مقدار انرژی مصرفی بیت کوین چقدر است؟

یک صنعت بزرگ کشور که در حال تولید محصولات متنوعی است، به نظر شما چقدر مستحق مصرف انرژی است؟ در حال حاضر سازمان های بزرگ جهانی سعی در محدود کردن منابع انرژی مصرفی خود دارند تا بتوانند از این طریق قدری از هزینه های خود را کاهش دهند. به هر حال محاسبه ی اینکه آیا تولید محصول شرکت ها با مقدار انرژی مصرفی همخوانی دارد یا خیر ،موضوعی است که توجه به آن همواره در الویت قرار دارد. امروزه با رشد چشمگیر ارز دیجیتال و بیت کوین از یک طرف و مقدار مصرف انرژی از طرف دیگر باعث شده است تا تناسب این دو مقوله به یکی از بحث های اصلی مجموعه های مختلف قرار گیرد.

طبق نظر مرکز امور مالی کمبریج (CCAF)، بیت کوین در حال حاضر 110 تراوات ساعت (terawatt / h) در سال انرژی مصرف می کند. این مقدار تقریباً معادل 0.55 % تولید برق جهانی است که ممکن است برای شما انرژی زیادی به نظر برسد. اما فکر می کنید یک سیستم تولید بیت کوین چقدر باید انرژی مصرف کند؟

نحوه ی پاسخ دادن به این سوال کاملاً به احساس شما از بیت کوین برمی گردد. اگر بر این باور هستید که بیت کوین هیچ گونه نقشی در ارائه ی خدمات مالی ندارد پس مقدار مصرف انرژی آن را نیز امری بیهوده تصور خواهید کرد. اما اگر شما جزو ده ها میلیون نفری هستید که از بیت کوین به عنوان ابزاری جهت فرار از سرکوب های مالی و افزایش سرمایه ی خود، استفاده می کنید قطعاً مصرف سطح بالایی از انرژی را امری منطقی و درست می دانید.

 اگر بخواهیم این بحث را از جوانب مختلفی بررسی کنیم ابتدا باید بدانیم که مقوله کریپتوکارنسی و تولید بیت کوین از طریق چه فرآیندهایی انرژی مصرفی خود را دریافت می کنند. آیا این فرآیندها تاثیرات خاصی روی مسائل زیست محیطی دارند؟  به طور خاص چند باور غلط در این باره وجود داره که بهتر است به بررسی مسائل مهم تر بپردازیم.

آیا رابطه ای بین مصرف انرژی بیت کوین و انتشار کربن وجود دارد؟

اول از همه یک تمایز اساسی بین میزان انرژی مصرفی سیستم و میزان کربن تولیدی آن وجود دارد. از آنجایی که تعیین میزان مصرف انرژی امری نسبتاً ساده است ، اما شما نمی توانید موضوع انتشار کربن را که مرتبط با انرژی های مصرفی توسط ماینرها هست را نادیده بگیرید.

برای برآورد مقدار مصرف انرژی توسط بیت کوین فقط کافی است به هش ریت (hash rate) و یا توان کل محاسبات که توسط ماینرها انجام می شود، توجه کنید. قطعاً به راحتی می توانید این میزان انرژی را که توسط سخت افزارهای عظیم ماینرها مصرف می شود را حدس بزنید.  همان طور که گفته شد تعیین میزان انرژی ساده است، اما تخمین و یا تشخیص مقدار کربن انتشار یافته قدری سخت و چالش برانگیز است.

به طور کلی فعالیت های ماینری جزو کارهای کاملاً رقابتی است و هیچ ماینری دوست ندارد که جزئيات کار خود را به هر کسی ارائه دهد. می توان گفت بهترین منبع برای دریافت چنین اطلاعاتی سازمان CCAF  خواهد بود که با توجه به موقعیت جغرافیایی و حجم استخرهای موجود منابع معتبری را در اختیار شما خواهند گذاشت.

