ساتوشی ناکاموتو کیست؟

ساتوشی ناکاموتو مخترع پروتکل بیت کوین است، و مقاله ای را منتشر کرد که در آن خلاصه ای از طریق لیست پستی رمزنگاری در نوامبر 1 2008 منتشر شد.

وی سپس اولین نسخه مشتری نرم‌افزار بیت کوین را در سال 2009 منتشر کرد و با دیگران در این پروژه از طریق لیست‌های پستی شرکت کرد تا اینکه سرانجام در اواخر سال 2010 شروع به محو شدن از جامعه کرد.

ناکاموتو با افرادی در تیم منبع باز بیت کوین کار می‌کرد اما مراقب بود هرگز چیزی شخصی دربارهٔ خودش فاش نکند. آخرین کسی که از او شنیده بود در بهار 2011 بود، زمانی که او گفت که “به دنبال چیزهای دیگر رفته‌است“.

آیا ساتوشی ناکاموتو ژاپنی است؟

«ساتوشی» به معنای «تفکر روشن، زودرنج، خردمندانه» است. «ناکاً می‌تواند به معنای “متوسط، درون یا رابطه» باشد. «موتو» می‌تواند به معنای «مبداً یا “پایه» باشد.

همه این موارد مربوط به شخصی است که با طراحی یک الگوریتم هوشمندانه یک جنبش را بنیان نهاده‌است. مسئله البته این است که هر واژه دارای چندین معنی ممکن است.

به‌طور قطعی مشخص نیست که ساتوشی ناکاموتو ژاپنی بوده‌است یا خیر.

کسی می‌داند ناکاموتو چه کسی بود؟

خیر، اما تکنیک‌های کارآگاهی که افراد هنگام حدس زدن از آنها استفاده می‌کنند حتی گاهی جذاب تر از جواب هستند. جوشوا دیویس ازنیویورکر معتقد بود که ساتوشی ناکاموتو مایکل کلیر، دانشجوی کارشناسی ارشد رمزنگاری کالج ترینیتی دوبلین است.

او با تجزیه و تحلیل 80٬000 کلمه نوشته‌های آنلاین ناکاموتو و جستجوی سرنخ‌های زبانی به این نتیجه رسید. وی همچنین به جامعه‌شناس اقتصادی فنلاندی و توسعه دهنده بازی‌های سابق ویلی لهدونویرتا مشکوک شد. هر دو مخترع بودن بیت کوین را انکار کردند. مایکل کلار در اجلاس وب 2013 ساتوشی بودن را علناً انکار کرد.

در عوض آدام پننبرگ در FastCompany اظهار داشت که ناکاموتو در واقع سه نفر بوده‌است: نیل کینگ، ولادیمیر اوکسمن و چارلز بری. او این را با تایپ عبارات منحصر به فرد مقاله Nakamoto’s Bitcoin در گوگل فهمید تا ببیند آیا این عبارات در جای دیگری استفاده شده‌اند یا خیر. یکی از آنها، «از نظر محاسباتی غیرعادی است»، در یک برنامه ثبت اختراع ساخته شده توسط این سه نفر برای به روزرسانی و توزیع کلیدهای رمزگذاری ارائه شده‌است. نام دامنه bitcoin.org که در ابتدا توسط ساتوشی برای انتشار مقاله استفاده می‌شد، سه روز پس از ثبت درخواست، اختراع ثبت شده بود. این ثبت در فنلاند بود و یکی از نویسندگان حق ثبت اختراع شش ماه قبل از ثبت دامنه به آنجا سفر کرده بود. همه آنها آن را انکار می‌کنند.

در هر صورت، وقتی bitcoin.org در 18 اوت 2008 ثبت شد، ثبت نام کننده در واقع از سرویس ثبت نام ناشناس ژاپنی استفاده کرده و با استفاده از ISP مستقر در ژاپن میزبان آن بوده‌است. ثبت نام در سایت فقط در تاریخ 18 مه 2011 به فنلاند منتقل شد، که نظریه فنلاند را تا حدودی ضعیف می‌کند. دیگران فکر می‌کنند این Martii Malmi، توسعه دهنده ساکن فنلاند بود که از ابتدا با بیت کوین درگیر بود و رابط کاربری آن را توسعه داد.

یک انگشت نیز به سمت جد مک کالیب، دوستدار فرهنگ ژاپن و ساکن ژاپن نشانه رفته‌است. مک کالب صرافی بیت کوین مشکل دار را ایجاد کرد. Gox او همچنین بنیانگذار استارتاپ‌های صنعتی ریپل Ripple و استلار Stellar بود.

نظریه دیگر حاکی از آن است که دانشمندان کامپیوتر Donal O’Mahony و Michael Peirce بر اساس مقاله ای که دربارهٔ پرداخت دیجیتال به همراه Hitesh Tewari تألیف کرده‌اند، بر اساس کتابی که با هم منتشر کردند، ساتوشی هستند. اومهونی و تواری همچنین در کالج ترینیتی تحصیل کردند، جایی که مایکل کلیر دانشجو بود.

