دلایل استفاده از بلاک چین

اینروزها به منظور بررسی و تحقیق در خصوص تکنولوژی بلاک چین و کاربردهای آن هزینه‌های بسیاری شده‌است. همین‌طور بررسی‌های دیگری نیز در حال انجام است که برآورد کارکردها و اثرات فناوری بلاک چین را بررسی می‌کند. در کل، «بلاک چین» نوعی پیشرفته از سیستم‌های ثبت و مدیریت اطلاعات است که دارای ویژگی‌های خاصی است. از این فناوری می‌توان برای زمینه‌هایی از قبیل احراز هویت دیجیتال، رای‌گیری، تبادلات مالی، زنجیره تأمین و سایر موارد، به‌طور ایمن استفاده کرد.

در این مقاله قصد داریم به این مسئله که به چه دلیل باید از بلاک چین استفاده نمود، بپردازیم.

شبکه‌های بلاک چین دارای انواع گوناگونی هستند که افراد با توجه به نیازهایشان امکان استفاده از آنها را دارند که مهمترین انواع آن، بلاک چین عمومی و بلاک چین خصوصی می‌باشد. نمونه بلاک چین عمومی شبکه بیت کوین است که برعکس بلاک چین‌های خصوصی برای وارد شدن به آن، احتیاجی به اجازه یا مجوز خاصی نمی‌باشد.

ویژگی‌های بلاک چین

برای جواب دادن به این سؤال که چرا بایستی از بلاک چین استفاده نمود، می‌بایست ویژگی‌های آن را مورد بررسی قرار داد. ویژگی‌های بلاک چین، مزایای زیادی را برای این فناوری فراهم نموده تا قادر باشد به حداکثر کارایی برسد و از سایر سیستم‌ها جلو بزند. بعضی از این ویژگی‌ها به شرح زیر است.

اطلاعات شبکه بلاک چین را نمی‌توان تغییر داد؛ بنابراین بعد از تأیید و ثبت اطلاعات روی شبکه، دیگر امکان دستکاری آن‌ها وجود نخواهد داشت.
بلاک چین بسیار ایمن می‌باشد و احتمال هک شدن در این فناوری بسیار ضعیف است.
امکان ندارد اطلاعات از دست برود؛ زیرا به تعداد اعضای شبکه در سراسر جهان، رونوشت از این داده‌ها عرضه شده‌است.
بلاک چین واسطه‌ها را از میان برده‌است. تراکنش‌های دیجیتالی روی این شبکه به شکل همتا به همتا و مستقیماً بین افراد صورت می‌گیرد.
شبکه بلاک چین هزینه‌ها را کم می‌کند. در کنار افزایش سرعت پردازش تراکنش‌ها، بلاک چین در کم کردن هزینه‌های این تبادلات نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند.

شایان ذکر است که با گذر زمان و افزایش پذیرش این فناوری، دقیقاً همانند سایر فناوری‌های نوین، استفاده روزافزون از آن در زمینه‌های گوناگون نیز افزایش خواهد یافت.

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.