آیا لوله مانیسمان همان لوله بدون درز است؟

برای صنایع مختلف نفت، گاز و حتی پتروشیمی نیاز به لوله‌های بسیار مقاوم و بدون درز است. از این لوله‌ها برای انتقال مواد مختلف تخت فشار و دمای بالا استفاده می‌کنند. یکی از لوله‌های بدون درز که مزایای بسیار زیادی دارد، لوله مانیسمان است. این لوله‌ها همان لوله بدون درز هستند که ویژگی‌های بسیار زیادی دارند برای بار نخست توسط مهندس آلمانی مورد استفاده قرار گرفت و به همین سبب آن را با نام مانیسمان شهرت داده‌اند.

همین بدون درز بودن، این لوله‌ها را از دیگر انواع لوله‌های موجود در بازار متمایز می‌سازد. در این لوله‌ها هیچگونه خط جوش یا اتصالی وجود ندارد و ساختار آنها کاملاً یکنواخت است. قطعاً شما هم می‌خواهید با اهمیت به کارگیری این لوله‌ها آشنا شوید، پس با ما همراه باشید.

لوله مانیسمان چیست؟

در بسیاری از صنایع به لوله‌های بسیار مقاوم و کاملاً یکدست نیاز دارند. چرا که ممکن است، تحت تاثیر فشار بالا قسمت جوش یا اتصالات لوله از هم گسسته شود. از این رو لوله مانیسمان به عنوان یک لوله مطرح برای چنین شرایطی مناسب است. این لوله‌ها را در رده‌های مختلف ۴۰ ،۸۰ و ۱۶۰ طراحی کرده‌اند. حال ضخامت هر یک از این لوله‌ها در هر رده کاملاً با دیگری متفاوت است.

برادران مانیسمان برای اولین بار این لوله‌ها را تولید کرده‌اند و به همین سبب با نام مانیسمان شهرت دارند. روش ساخت آنها متفاوت‌تر از دیگر لوله‌های موجود در بازار است. به دلیل نبود هیچ گونه درزی در ساختار این لوله‌ها، آنها را با نام لوله بی ‌درز می‌شناسند. اگر به این لوله‌ها نگاه کنید متوجه می‌شوید که دارای بدنه‌ای کاملاً یکدست و بدون هیچگونه درزی هستند. در ساختار آنها هیچ گونه جوشکاری صورت نگرفته و همین مسئله باعث مقاومت بیشتر آن در مقایسه با دیگر لوله‌های موجود در بازار می‌شود. همین یک دست بودن لوله روی قیمت آن نسبت به لوله‌های معمولی نیز تاثیر بسیار زیادی دارد.

انواع لوله مانیسمان

قبل از اینکه اقدام به خرید لوله مانیسمان کنید، بد نیست در رابطه با انواع رده‌های آن شناخت داشته باشید. این لوله‌ها در قدرت تحمل، ضخامت، جنس و حتی کاربرد تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. حال تمامی این ویژگی‌ها را برای رده‌بندی لوله در نظر قرار می‌دهند.

رده ۲۰

لوله‌های رده ۲۰ مانیسمان با ضخامت ۲ تا ۶ میلی‌متر به تولید می‌رسد. معمولاً سایز این لوله‌ها بین ۱ تا ۱۲ اینچ متفاوت است. حال وزن آنها نیز با توجه به دیگر مشخصات لوله تا ۳۰۰ کیلوگرم متغیر خواهد بود.

رده ۴۰

لوله‌های رده ۴۰ مانیسمان با سایز ۱ تا ۱۲ اینچ طراحی می‌شود. ضخامت این لوله‌ها در بازه ۲ تا ۱۰ میلی‌متر است. با درنظر قرار دادن تمامی مشخصات، وزن آن‌ها تا ۵۰۰ کیلوگرم خواهد بود.

رده ۶۰

لوله‌های رده ۶۰ نسبت به دیگر رده‌ها بدون درز نیست و معمولاً تقاضای خرید کمی نسبت به دیگر مدل‌ها دارد. رده‌های ۶۰ معمولاً با قطر ۴ تا ۲۴ اینچ طراحی می‌شوند و وزن این لوله‌ها بر اساس قطر و ضخامت آنها متفاوت است.

رده ۸۰

لوله‌های رده ۸۰ با ضخامت ۳ تا ۹ میلی‌متر و وزن ۹ تا ۱۵۰ کیلوگرم به تولید می‌رسند. این لوله‌ها با سایزهای بسیار متنوعی بسته به نیاز مشتری تولید می‌شوند. وزن لوله نیز بر اساس ضخامت و سایز آن متفاوت است.

