ارز فانتوم یا Fantom

هدف از ایجاد ارز دیجیتال FTM چیست و چطور ارزدیجیتال فانتوم بخریم؟

ارز دیجیتال فانتوم

ارز فانتوم یا توکن ارزدیجیتال FTM یک پلتفرم غیر متمرکز بوده که با مزیت هایی هم چون مقیاس پذیری و سفارشی سازی برای قراردادهای هوشمند، در تلاش است که محدودیت های شبکه های بلاکچین نسل قبل را برطرف کند.

قیمت لحظه ای و نمودار قیمت ارز فانتوم

ردیفعنوانتوضیحات
1نام ارز فانتومFantom
2نماد ارزدیجیتال فانتومftm
3دسته ارز دیجیتال فانتومارزهای دیجیتال زیر ساخت
4آیا فانتوم قابلیت استخراجدارد
5تعداد سکه های فانتوم2,545,006,273 FTM

البته هدف اصلی ارز دیجیتال فانتوم، این است که زیرساخت هایی ایجاد کند تا در آینده مردم بتوانند از آخرین تکنولوژی ها برای بهبود کیفیت زندگی خود استفاده کنند. 

ارز دیجیتال  FTM، در تلاش است که در آینده تمامی جنبه های زندگی از جمله پرداخت های دیجیتالی، تا هویت و سوابق پزشکی را در مقیاس جهانی امکان پذیر کند. 

تاریخچه و بنیان گذاران ارز فانتوم

بنیاد فانتوم، که نظارت بر عرضه محصولات فانتوم را بر عهده دارد، در اصل در سال 2018 ایجاد شد، با راه اندازی OPERA، شبکه اصلی فانتوم در دسامبر 2019 شروع به کار کرد. بنیاد فانتوم توسط یکی از دانشمندان علوم کامپیوتر که اهل کره جنوبی است به نام دکتر Ahn Byung Lk تاسیس شد. در حال حاضر، مدیر عامل پلتفرم فانتوم Michael Kong است.


اگر به دنبال یک آموزشگاه زبان خوب هستید، مرکز زبان گات را به عنوان بهترین آموزشگاه زبان با 7 شعبه در سراسر کشور و بیش از 10 سال سابقه آموزش به شما معرفی میکنیم، ضمنا شما میتوانید در این آموزشگاه تقریبا تمامی زبان های زنده دنیا را آموزش ببینید


تیم پشتیبانی فانتوم عمدتا در زمینه توسعه بلاکچین تجربه زیادی دارد و هدف آن ایجاد یک بستر قرارداد هوشمند است که از مقیاس پذیری، تمرکز زدایی و امنیت برخوردار است. طبق وب سایت رسمی فانتوم، تیم Fantom متشکل از مهندسان متخصص، دانشمندان، محققان، طراحان و کار آفرینان است. این افراد در سراسر جهان مستقر هستند.

تیم پشتیبان ارز فانتوم

  • Michael Kong
  • Andre Cronje
  • David Richardson
  • Barek Sekandari
  • Quan Nguyen

هدف از ایجاد ارز دیجیتال FTM چیست؟

از آنجایی که طراحی ارز دیجیتال بیت کوین، به صورت کاملا مقیاس پذیر نبوده، بنابراین مکانیسمی که بتواند بین کاربران و یا رایانه های محیط توزیع شده بلاکچین هماهنگی ایجاد کند، کاملا محدود است. 

 برای رفع این مشکل، ارز دیجیتال فانتوم در سال 2009 راه اندازی شد که به عنوان یک قدم مثبت در دنیای ارز دیجیتال محسوب می شود. از جمله راه حل هایی که ارز دیجیتال فانتوم برای برطرف کردن این مشکل ارائه می دهد، مولفه سازی غیر متمرکز، مقیاس پذیری و امنیت است. که هر یک از این موارد گفته شده به عنوان معضلات سه گانه بلاک چین شناخته می شود. 

به عنوان مثال ارز دیجیتال بیت کوین، سیستم غیرمتمرکزی داشته که بر امنیت استوار است، که در نهایت منجر می شود که ارز دیجیتال بیت کوین برای انجام تراکنش هایی که نیاز به تایید سریع دارند، گزینه انتخابی مناسبی نباشد. هم چنین برای سیستم های مالی قدیمی که از فرآیندهایی همچون back-end برای ارتباط با مشتری خود استفاده می کند و نیاز به تراکنش های سریع و توان عملیاتی بالایی دارد، ارز دیجیتال بیت کوین گزینه انتخابی مناسبی نیست.

ارز دیجیتال فانتوم با غیرمتمرکز سازی این نوع خدمات در مقیاس پذیری مناسب، توانسته است چالشی بزرگ در صنعت بلاکچین ایجاد کند. 

پلتفرم ارز دیجیتال فانتوم، با داشتن سازوکار اجماع پرسرعت به نام Lachesis، امکان فعالیت با سرعت بی سابقه ای را برای دارایی های دیجیتال ایجاد می کند.

ساختار ارز دیجیتال فانتوم، امکان شخصی سازی کامل بلاکچین را با ویژگی های مختلف متناسب با کاربرد آن ها را برای دارایی های دیجیتال ایجاد می کند. فانتوم با استفاده از پروتکل اثبات سهام، توانسته است، امنیت فوق العاده ای را برای ارز دیجیتال ایجاد کند. 

مکانیزم اجماعی که در ساختار ارز دیجیتال فانتوم استفاده شده است، قادر به مقیاس گذاری تعداد بی شماری از نودها و یا گره های جهان در یک محیط باز و بدون مجوز است که درجه خوبی از غیرمتمرکز بودن را ایجاد می کند. 

