ارز terra

ارز دیجیتال Terra (ترا)

ارز دیجیتال Terra (ترا) به عنوان پلی میان دنیای بلاکچین و دنیای واقعی، سکه های با قیمت پایدار همیشه توجه گسترده ای را به خود جلب کرده و به عنوان تکیه گاهی مناسب هم برای استفاده از قابلیت پرداخت و مبادله پذیر بودن ارزهای دیجیتال و امن ماندن از نواناسات زیاد بهای آن ها در نظر گرفته می شوند. در اوایل صنعت بلاکچین، اکثر سکه های با قیمت پایدار برای تسویه حساب در صرافی ها استفاده می شدند، اما یک سکه با قیمت پایدار در سال 2017 معرفی شد که قوانین بازی را تغییر داد، یعنی پس از موفقیت سکه با نرخ ثابت بلاک چین tether به نام USDT، که خود بر اساس بلاکچین بیت کوین و اتریوم است، بازار شاهد ظهور شمار فراوانی از سکه های با نرخ پایدار در سال بعد بود. 

Terra یک شبکه پرداخت مالی غیر متمرکز است که گروه و دسته های پرداخت سنتی را بر روی بلاکچین بازسازی می کند. terra به منظور تسهیل پرداخت های قابل برنامه ریزی و توسعه زیرساخت های مالی باز، از سبدی از ارزهای دیجیتال با نرخ ثابت و متصل به ارزهای فیات استفاده می کند که خود با استفاده از الگوریتمهای مربوطه توسط ارز ذخیره Luna تثبیت قیمت شده اند. 

شرکت Terraform Labs به عنوان بنیان گذار پروژه terra در ژانویه سال 2018 توسط دو کوان و دانیل شین در کره جنوبی بنیان گذاری شد. با دریافت بیش از 32 میلیون دلار سرمایه گذاری اولیه از شرکت های عمده فعال در حوزه سرمایه گذاری ریسک پذیر مانند PolyChain Capital، Pantera Capital و CoinBase Ventures، شرکت TerraFrom به زودی ارز با نرخ پایدار خود به نام Luna را معرفی کرد. 

رسالت terra

نوسانات قیمت در ارزهای دیجیتال یک امر بدیهی و شناخته شده در بازارها و اکوسیستم های بلاکچین بوده و به دلایل مختلفی مانند سفته بازی، صدور برنامه ریزی شده و دخالت در بازار، تقریبا همه ارزهای دیجیتال شاهد نواسانات شدید قیمت هستند و از این رو معامله با این ارزها، آنچنان که باید مورد توجه و قبول مردم نیست.

شماری از پروژه ها در حالی بررسی راه حل هایی برای حل این مشکل بوده که پروتکل Terra نیز یکی از آنان است. این پروتکل از سیاست پولی انعطاف پذیر برای ایجاد ارزهای دیجیتال با نرخ پایدار استفاده می کند که به طیف گسترده ای از ارزهای فیات متصل شده اند. یا این وجود، تیم توسعه معتقد است که ثبات و پایداری نسبی قیمت، به تنهایی برای پذیرش عمده یک ارز کافی نیست. 

با معرفی ارزهای دیجیتال با نرخ پایدار و متصل به ارزهای فیات، شبکه Terra عملا به عنوان یک بانک مرکزی عمل می کند. بخش دیگری از همین شبکه به دنبال جایگزینی زنجیره های پرداخت پر هزینه و پیچیده کنونی شامل بانکها، درگاه های پرداخت و شبکه های کارت های اعتباری است. از این رو terra به طور مداوم زیر ساخت ها و ابزارهای اکوسیستم را بهبود بخشیده تا در نهایت به یک سیستم پرداخت شفاف، توزیع شده و بی طرف برسد، تا بتواند راهکارهایی بهینه تر را در اختیار مشتریان و بازرگانان قرار دهد. 

علاوه بر ارزهای با قیمت پایدار، شبکه terra به منظور تضمین رشد و پایداری پروژه به دنبال ساخت یک پلتفرم برای اپلیکیشن های توزیع شده است. دقیقا مشابه با نحوه بکار گیری سیاست های مالی برای تحریک و ایجاد انگیزش در اقتصاد، پلتفرم اپلیکیشن های توزیع شده Terra نیز در حالی که مقدار مشخصی روی برخی از پروژه های شاخص Dapp ها سرمایه گذاری می کند، هزینه معاملات را حدودی کاهش می دهد. 

نقشه راه terra

در آپریل سال 2019، terra شبکه اصلی خود را راه اندازی کرده و همراه با آن ابزارهایی را مانند شبکه آزمایشی Soju، terra faucet، مستندات terra، کیف پول terra Station و جست و جو گر بلاک تحت عنوان Terra Finder معرفی و یا بروز رسانی شدند. 

