نشانه های زمان تعویض تسمه تایم خودرو

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین قطعات به کار رفته در خودرو تسمه تایم است. این قطعه کاربردی مانند سایر قطعات خودرو نیست که در صورت خراب شدن تعویض گردد. در نگهداری و تعویض تسمه تایم باید حساسیت زیادتری نسبت به خیلی دیگر از قطعات مصرفی خودرو به خرج داد، چراکه در صورت پاره شدن تسمه، خسارت سنگینی را متحمل خواهید شد.

تسمه تایم قطعه‌ای لاستیکی است که روی آن تعدادی دندانه وجود دارد و بر روی پولی‌های میل‌لنگ و میل‌سوپاپ قرار می‌گیرد. دندانه‌ها و اندازه تسمه بستگی به نوع خودرو دارد. در این مقاله از بازار آنلاین اتوموبی قصد داریم تا نکات کلیدی و مهمی در مورد تسمه تایم، زمان تعویض تسمه، خطر پارگی تسمه و … را با شما به اشتراک بگذاریم.

تسمه تایم یا تسمه تایمینگ  خودرو چیست؟

همان‌طور که گفته شد تسمه تایم یکی از اصلی‌ترین قطعات بکار رفته در خودرو است. درواقع بدون تسمه تایم خودرو روشن نمی‌شود و حتی موتور خودرو نیز به حرکت درنمی‌آید. این تسمه با قرار گرفتن بر روی پولی‌های میل‌لنگ و میل‌سوپاپ‌، این دو قسمت موتور را به یکدیگر متصل می‌کند. زمان‌بندی عملکرد میل‌سوپاپ‌ها نیز توسط تسمه تایم انجام می‌شود. به‌طوری‌که با هر دو دور چرخش میل‌لنگ، میل‌سوپاپ یک دور می‌چرخد. یعنی تعداد دفعات چرخش میل‌سوپاپ نیم دور کمتر از میل‌لنگ است.

البته در برخی خودروها از زنجیر تایم بجای تسمه استفاده شده است. درواقع در خودروها، ابتدا زنجیر تایم برای تنظیم زمان‌بندی میل‌سوپاپ‌ها به‌کار می‌رفته است. هرکدام از این قطعات مزایا و معایب خود را دارند. زنجیر تایم در مقایسه با تسمه تایم عمر طولانی‌تری دارد، به‌طوری‌که عمر آن را برابر با عمر پیشرانه موتور می‌دانند. اما تسمه تایم با توجه به لاستیکی بودن طول عمر خاصی دارد و به‌موقع باید تعویض شود. اکثر خودروهای کیا دارای زنجیر تایم هستند که می توانید از نمایندگی قطعات کیا این محصولات را به راحتی تهیه نمائید.

البته که مهم‌ترین مزیت تسمه نسبت به زنجیر بی‌صدا بودن آن است. زنجیر تایم به دلیل آهنی بودن سروصدای بیشتری در برابر تسمه تایم ایجاد می‌کند و هزینه‌ بیشتری داشته و تعمیر آن هم سخت‌تر است‌. در خودروهای تولید شرکت‌های داخلی، به جز پیکان و پیکان وانت که از زنجیر تایم در آن‌ها استفاده شده است، سایر خودروها از تسمه تایم بهره می‌برند.

عواقب تعلل در تعویض تسمه تایم هزینه زیادی دارد

تسمه تایم معمولاً پس از فرسوده شدن دچار پارگی می‌شود. در بهترین حالت پاره شدن تسمه تایم می‌تواند تنها سبب خاموش شدن خودرو شود و با مراجعه به تعمیرگاه می‌توان به‌راحتی نسبت به تعویض آن اقدام کرد اما میزان خسارت بسته به نوع طراحی موتور متفاوت است و در برخی خودروها در صورت پارگی تسمه تایم سبب کج شدن سوپاپ‌ها می‌شود که برای رفع آن نیاز به باز کردن کامل سرسیلندر است. دلیل این امر نیز این است که با پاره شدن تسمه، زمان باز بودن سوپاپ‌ها به هم خورده و چند تایی از سوپاپ‌ها در زمان رسیدن پیستون به نقطه مرگ بالایی باز می‌مانند که در این حالت پیستون با برخورد با سوپاپ سبب کج شدن آن می‌شود و یا حتی در برخی از موارد دیده شده که در اثر ضربه پیستون به سوپاپ خود پیستون دچار شکستگی می‌شود.

