یکی از راه کار های پایین آوردن قیمت کارمزد انتقال این است، که به وسیله کیف پول های segwit دار، زمان انجام تراکنش و همچنین هزینه آن را کاهش داد.

زمان لازم جهت تکمیل انتقال BTC

علاوه بر دو مورد ذکر شده برای انجام تراکنش، یک زمان ده دقیقه ای دیگر لازم است که تراکنش ها تایید شوند، در اولویت بندی قرار گرفته و در بلاک جای بگیرند. پس از تایید اولیه در ۱۰ دقیقه ابتدایی، ۵ تایید را طی ۵۰ دقیقه دریافت کرده و در نهایت پس از دریافت 6 تایید در 60 دقیقه، تراکنش پایان می یابد.

 این یک ساعت برای زمانی است، که توسط ماینرها در بلاک بعدی قرار بگیرید. در غیر این صورت این زمان امکان دارد حتی تا دو روز نیز به طول بیانجامد.

استخراج بیت کوین چگونه است؟

 فرآیندی که به وسیله ی سخت افزارهای خاص کامپیوتری، توانایی حل کردن مسائل مربوط به رمز گزاری، دریافت تائیدیه یک تراکنش و ساخت یک بلوک در بلاک چین، را در شبکه جهانی بیت کوین فراهم می نماید، استخراج گفته می شود. هر شخص به اندازه توان محاسباتی خویش این سخت افزار را پردازش می کند، که در ازای انجام گرفتن این فرآیند، مبلغی از این پول را به عنوان پاداش دریافت می نمایند. همچنین در ازای فراهم آوردن امنیت ( فرآیند ماینینگ که توسط دستگاه ماینینگ صورت می گیرد.)، به صاحبان این دستگاه ها به اندازه تلاششان بیت کوین داده می شود.

دستگاه استخراج Bitcoin

به علت ترافیک در شبکه و تقاضای بالا در استخراج، یک سخت افزار با نام اسیک ( مدارهای مجتمع) طراحی شده، که کار آن استخراج است. اسیک با توجه به قدرت تولید هش، دارای انواع مختلف با قیمت های متفاوت می باشد. این سخت افزارها با مصرف نیروی برق بالا، عملیات خود را انجام می دهند و در صورت جدا نمودن آن ها از برق، خاموش شده و فرآیند نیز متوقف می شود. لذا، باید به صورت مداوم به نیروی برق متصل باشند و این کار باعث بالا رفتن دمای دستگاه شده، که به این منظور باید برای خنک سازی آن ها، از سیستم خنک کننده استفاده شود.

آیا استخراج  بیت کوین با گوشی یا کامپیوتر شخصی امکان پذیر است؟

به دلیل این که نصب سخت افزارهای مربوط به استخراج بر روی گوشی، مصرف انرژی بالایی به همراه دارد و این کار تلفن همراه یا رایانه شخصی را دچار استهلاک می نماید، امکان پذیر نمی باشد.

امنیت بیت کوین

این فناوری و قوانین و رمزهای اینترنتی آن، دارای ردیاب امنیتی قوی هستند. این پروژه به عنوان بزرگترین پروژه حسابداری در جای جای دنیا، مطمئنا سیستم امنیتی قوی نیز دارد. معمولا بیشترین آسیب در مورد خطاهای بیت کوین به این صورت است، که گاهی فایلهای مرتبط با آن که مسئول ذخیره سازی کلیدهای محرمانه است، سرقت، گم یا حذف می شود. خوشبختانه در این زمینه نیز تدابیری اندیشیده شده است. به این صورت که یا با بکارگیری اقدامات امنیتی جهت حفاظت از ارزهای خود و یا با مراجعه به دفاتر خدمات، سطح ایمنی فایل های خویش را بالا برده یا ارز هایتان را بیمه نمایید.