در ژانویه سال 2019، سیستم اوراکل بروز رسانی و تقویت شده است. همچنین شماری از تغییرات بنیادی شامل تغییرات دو طرفه Luna در مبادلات بازار، هزینه های گسترش دو طرف Luna مبادلات، تغییرات طراح پاداش اوراکل از تقسیم و توزیع ماهانه به توزیع دقیقه ای، همراه با بهبود رابط CLI/REST و بهبود مستندات پیاده سازی شده اند. 

در آغاز سال 2020، پاداش سهام داری Luna افزایش یافته و متعاقبا هزینه تراکنش های terra از 0.11 درصد به 0.5 درصد افزایش یافته است. پاداش صدور سکه های جدید با پاداش های خود سیستم اوراکل ادغام شده و همزمان پرداخت خواهند شد. حقوق حاکمیت و مدیریت روی شبکه برای دارندگان Luna شامل زنجیره های پارامتر، تغییرات در سیاست های پولی، مخارج انجمن و سایر پیشنهادات عمومی در نظر گرفته شد. همچنین بروز رسانی های دیگری شامل معافیت های مالیاتی برای معاملات بر پایه ارز Luna، بهبود امنیت شبکه از طریق افزایش مجازات برای بریدن و یا Slashing، تقویت و بهبود هر چه بیشتر سیستم اوراکل نیز معرفی شدند. 

در تاریخ 2م جولای سال 2020، سیستم CHAI، کارت CHAI را برای یک دوره آزمایشی کوتاه و بسته راه اندازی نمود، که در آن ویژگی های عملیاتی و بهینه سازی نهایی می شوند. کارت CHAI از BOOST که یک درگاه اکتشافی بوده و 50 درصد برای مارک های معروف تخفیف می دهد، پشتیبانی خواهد نمود. پس از ادغام و یکپارچه سازی با MasterCard، کارت CHAI به زودی در سطح بین المللی قابل استفاده خواهد بود. 

استخراج، معامله و سرمایه گذاری بر روی Terra

ارز دیجیتال اصلی شبکه terra، توکن Luna نام دارد. که برای ایجاد امنیت در شبکه، حاکمیت و همچنین وثیقه گذاری جهت تثبیت نرخ ارزهای با قیمت پایدار استفاده می شود. Luna به طور کل ستون و بنیان اصلی این شبکه در نظر گرفته می شود. 

هدف اصلی Luna محافظت از شبکه با ثابت نگه داشتن بهای ارزها از طریق مکانیسم سهام گذاری است، که در همان حال دارندگان ارز Luna را در معرض نواسانات بهای خود Luna قرار می دهد. از این رو گرفتن پاداش برای سهام گذاری یا Staking ارز Luna به عنوان راهی برای انگیزه دادن به دارندگان آن و همچنین کاهش ریسک سرمایه گذاری طولانی مدت برای سرمایه گذاران در نظر گرفته شده است. اندازه این پاداش ها در رابطه با حجم میزان ارز سهام گذاری شده تعیین شده و همچنین با افزایش حجم معاملات در شبکه افزایش خواهد یافت، زیرا که بخشی از پاداش های سهام گذاری از طریق هزینه تراکنش ها تامین می شود.

در اواسط فوریه سال 2021، 31.77 درصد از ارزهای Luna سهام گذاری شده که بازده سالانه ای برابر با 4.89 درصد دارد. Luna قابل استخراج نبوده و شمار کل سکه های در گردش آن برابر با 415,245,801 بوده و ارزش کل بازاری برابر با 2,519,200,567 دلار دارد. حجم معاملات روزانه آن در فوریه سال 2021 برابر با 296,949,342  دلار است. قیمت این ارز در 22 فوریه سال 2021 به بالاترین مقدار خود یعنی 8.22 دلار رسیده است. 

آینده Terra و نظر کارشناسان

  • وبسایت DigitalCoinPrice نظر مثبتی به Luna داشته و معتقد است در اوایل سال 2025 بهای آن به 19.81 دلار خواهد رسید.
  • وبسایت walletInvestor نیز با نظری مثبت، بهای این ارز را در حدود 18.953 دلار برای اوایل سال 2025 پیشبینی کرده است.

مزایای terra

  • این پروژه بر بازار ارزهای با نرخ پایدار تمرکز داشته که هسته اصلی تجارت و معاملات مرتبط با بلاکچین در نظر گرفته می شود.
  • طراحی این پروژه به طور پیشرفته ای سکه های سهام گذاری و سکه های با نرخ پایدار را ترکیب کرده و یک حلقه داخلی بسته را تشکیل می دهد.

معایب terra

  • انجمن توسعه دهندگان کوچک و توسعه دهندگان محدود
  •  غیر شفاف بودن نقشه راه

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. منوچهر می گوید

    الان که دارم این مطلب رو می خونم ارزشش ۱۰۰ دلار هست نه ۱۹ دلار ، تا ۲۰۲۵ هم صبر نکردیم !
    حتی هنوز ۲۰۲۱ تموم نشده