نکات مهم در طراحی سایت صرافی OTC

با توجه به نقش حیاتی صرافی ‌های آنلاین ارز دیجیتال OTC در تسهیل معاملات بزرگ و سریع رمز ارزها و همچنین افزایش تقاضا برای راه‌اندازی این نوع پلتفرم‌ها، این مقاله به توضیح نکات ضروری در مورد طراحی سایت صرافی OTC میپردازد. این راهنما برای کسانی که به دنبال راه‌اندازی وب‌سایت صرافی متمرکز OTC هستند، ضروری است و به شما در دستیابی به موفقیت کمک شایانی خواهد کرد.

در این مقاله ابتدا تعریفی ساده از این نوع صرافی ارائه خواهیم داد و سپس به این سوالات نیز پاسخ می‌دهیم که کاربران سایت صرافی آنلاین متمرکز OTC چه کسانی هستند، مشتریان آنها چه افرادی می‌باشند و چه کسانی به دنبال ساخت پلتفرم صرافی OTC می‌روند. در نهایت به بیان نکات مهمی در مورد این نوع صرافی آنلاین می‌پردازیم.

تعریف صرافی OTC به زبان ساده

صرافی آنلاین OTC یا Over-the-Counter ، نوعی پلتفرم معاملاتی برای ارزهای دیجیتال است که در آن، معاملات به طور مستقیم بین کاربر و صرافی و بدون واسطه صرافی‌های دیگر انجام می‌شود. یعنی معاملات خرید یا فروش توسط کاربران با سایت انجام می‌شود.

کاربران سایت صرافی OTC چه کسانی هستند؟

قابل ذکر است کاربران سایت‌های OTC معمولاً برای ترید وارد این سایت نمی‌شوند بلکه افرادی هستند که به صورت آنی قصد خرید یا فروش ارز دیجیتال دارند.

تصور کنید فردی قصد خرید از یک وب سایت از طریق پرداخت ارز دیجیتال دارد. این فرد برای تامین مقدار رمز ارز مورد نظر (مثلا 100 تتر) وارد سایت صرافی ارز دیجیتال OTC می‌شود، به راحتی مقدار مورد نظر را وارد می‌کند، قیمت لحظه‌ای ارز مورد نظر را می ‌بیند و بعد از مقایسه قیمت سایتهای مختلف اقدام به خرید می‌کند.

یا ممکن است فردی نیاز داشته باشد که خیلی سریع ارز دیجیتال خود را تبدیل به فیات (مثلا ریال) کند. به همین صورت به راحتی وارد سایت OTC می‌شود و با چند دکمه اقدام به تبدیل ارز خود به فیات می کند. در واقع این افراد برای خرید و فروش نیاز به سایت‌های P2P ندارند.

به طور کلی مشتریان سایت‌های OTC چه کسانی هستند؟

بعد از طراحی صرافی آنلاین OTC ، مشتریان آنها طیف وسیعی از افراد را شامل می‌شوند، اما به طور کلی می‌توان آنها را به دسته‌های زیر تقسیم کرد:

  • افرادی که به دنبال سرعت و سادگی در معاملات هستند
  • افرادی که توانایی، مهارت یا زمان کافی برای ترید در سایت‌های P2P را ندارند
  • افرادی که سرعت انجام معاملات از قیمت خاص یک ارز برای آنها مهمتر است
  • افرادی که بیشتر هولدر یا مصرف کننده ارز دیجیتال هستند. مثلا خیلی سریع به 100 تتر ارز برای سرمایه‌گذاری یا نقدینگی نیاز دارند.

چه کسانی به دنبال راه اندازی صرافی آنلاین OTC هستند؟

افرادی که به دنبال ساخت سایت صرافی OTC هستند، غالباً در دسته‌های زیر قرار می‌گیرند:

  • افرادی که تمایل بیشتری به مشتریان B2B دارند.
  • هزینه راه اندازی و طراحی سایت برای آنها مهم است.
  • هدف آنها طراحی سایت با فرآیند مدیریت ساده‌تر است.