کاربردهای توکن ارز دیجیتال فانتوم FTM چیست؟

ارز دیجیتال فانتوم با نماد اختصاری FTM، توکن اصلی شبکه فانتوم است که کاربردهای مختلفی دارد که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

حفظ و نگهداری امنیت شبکه

مهم ترین کاربردی که ارز دیجیتال فانتوم دارد، تامین امنیت شبکه با استفاده از الگوریتم اثبات سهام است. برای ایجاد این امنیت، باید نودهای اعتبار سنج، حداقل 3175000 واحد توکن فانتوم را استیک کند. استیکرها نیز باید توکن های خود را در شبکه قفل کنند. در ازای ارائه این خدمات، هم نودها و هم استیکرها به صورت دوره ای پاداش پرداخت می کند.

گزینه ای مناسب برای انجام پرداخت ها

از آنجایی که فانتوم، توان عملیاتی بالایی داشته و سرعت تراکنش های آن بالا است، می تواند به عنوان یک گزینه انتخابی برای پرداخت های ارسالی مورد استفاده قرار گیرد.

قابل استفاده برای مدیریت دورن زنجیره ای

از آنجایی که این توکن، سیستم غیرمتمرکز کاملا بدون مجوز و بدون لیدر است، برای مدیریت دورن زنجیره ای نیز می توان از آن استفاده کرد.

قابل استفاده برای پرداخت کارمزدهای شبکه ای

از دیگر کاربردهایی که توکن فانتوم می تواند برای ارز دیجیتال داشته باشد، پرداخت کارمزدهای شبکه، همچون کارمزد تراکنش ها و یا ایجاد شبکه های جدید است. 

کیف‌پول های ارز فامتوم کدامند؟

در کیف‌‎پول رسمی فانتوم با نام fWallet، می‌توانید علاوه بر خود ارز دیجیتال فانتوم (FTM)، دیگر توکن‌های مبتنی بر شبکه فانتوم را نیز، از جمله؛ fUSD و USDC با خیال راحت ذخیره کنید.

شبکه فانتوم به طور کامل با متامسک (Metamask)، لجر (Ledger) و دیگر کیف‌پول‌های موبایل پیشرو، سازگار است. اما بهتر است که از کیف‌پول fWallet برای نگهداری ارز فانتوم خود استفاده کنید. با انجام این‌ کار، همزمان به دریایی از سرویس‌های غیرمتمرزکز فانتوم نیز دسترسی پیدا خواهید کرد.

تعداد گردش ارز FTM

ارز FTM یک توکن اثبات سهام یا PoS است. سازگاری این سیستم عامل با اتریوم به این معنی است که کاربران می توانند یک FTM با استاندارد ERC-20 را خریداری کنند که پس از دریافت کیف پول به طور خودکار به FTM بومی تبدیل می شود.

نسخه دیگری از FTM با استفاده از استاندارد BEP-2 در Binance Chain موجود است. فقط FTM بومی را می توان در شبکه اصلی OPERA فانتوم استفاده کرد.

کل عرضه FTM  3.175 میلیارد توکن است که در حال حاضر 2،134،638،448 فانتوم در گردش است. ما بقی با توجه به یک برنامه تا سال 2023 منتشر می شوند.

صرافی هایی که ارز فانتوم را پشتیبانی میکنند؟

توکن فانتوم (FTM) در تمام صرافی‌های بزرگ ارز دیجیتال در دسترس است. بعضی از بزرگ‌ترین صرافی‌هایی که می‌توانید ارز دیجیتال فانتوم را خریداری کنید عبارتند از:

  1. بایننس (Binance)
  2. جمینی (Gemini)
  3. بیتفینکس (Bitfinex)
  4. سوشی‌سوآپ (Sushi)
  5. یونی‌سوآپ (Uniswap)
  6. اف‌تی‌ایکس (FTX)
  7. کریپتو (Crypto.com)
  8. وان‌اینچ (1inch)
  9. کوکوین (Kucoin)
  10. پنکیک سواپ

استخراج ارز فانتوم

شبکه فانتوم، در حال حاضر، از اپلیکیشن‌های دیفای (DeFi) زیر پشتیبانی می‌کند که برخی از آن‌ها پاداش‌هایی بر اساس توکن فانتوم می‌دهند:

  • استیک کردن (سهام‌گذاری) شناور (Liquid Staking): شما می‌توانید از توکن‌های استیک‌شده فانتوم FTM به‌صورت همزمان، به عنوان وثیقه (Collateral) در برنامه‌های DeFi نیز استفاده کنید. بدین ترتیب، تمام واحدهای FTM در اکوسیستم فانتوم شناور هستند.
  • fMint: می‌توانید ده‌ها دارایی آزمایشگاهی را از جمله ارزهای دیجیتال، ارزهای ملی و کالاها را در فانتوم ضرب (Mint) کنید.
  • fLend: می‌توانید دارایی‌های دیجیتال را برای معامله و کسب سود قرض دهید.
  • fTrade: می‌توانید دارایی های دیجیتال مبتنی بر فانتوم را بدون ترک کیف‌پول خود معامله کنید. این قابلیت، پلت‌فرم فانتوم را به یک صرافی AMM (بازارساز خودکار) کاملاً غیرامانی و غیرمتمرکز تبدیل می‌کند.

فانتوم تلاش بسیاری کرده است تا راه‌حل‌هایی مناسب برای بهبود صنعت DeFi و معاملات ارائه دهد. به لطف فناوری DAG به کار رفته در شبکه فانتوم، این پلت‌فرم از بسیاری دیگر از پلت‌فرم‌های DeFi برتری محسوسی دارد.

شبکه فانتوم برای تایید تراکنش‌ها تنها 2 ثانیه زمان لازم دارد و از هزینه‌های پایین کارمزد نیز بهره‌مند است.

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.