بیت کوین بخریم یا طلا؟ سرمایه گذاری مطمئن یا سود بیشتر!

سرمایه گذاری یکی از مهم‌ترین مسائلی است که افراد جامعه با آن روبرو می‌شوند. به خصوص که این روزها بازارهای دارایی نیز از قبل داغ‌تر شده‌اند. قیمت ارزهای دیجیتال و فلزات ارزشمندی مانند طلا رو به افزایش گذاشته است. به همین دلیل هم بسیاری از افراد از خود سوال می‌کنند که بهتر است طلا بخریم یا بیت کوین؟ کدام برای سرمایه گذاری مناسب‌تر است؟ در ادامه به نکاتی در مورد این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم.

هدف اصلی شروع سرمایه گذاری پوشش تورم است اما سرمایه گذاران به دنبال کسب سود بیشتر از تورم هستند. با این حال سرمایه گذاری در بازارهای مختلف نه تنها به دانش اقتصادی نیاز دارد، بلکه در مواقعی تجربه حضور در بازار نیز برای تصمیم گیری درست بسیار موثر خواهد بود. این نکته را هم نباید فراموش کرد که کسانی که در بازارهای دارایی مختلف وارد می‌شوند، هر کدام شخصیت خاص خود را دارند و حدی از ریسک را قبول می‌کنند. بنابراین، هنگام سرمایه گذاری در بازارها نه تنها بازدهی بلکه ریسک هم باید مورد توجه قرار بگیرد. در ادامه برای این که بدانیم طلا برای سرمایه گذاری بهتر است یا بیت کوین، به بررسی چند معیار خوب می‌پردازیم. این معیارها عبارتند از: بازدهی، ریسک، نسبت بازدهی به ریسک و برخی موارد دیگر. معمولا هر گزینه سرمایه گذاری را باید از این دریچه‌ها مورد بررسی قرار داد تا بتوان دو بازار را با هم مقایسه کرد.

بازدهی طلا و بیت کوین در گذشته

سرمایه گذاری در بازار طلا قدمت تاریخی دارد. در واقع طلا توانسته است در بلندمدت یک سرمایه گذاری مناسب برای حفظ ارزش باشد. به همین دلیل سرمایه گذاران در سراسر دنیا اطمینان بالایی به طلا دارند. این در حالی است که بیت کوین کمتر از 15 سال است که به عنوان یک سرمایه گذاری در بازار شناخته می‌شود. اما با توجه به رشد قیمتی که این ارز دیجیتال تا به امروز داشته است، بسیاری از علاقمندان را به خود جلب کرده است. به طور کلی بازدهی یکباره طلا کمتر از بازدهی ارزهای دیجیتال و بیت کوین است.

اگر دقیق‌تر به بازدهی طلا و بیت کوین نگاه کنیم، خواهیم دید که بازده سالانه بیت کوین بسیار چشمگیر بوده است. این بازدهی معمولا در سال‌های رشد آن بسیار مثبت و در سال‌های نزولی بسیار منفی بوده است. به عنوان مثال، بازدهی بیت کوین در سال 2023 حدود 147 درصد بود. اما سال قبل از آن 62 درصد افت کرده بود. بیشترین صعود بیت کوین در یک سال 5189 درصد است و بیشترین افت آن نیز 72 درصد بوده است. این آمار و ارقام چشمگیر را نمی‌توان در طلا پیدا کرد.

بازدهی طلا سال 2023 حدود 13 درصد و بازدهی سال 2022 آن 2 درصد بود. بیشترین صعود سالانه هر اونس طلا از سال 2012 به این سو، مربوط به سال 2020 با حدود 26 درصد و بیشترین افت آن مربوط به سال 2013 با حدود 28 درصد کاهش بوده است. علت انتخاب این بازه زمانی، آن است که در یک بازه زمانی مشابه رشد و افت طلای جهانی و بیت کوین را بررسی کنیم.

سرمایه گذاری در طلا اگرچه توانسته است که تورم را پوشش دهد و یک دارایی قابل اطمینان باشد اما از لحاظ بازدهی نتوانسته است در بازه زمانی که بیت کوین ایجاد شده است، بازدهی یکسان با بیت کوین داشته باشد. زیرا در بازه زمانی 12 ساله بازدهی بیت کوین برای سرمایه گذاران بسیار بیشتر از طلا بوده است.

بهترین سرمایه گذاری روی طلا کدام است؟

برای خرید طلا روش‌های مختلفی وجود دارد. خرید فیزیکی طلا در گذشته طرفداران زیادی در بین سرمایه گذاران طلا داشت اما، با اینکه این روش یک شیوه سرمایه گذاری مناسب به خصوص در بلندمدت است تنها و بهترین راه برای خرید طلا نیست!

در سال های اخیر الگوی خرید مردم تغییر کرده و مزایای خرید آنلاین موجب شده تا افراد بیشتری حتی برای سرمایه گذاری، به بازارهای آنلاین گرایش پیدا کنند. بورس یکی از همین بازارهای آنلاین است که طرفداران خاص خود را دارد. صندوق های طلا ارمغان بورس برای سرمایه گذاران است. خرید آنلاین طلا ریسک دزدیده شدن و معایب خرید فیزیکی طلا را ندارد . اما همان بازدهی که سرمایه گذار می تواند با خرید فیزیکی طلا و سکه به دست آورد با خرید صندوق های طلا نیز قابل دستیابی است. این صندوق‌ها حتی در مواردی بازدهی بالاتری نسبت به خرید فیزیکی سکه و طلا ارائه می‌کنند. کارمزد کمتر صندوق های طلا در مقایسه با اجرت طلای فیزیکی یکی دیگر از مزایای خرید صندوق طلا است که سرمایه گذاران می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

ریسک سرمایه گذاری در بیت کوین بیشتر است یا طلا؟

بررسی ریسک سرمایه گذاری روی طلا یا بیت کوین
بررسی ریسک سرمایه گذاری روی طلا یا بیت کوین

در بالا به بازدهی بیت کوین و طلا اشاره کردیم. حالا به بحث ریسک می‌رسیم. بالاتر بودن نوسان قیمت در بیت کوین نشان می‌دهد که ریسک سرمایه گذاری در آن بیشتر از طلا است. بالاتر بودن رشد و بیشتر بودن افت بیت کوین نمودی از همین ریسک است. به همین دلیل هم بیت کوین برای افراد ریسک‌پذیر مناسب‌‎تر است.