رده ۱۲۰

لوله‌های رده ۱۲۰ ضخامت بالاتری نسبت به لوله‌های رده پایین‌تر دارند و معمولاً این ضخامت تا ۷۰۰ کیلوگرم ادامه دارد. برای سفارش این لوله‌ها در سایز و ابعاد هیچ محدودیتی نیست و می‌توانید در هر سایز و ابعاد لوله‌های رده ۱۲۰ را سفارش دهید.

رده ۱۶۰

بالاترین رده در بین انواع لوله مانیسمان رده ۱۶۰ است. بالاترین سایز و بیشترین وزن و حتی ضخامت مربوط به لوله‌های رده ۱۶۰ می‌شود که آنها را برای صنایع خاصی مورد استفاده قرار می‌دهند.

کاربرد لوله مانیسمان

لوله مانیسمان به عنوان یکی از مطرح‌ترین لوله‌های بدون درز، کاربردهای بسیار فراوانی دارد. البته کاربرد لوله بدون درز نسبت به لوله‌های معمولی متفاوت است.

متریال‌های ضد زنگ معمولاً برای صنعت شیمیایی، پزشکی، غذایی و مخازن گاز طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

متریال‌های فولاد کم آلیاژ برای سوراخ کاری و حفاری، مخازن بویلر، مخازن فشار بالا و صنعت خودروسازی کاربرد دارند.

متریال‌های فولاد فریتی برای مخازن بویلر و صنعت شیمیایی استفاده می‌شوند.

متریال‌های چدن برای انتقال آب و فاضلاب در فشار کم کاربرد دارند.

از متریال‌های مس برای مصارف خانگی و همچنین سیستم‌های تهویه مطبوع استفاده می‌شود.

متریال‌های سرب برای انتقال مواد اسیدی و خورنده و همچنین مواد شیمیایی کاربرد دارند.

متریال‌های شیشه‌ای این لوله‌ها برای تجهیزات آزمایشگاهی و فیبر نوری استفاده می‌شوند.

متریال‌های پلیمری برای انتقال آب و فاضلاب در فشار کم و همچنین مواد شیمیایی کاربرد دارند.

متریال‌های زیرکنیوم را برای نیروگاه‌های هسته‌ای استفاده می‌کنند.

متریال‌های سفالی و سیمانی برای مجرای آب و فاضلاب و دودکش ساختمانی کاربرد دارند.

متریال‌های آلیاژ تیتانیوم برای صنعت هوا فضا و پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

متریال‌های مس، نیکل و برنج برای صنعت دریایی و نمک زدایی آب دریا استفاده می‌شوند.

از متریال‌های فولاد آلیاژی ضد اصطکاک برای یاتاقان‌های ضد اصطکاک استفاده می‌کنند.

متریال‌های استیل این لوله‌ها برای صنایع غذایی و دارویی استفاده می‌شود.

تفاوت لوله مانیسمان با لوله‌های درزدار

قطعاً برای شما هم جای سوال است که با مهم‌ترین تفاوت لوله مانیسمان با لوله‌های درزدار آشنا شوید.

داشتن درز

لوله‌ بی درز کاملاً یکنواخت و بدون هیچگونه درز است. در واقع در ساختار این لوله‌ها هیچ گونه جوش و اتصالاتی دیده نمی‌شود. همین یک دست بودن لوله، مقاومت آن را در برابر تمامی شرایط به ویژه فشار به شدت افزایش می‌دهد. پس اصلی‌ترین تفاوت این دو لوله در داشتن و نداشتن درزی است که قطعاً در هر شرایطی هر یک از آنها می‌توانند مزایایی داشته باشند.

روش تولید

لوله‌های مدل بدون درز را به روش نورد گرم و سرد و همچنین کشش سرد و اکستروژن به تولید می‌رسانند. لوله‌های مدل درزدار تحت تاثیر حرارت بسیار زیاد و روش نورد گرم به تولید می‌رسند. در ساختار این لوله‌ها جای جوش و اتصالات مختلفی دیده می‌شود که معمولاً هم به روش اتوماتیک جوشکاری شده‌اند. این مسئله را در نظر بگیرید که مدل‌های بدون درز و مدل‌های درزدار هر یک برای استفاده در شرایط خاصی محبوبیت دارند.

