ارز دیجیتال Kava چیست؟

ارز دیجیتال Kava چیست؟

شبکه Kava را می‌توان یک شبکه بلاک چین بین زنجیره‌ای دیفای (DeFi) دانست که اقدام به فراهم نمودن وام و استیبل کوین برای کاربران ارزهای دیجیتال اصلی نظیر بیت کوین، ریپل (XRP)، ارز دیجیتال بی ان بی (BNB)، کاسموس (ATOM) و غیره می‌کند. کاربران این ارزها این امکان را دارند که این ارزها را به وثیقه بگذارند تا به جای آنها، USDX را که جزو استیبل کوین پلتفرم کاوا محسوب می‌شود، بگیرند.

شبکه Kava دو نوع توکن دارد. ۱. ارز دیجیتال استیبل کوین USDX و ۲. ارز دیجیتال Kava که به منظور فراهم نمودن امنیت و همچنین مدیریت این شبکه بلاک چین به کار گرفته می‌شود. Kava الگوریتم گواه اثبات سهام (PoS) بر بستر Tendermint را دارد که این مسئله موجب افزایش قابلیت و انعطاف‌پذیری کاوا شده‌است.

شبکه بلاک چین Kava دارای چه ساختاری است؟

در ساختار شبکه بلاک چین Kava چهار واحد اصلی قابل مشاهده است که نشان دادن قیمت دارایی‌ها، سیستم فروش، موقعیت بدهی وثیقه‌گذاری شده و خاتمه‌دهنده را شامل می‌شود.

در قسمت واحد نشان دادن قیمت دارایی‌ها با اجراسازی یکسری اوراکل (oracle) اقدام به جستجوی قیمت ارزهای دیجیتال می‌کنند و هرچقدر که قیمت میانگین این اوراکل‌ها شد، به عنوان قیمت دارایی موردنظر مدنظر قرار داده می‌شود. طراحی واحد فروش به صورتی انجام شده‌است که اقدام به کنترل بدهی بد و مازاد در سیستم می‌کند. واحد موقعیت بدهی وثیقه‌گذاری شده حقیقتاً فضایی است برای به وجود آوردن این موقعیت‌ها و همچنین اقدام به ذخیره‌سازی وضعیت کلی این سیستم بدهی می‌نماید. این واحد به کاربران این امکان را می‌دهد که بتوانند هر دارایی را ایجاد کنند، تغییر دهند یا ببندند. واحد خاتمه‌دهنده هم وضعیت موقعیت‌ها را بر مبنای قیمت‌ها در واحد نشان دادن قیمت مورد ردیابی قرار می‌دهد. این واحد عهده‌دار این است که وثیقه را از موقعیت‌هایی توقیف کند که نسبت وثیقه از میزانی که مشخص شده پایین‌تر باشد. وثیقه‌هایی که توقیف شده‌است به واحد فروش فرستاده می‌شوند.

توکن Kava دارای چه کاربردهایی است؟

توکن Kava در شبکه بلاک چین Kava نقش بسیار مهمی را بازی می‌کند. این توکن سه کاربرد اصلی و مهم در این پلتفرم دارد که عبارتند است از:

۱. امنیت: ۱۰۰ اعتبارسنج برتر در شبکه Kava وجود دارد که استیکینگ (staking) این توکن را انجام می‌دهند و این ارز دیجیتال ایجادکنندهٔ انگیزه‌ای به منظور تأمین امنیت این شبکه بلاک چین است. توکن Kava برای پاداش به اعتبارسنج‌ها داده می‌شود و اگر هم رفتار درستی نداشته باشند موجب می‌شود که موجودی توکن Kava آنها کاهش یابد و بدین صورت تنبیه می‌شوند.

مدیریت: توکن Kava در این سیستم به منظور پیشنهاد و رای‌گیری به کار گرفته می‌شود. این توکن جهت تصمیم‌گیری در خصوص مسائلی همچون نوع وثیقه مورد پشتیبانی قرار گرفته، محدوده بدهی، کارمزدها و غیره استفاده می‌شود.

روش آخر جهت تأمین وام: شبکه بلاک چین Kava به عنوان ارز ذخیره محسوب می‌شود و در شرایط‌هایی که سیستم دچار کمبود وثیقه می‌شود، کار خود را آغاز می‌کند. ارز دیجیتال جدید Kava در چنین شرایطی به وجود می‌آید و جهت خرید USDX به کار گرفته می‌شود.