نکات مهم در فرآیند طراحی سایت صرافی OTC

طراحی صرافی OTC موفق، نیازمند دقت، ظرافت و توجه به جزئیات است. در فرآیند طراحی پلتفرم این نوع صرافی باید فاکتورهای مختلفی را با توجه به نیازهای کاربران در نظر گرفت. برخی از نکات طراحی صرافی آنلاین ارز دیجیتال که باید بدانید عبارتند از:

۱. اتصال به سایت مرجع

برای طراحی پلتفرم صرافی OTC در سطح یک استارت‌آپ، شما ابتدا نیاز به اتصال به یک سایت بزرگتر مثل صرافی بایننس، کوینکس و کوکوین دارید.

اما به راستی به چه دلیل اتصال به یک سایت مرجع مهم است؟

دریافت اطلاعات:

شما به عنوان مدیر یک سایت صرافی آنلاین OTC باید قیمت رمزارزهای مختلف را به صورت آنی دریافت کنید. البته می توانید به صورت دستی هم این کار را انجام دهید اما بهتر است که مرجعی داشته باشید که به صورت اتوماتیک قیمت‌ها را برای شما آپدیت کند. چرا که هم قیمت ارزها در یک زمان در سایتهای مختلف متفاوت است هم نوسانات قیمت زیاد است. برای مثال اگر کاربری اقدام به خرید رمز ارز از سایت شما کند، باید قیمت آنی خرید و فروش آن ارز را در سایتی مثل بایننس بدانید و سریع اقدام به محاسبات لازم و ارائه قیمت نهایی به کاربر کنید و شرایط را برای خرید سریع کاربر فراهم کنید.

معماری طراحی سایت OTC در شرکت های معتبر طراحی سایت صرافی، به این صورت است که معاملات P2P و اسپات را در سایت‌های Top Ten خارجی مثل بایننس، کوکوین یا سایتهای مرجع ایرانی مشابه نوبیتکس، بررسی می‌ کنند و در یک دقیقه 100 بار آن آپدیت می شود تا تصمیم گیری شما را به عنوان مدیر سایت در مورد قیمت ارز مورد نظر تسهیل کنند.

انجام عملیات:

شما به عنوان مدیر یک سایت صرافی OTC ممکن است که بخواهید از 50 تا رمز ارز یا بیشتر پشتیبانی کرده و آن را زیاد و کم کنید. وقتی کاربر از سایت شما اقدام به خرید رمز ارز می‌کند شما باید رمز ارز را در اختیار داشته و خیلی سریع برای او واریز کنید. برای این کار چند راه است، یکی از آنها این است که به مقدار لازم و به تعداد رمزارزها سبد نقدینگی (liquidity Poll) ایجاد کنید.

یعنی متناسب با تعداد مشتریان از هر رمز ارزی مثلا 1 میلیارد خریداری کرده و در ولتهای خاصی نگه‌داری کرده و در صورت خرید توسط کاربر برای وی واریز ‌کنید. در صورت اقدام به فروش رمز ارز توسط کاربر هم، از نقدینگی موجود فیات خود برای او واریز می‌کنید. این روش مسائل زیادی ایجاد می‌کند. چرا که جمع آوری این همه رمز ارز در ولتهای مخلتف نیاز به زمان و سرمایه گذاری سنگین است و سیستم را در افزایش و کاهش قیمت رمزارزها شریک می‌کند که برای صرافی و حسابداری آن مشکلات جدی ایجاد می‌کند.

