نحوه انتخاب پوزیشن معاملاتی چگونه است؟

برای تبدیل‌شدن به یک معامله‌گر موفق باید با اصطلاحات تخصصی بازارهای مالی آشنا باشید. یکی از این اصطلاحات، موقعیت یا پوزیشن معاملاتی است. در این مقاله تصمیم گرفتیم تعریف جامعی از Trading Position به شما ارائه کنیم و انواع موقعیت‌های معاملاتی که یک سرمایه‌گذار می‌تواند از آن برای کسب سود استفاده کند را مورد بررسی قرار دهیم.

پوزیشن معاملاتی چیست؟

به‌طورکلی می‌توان گفت مقداری از یک دارایی در بازارهای مختلف که معامله‌گر آن را خریداری کرده یا به فروش می‌رساند یک Position به‌حساب می‌آید. اگر تریدر یک معامله خرید باز کند؛ یعنی انتظار دارد قیمت دارایی در آینده افزایش پیدا کند و بازار روندی صعودی در پیش بگیرد. خلاف این موضوع نیز صادق است؛ اگر فردی یک معامله فروش باز کند، می‌تواند چنین تفسیر کرد که از دید او قیمت دارایی در آینده کاهش پیدا می‌کند و روند بازار نزولی خواهد بود. بسیاری از افراد در بازارهای مالی از اصطلاحات sell(Put) و Buy(Call) برای ورود به یک پوزیشن معاملاتی استفاده می‌کنند.

بررسی انواع پوزیشن معاملاتی

به‌طورکلی می‌توان این موقعیت‌ها را به سه دسته اصلی تقسیم کرد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

Long Position (موقعیت خرید)

تریدر زمانی از این روش استفاده می‌کند که قصد خرید یک دارایی برای بلندمدت را داشته باشد. این فرد باتوجه‌به تحلیل‌هایی که انجام داده است، اعتقاد دارد قیمت دارایی در آینده افزایش پیدا می‌کند و به همین دلیل با روند هم سو شده و معامله Buy انجام می‌دهد.

Short Position (موقعیت فروش)

هنگامی که یک معامله‌گر پیش‌بینی کند بازار در آینده روند نزولی خواهد داشت، اقدام به باز کردن یک موقعیت فروش یا Short sell می‌کند. در چنین حالتی فرد قصد دارد دارایی موردنظر را با قیمت بالا به فروش برساند و در آینده زمانی که قیمت افت کرد مجدد آن را خریداری کند.

موقعیت خنثی (Netural Position)

در این نوع معاملات شما به طور هم زمان دو موقعیت شورت و لانگ باز می‌کنید و منتظر می‌شوید تا روند بازار مشخص شود تا یکی از معاملات خود را ببندید. معامله‌گر در این روش به‌خوبی ریسک سرمایه‌گذاری که انجام داده است را مدیریت می‌کند. اگر به‌عنوان یک تازه‌کار در بازارها فعالیت می‌کنید به شما توصیه می‌کنیم از این روش استفاده کنید.

سود موقعیت معاملاتی

در واقع آنچه سود یک پوزیشن معاملاتی را مشخص می‌کند، پیش‌بینی درست از آینده یک دارایی است. برای انجام این کار معامله‌گران از تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال استفاده می‌کنند. هر چه تحلیل‌های انجام شده دقیق‌تر باشد، میزان سود شما افزایش پیدا می‌کند. توجه داشته باشید در روند خنثی بیشتر از هر چیزی میزان نوسانات بازار و نحوه مدیریت ریسک است که سود سرمایه‌گذاران را تعیین می‌کند. پس نمی‌توان وزن زیادی به تحلیل تکنیکال و فاندامتال داد.

بستن پوزیشن معاملاتی

برای بستن یک پوزیشن لانگ (خرید) اقدام به فروش و برای بستن یک پوزیشن شورت (فروش) اقدام به خرید کنید. پس از انجام این کار شما می‌توانید سود یا زیان معامله خود را شناسایی کرده و اطلاعات مربوط به آن را ثبت کنید. شما ممکن است به دلایل مختلفی نظیر رسیدن به حد سود یا فعال‌شدن حد ضرر پوزیشن را ببندید.

البته به این نکته توجه داشته باشید در صورت لیکوئید شدن، کارگزار یا صرافی که با آن کار می‌کنید اقدام به بستن معامله‌ای که باز کرده‌اید می‌کند. برای جلوگیری از چنین اتفاقی بهتر است برای معاملات خود حد ضرر تعیین کرده و از اهرم‌های بالا استفاده نکنید.

