ورق فولادی؛ پرمصرف ترین مقطع فولادی(نکات+دانستنی‌ها)

قیمت ورق سیاه به عنوان یکی از پرمصرف ترین محصولات فولادی، نقش مهمی در تعیین بودجه و هزینه‌های پروژه‌های صنعتی مختلف ایفا می‌کند.قیمت مناسب، استحکام و مقاومت بالا در کنار دیگر ویژگی‌های خاص این ورق منجر به استفاده‌های فراوان این ورق در صنایع گوناگون شده است.

ورق سیاه 

این محصول، نوعی ورق فولادی است که از  گداختن و گستردن شمش‌های فولادی به روش نوردگرم تولید می‌شوند. سطح رویی این مقاطع فولادی به دلیل حرارت زیادی که در کوره‌ها به آن‌ها اعمال می‌شود، اکسیده خواهد شد. اکسیداسیون ورق، ظاهری مات و کدر به آن می‌بخشد که دلیل نامگذاری این محصول ،همین امر است.

این مقاطع فولادی در صنعت بیشتر به عنوان یک محصول پایه به شمار می‌روند، تا یک محصول نهایی. به این معنی که در بیشتر موارد از آن‌ها به عنوان ماده ی اولیه برای ساخت دیگر محصولات فولادی و در مقابل در مواردی محدودی این ورق‌ها به صورت مستقیم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دسته بندی ورق

این مقاطع فولادی براساس کاربرد، آلیاژ و شیوه بسته بندی به انواع گوناگونی تقسیم می‌شوند.

این محصولات براساس ضخامتشان به شیوه‌های زیر بسته بندی می‌شوند.

-کویل: در صورتی که این محصول ضخامتی بین 1.5 تا 15 میلیمتر داشته باشد، می‌توان آن را به صورت رول شده و حلقه‌ی پیچید. عرض کویل یا کلاف 1000، 1250، 1500 و 2000 میلیمتر و طول آن براساس سفارشات تعیین می‌شود.

– فابریک:

در صورتی که این محصول ضخامتی بالاتر از 15 میلیمتر داشته باشد، دیگر نمی‌توان آن را پیچید، بلکه باید آن را در اندازه‌های مشخصی برش داده و در بازار عرضه کرد. به این مقاطع فولادی برش داده شده، رایج ترین ابعادی که این محصول را شیت و برش می‌دهند شامل ابعاد: 1000*2000، 1250* 2500، 1000 * 6000، 1500*6000، 2000* 6000 و 2000 * 12000 میلیمتر است.

این مقاطع فولادی براساس آلیاژ ترکیبی در دو نوع صنعتی و معمولی تقسیم بندی می‌شوند:

– صنعتی: این محصول با گرید ST52 صنعتی به شمار می‌رود. در آلیاژ ورق‌های سیاه درصد عنصر کربن به کار رفته، نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. در واقع گریدهای این ورق فولادی نیز براساس میزان درصد کربن موجود در آلیاژ آن‌ها مشخص می‌شود 

– معمولی: این محصول با گرید ST37 ورقی با کاربردهای معمولی و مناسب برای استفاده در صنعت ساختمان سازی است. در آلیاژ ورق‌ها سیاه معمولی تنها از 0.17 درصد عنصرکربن استفاده شده است . به همین دلیل مقاومت این محصول کمتر است و برای استفاده در موقعیت‌های کم فشار صنایع مناسب خواهد بود. شما مشتریان عزیز می‌توانید قیمت ورق کارخانه‌جات معتبر را از طریق تماس با کارشناسان آراد آهن با شماره تماس 34055-031 استعلام نمایید.