مدیریت یک صرافی کار سخت، پیچیده و زمان بری است. شما نیاز دارید زمان خود را برای تامین نقدینگی، احراز هویت و سایر فرآیندهای مدیریت سایت بگذارید. از نظر ما بهتر است که شما فقط با یک یا دو واحد پولی کار کنید. یعنی شما فقط اقدام به تامین ریال و تتر تامین می‌کنید و در صورت خرید سایر ارزها توسط کاربران، به سرعت با راهکار پیشنهادی ما از سایت مرجع خریداری کنید. روش انجام کار را با یک مثال بیشتر توضیح می دهیم.

فرض کنید که کاربر در سایت شما اقدام به خرید بیت کوین کرده است. ما آن لحظه اطلاعات مربوط به قیمت بیت کوین را از سایت مرجع دریافت می‌کنیم. بعد از محاسبه کارمزد و ضریب تتر، قیمت تقریبی بیت کوین را به کاربر نشان می‌دهیم . به کاربر 10 تا 15 ثانیه زمان می‌دهیم که در مورد خرید تصمیم گیری ‌کند. شما از قبل مقداری تتر در سایت مرجع دارید. در صورت اقدام به خرید کاربر، تتر شما در سایت مرجع همان لحظه تبدیل به بیت کوین می شود. پس شما درگیر تغییرات لحظه ای قیمت ارزها نمی شوید و فرآیند خرید و فروش توسط سایت، دقیقتر و سریعتر انجام می‌شود و حتی فرآیند ارسال رمزارز برای کاربر نیز اتوماتیک صورت می‌گیرد.

این نکته را در نظر بگیرید که توضیحات بالا مربوط به زمانی است که هدف شما فقط طراحی سایت صرافی OTC باشد. در صورتی که شما سایت P2P- SPOT به همراه سایت OTC راه‌اندازی کنید، بعد از مدت زمانی معاملات OTC را در بازار اسپات خود انجام می‌دهید که برای شما بسیار سودآور هم خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم که اگر به دنبال راه‌اندازی سایت صرافی آنلاین P2P و OTC هستید حتما با مشاوران یک شرکت معتبر تماس بگیرید تا راهنمایی کاملتری را کسب کنید.

۲. معماری ولت:

در فرآیند طراحی صرافی OTC، ولتها یکی از مسائل مهم به حساب می آیند. یک سایت صرافی آنلاین OTC در دنیای امروز، باید هم کیف پول بیرونی و هم کیف پول داخلی داشته باشد. پیش از این، بیشتر کاربران سایتهای OTC تمایل به خروج سریع پول خود از صرافی را داشتند.

اما امروزه به دلایلی از جمله هزینه کارمزدهای شبکه بلاکچین، کاربران ترجیح می‌دهند در صورت عدم نیاز فوری، پول خود را در کیف پول داخلی سایت نگهداری کنند. پس شما می‌توانید از این راهکار به عنوان یک مزیت رقابتی درآمدزا استفاده کنید.

یک نکته مهم دیگر در مورد ولت ها، امکان ترنسفر بین کیف پولهاست که موضوع بسیار حساسی است. این مورد به سطح سازمانی شما مربوط است. این کار می تواند شما را در خطر استفاده از یک سیستم پولشویی قرار دهد. پس حتما در زمان طراحی پلتفرم صرافی OTC به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشید.

۳. طراحی ظاهری:

اولین برداشت کاربران از یک صرافی آنلاین OTC، از طریق طراحی ظاهری آن شکل می‌گیرد. یک طراحی جذاب و کاربرپسند، می‌تواند کاربران را به ورود به سایت و استفاده از خدمات آن ترغیب کند. در مقابل، یک طراحی ضعیف و نامناسب، می‌تواند کاربران را از سایت دور کند. سرعت، راحتی کار و طراحی UI/UX مناسب، و دسترسی ساده و سریع با حداقل کلیک مورد نیاز برای رسیدن به هدف از نکات مهم در طراحی سایت صرافی OTC به حساب می آید.