مقاومت لوله

از مهمترین تفاوت‌های بین این دو لوله می‌توان به استحکام و مقاومت آنها اشاره داشت. یکپارچه بودن ساختار لوله مانیسمان باعث می‌شود تا استحکام و دوام بالاتری نسبت به لوله‌های درزدار داشته باشد. البته این مقاومت بالای لوله به ترکیب آلیاژ و نوع فولاد آن نیز بستگی دارد. حتی در برابر شرایط محیطی و خوردگی نیز مقاوم است. نبود هیچگونه منافذ و درزی باعث می‌شود تا مقاومت آن در برابر خوردگی افزایش یابد. معمولا در مدل‌های درزدار امکان نفوذ ناخالصی به داخل لوله وجود دارد و قطعاً آسیب پذیری و خوردگی آن نیز بیشتر است.

برندهای شناخته شده لوله مانیسمان

شما کاربران عزیزی که قصد خرید لوله مانیسمان دارید، باید حتماً با برندهای مطرح این لوله‌ها آشنا شوید. بسیاری از افراد به دنبال انتخاب برندهای ایرانی هستند، اما برخی تنها برندهای خارجی را انتخاب می‌کنند.

لوله مانیسمان ابهر

یکی از شرکت‌های بسیار شناخته شده و مطرح که در زمینه تولید انواع لوله‌ مانیسمان در رده‌های مختلف فعالیت دارد، شرکت ابهر است. این شرکت شناخته شده از سال ۹۸ فعالیت خود را آغاز کرده و توانسته با رعایت استانداردهای روز دنیا بهترین‌ها را به تولید برساند.

این مجموعه در راستای رفع نیاز بازار و جلب رضایت مشتری از موادی درجه یک برای تولید محصولات خود استفاده می‌کند. یکی از مهمترین ویژگی‌های این شرکت تولید کننده، بهره‌مندی از خط کنترل کیفی بسیار قدرتمند و ایستگاه‌های مختلف تعریف شده آن است. لوله‌های تولیدی این شرکت در برابر خوردگی و زنگ زدگی بالاترین مقاومت را دارند. می‌توانید برای خطوطی با حساسیت بالا، آنها را مورد استفاده قرار دهید.

در برابر کشش، ضربه و همچنین فشار بالا مقاومت بسیار زیادی دارند. لوله‌های تولیدی این شرکت در رده‌های بسیار مختلفی طراحی شده‌اند که تمامی مشخصات آنها نظیر ضخامت، سایز و حتی وزن لوله در هر رده متفاوت است. برای تولید این لوله‌ها از روش‌های مختلف ریخته‌گری، نورد، اکسترود، اکستروژن، کشش عمیق، کشش لوله، فلوفرمینگ و حتی نورد لوله فولادی استفاده می‌کنند.

لوله مانیسمان کاوه

از بهترین تولیدکنندگان لوله بی ‌درز در کشور شرکت کاوه است. شرکت کاوه به عنوان یک شرکت بی‌رقیب جزو اولین تولید کنندگان لوله‌های بدون درز در کشور است. این تولید کننده معتبر برای تولید چنین لوله‌هایی از مواد درجه یک، ماشین آلات خط تولید پیشرفته، استانداردهای جهانی و علم روز استفاده می‌کند. هم اکنون پس از سال‌ها فعالیت حرفه‌ای و صادقانه این مجموعه، شاهد تولید سالانه ۱۵ هزار تن لوله مدل بدون درز در این مجموعه معتبر هستیم. با توجه به استفاده از ماشین آلات خط تولید مدرن، محصولات تولیدی این شرکت با بالاترین کیفیت مطلوب و جهانی روانه بازار می‌شوند.

تیم متخصص و حرفه‌ای این شرکت همچنان نیز در تلاش هستند تا محصولاتی بی‌رقیب به تولید برساند. اگر به دنبال بهترین و با کیفیت‌ترین لوله‌ مانیسمان تولید کشور هستید، می‌توانید تولیدات شرکت کاوه را انتخاب کنید. این لوله‌ها در رده، سایز، ضخامت و وزن‌های مختلفی طراحی شده‌اند. هم اکنون برای صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و حتی نیروگاه‌ها می‌توان از این لوله‌های مقاوم شرکت کاوه استفاده کرد. لوله‌های شرکت کاوه شامل مدل‌های سبک، گازی و فولادی هستند که در ساختار آنها هیچ گونه اتصالات و جوشی دیده نمی‌شود.

چگونگی تولید لوله مانیسمان

لوله مانیسمان به عنوان یک لوله بدون درز به روش خاصی به تولید می‌رسد. این فرآیند تولید بسیار راحت است.

