آشنایی با خالق اتریوم، ویتالیک بوترین نابغه جوان روسی

اگر به اقتصاد و به‌ویژه بازار ارز علاقمند باشید، بدون شک نام کریپتو­کارنسی به گوشتان خورده است. اما کریپتوکارنسی چیست؟ و سرمایه‌­گذاری بر روی کریپتوکارنسی چطور انجام می­‌گردد؟ کریپتو­کارنسی همانطور که از نام آن پیداست به پول‌های رمزنگاری شده دیجیتالی گفته می­‌شود. از زمان ظهور اولین ارز دیجیتال تا به امروز کریپتو­کارنسی­‌های مختلفی خلق شدند و هم‌اکنون در بازار ارز دیجیتال مورد معامله قرار می­‌گیرند. یکی از کریپتوکارنسی­‌هایی که سرمایه‌­گذاران زیادی را از سرتاسر دنیا به خود جذب کرده، اتریوم نام دارد و به‌عنوان دومین ارز دیجیتال برتر شناخته می­‌شود.

 اگر شما هم قصد دارید تا از قافله عقب نمانده و بر روی این کریپتوکارنسی محبوب سرمایه­‌گذاری کنید، قبل از هر کاری بهتر است تا در مورد آن دانش کافی کسب کنید. ما در این مقاله به معرفی کامل اتریوم و خالق آن می‌­پردازیم و در انتها راهی را به شما معرفی می­‌کنیم تا در هنگام سرمایه­‌گذاری بر روی رمز ارزها تجربه بهتری داشته باشید پس این مقاله را از دست ندهید.

کریپتوکارنسی یا ارز دیجیتال چیست؟

مطمئناً تا به‌حال نام کریپتوکارنسی به گوشتان خورده است و از خود پرسیده‌­اید که کریپتوکارنسی چیست؟ در جواب به این سؤال می­‌توان گفت که کریپتو­کارنسی­‌ها نسل جدید ارزهای پایه هستند که ماهیت فیزیکی ندارند و به‌صورت دیجیتالی هستند. از این رو، کریپتو­کارنسی با نام­‌های دیگری مثل رمز ارز و ارز دیجیتال هم شناخته می­‌شود.

احتمالاً در ذهنتان این سوال شکل گرفته است که با وجود ارزهای پایه، دلیل پیدایش ارز دیجیتال چیست؟ همانطور که می­‌دانیم، بانک‌­ها به‌عنوان گزینه­‌ای برای نگهداری و حفظ سرمایه به‌شمار می­‌روند و کسی نیست که بخشی از سرمایه خود را به بانک­‌ها نسپرده باشد. تصور کنید قصد دارید تا مبلغی را از حساب خود به شخصی منتقل کنید. برای این‌کار لازم است حتماً در روز و ساعات اداری اقدام به انتقال وجه کنید و علاوه‌براین، به ازای انجام هر تراکنش کارمزدی از حسابتان کسر می­‌گردد. همچنین بانک‌ها این قدرت را دارند تا پول صاحبان سرمایه را گروگان بگیرند و یا باعث تورم شوند.

کریپتوکارنسی با هدف حذف واسطه­‌ها و در پی آن، حذف هزینه تراکنش‌­های مالی اولین‌بار در سال 2009 با نام بیت کوین و توسط شخص یا گروه ناشناسی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو به وجود آمد. رمز ارز بیت کوین با استفاده از شبکه‌­ای به‌نام بلاک چین امکانی را به وجود آورد تا دارایی افراد فقط در اختیار خودشان قرار داشته باشد و به همین دلیل علاق­مندان و سرمایه­‌گذاران زیادی را به خود جذب کرد و اولین رمز ارز برتر شد.

اتریوم چگونه خلق شد؟

در همین زمان که بازار سرمایه­‌گذاری بر روی رمز ارز بیت کوین داغ بود، ویتالیک بوترین که یک نابغه روسی است، به شبکه غیرمتمرکز این رمز ارز علاقه زیادی پیدا کرد. وی تمام زمان خود را بر روی مطالعه درباره ارز دیجیتال گذاشت و به همین دلیل، دانشگاه را رها کرد. با جذب هر چه بیشتر سرمایه­‌گذاران به بیت کوین، به تدریج شرایطی فراهم شد تا محدودیت‌­ها و گلوگاه­‌های این کریپتوکارنسی مشخص شوند. با توجه به اینکه بیت کوین بر روی شبکه‌ی غیرمتمرکز بلاک­چین است، متعلق به هیچ شخص یا گروهی نیست و بهبود و رفع محدودیت­‌های آن زمانی امکان‌پذیر است که همه اعضا بر روی راه‌حل توافق داشته باشند.

ویتالیک بوترین به‌منظور ارائه راهی برای بهبود و رفع محدودیت­‌های بیت­کوین، به سرتاسر جهان سفر کرد تا روش‌های رمزنگاری را بررسی و بهترین روش را پیدا کند. در نهایت به این نتیجه رسید که هر کدام از روش‌­های رمز­نگاری برای کاربرد خاصی مناسب هستند و به اندازه کافی گستردگی ندارند. وی شخصاً یک زبان برنامه‌­نویسی کامل تورینگ نوشت و با همکاری تیمی 30 نفره، در ژانویه سال 2014 اتریوم رسما متولد و توسعه‌ی آن آغاز شد.