۴. Add on

امروزه بسیار از مدیران سایتهای OTC برای اینکه خروج پول از سایت را کم کرده و کاربران را به نگهداری پول داخل سیستم تشویق کنند اقدام به افزودن سیستم‌های مالی دیگری مثل سایت‌های اینوستینگ و استیکینگ می کنند. این امر کمک می‌کند که با هزینه کمتری سایت را مدیریت کنند و با ارائه خدمات جدید ارزش سایت و درآمد آنها نیز افزایش پیدا کند.

در بسیاری از سایتهای بین المللی اقدام به فروش کارتهای اعتباری به پشتوانه ارز موجود در سیستم یا وام دهی می کنند. در بعضی از سایت های توسعه دهنده صرافی های آنلاین، سیستم‌های جذابی برای اتصال به سایت توسعه یافته‌اند که به تصمیم‌گیری شما کمک خواهند کرد.

۵. امنیت:

امنیت یکی از مهمترین نکات در طراحی سایت صرافی otc می باشد. متاسفانه بسیاری از کسانی که اقدام به راه اندازی صرافی آنلاین OTC می کنند، خیلی روی امنیت سایت کار نمی کنند. این در صورتی است که امنیت کاربران و دارایی آنها به دلیل معاملات با مبالغ بالا در سایت‌های OTC مثل تمام سایتهای حوزه فینتک بسیار اهمیت دارد.

استفاده از رمزنگاری قوی، احراز هویت دو مرحله‌ای و سایر تدابیر امنیتی، امری ضروری است. همچنین باید به طور مرتب تست‌های نفوذپذیری انجام شود تا از وجود هرگونه نقص امنیتی در سایت اطمینان حاصل شود.

متاسفانه انتظار قیمت بسیار پایین برای ساخت سایت OTC توسط متقاضیان و روی آوردن آنها به خرید اسکریپت‌های آماده از شرکتهای نوپا یا پروژه‌های فریلنسری آسیب جدی به پروژه آنها وارد می‌کند. چرا که بررسی امنیتی اولیه و مستمر را غیرممکن می‌سازد.

۶. آپدیت مستمر:

توجه کنید که طراحی پلتفرم صرافی OTC همانگونه که پیش از این گفته شد، نیاز به ارتباط مستمر با Third Party ها، سیستم‌های بین المللی مانند فول نودها، Trading view، صرافی‌های بزرگتر، ولتها، سیستم پرداخت آنلاین، احراز هویت، ارائه دهندگان خدمات ایمیل و اس ام اس و بسیاری از سیستم‌های دیگر دارد.

این سیستم‌ها از لحاظ عملکردی و امنیتی نیاز به پشتیبانی و بهبود مستمر دارند. حتما در نظر بگیرید که پروژه‌های اسکریپتی و کوچک به این دلیل که امکان توسعه مستمر را به شما نمی‌دهند، معمولاً با شکست مواجه می‌شوند.

سخن آخر

در این مقاله به توضیح نکات مهمی پرداختیم که دانستن آنها برای طراحی پلتفرم صرافی OTC لازم و ضروری است. اگر به دنبال طراحی سایت صرافی OTC هستید، توصیه می‌کنیم که با تیمی کار کنید که تجربه عملیاتی، نمونه کار واقعی و دموی لایو محصول مورد نظر را داشته باشد. برای این کار پیشنهاد ما به شما دیجی آلفا است. این تیم تخصصی سالهای زیادی در زمینه توسعه سایت‌های فینتک و بلاکچین کار کرده است و تجربه زیادی در زمینه طراحی اختصاصی صرافی ارز دیجیتال، کیف پول، توکنایز دارایی‌های فیزیکی، درگاه پرداخت رمز ارزی و… دارد که همه این محصولات به صورت لایو قابل تست و ارزیابی توسط شما می باشد.

پیشنهاد می‌کنیم قبل از اینکه گام اول را برای طراحی صرافی ارز دیجیتال OTC بردارید ابتدا با کارشناسان این مجموعه مشورت کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.