ان اف تی چیست؟

پس از شهرت هنگفت ارز های دیجیتال، نوبت به بازار پر ریسک توکن های غیر قابل تعویض رسید. این توکن ها با استفاده از فناوری انقلابی بلاکچین و قابلیت تبادل با سودبری از ارز های دیجیتالی که از قرارداد های هوشمند پشتیبانی می‌کنند، بازار جدیدی را در اختیار علاقه‌مندان بازار های مالی قرار دادند. توکن های غیر مثلی (NFT) همانطور که از نامشان مشخص است، آثار های هنری هستند که هیچ کدام با دیگری یکسان نیستند. اما این توکن ها چه ویژگی هایی دارند و چگونه توانستند توجه سرمایه‌گذاران بازار های مالی را به خود جلب کنند؟ در این مطلب به این موضوع می‌پردازیم.

بلاکچین چیست؟

بلوک‌ها مجموعه‌ای از اطلاعات هستند که این اطلاعات (که راجب تراکنش ها هستند) در یک بلاک ثبت می‌شوند. بلاک ها به صورت زنجیره‌ای به هم مرتبط هستند؛ این زنجیره ها بلاکچین را تشکیل می‌دهند. هر بلاکچین مشخصات مخصوص به خودش را دارد که «هش» نامیده می‌شود.

هش چیست؟ هش مجموعه ای از آیدی های یکتاست که برای هر بلاک دقیقا مثل کد ملی یا اثر انگشت عمل می‌کند و برای هر بلاک متفاوت و مخصوص خودش است. در بلاکچین، بلاک ‌ها علاوه بر اینکه خودشان یک هش دارند، هش بلاک قبلی را نیز در خود دارند. از آنجایی که هر بلاکچین از هش بلاک قبلی خودش تشکیل شده است اگر فردی بخواهد یک هش را هک کند در نتیجه کل بلوک ها از آن نقطه به بعد تغییر می‌کنند و مشخص می‌شود بلاکچین هک شده. این یکی از بزرگترین مزیت های بلاکچین است که باعث میشود غیرقابل هک شود.

NFT چیست؟

NFT مخفف یک نشانه غیر‌قابل تعویض است، به این معنی که در این آثار هنری عجیب و غریب، یک واحد منحصر به فرد و غیرقابل تعویض از اطلاعات وجود دارد که با استفاده از فناوری بلاکچین در یک فضای دیجیتالی ذخیره شده است. همان فناوری که برای ارز های دیجیتال مانند بیت‌کوین و اتر استفاده می‌شود، برای NFT و اثبات مالکیت آن نیز استفاده می‌شود.

اما تفاوت بزرگی بین این دو وجود دارد، بر خلاف ارز های دیجیتال که بلاکچین فقط مانع هک شدن آنها می‌شود، در NFT ها ارتباط با بلاکچین فقط برای امنیت نیست بلکه باعث متفاوت بودن هر NFT با دیگری نیز می‌شود و مانند اثر انگشت برای آنها عمل می‌کند، به این معنی که حتی اگر اثر هنری دو NFT کاملا مثل هم باشد باز متفاوت هستند (اثر انگشتشان متفاوت است).

به اطلاعاتی در این توکن ها وجود دارد و باعث غیر قابل تعویض بودن آنها می‌شود، شناسه یا گواهی نیز گفته می‌شود. این قانون در مورد ارز های دیجیتال عمل نمی‌کند، برای مثال یک اتریوم با اتریوم دیگر برابر است. هر دو ارزش یکسانی دارند و از نظر ساختار یکی هستند. امروزه حتی اثر های سه بعدی می‌بینید که NFT هستند. به طور کل، می‌توانید NFT‌ها را تقریباً از هر چیز منحصر به‌ فردی بسازید که به صورت دیجیتالی ذخیره شود و دارای ارزش باشد.