دلایل پارگی ناگهانی تسمه تایم خودرو هیوندای

از عوامل و دلایل پاره شدن ناگهانی تسمه تایم در خودروهای هیوندای یکی استفاده از تسمه تایم نامرغوب، دلیل بعدی معکوس کشیدن های ناگهانی و سنگین مخصوصا زمانی که خودرو در حالت تمام بار است مثل زمانی که از خودرو کولر گرفته باشیم و یا در سربالایی های شدید قرار گرفته باشیم. شما می توانید تسمه تایم و دیگر قطعات هیوندای را از نمایندگی لوازم یدکی هیوندای در بازار آنلاین اتوموبی به راحتی تهیه نمائید.

چه موتور هایی از هیوندای تسمه تایم دارند؟

در موتورهای 2700سی سی هیوندا و کیا مثل توسان،سانتافه،اسپرتیج،هیوندا کوپه،اپتیما که از تسمه تایم برخوردار هستند یکی از مهمترین مسائل رعایت زمان دقیق تعویض تسمه تایم است و شاید زمان تعویض هیچ قطعه دیگری در خودرو مهمتر از تعویض تسمه تایم نباشد.

چرا که اگر موتور تسمه تایم پاره کند آسیب دیدن قطعات داخلی نظیر سوپاپ ها و پیستون ها قطعی است و علاوه بر اینکه خودرو از حرکت می ایستد هزینه های سنگینی را از نظر تعمیراتی به مالک خودرو تحمیل می کند. لذا با توجه به توصیه های شرکت سازنده بهترین زمان برای تعویض تسمه تایم خودروهای هیوندا و کیا در صورتی که خودرو در شهرهای پرترافیک تردد داشته باشد در کیلومتر 60.000 می باشد.

استفاده از تسمه تایمینگ یا تسمه تایم در اکثر خودروهای هیوندا مرسوم نبوده و تنها در مدل موتور های 2700 سی سی از این قطعه بعنوان عامل انتقال استفاده شده است و در بقیه ی مدل ها مثل موتور های 3800سی سی،3500 سی سی،3300سی سی،2400سی سی و … از زنجیر تایم استفاده شده است که نسبت به نوع تسمه تایم عمر بسیار بالایی دارد و در حالت عادی نیاز به تعویض ندارد.

نشانه‌های خرابی تسمه تایم خودرو

  • اختلال در استارت خوردن خودرو؛ نشانه تنظیم نبودن تسمه تایم
  • مشکل اگزوز و دودزا بودن خودرو؛ زمان تعویض تسمه فرا رسیده است!
  • فرسودگی دنده‌های تسمه تایم؛ یکی دیگر از علل خرابی این قطعه
  • عملکرد بد دور موتور؛ نشانه‌ای از شل شدن تسمه تایم

بهترین زمان تعویض تسمه تایم در خودروهای مختلف

زمان تعویض کردن تسمه تایم هر خودرو با‌توجه‌به کیلومتر (کارکرد خودرو) و تاریخ انقضای تسمه مشخص می‌شود. معمولا بسیاری از مکانیک‌ها عقیده دارند که در بیشتر ماشین‌ها بعد از هر ۶۰‌هزار کیلومتر باید تسمه تایم را عوض کرد؛ اما توجه داشته باشید که تسمه خودرویی که چندین سال در گاراژ خوابیده است نیز باید تعویض شود. به‌طور‌کلی، عمر هر تسمه تایم حدود ۳ تا ۵ سال است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.