کاربردها

این محصول علاوه بر کاربرد به صورت مستقیم در صنایع، در تولید دیگر محصولات و مقاطع فولادی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از جمله کاربردهای این مقطع فولادی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

• ساخت انواع آبگرمکن، مخازن، تانکر و لوله‌های صنعتی و نفتی

• تجهیزات کشاورزی، 

• ساخت قطعات مورد استفاده در خودروهای سنگین و سبک

• استفاده در صنایع فلزی سنگین

• ساخت انواع پروفیل باز و بسته فولادی

• ساخت انواع تجهیزات ترافیکی 

• و…

سایز بندی 

منظور از سایز ورق سیاه مشخصاتی چون ضخامت، طول و عرض این محصول است. 

این محصولات در بازار از ضخامت‌های 1.5 میلیمتر تا 200 میلمتر موجود هستند. البته شایان ذکر است که این محصولات توسط کارخانجات داخلی در ضخامت‌های 2 میلیمتر به بالا تولید می‌شوند.

عرض‌های این محصول به صورت استاندارد 1، 1.25، 1.5 و 2 متر خواهد بود. طول این محصول نیز در صورتی که به صورت رول باشند، نامحدود و در صورتی که شیت شده باشند در اندازه‌های مشخص ولی قابل تغییر خواهد بود.

جهت سفارش این محصول در ابعاد و اندازه‌های سفارشی می‌توانید به بازرگانی آراد آهن مرکز فروش ورق سیاه  در ایران به صورت حضوری و یا غیرحضوری مراجعه نمایید.

کارخانجات تولید کننده 

بسیاری از کارخانجات فعال در زمینه تولیدات فولادی در داخل کشور این محصول را تولید و به بازار عرضه می‌نماید. اما در میان این کارخانجات، تعداد انگشت شماری به دلیل تولید با ظرفیت‌های بالا و در کیفیت‌های برتر، در سراسر کشور و حتی دنیا مطرح شده‌اند. شما می‌توانید جهت خرید تمامی مقاطع فولادی کلیه کارخانجات معتبر در اصفهان با بازرگانی آراد آهن تماس حاصل فرمایید.

 از جمله کارخانجات مطرح کشوری در زمینه تولید ورق سیاه عبارتند از: 

  • مجتمع فولاد مبارکه اصفهان
  • مجتمع فولاد اکسین خوزستان
  • مجتمع فولاد کاویان
  • مجتمع فولاد گیلان
  • قیمت عرضه ورق سیاه 

کارخانجات مختلف این محصول تولیدی خود را براساس سایز، ضخامت و ابعاد قیمت گذاری می‌کنند. مسلم است که هرچه ابعاد ورق فولادی بالاتر باشد، وزن آن بیشتر و در نتیجه قیمت آن افزایش خواهد داشت. 

کیفیت این مقطع فولادی از دیگر عواملی است که در تعیین قیمت آن نقش بسزایی دارد. از این رو در بازار شاهد هستیم که ورق سیاه اصفهان به دلیل کیفیت بالایی که دارد با دیگر ورق‌های موجود در بازار اختلاف قیمتی پیدا کرده است. 

شما می‌توانید جهت اطلاع از قیمت ورق رنگی و سایر مقاطع فولادی به جدول‌های قیمت فروش در سایت آرادآهن مراجعه نمایید. این جدول‌ها به صورت روزانه و همسو با نوسانات بازار بروز رسانی می‌شوند و می‌توانند مرجع معتبری برای اطلاع از آخرین قیمت‌ها باشند.

قیمت روز این مقطع فولادی هر کارخانه علاوه بر وابستگی به مشخصات آن، به سایر عوامل مطرح در نرخ روز بازار نیز بستگی دارد. برای مثال قیمت دلار، تورم های داخلی و جهانی، قیمت مواد اولیه، تعرفات کمرگی، میزان عرضه و تقاضا و … همگی از جمله عواملی است که در قیمت گذاری این مقطع فولادی مؤثر خواهند بود. 

به همین دلیل توصیه می‌شود قبل از اقدام به ثبت سفارش خود از آخرین قیمت ها اطلاع پیدا کنید.جهت بهره مندی از مشاوره رایگان فروش مقاطع فولادی کافیست با شماره‌ی 03134055 تماس حاصل فرمایید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.