استیبل کوین USDX دارای چه کاربردی است؟

این استیبل کوین هم سه کاربرد اصلی در شبکه بلاک چین Kava دارد:

مارجین تریدینگ (margin trading): کاربرانی که اقدام به دریافت USDX از این شبکه بلاک چین می‌کنند، معمولاً این استیبل کوین را جهت خرید سایر دارایی‌های ارز دیجیتال مورد استفاده قرار می‌دهند.

به دست آوردن سود: کاربرانی که اقدام به دریافت این استیبل کوین می‌کنند، می‌توانند آن را استیکینگ کنند و به منظور مقابله کردن با نوسانات بازار، سود به دست آورند.

پرداختی‌های استیبل کوینی: به دلیل زمان بلاک و پایان یافتن سریع بلاک چین Kava , USDX جهت پرداختی عمومی استفاده می‌شود.

Kava چه محصولاتی دارد و دارای چه ویژگی‌های اصلی است؟

از محصولات اصلی شبکه بلاک چین Kava می‌توان پلتفرم بدهی وثیقه‌گذاری شده (Kava CDP Platform) را نام برد که در آن کاربران این امکان را دارند تا اقدام به وثیقه‌گذاری دارایی‌های دیجیتال خود کنند و وام‌هایی را به شکل USDX بگیرند. به منظور به‌کارگیری این محصول، نخست لازم است که کاربر اقدام به واریز نمودن دارایی‌های دیجیتال خود نماید. بعد صدور موقعیت بدهی به وجود آمده و استیبل کوین مورد نظر صورت می‌گیرد. هرگاه که کاربر بدهی خود را برگرداند، ارز او آزاد خواهد شد. البته به خاطر داشته باشید در صورتی که بدهی نسبت به وثیقه از یک حدی بگذرد، سیستم اقدام به نقدکردن دارایی‌های کاربر به‌طور اتوماتیک می‌کند و دارایی‌های خود را از دست می‌دهد؛ بنابراین باید گفت این سیستم دارای ریسک‌هایی است که می‌بایست آنها را در نظر داشت.

Kava با بهره‌گیری از Cosmos-SDK که یک چارچوب متن باز جهت ایجاد بلاک چین‌های عمومی گواه اثبات سهام محسوب می‌شود، ایجاد شده‌است. ویژگی‌های مهم و اصلی که Cosmos-SDK دارد، موتور اجماع Tendermint Core و پتانسیل مدولار (Modular) سیستم Cosmos است.

پلتفرم Kava چه هدفی دارد؟

Kava به تازگی سروصدای بسیاری در محیط دیفای ایجاد نموده‌است و تعداد زیادی عقیده دارند که این پلتفرم، موجب تحت تأثیر قرار دادن سراسر محیط ارز دیجیتال خواهد شد. هدف این شبکه بلاک چین این است که بتواند نخستین پلتفرم اختصاصی دیفای باشد و اقدام به فراهم کردن وام‌های وثیقه‌گذاری شده و استیبل کوین برای کاربران ارزهای دیجیتال اصلی نماید.

این پروژه مبتنی بر Tendermint می‌باشد و نیروی محرکه خود را به وسیلهٔ کاسموس به دست می‌آورد. این پروژه در سال ۲۰۱۹ در اکسچنج بایننس و در جریان یک IEO موفق به وجود آمد.

هدف اصلیش این است که بتواند مزیت‌های دیفای را در دسترس دارایی‌هایی بگذارد که پیش از این امکان دسترسی به دیفای را نداشتند. شبکه بلاک چین Kava تصمیم به گسترش دادن پتانسیل‌های دیفای به وسیلهٔ لوریج (leverage) غیر متمرکز و حفاظت دارد. چارچوب چند زنجیره‌ای پلتفرم Kava به کاربران این امکان را می‌دهد که به نقدینگی تعداد بسیاری از دارایی‌های پشتیبان دسترسی داشته باشند. پلتفرم Kava کاربرپسند به حساب می‌آید و دسترسی به دیفای را برای تعداد بسیاری از دارایی‌ها امکان‌پذیر می‌کند. البته گفتنی است که این کاربرپسندی و راحتی استفاده، موجب به خطر افتادن امنیت می‌شود.