رابط موقعیت و استراتژی معاملاتی

استراتژی معاملاتی شما موقعیت خریدوفروش را برای شما مشخص می‌کند. برای انجام یک معامله خوب باید یک استراتژی مناسب انتخاب کنید تا بهترین موقعیت‌ها را به شما معرفی کند. هرچه تجربه و مهارت شما بیشتر باشد احتمال اینکه نقطه ورود بهتری برای انجام معاملات خود انتخاب کنید، افزایش پیدا می‌کند. جالب است بدانید معامله‌گران حرفه‌ای ممکن است زمانی که بسیاری از افراد در حال فروش دارایی‌های خود هستند اقدام به خرید کنند (عکس این قضیه نیز صادق است).

نحوه انتخاب پوزیشن معاملاتی با تحلیل تکنیکال

ورود به پوزیشن معاملاتی زمانی منطقی است که تحلیل‌گر به طور کامل شرایط بازار را بررسی کرده باشد. به طور مثال مواقعی که بازار در منطقه اشباع خرید قرار دارد احتمال اصلاح در سطوح معاملاتی بسیار زیاد است. پس منطقی است که از ورود به موقعیت خرید خودداری کنید و منتظر باشید تا سطح پیشرو شکسته شود. عکس این قضیه نیز صادق است. درست زمانی که روند بازار نزولی است؛ اما شاخص‌های موجود نشان‌دهنده اشباع فروش هستند ورود به یک معامله شورت کار اشتباهی است؛ زیرا احتمال برگشت قیمت از اولین سطح حمایتی وجود دارد.

پس باید به این نکته توجه داشته باشید که برای پیداکردن یک موقعیت معاملاتی مناسب باید صبر و حوصله داشته باشید و به تحلیلی که انجام می‌دهید اعتماد کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا درگیر هیجان نشوید و تصمیمات احساسی روی معاملات شما تأثیرگذار نباشد. در ادامه برخی از مهم‌ترین الگوهای نزولی و صعودی را به شما معرفی می‌کنیم.

الگوی‌های خاتمه‌دهنده روند صعودی:

  • دوقلو سقف
  • سه‌قلو سقف
  • سر و شانه

الگوهای خاتمه‌دهنده به روند نزولی:

  • کف دوقلو
  • کف سه‌قلو
  • مثلت صعودی

بهترین موقعیت معاملاتی در هر روند

به‌احتمال فراوان جمله روند دوست ما است را بارها شنیده‌اید. ایده گرفتن در یک‌روند ادامه‌دار می‌تواند به شما کمک کند تا یک پوزیشن معاملاتی مناسب را شناسایی کنید. در یک بازار صعودی ادامه‌دار ممکن است بارها سیگنال‌هایی مبنی بر تغییر روند دریافت کنید؛ اما اکثر آن‌ها فیل خواهد شد. پس بهتر است به‌هیچ‌عنوان به آن‌ها توجه نکنید. وظیفه معامله‌گر در چنین روندی، پیداکردن نقاط ورود مناسب برای خرید و کسب سود از افزایش قیمت دارایی است. در روند نزولی نیز عکس این قضیه صادق است. شما باید به دنبال موقعیت‌های فروش مناسب باشید تا از نزول یک دارایی سود کسب کنید.

نوع دیگری از بازار نیز وجود دارد که بسیاری از معامله‌گران را دچار دردسر می‌کند؛ زیرا آن‌ها نمی‌دانند چگونه موقعیت مناسب برای ورود به یک معامله را شناسایی کنند. بهترین راهکار در این حالت مشخص‌کردن محدوده‌هایی است که قیمت بارها از آن برگشته است. پس از انجام این کار شما می‌توانید در صورت نزدیک‌شدن به سطوحی که از قبل مشخص کرده‌اید وارد معامله شورت یا لانگ شوید.

جمع‌بندی

همان‌طور که در این مقاله اشاره کردیم پوزیشن معاملاتی مختلف در بازار وجود دارد. شما با تحلیلی که انجام می‌دهید مشخص می‌کنید که روند بازار صعودی، نزولی یا رنج است و بر همان اساس وارد موقعیت خرید یا فروش می‌شوید. ورود به یک موقعیت معاملاتی رابطه مستقیمی با استراتژی شما دارد؛ اما توصیه ما به شما این است که هنگامی که ارزش یک دارایی در حال افزایش است معاملات خود را فقط در جهت خرید یا لانگ باز کنید. در بازار نزولی و هنگام کاهش ارزش دارایی فقط در جهت فروش یا سل معامله کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.