روش عملکرد ارز دیجیتال بیت کوین چگونه است؟

شاید همه چیز از بحران مالی سال 2008 شروع شد، زمانی یک سیستم متمرکز (اقتصاد آمریکا) تاثیری غیرقابل چشم‌پوشی بر اقتصاد‌ کشورها گذاشت. در اینجا بود که یک تکنولوژی و نسل جدیدی از پول دیجیتال تحت عنوان بیت کوین به جهان معرفی شد. در این مقاله قصد داریم با شیرجه به عمق این تکنولوژی از چیستی بیت کوین آگاه شویم.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین (BTC) یک ارز رمزنگاری شده، و در واقع یک ارز مجازی است که به عنوان پول و نوعی پرداخت خارج از کنترل هر شخص، گروه یا نهاد طراحی شده است؛ بنابراین نیاز به دخالت شخص ثالث در تراکنش‌های مالی را از بین می‌برد.

بیت کوین در سال 2009 توسط یک توسعه دهنده ناشناس یا گروهی از توسعه دهندگان با نام ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) به عموم معرفی شد. از آن زمان این ارز به شناخته شده‌ترین ارز رمزنگاری شده در جهان تبدیل شده است. محبوبیت آن الهام بخش توسعه بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر شده است. این رقبا یا سعی می‌کنند آن را به عنوان یک سیستم پرداخت جایگزین کنند یا به عنوان ابزار یا توکن‌های امنیتی در سایر بلاکچین‌ها و فناوری‌های نوظهور مالی استفاده می‌شوند. بیت کوین در بستری به عنوان بلاکچین فعالیت می‌کند.

فناوری بلاک چین بیت کوین

ارزهای دیجیتال بخشی از یک بلاکچین و شبکه مورد نیاز برای تامین انرژی آن هستند. بلاکچین یک دفتر کل توزیع شده، یک پایگاه داده مشترک است که داده‌ها را ذخیره می‌کند. داده‌های درون بلاک چین با روش‌های رمزگذاری ایمن می‌شوند.

هنگامی که یک تراکنش در بلاکچین انجام می‌شود، اطلاعات بلوک قبلی با داده‌های جدید در یک بلوک جدید کپی می‌شود سپس رمزگذاری شده و تراکنش توسط اعتبارسنج‌ها (ماینرها) در شبکه تایید می‌شود. هنگامی که یک تراکنش تأیید می‌شود، یک بلوک جدید باز می‌شود، و یک بیت‌کوین ایجاد می‌شود و به عنوان پاداش به ماینر(هایی) که داده‌های داخل بلوک را تأیید می‌کنند، داده می‌شود. ماینرها می‌توانند از آن استفاده کنند، آن را نگه دارند یا بفروشند.

بیت کوین از الگوریتم هش SHA-256 برای رمزگذاری داده‌های ذخیره شده در بلوک‌های روی بلاکچین استفاده می‌کند. به عبارت ساده‌تر، داده‌های تراکنش ذخیره شده در یک بلوک به یک عدد هگزادسیمال 256 بیتی رمزگذاری می‌شود. این شماره شامل تمام داده‌های تراکنش و اطلاعات مرتبط با بلوک‌های قبل از آن بلوک است.

چگونه بیت کوین بخریم؟

اگر نمی‌خواهید بیت کوین استخراج کنید، می‌توان آن را با استفاده از صرافی ارز دیجیتال خریداری کرد. اکثر مردم به دلیل قیمت BTC نمی‌توانند کل بیت کوین را خریداری کنند، اما شما می‌توانید بخش‌هایی از بیت کوین را در این صرافی‌ها به ارزهای فیات مانند دلار آمریکا خریداری کنید. به عنوان مثال، می‌توانید با ایجاد یک حساب کاربری و تامین مالی آن، بیت کوین را در صرافی والکس خریداری کنید. خرید BTC امروزه یه یک فرایند سریع تبدیل شده است.

بیت کوین چگونه استفاده می‌شود؟

بیت کوین در ابتدا به عنوان یک روش پرداخت همتا به همتا طراحی و منتشر شد. با این حال، موارد استفاده از آن به دلیل افزایش ارزش و رقابت با سایر بلاکچین‌ها و ارزهای دیجیتال در حال رشد است.