چالش‌­ها و روند پیشرفت اتریوم چگونه بوده است؟

با گذشت یک ماه از اعلان عمومی توسعه رسمی اتریوم، بوترین تصمیم گرفت به‌منظور کمک به توسعه ی رمز ارز نوپای خود، بنیادی را در سوئیس تأسیس نماید. او برای تهیه سرمایه لازم، در ازای فروش اتر توانست 31000 بیت کوین معادل با 18میلیون دلار بدست آورد اما نوسانات بازار ارز دیجیتال و افت شدید قیمت بیت کوین در آن زمان، بوترین را با ضرر چندین میلیونی روبرو کرد.

بعد از پشت سر گذاشتن چالش‌­های اقتصادی، در جولای سال 2015 بوترین شبکه آزمایشی اتریوم را راه‌اندازی کرد و امکاناتی مثل خرید و فروش اتر، استخراج، ایجاد قرارداد هوشمند و برنامه‌­های غیر­متمرکز را برای سرمایه­‌گذاران فراهم نمود. توسعه و کار بر روی این ارز دیجیتال ادامه پیدا کرد تا اینکه در مارس 2016 بوترین اولین ورژن پایدار از اتریوم را ارائه داد و ادعا کرد که بلاک­چین این رمز ارز واقعا امن است. این ادعا توجه بسیاری از سرمایه­‌گذاران کریپتوکارنسی را به خود جلب کرد.

اتریوم چه هارد فورک‌­هایی را داشته است؟

هر تغییر بزرگی که بر روی بلاک چین کریپتوکارنسی اعمال گردد، در اصطلاح هارد فورک نامی‌ده می‌شود. به عبارت بهتر، هارد فورک‌­ها به‌منظور بهبود بلاکچین انجام می­‌گیرند. اتریوم کلاسیک اولین و بحث برانگیزترین هارد فورکی که  کریپتو­کارنسی مذکور با آن مواجه شد، در اثر حمله هکرها به بلاک چین آن رخ داد. تیم توسعه برای حمایت از این رمز ارز وارد عمل شدند و همین امر، باعث ایجاد دو د­‌ستگی در بین سرمایه­‌گذاران و حتی تیم توسعه شد زیرا حضور توسعه‌­دهندگان برای دفع حمله سایبری علاوه‌بر اینکه حمایت از ارز دیجیتال اتریوم به حساب می­‌آمد همچنین قانون اصلی غیرمتمرکز بودن آن را نقض می­‌نمود.

در اکتبر سال 2016 حمله سایبری دیگری به‌نام تنجرین ویسل رخ داد و بلاک چین اتریوم با شیوه DDOS مورد حمله قرار گرفت. به‌منظور دفع این حمله، تیم توسعه تصمیم گرفتند تا هزینه برخی از عملیات سنگین را بالا ببرند و از این راه توانستند به خوبی بلاک چین را در برابر این حمله حفظ کنند. در حالی که همه چیز خوب به نظر می‌­رسید، در نوامبر همان سال، حمله DDOS دیگری به‌نام اسپریوس دراگون بر روی بلاک­چین انجام گرفت و این‌بار میزان آسیب‌­پذیری بلاک چین در برابر حملات DDOS تقریباً به صفر رسید. هارد فورک دیگری که فقط با هدف بهبود بلاک چین انجام گرفت، هارد فورک متروپلیس است که نتیجه آن بهبود سرعت انجام معاملات، حفظ امنیت ارزهای دیجیتال و ساده‌سازی استخراج بود. آخرین گام بزرگی که در حال حاضر اتریوم در روند پیشرفت خود طی می‌کند، هارد فورک سرنیتی است که فقط بر روی انتقال بلاکچین از POW به PoS تمرکز دارد.

اتریوم بر روی رشد NFT چه تأثیری دارد؟

NFT‌ها دارایی­‌های کم‌یاب و ارزشمندی هستند که به‌صورت دیجیتال و کاملاً منحصربه‌فرد کد­گذاری می­‌گردند. برای معرفی و فروش این دارایی‌­های کم­یاب دیجیتال از شبکه بلاک­چین استفاده می­‌شود. اما اتریوم چه تأثیری بر روی رشد NFT دارد؟ با در نظر گرفتن اینکه در حال حاضر بلاک چین این ارز دیجیتال بزرگ‌ترین سیستم موجود برای این نوع از دارایی‌هاست، در نتیجه بهترین و محبوب‌ترین شبکه‌­ای است که خالقان NFT از آن استفاده می­‌کنند. همچنین رشد و فعالیت هرچه بیشتر حوزه NFT باعث شده تا خرید اتریوم نسبت به قبل بالاتر رفته و استقبال بیشتری از اتریوم صورت پذیرد. برای معامله اتریوم و همچنین بررسی قیمت آن می توانید به صفحه صرافی نوبیتکس مراجعه کنید.

سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال با توکن باز

برای خرید و یا فروش رمز ارز، مهم‌ترین گام انتخاب صرافی مناسب است. این کار مستلزم این است که قیمت­‌های ارائه شده توسط صرافی­‌های ارز دیجیتال را به دقت مورد تحلیل و بررسی قرار دهید و از این طریق بهترین و مناسب­‌ترین صرافی را برای خرید و فروش رمز ارز انتخاب نمایید. توکن باز این کار را برای سرمایه­‌گذاران کریپتوکارنسی آسان کرده و این امکان را فراهم نموده است تا بتوانید براساس پارامترهای مختلف، صرافی­‌های ارز دیجیتال را مورد بررسی قرار دهید.

علاوه‌براین، کسب درآمد از طریق آربیتراژ ارز دیجیتال امکان دیگری است که توکن باز در اختیار سرمایه‌­گذاران قرار داده است تا از این راه بتواند ارتباط پایدارتری را با مشتریان خود برقرار کرده و رضایت ایشان را جلب نماید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.