هرچند هنوز بعد از گذشت سالها از قوانین و رمزنگاری های اولیه، اعتبار آن ها به خوبی حفظ شده و برخی نقایص امنیتی سیستم جهانی پیدا و برطرف شده است. اما، با گذشت زمان انجام این اقدامات نیز، جهت بالا بردن امنیت به سایر موارد افزوده شده است، که شامل، اضافه و بروز شدن موارد امنیتی نظیر، رمز گذاری کردن کیف پول، ساخت کیف پول های آفلاین و کیف پولهای سخت افزاری و همچنین تراکنش های چندین امضایی.

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که آیا امکان دارد که بیت کوین هک شود؟

در جواب باید گفت این ممکن است، که رخنه های امنیتی در برخی از مبادلات ارزی صورت بگیرد. اما، هک شدن خود آن امکان پذیر نیست. در واقع درست مانند این است، که شاید یک بانک دچار سرقت شود. اما، مطمئنا از ارزش پول های موجود در آن کاسته نمی شود. برای محافظت بهتر و برطرف نمودن خطرات احتمالی، باید مجموعه اقدامات امنیتی فوق الذکر را به کار گرفت.

با توجه به این نکته، که تغییر دادن قوانین در این فناوری به راحتی ممکن نیست. لذا، کاربران قادر به اقدام به توطئه و پیروی نکردن از این دست پروتکل ها و همچنین  اعمال کردن قوانین خود به دیگر کاربران، نیستند. در نتیجه موارد زیر جزء قوانین انکار ناپذیر در این زمینه می باشد:

✔ جهت خرج کردن مبالغ بالا در سیستم، باید یک امضای مجاز وجود داشته باشد. ( امکان تولید مقادیر غیر قابل کنترل از این پول وجود ندارد.)

✔ امکان خرج نمودن پول دیگر کاربران وجود ندارد.

✔ خرج کردن پول در یک زنجیره بلاک ممکن نیست.

✔ امکان از کار انداختن سیستم برای همیشه وجود ندارد.

برای نقض قوانین کلی نیز یک سری تبصره وجود دارد که شامل موارد زیر می باشد:

الف) هر فرد قادر به ترک بلاک یا برگشت از تراکنش های اخیر خود می باشد.

ب) در صورت رای تعداد بیشتر کاربران در رابطه با تغییر یک قانون، می توان آن را تغییر داد، که اقلیت کاربران مجبور به پذیرش رای اکثریت می باشند.

وایت پیپر بیت کوین (Bitcoin Whitepaper)

بیشتر بخوانید:

منابع:

  • Bitcoin.org: وب سایت رسمی بیت کوین، معرفی جامعی از بیت کوین، فناوری آن و نحوه عملکرد آن ارائه می دهد. به : bitcoin.org مراجعه کنید
  • Investopedia: یک وب سایت آموزش مالی قابل اعتماد که توضیح عمیقی از بیت کوین، ویژگی های آن و نقش آن در اکوسیستم ارزهای دیجیتال ارائه می دهد. مراجعه کنید: investopedia.com
  • CoinDesk: یک پلتفرم خبری محبوب ارزهای دیجیتال که آخرین اخبار، تحلیل ها و منابع آموزشی در مورد بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را پوشش می دهد. مراجعه کنید: coindesk.com
  • کانال یوتیوب آندریاس آنتونوپولوس: آندریاس آنتونوپولوس کارشناس معروف بیت کوین و نویسنده کتاب «تسلط بر بیت کوین» است. کانال یوتیوب او صحبت ها و ارائه های روشنگری در مورد بیت کوین و فناوری زیربنایی آن ارائه می دهد. «آندریاس آنتونوپولوس» را در یوتیوب جستجو کنید.
  • What is Bitcoin” نوشته “میتزی کرنان” نویسنده حوزه ارزهای دیجیتال وبسایت تخصصی ارزهای دیجیتال “currencypunch.com“.
  • «تسلط بر بیت کوین» نوشته آندریاس آنتونوپولوس: این کتاب راهنمای جامعی برای درک بیت کوین از دیدگاه فنی است. موضوعاتی مانند بلاک چین، استخراج، کیف پول و موارد دیگر را پوشش می دهد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.