مرحله اول آماده سازی مواد اولیه

برای تولید لوله‌های بدون اتصال و جوش نیاز به شمش فولادی و مقاطع چهارگوش فولادی است. در واقع پس از اینکه شمش وارد خط تولید می‌شود آن را در سایزهای بسیار خاصی برش می‌دهند. در نتیجه این شمش در کوره‌های قوسی تحت تاثیر فرآیند گرم کردن قرار می‌گیرد. در همین مرحله شمش باید به اندازه‌ای حرارت داده شود تا به راحتی نرم شده و بتوان آن را شکل داد. در همین مرحله شاهد سمبه‌کاری چرخشی هستیم تا شمش به صورت لوله و به حالت استوانه‌ای در بیاید. در همین مرحله اول تا حدودی شکل دهی لوله صورت می‌گیرد.

مرحله دوم تاب‌گیری

پس از انجام فرآیند سمبه کاری و شکل دهی لوله، مرحله تاب گیری و تنظیم سر و ته شمش صورت می‌گیرد. در این مرحله شما شمش را به حالت لوله تبدیل کرده‌اید و تنها باید قسمت سر و ته آن را تنظیم کنید. بسته به سفارش مشتری، سایز و ابعاد لوله نیز در همین مرحله قابلیت تغییر دارد.

مرحله آخر تکمیل تولید و بسته‌بندی

اکنون لوله‌های مورد نیاز شما یا لوله مانیسمان به تولید رسیده و نوبت به تست و بازرسی است. معمولا در مرحله کنترل، تمامی ضایعات و محصولات بی‌کیفیت را از چرخه عرضه خارج می‌کنند. لوله‌هایی با سطح کیفیت بالا و سایز و ابعاد مناسب، در بسته‌بندی‌های خاصی قرار می‌گیرند. هر لوله در هر سایز و ضخامتی در دسته‌بندی‌های متناسب قرار داده می‌شود.

قیمت لوله مانیسمان

یکی از مهمترین پارامترهای خرید لوله مانیسمان بررسی قیمت است. برای تعیین قیمت هر محصولی به ویژه این لوله‌های پرکاربرد، پارامترهایی مورد توجه هستند.

رده

این لوله‌ها در رده‌های مختلفی تولید می‌شوند که از نظر سایز، ضخامت و وزن کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند. بدون شک، هر رده از این لوله‌ها با هر مشخصاتی دارای قیمت متفاوتی است.

برند

برندهای بسیار شناخته شده‌ای نظیر برند کاوه و حتی برند ابهر هم اکنون در بازار محبوبیت بسیار زیادی دارند. برندهای معتبر با داشتن سطح کیفیت مطلوب و استانداردهای روز، توانسته‌اند توجه مشتریان را جلب کنند. چنین برندهای شناخته شده‌ای دارای قیمت بیشتری نسبت به برندهای بی‌رقیب و تازه کار هستند.

مشخصات

تمامی مشخصات لوله نظیر سایز، ضخامت و حتی وزن آن مهم‌ترین عامل تعیین کننده قیمت لوله است. هر چقدر سایز و ضخامت لوله‌ها بیشتر باشد، روی وزن نیز تاثیر مستقیمی دارد. با افزایش وزن لوله، قیمت آن نیز بیشتر می‌شود.

نتیجه

هم اکنون لوله‌های بسیار مخصوص با کاربری‌های خاصی در صنایع مختلف استفاده می‌شود. برای مقاومت بیشتر در برابر فشار نیاز به لوله بدون درز و کاملاً یکنواخت است. چنین لوله‌هایی مقاومت بالاتری نسبت به لوله‌های دارای درز، جوش و اتصال دارند. لوله مانیسمان به عنوان مطرح‌ترین لوله بی‌درز، هم اکنون جزو مقاوم‌ترین و پرکاربردترین لوله‌ها شناخته می‌شود. این لوله‌های پرکاربرد را هم اکنون در صنایع مختلف برای رفع نیاز مورد استفاده قرار می‌دهند.

شما کاربران عزیز با در نظر قرار دادن تمامی شرایط و راهنمای خرید، می‌توانید یک لوله درجه یک را با کیفیت مطلوب تهیه کنید. شرکت‌هایی نظیر آهن یک چنین لوله‌هایی را با قیمت مقرون به صرفه، مستقیماً به دست شما کاربر عزیز می‌رسانند که برای وارد شدن به این سایت و خرید انواع لوله های مانیسمان، کافی است روی این لینک https://ahan1.com/Category/pipe/mannesmann-pipe کلیک کنید. تا بتوانید به بهترین برندها و تمامی رده های لوله های مانیسمان دسترسی داشته باشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.