معنی Non-Fungible یا غیر قابل تعویض چیست

همانطور که عنوان شد، هویت منحصر به فرد و مالکیت یک NFT از طریق بلاکچین آن قابل تأیید است. آنها ابتدا در بلاکچین اتریوم راه اندازی شدند، اما بلاکچین های دیگر از جمله FLOW و بیت کوین‌کش نیز اکنون از آنها پشتیبانی می‌کنند. توکن های غیرمثلی می‌توانند از تصاویر،صدا و یا انیمیشن ساخته شده باشند. آنها می‌توانند مانند هر نوع هنر دیگری از ارز خرید و فروش شوند و مانند هنر فیزیکی، قیمت تا حد زیادی بر اساس تقاضای بازار تعیین می‌شود.

اگر در یک فروشگاه هنری رفته باشید، می‌بینید که از یک اثر هنری (به عنوان مثال یک تابلو نقاشی) چندین نسخه مانند هم وجود دارد. این اتفاق برای NFT ها نیز قابل اجرا است. شما می‌توانید یک توکن که اثر هنری آن کاملا کپی دیگری است بسازید اما این به معنی برابری این دو نیست. شاید اثر هنری آنها کاملا یکسان باشد، اما شناسه هرکدام با بلاکچین خودشان متفاوت است.

این یعنی شما می‌توانید یک کالکشن (کلکسیون NFT) را کپی دیگری بزنید و مشکل کپی رایت نداشته باشید. چرا که این دو کالکشن دارای ارزش های متفاوت و لینک های متفاوت رو بلاکچین هستند. (مانند اثر انگشت هر فرد که حتی اگر دو فرد کاملا از نظر چهره مشابه باشند همچنان دو شخص جدا از هم و متفاوت محسوب می‌شوند.)

NFT ها چه استفاده هایی دارند؟

به طور کلی، NFT ها می‌توانند هر نوعی از فایل دیجیتالی را نشان دهند، حال میخواهد یک JPEG از یک اثر هنری باشد، یک ویدیو یا حتی املاک باشد. با تبدیل این آیتم ها به توکن های غیر مثلی و آپلود آنها روی یک بلاکچین امکان خرید فروش و تجارت این فایل ها فراهم می‌شود و همچنین با استفاده از تکنولوژی بلاکچین امنیت این آیتم ها برقرار می‌شود.

از کجا NFT بخرم؟

تا اینجا فکر می‌کنم مشخص شده باشد با کلیک راست کردن و ذخیره کردن آن عکس های دیجیتال شما چیزی را هک نکرده‌اید یا NFT را بدست نیاورده‌اید. حتی با ذخیره آن فایل دیجیتال قسمت مهم NFT که لینک بلاکچین و نشانگر متفاوت بودن (همان اثر انگشت) آن است وجود ندارد. اما اگر به طور جدی و مطمئن قصد خرید NFT دارید ما در این قسمت چند تا از برترین بازار های NFT را عنوان کرده‌ایم:

OpenSea

OpenSea پیشرو در فروش NFT است. این بازار که در سال 2017 شروع به کار کرد رتبه اول را در بازار های NFT از لحاظ تعداد تریدرها و معاملات را دارد. OpenSea انواع دارایی های دیجیتال را در پلتفرم خود دارد. همچنین از هنرمندان و سازندگان پشتیبانی می‌کند و اگر می‌خواهید NFT خود را ایجاد کنید (فرآیندی معروف به مینت کردن) مراحلی آسان برای استفاده دارد.

Blur

Blur یک پلتفرم پیشرفته NFT است که در خط مقدم نوآوری در فضای هنر دیجیتال قرار دارد. Blur با تأکید بر مشارکت و همکاری جامعه، اکوسیستمی پویا را تقویت می‌کند که در آن هنرمندان می توانند رشد کنند، خالقین آثار NFT می‌توانند گنجینه های جدیدی را کشف کنند و همه می توانند جادوی مالکیت دیجیتال را تجربه کنند.

Magiceden

مجیک ایدن به عنوان یک بازار پیشرو، محیطی پویا ارائه می دهد که در آن سازندگان و مجموعه داران برای کاوش، خرید و فروش دارایی های دیجیتال با هم همگرا می شوند. این پلتفرم با رابط بصری و ویژگی‌های قوی خود، تجربه‌ای بی‌نظیر را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و آنها را قادر می‌سازد تا به راحتی در منظره هنر دیجیتال به سرعت در حال تحول حرکت کنند.