برای اینکه شبکه بلاک چین Kava موفق شود وابسته به این است که تا چه اندازه بتواند عدم تمرکز خود را نگه دارد و همین‌طور بتواند دارای تأمین نقدینگی برای استیبل کوین خود باشد. در حال حاضر، ارز دیجیتال Kava دارای بالغ بر ۱۰۰ اعتبارسنج در شبکه خود است که این جهت تأمین عدم تمرکز شبکه می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

اینروزها تعداد بسیاری از افراد برای آزمایش ایده‌های خود نیازمند وام هستند و در صورتی که بخواهند به شکل سنتی وام بگیرند مشکلات بسیاری وجود خواهد داشت. پس گفتنی است که Kava معضل مهمی را مدنظر قرار داده‌است و در صورت ادامه دادن کار خود در مسیر موفق، رشد بسیاری خواهد داشت و بسیار گسترش پیدا خواهد کرد.

نقشه راه و پروژه‌هایی که به دست آورد

  • در سه ماه دوم سال ۲۰۱۹، MVP کاری سیستم وامدهی Kava را ارائه داد.
  • در سه ماه دوم سال ۲۰۱۹، شبکه آزمایشی عمومی مرحله نخست را ارائه داد.
  • در سه ماه دوم سال ۲۰۱۹، برنامه پاداش به منظور تشویق کاربران جهت راه‌اندازی نودهای (node) اعتبارسنج را ایجاد کرد.
  • در سه ماه دوم سال ۲۰۱۹، شبکه آزمایشی عمومی، مرحله دوم را ارائه داد.
  • در سه ماه چهارم سال ۲۰۱۹، شبکه آزمایشی عمومی، مرحله سوم را ارائه داد.
  • در سه ماه چهارم سال ۲۰۱۹، شبکه اصلی را راه‌اندازی نمود.
  • در سه ماه چهارم سال ۲۰۱۹، سیستم آزمایشی CDP را ارائه داد.
  • در سه ماه چهارم سال ۲۰۱۹، فضا را به اعتبارسنج‌ها واگذار کرد.
  • در سه ماه نخست سال ۲۰۲۰، برنامهٔ آن پیدا کردن باگ (bug) و سیستم CDP اولیه بود.
  • در سه ماه دوم سال ۲۰۲۰، دارایی‌های میان زنجیره‌ای در سیستم CDP بر روی شبکه اصلی قرار گرفت.
  • در سه ماه دوم سال ۲۰۲۰، پشتیبانی بیت کوین در شبکه آزمایشی سیستم CDP ادغام شد.
  • در سه ماه سوم ۲۰۲۰، پشتیبانی بیت کوین متمرکز و غیر متمرکز در شبکه اصلی سیستم CDP ادغام شد.

پروژه Kava با چه شرکت‌هایی مشارکت دارد؟

مشارکت با ریپل را می‌توان یکی از مشارکت‌های مهم شبکه بلاک چین Kava دانست. ریپل شرکتی محسوب می‌شود که امکان ارسال جهانی پول برای بانک‌ها، اکسچنج‌ها و غیره را می‌دهد. در ماه مارس ۲۰۱۹، ریپل اقدام به سرمایه‌گذاری در پلتفرم Kava نمود و از سوی Kava به عنوان یکی از نخستین دارایی‌های مورد پشتیبانی قرار گرفته در این پلتفرم مورد پذیرش قرار گرفت.

یکی دیگر از مشارکت‌ها می‌توان به Tendermint اشاره کرد. Tendermint , Cosmos Hub و Cosmos SDK را به وجود آورد. این مشارکت را می‌توان یک مشارکت رسمی در نظر گرفت و Kava تصمیم دارد که ارز دیجیتال ATOM را تبدیل به یکی از نخستین دارایی‌های مورد پشتیبانی قرار گرفته در پلتفرم خود نماید.

همچنین، تعداد زیادی از اعتبارسنج‌ها نیز که مسئول مدیریت و تأمین امنیت این پلتفرم هستند، در حقیقت جزو شرکای عمومی Kava محسوب می‌شوند.

دربارهٔ تیم پروژه شبکه Kava

از سال ۲۰۱۷، ایده Kava عنوان شده بوده‌است و با وجود تغییراتی که ایجاد شده‌است، یکسری از اعضای اولیه این تیم مثل قبل ثابت ماندند.

مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذاران Kava، برایان کر (Brian Kerr) است. وی پس از آنکه از دانشگاه سان فرانسیسکو (San Francisco) فارغ‌التحصیل شد و مدرک لیسانس مدیریت تجاری خود را دریافت نمود، به شرکت Fnatic Gear که نخستین شرکت سازندهٔ سخت‌افزار و لوازم ورزش‌های الکترونیکی می‌باشد، ملحق شده‌است.

او همچنین جزو مشاوران بازار دارایی دیجیتال غیر متمرکز و بلاک چینی DMarket.io محسوب می‌شود و علاوه بر این مشغول مشاوره پلتفرم Snowball نیز می‌باشد. Snowball نخستین پلتفرم اتوماتیک سرمایه‌گذاری هوشمند ارز دیجیتال به‌شمار می‌رود.

یکی دیگر از بنیان‌گذاران Kava، روآرید اودانل (Ruaridh O`Donnell) می‌باشد. وی مدرک کارشناسی ارشد فیزیک را دارد و پیش از آنکه به Kava ملحق شود، در Levelworks به عنوان مهندس و تحلیلگر داده فعالیت نموده‌است.

تعداد بسیار دیگری از افراد کارکشته و سرشناس در تیم این پروژه حضور دارند و گفتنی است این پروژه دارای تعامل واضحی با کاربران است. کسانی که قصد دارند در زمینهٔ اعضای تیم این پروژه اطلاعات بیشتری به دست آورند، این امکان را دارند که با مراجعه به تلگرام یا توئیتر پروژه، اطلاعاتی کاملی در این مورد کسب کنند.

چگونگی مبادله و ذخیره Kava

بیشتر حجم معاملات Kava در دو اکسچنج Binance و Bilaxy می‌باشد. این امکان وجود دارد که این توکن را در اکسچنج بایننس در برابر بیت کوین، بی ان بی و تتر (Tether) مورد معامله قرار داد. البته نمی‌توان این حالت را برای نقدینگی عالی دانست و در صورت متوقف شدن معاملات توکن Kava در یکی از این اکسچنج‌ها، موجب تحت تأثیر قرار گرفتن نقدینگی این توکن می‌شود.

در مورد کیف پول هم باید گفت که Kava با تراست والت (Trust Wallet) همکاری نمود و با آن تلفیق شده‌است. البته به دلیل اینکه Kava بر روی کاسموس به وجود آمده‌است، این امکان وجود دارد که Kava را در تعداد زیادی از کیف پول‌هایی که ATOM را مورد پشتیبانی قرار می‌دهند، رویت کرد. برخی از این کیف پول‌ها Lunie و Cosmostation هستند که اجازه می‌دهند Kava استیکینگ را نیز انجام دهد.

شرایط فعلی توکن Kava

در حال حاضر، قیمت ارز دیجیتال Kava، تقریباً ۴٫۱۱ دلار آمریکا می‌باشد. این توکن دارای تقریباً ۱۳۷ میلیون دلار ارزش بازار است و ارزش معاملات این توکن در ۴۸ ساعت اخیر، ۱۶٬۱۴۸٬۲۵۳ دلار آمریکا بوده‌است. تعداد توکن‌های شبکه بلاک چین Kava که در گردش هستند برابر با ۳۳٬۴۵۸٬۳۹۵ می‌باشد و عرضه کل توکن‌های Kava نیز ۱۰۶٬۲۷۴٬۷۱۴ می‌باشد.

سخن پایانی شبکه Kava

شبکه بلاک چین Kava پلتفرمی است که بر اساس نیاز روز ایجاد شده‌است. اینروزها ارزش وامدهی بسیار زیاد شده‌است و سیستم‌های وامدهی سنتی دارای کارایی موردنیاز نیستند. این امکان وجود دارد که وامدهی غیر متمرکز بسیار مفید واقع شود و موجب شود اقتصاد رشد چشمگیری پیدا کند. به دلیل اینکه Kava عملکردی بین زنجیره‌ای دارد، این امکان وجود دارد که تعداد زیادی از دارایی‌ها را پشتیبانی کند و موجب افزایش نقدینگی در این پلتفرم شود. در نظر داشته باشید که سرمایه‌گذاری کردن در حیطهٔ ارز دیجیتال می‌تواند بسیار خطرناک و دارای ریسک فراوان باشد و هیچگاه نباید برای سرمایه‌گذاری متکی به یک منبع باشید و همیشه باید منابع گوناگون را مورد استفاده قرار دهید.

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.