محققان اسرائیلی، دوریت رون و آدی شامیر از مؤسسه وایزمن ادعاهای مطرح شده در مقاله ای مبنی بر وجود پیوندی بین ساتوشی، وب سایت بازار سیاه که توسط FBI در اکتبر 2013 از بین رفت را پس گرفتند. آنها پیوندی بین آدرس را پیشنهاد داده بودند، گفته می‌شود متعلق به ساتوشی و سایت است. داستین دی ترامل، محقق امنیت، صاحب این آدرس بود و ادعا می‌کرد که وی ساتوشی ناکاموتو Satoshi Nakamoto است.

در فوریه 2014، نیوزویک لیا مک گرات گودمن ادعا کرد که ردیابی ساتوشی ناکاموتو Satoshi Nakamoto واقعی است. Dorian S. Nakamoto از آن زمان تکذیب کرده‌است که او چیزی در مورد بیت کوین نمی‌داند، در نهایت یک وکیل استخدام کرده و بیانیه رسمی را به همین منظور منتشر می‌کند.

هال فینی، مایکل وبر، وی دای و چندین توسعه دهنده دیگر از جمله کسانی بودند که به‌طور دوره ای در گزارش‌های رسانه ای و بحث‌های آنلاین به عنوان نامزدهای احتمالی ساتوشی ناکاموتو Satoshi Nakamoto نامگذاری می‌شوند. گروهی از متخصصان زبانشناسی پزشکی از دانشگاه آستون معتقدند که خالق واقعی بیت کوین بر اساس تجزیه و تحلیل وایت پیپر Nick Szabo است.

دومینیک فریزبی، کمدین و نویسنده، همچنین اظهار داشت که خالق طلای بیت Szabo در کتاب خود، «بیت کوین: آینده پول»، احتمالاً نامزد ساتوشی بود. تجزیه و تحلیل دقیق او شامل زبانشناسی نوشتن ساتوشی، قضاوت دربارهٔ سطح مهارت فنی در C ++ و حتی تولد احتمالی ساتوشی بود.

در کتاب ناتانیل پوپر، طلای دیجیتال (Digitial Gold)، منتشر شده در ماه مه 2015، پوپر نشان می‌دهد که در یک برخورد نادر در یک رویداد Szabo انکار کرد که او ساتوشی است.

در اوایل دسامبر 2015، گزارش‌های Wired و Gizmodo به‌طور آزمایشی ادعا می‌کردند که ناکاموتو را به عنوان کریگ S Wright کارآفرین استرالیایی شناسایی کرده‌اند. WIRED به «یک منبع ناشناس نزدیک به رایت» اشاره کرد که حافظه پنهانی ایمیل، رونوشت و سایر اسناد را ارائه می‌دهد که به نقش رایت در ایجاد بیت کوین اشاره دارد. گیزمودو به اسنادی که از شخصی که ادعا می‌کند حساب ایمیل تجارت رایت را هک کرده و همچنین تلاش برای مصاحبه با افراد نزدیک به وی را نقل کرده‌است. اگرچه این ایده که ارتباط رایت و ساتوشی چیزی نیست جز یک حقه بازی توسط ناظران مطرح شده‌است.

ساتوشی ناکاموتو تا چه اندازه ثروتمند است؟

تجزیه و تحلیل توسط سرجیو لرنر، مرجع بیت کوین و رمزنگاری، نشان می‌دهد که ساتوشی بسیاری از بلوک‌های اولیه شبکه را استخراج کرده و حدود 1 میلیون BTC دارد.

ساتوشی ناکاموتو الان چه کار می‌کند؟

هیچ‌کس نمی‌داند ساتوشی چه کاری انجام می‌دهد، اما یکی از آخرین نامه‌های الکترونیکی ارسال شده به تاریخ 23 آوریل 2011 به یک توسعهدهنده نرم‌افزار، گفت: “من به کارهای دیگر پرداختم. “

آیا ساتوشی ناکاموتو برای دولت کار می‌کرد؟

البته شایعات وجود دارد. سوالات واضح این است که چرا یکی از آژانس‌های سه نامه ای علاقه‌مند به ایجاد ارز رمزنگاری شده‌است که متعاقباً به عنوان مکانیزم تجاری ناشناس مورد استفاده قرار خواهد گرفت و باعث می‌شود سناتورها و FBI به‌طور یکسان دست‌های خود را در مورد تروریسم احتمالی و سایر اقدامات جنایتکارانه دراز کنند.

شاید مهم نباشد جف گارزیک، توسعه دهنده، آن را به‌طور خلاصه بیان می‌کند. وی گفت: «ساتوشی یک سیستم منبع باز برای این منظور منتشر کرد که شما مجبور نبودید بدانید که او کیست و به کسی اعتماد کنید یا به دانش خود اهمیت دهید.» کد منبع باز پنهان کردن اسرار را غیرممکن می‌کند. علاوه بر این، استفاده از نام مستعار هوشمندانه بود، زیرا مردم را مجبور می‌کرد بیش از آنکه به شخصیت پشت آن بپردازند، بر روی خود فن آوری تمرکز کنند. بیت کوین اکنون بسیار بزرگتر از ساتوشی ناکاموتو Satoshi Nakamoto است.

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.