پرداخت

بیت کوین به عنوان وسیله‌ای برای پرداخت کالاها و خدمات در بسیاری از تجارت‌ها، خرده فروشان و فروشگاه ها پذیرفته شده است. برای استفاده از بیت کوین خود، باید یک کیف پول رمزنگاری داشته باشید. کیف پول‌ها کلیدهای خصوصی بیت کوینی را که متعلق به شماست نگه می‌دارند، که باید هنگام انجام تراکنش وارد شوند. 

فروشگاه‌هایی که ارزهای دیجیتال را می‌پذیرند معمولاً علامتی را نشان می‌دهند که روی آن نوشته شده است: «بیت‌کوین اینجا پذیرفته شد». تراکنش‌ها را می‌توان با کیف پول سخت افزاری یا آدرس کیف پول مورد نیاز از طریق کدهای QR و یا از طریق برنامه‌های گوشی‌های هوشمند انجام داد. یک کسب‌وکار آنلاین با افزودن گزینه “پرداخت با بیت کوین” به سایر گزینه‌های پرداخت آنلاین خود: کارت‌های اعتباری، پی پال و غیره می‌تواند به راحتی بیت کوین را بپذیرد.

سرمایه گذاری و سفته بازی

با افزایش محبوبیت بیت کوین، سرمایه گذاران و سفته بازان به بیت کوین علاقه‌مند شدند. بین سال‌های 2009 تا 2017، صرافی‌های ارزهای دیجیتال ظهور کردند که فروش و خرید بیت کوین را تسهیل کردند. قیمت‌ها شروع به افزایش کردند و تقاضا به آرامی رشد کرد تا اینکه در سال 2017 قیمت بیت کوین به 19000 دلار رسید. بسیاری از مردم بر این باور بودند که قیمت بیت کوین همچنان در حال افزایش است و شروع به خرید آنها برای حفظ آن کردند. معامله‌گران شروع به استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال برای انجام معاملات کوتاه مدت کردند و بازار شروع به کار کرد.

در سال 2022، قیمت بیت کوین سقوط کرد. در مارس 2022 به 47454 دلار و تا نوامبر 2022 به 15731 دلار رسید. کاهش قیمت BTC تا حدودی به دلیل آشفتگی بازار بزرگتر مربوط به تورم، افزایش نرخ بهره، مشکلات زنجیره تامین ناشی از کووید و جنگ در اوکراین بود. علاوه بر این، برخی از توکن‌های مهم در دنیای کریپتو و همچنین یکی از صرافی‌های مهم از کار افتاده‌اند که نگرانی‌هایی را در مورد ثبات ارزهای دیجیتال ایجاد کرده است.

خطرات سرمایه گذاری در بیت کوین

پس از افزایش سریع قیمت بیت کوین در سال‌های اخیر، سرمایه گذاران سوداگرانه به سمت بیت کوین کشیده شده‌اند. بیت کوین در 31 دسامبر 2019 قیمتی معادل 7167.52 دلار داشت و یک سال بعد بیش از 300 درصد افزایش یافت و به 28984.98 دلار رسید. در نیمه اول سال 2021 به رشد خود ادامه داد و در نوامبر 2021 با رکورد 68990 دلار معامله شد. سپس طی چند ماه آینده به حدود 40000 دلار رسید. همانطور که در بالا ذکر شد، در اوایل سال 2022، قیمت شروع به کاهش کرد و این روند در بیشتر سال 2022 ادامه داشت.

جمع بندی

بیت کوین به عنوان یک راه حل برای پرداخت‌ها با سریع‌ترین سرعت ممکن و کمترین کارمزدها در دنیا به وجود آمد. هدف اصلی بیت کوین تمرکز زدایی و حذف مراکز واسطه‌ایی بود. این ارز دیجیتال از مکانیم اثبات کار برای سیستم پاداش‌دهی و درگیر کردن استخراج کنندگان (ماینرها) استفاده می‌کند. در زمان نگارش این مقاله قیمت BTC حدود 16720 دلار است. در حالی که قیمت بیت کوین BTC Price در سال گذشته به نزدیکی 70 هزار دلار رسیده بود، این موضوع عدم بلوغ این صنعت را گوشزد می‌کند. چراکه مسیر بلند و روشنی در انتظار بیت کوین و فناوری بلاکچین قرار خواهد داشت.

منبع:

https://www.investopedia.com/terms/b/bitcoin.asp

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.