نسبت بازدهی به ریسک طلا و بیت کوین

درست است که ریسک بیت کوین نسبت به طلا بسیار بیشتر است، اما بازدهی بالای آن به ویژه در چند ماه اخیر باعث شده است تا نسبت بازده به ریسک آن از سال 2012 تا 2023 بالاتر از طلای جهانی باشد. این موضوع نشان می‌دهد در صورتی که بیت کوین تا حدودی پایدار شود، گزینه مناسبی است. با این حال، نباید از یاد برد که بیت کوین به تخصص بیشتری برای سرمایه گذاری نیاز دارد و بازار دشوارتری را نمایندگی می‌کند. در حالی که خرید و فروش طلا بسیار راحت‌تر است.

مزایای خرید طلا و بیت کوین!

طلا یک سرمایه گذاری مطمئن در اقتصاد دنیا به شمار می‌آید. این فلز زرد یک دارایی ارزشمند است که در همه کشورهای جهان خریداران زیادی دارد و از آن به عنوان یک دارایی برای حفظ قدرت خرید استفاده می‌شود. از سوی دیگر، خرید و فروش طلا به صورت مطمئن انجام می‎شود و هر فردی که اراده کند در این دارایی سرمایه گذاری کند، به آسانی می‌تواند آن را تهیه کند یا دارایی که قبلا خریداری کرده است را بفروشد. در واقع، نقدشوندگی طلا زیاد است. سرمایه گذاری در طلا به واسطه خرید صندوق‌های طلا و با پول کم هم امکان‌پذیر است. امکان سرمایه گذاری با ۵۰۰ حتی با مبلغ هزار تومان در صندوق های طلا را کیان دیجیتال برای سرمایه گذاران فراهم کرده است.

همانگونه که ذخایر طلا در دنیا محدود است، تعداد بیت کوین‌ها نیز محدود هستند. بانک های مرکزی می توانند پول چاپ کنند اما هیچ دولت و بانک مرکزی این توانایی را ندارد که بیت کوین جدیدی به بازار اضافه کنند. در واقع، دارایی برحسب بیت کوین به نوعی از دسترس دخالت بانک‌های مرکزی دور است.

معایب سرمایه گذاری در طلا و بیت کوین!

سرمایه گذاری در بیت کوین در حال حاضر با ریسک‌های خاص خود مواجه است. از جمله اینکه صرافی‌های بسیاری در بازار ارز دیجیتال حضور دارند که ممکن است بنا به دلایل خاصی از بازار خارج شوند یا اینکه این دارایی مورد هجوم هکرهای بین‌المللی قرار گیرد. علاوه بر تمام این موارد، بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال نوسانات قیمتی زیادی دارند و می‌توانند در یک بازه زمانی کوتاه، رشد بالایی را تجربه کنند یا کاهش قیمت زیادی را پشت سر بگذارند. این در واقع، به معنای ریسک بالای سرمایه گذاری در بیت کوین و ارزهای دیجیتال است.

سرمایه گذاری در طلا نیز معایبی دارد. یکی از مهمترین معایب طلا، نحوه نگهداری آن است چرا که ریسک به سرقت رفتن همیشه دارایی طلا را تهدید می‌کند. از سوی دیگر، طلا شاید یک سرمایه گذاری مطمئن باشد و در شرایط تورمی به عنوان یک سرمایه گذاری مناسب مورد توجه قرار گیرد، اما در شرایط رشد اقتصادی به دلیل اینکه استفاده کمی از طلا در صنعت می‌شود ممکن است در مقایسه با سرمایه گذاری های دیگر چندان سودده نباشد.

جمع بندی

طلا به عنوان یک سرمایه گذاری مطمئن سالیان طولانی است که مورد توجه سرمایه گذاران قرار دارد. اما بیت کوین عمر چندان زیادی ندارد و بسیاری از سرمایه گذاران هنوز نتوانسته‌اند به این دارایی به عنوان یک سرمایه گذاری مطمئن توجه کنند. از سوی دیگر، بازدهی بیت کوین نسبت به طلا در یک بازه زمانی مشخص بسیار بالاتر از طلا بوده است. با این حال، نباید ریسک سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال را از یاد برد. نکته آخری که باید به آن توجه کرد، ارزش ذاتی است. طلا به دلیل کاربردها و استفاده‌هایش دارای ارزش ذاتی بالایی است.در نهایت این که بیت کوین بیشتر به درد افراد ریسک‌پذیر می‌‎خورد و بقیه افراد بهتر است بخش بسیار بزرگی از سرمایه خود را در آن قرار ندهند اما از تغییرات قیمت آن سود ببرند. این در حالی است که طلا بیشتر به درد افراد کمتر ریسک‌پذیر می‌خورد و می‌توان بخش بزرگتر و معقولی از سرمایه را به آن اختصاص داد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.