Looksrare

یک بازار مبتکرانه NFT است که به دلیل رویکرد منحصر به فرد خود نسبت به کالکشن های بازار NFT به سرعت توجه را به خود جلب کرده است. looksrare با رابط کاربری شیک و کاربرپسند، یک پلتفرم بصری برای کاوش، تجارت و کشف دارایی‌های دیجیتال کمیاب در اختیار سازندگان و مجموعه‌داران قرار می‌دهد. looksrare با اولویت دادن به اصالت و کمبود، تجربه‌ای همه جانبه ایجاد می‌کند که در آن کاربران می‌توانند بهترین فرصت های بازار را کشف کنند و با علاقه‌مندان و همفکران ارتباط برقرار کنند.

Opensea pro

اوپن سی پرو به عنوان چراغی از نوآوری در حوزه بازارهای NFT است که به دلیل ویژگی های جامع و زیرساخت قوی خود مشهور است. اوپن سی پرو به عنوان یک نسخه پیشرفته از پلتفرم محبوب OpenSea، نیازهای سازندگان و موسسات باتجربه را برآورده می کند. رابط پیچیده آن به کاربران امکان دسترسی بی نظیر به مجموعه وسیعی از دارایی های دیجیتال، آثار هنری، املاک مجازی، نام های دامنه و موارد دیگر را می دهد. اوپن سی پرو با تعهد خود به ایجاد یک جامعه پر جنب و جوش و فراگیر، همچنان مرزهای نوآوری را پیش می برد و آن را به مقصدی مناسب برای کسانی که به دنبال تجربه بازار NFT ممتاز هستند تبدیل می‌کند.

Wondoria

واندوریا (Wondoria) یکی از بازار های نسل آینده است که یک aggregator مولتی چین است که از 10 شبکه پشتیبانی می‌کندو با استفاده از پلتفرم reservoir بالغ بر 180 مارکت پلیس دیگر را رصد می‌کند. با توجه به استفاده از تکنولوژی seaport که توسط opensea طراحی شده یکسری از ویژگی های جذاب غول های بازار امروزی را دارد و می‌تواند همزمان در چند بازار فروشندگان دارایی خود را لیست کنند آن هم تنها با یک کاسسرمزد، سرعت و امنیت بالا، محیطی کاربرپسند و راحت، جذابیت ظاهری، از دیگر ویژگی های این پلتفرم است که با ادعای غیرمتمرکز سازی خود در فازهای بعدی نوید یک انقلاب در بازارهای NFT پیش رو را به ما می‌دهد. بازاری که با نمایش کمترین کف قیمت و بیشترین پیشنهاد ها  به کاربرها بیشترین سودرسانی را خواهد داشت، اختلاف قیمتی که قابلیت آربیتراژ را برای آنها محیا می‌کند!!!

ویژگی های اصلی NFT

از مهم ترین ویژگی های توکن های غیر قابل تعویض موارد زیر هستند:

1. غیر قابل تعویض هستند: همانطور که گفتیم، این توکن ها قابلیت تعویض ندارند چرا که هر کدام شناسه یا گواهی متفاوت دارند. (اثر انگشت متفاوتی دارند)

2. کمیاب هستند: توکن ها به علت شناسه ای که دارند و غیر قابل تعویض بودنشان به نوعی از هر کدام یک توکن بیشتر وجود ندارد.

3. استثنائی هستند: NFT ها بخاطر اطلاعاتی که در آنها ثبت شده (همان شناسه یا گواهی آنها) هر کدام منحصر به فرد هستند.

نتیجه گیری

زمانی که ارز های دیجیتال عرضه شدند، شک زیادی برای سرمایه گذاران بود که آیا ارزش سرمایه گذاری را دارد یا نه؟ اکنون میبینیم که رمز ارز ها هر روز رو به پیشرفت بیشتری هستند و در حال تصرف سیستم های نقل و انتقال دنیا هستند. توکن های غیر قابل تعویض نیز ثابت کرده اند که متفاوت هستند. آنها سبک جدیدی از زندگی و آینده جدیدی را به بازار های مالی آوردند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.