بیت کوین از چه نوع انرژی برای ادامه روند خود استفاده می کند؟

یکی از عوامل مهم که منجر به تفاوت مصرف انرژی بیت کوین با سایر صنایع می شود درواقع قابلیت استخراج آن در هر مکانی می باشد. رمز ارزها محدودیت خاصی برای مصرف انرژی ندارند، آن ها ماینرها را قادر می سازند تا از منابع متفاوتی از نیرو که برای سایر مراکز غیر قابل دسترس هستند، بهره برداری کنند.

علاوه بر انرژی الکتریکی یا همان برق، یک راه امیدوار کننده دیگری وجود دارد که آن استفاده از گاز طبیعی است که عملکرد آن بدون انتشار کربن می باشد. بسیاری از ماینرها در سراسر جهان این فرصت را غنیمت شمرده و از این نوع منبع انرژی به بهترین شکل ممکن جهت تولید الکتریسیته استفاده می کنند.

استخراج بیت کوین در مقایسه با انرژی مصرفی

از موضوعات جالب توجه که بسیاری از افراد فعال در این حوزه کنجکاو به دانستن آن هستند درواقع درک مقدار تولید بیت کوین در مقابل میزان مصرف انرژی است. آیا این دو به صورت موازی با یکدیگر حرکت می کنند؟ و یا فاصله ی بسیار زیادی با یکدیگر دارند. البته مصرف انرژی یک قطعه از این پازل را تشکیل می دهد و جوانب دیگری هستند که باید هر کدام به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گیرند. 

پاسخ به این سوالات درواقع به روند تولید بیت کوین و استفاده از ماینرها بستگی دارد و نمی توان یک قانون کلی برای آن بازگو کرد اما آنچه اهمیت دارد ایجاد فاصله بین این دو مقوله است هر چقدر سطح تکنولوژی و نوآوری دستگاه های استخراج کننده بیش تر باشد به همان نسبت انرژی کمتری را در تولید بیت کوین صرف می کنند. در اینجا نحوه ی ارتباط انرژی با مقدار هش آورده شده است :

  • یک گیگاهش در هر ثانیه معادل 1 وات مصرف انرژی 
  • یک تراهش در هر ثانیه معادل 1 کیلو وات مصرف انرژی 
  • یک پتاهش در هر ثانیه معادل 1 مگاوات مصرف انرژی 
  • و یک اگزاهش در هر ثانیه معادل 1 گیگاوات مصرف انرژی خواهد داشت. 

این میزان نیرو درواقع معادل 156 میلیون اسب ( 1.3 میلیون اسب در هر گیگاوات) یا 49440 توربین بادی (440 توربین در هر گیگاوات) تولید قدرت در ثانیه است که مقدار بسیار بالایی می باشد. 

تاثیرات استخراج بیت کوین بر محیط زیست

همان طور که می دانید در روند استخراج بیت کوین یکسری هزینه های جانبی مرتبط با مصرف انرژی را متحمل خواهیم شد که ملزم به پرداخت آن هستیم. اما آنچه که به نوعی قابل جبران نیست تاثیرات زیست محیطی این فرآیند بسیار پیچیده است که به هیچ عنوان قابل چشم پوشی نیست. البته در کشورهای مختلف مفید بودن فرآیند استخراج به شرایط آن جامعه بستگی دارد ، بنابراین قضاوت در مورد هدفی که دائماً جوامع مختلف به دنبال آن هستند قدری سخت است . 

علاقه به بیت کوین همچنان در حال افزایش است و ممکن است سیل عظیمی از افراد تاثیرات زیست محیطی آن را در مقایسه با ارزشی که فرایند استخراج رمز ارزها ارائه می دهند، ناچیز قلمداد کنند. اما چند نمونه از تغییرات زیست محیطی که استخراج بیت کوین در ایجاد آن بی تاثیر نیست می توان به افزایش دی اکسید کربن یا CO2 در محیط و همچنین افزایش درجه حرارت زمین که تا به امروز مقادیر آن 2 درجه سانتیگراد تخمین زده شده است، اشاره کرد. 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.