مقدمه‌ای بر انواع ارزهای دیجیتال: بیت‌کوین، اتریوم و…

در دههٔ گذشته، با ظهور فناوری بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال، صنعت مالی و جهان فناوری به‌طور چشمگیری تغییر کرد. ارزهای دیجیتال یا انواع رمزارزها، به‌عنوان واحدهای پولی دیجیتال بر پایهٔ فناوری بلاک‌چین، توانسته‌اند توجهٔ عمومی را به خود جلب کنند. با ارائه انواع ارز دیجیتال، امکان انتقال مستقیم و بدون واسطهٔ توکن‌ها بین افراد و بدون نیاز به صرف هزینه‌های بالا فراهم شد. این ارزها به‌واسطهٔ رمزنگاری قوی که در پایهٔ آن‌ها استفاده می‌شود، امنیت بالایی را برای تأیید هویت و انتقال معاملات فراهم می‌کنند. بیت‌کوین به‌عنوان اولین و پرمخاطب‌ترین ارز دیجیتال، بسیار معروف است؛ اما پس از آن و در طول زمان، رمزارزهای دیگر نیز معرفی شدند که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. با ما همراه باشید تا دربارهٔ انواع ارزهای دیجیتال و کاربرد آن‌ها بیشتر بدانید:

آشنایی با ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال یا ارزهای رمزنگاری‌شده (Cryptocurrency) ارزهایی هستند که براساس فناوری بلاک‌چین (Blockchain) ساخته شده‌اند. این ارزها از واحدی دیجیتال برخوردار بوده و عموماً بدون نیاز به نظام بانکی مرکزی عمل می‌کنند. ماهیت غیرمتمرکز بودن توکن‌ها به این معنی است که هیچ نهاد، گروه و یا سازمانی آن‌ها را کنترل نمی‌کند و کاربران هر ارز، تصمیم‌گیرندهٔ نهایی دربارهٔ موضوعات مرتبط با آن هستند. این مورد یکی از ویژگی‌های فوق‌العادهٔ ارزهای کریپتوکارنسی محسوب می‌شود، چراکه می‌توان با خیال راحت و بدون تأثیرپذیری از دستورالعمل‌های سنتی بانکی، به خرید و فروش ارز دیجیتال پرداخت.

شاید جالب باشد که بدانید ایدهٔ شکل‌گیری انواع رمزارزها از دو مشکل بزرگ اعتماد به شخص ثالث و دو بار خرج کردن به وجود آمده‌است. به این ترتیب اولین ارز دیجیتالی یا همان بیت‌کوین برای مقابله با این دو مشکل معرفی شد. رفته‌رفته ارزهای دیجیتال دیگر نیز برای حل دغدغه‌های مختلف به وجود آمدند و به این ترتیب بازارهای مالی دچار تغییر و تحولات اساسی شدند. ارزهای دیجیتال به دلیل برخی مزایا و خصوصیات منحصربه‌فرد خود، همچون عدم وابستگی به نظام بانکی مرکزی، قابلیت انتقال سریع و ارزان، مقیاس‌پذیری بالا و مستقلیت قابل‌توجه، جذابیت بسیاری برای کاربران و سرمایه‌گذاران دارند. با این حال توصیه می‌شود که قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری در بازار پر از نوسان رمزارزها، ابتدا به‌خوبی دربارهٔ آن‌ها تحقیق کرده و سپس اقدام به خرید کنید.

انواع ارز دیجیتال

یکی از معروف‌ترین و موردتوجه‌ترین ارزهای دیجیتال، بیت‌کوین است که در سال 2009 معرفی شد. این ارز اولین توکن قابل مبادله بوده و به‌عنوان یکی از بهترین و پایدارترین انواع ارزهای دیجیتال کریپتوکارنسی شناخته می‌شود. بعد از بیت‌کوین، کم‌کم ارزهای دیجیتال دیگری معرفی شدند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • اتریوم (Ethereum)

اتر دومین ارز دیجیتال محبوب پس از بیت‌کوین است که باهدف اجرای قراردادهای هوشمند توسعه پیدا کرده‌است. با کمک این ویژگی، می‌توان سازوکار یک معامله را تعیین و از صحت اطلاعات و تراکنش‌های آن مطمئن بود.

  • ریپل (Ripple)

ریپل یک پروتکل پرداخت است که هدف از ایجاد آن، تسریع و ارزان‌تر کردن معاملات بین‌المللی و انتقال پول است. شاید جالب باشد که بدانید این ارز دیجیتالی از بلاک‌چین مستقلی استفاده نمی‌کند.

  • لایت‌کوین (Litecoin)

لایت‌کوین نیز یکی دیگر از انواع ارزهای دیجیتال محبوب و مشابهٔ بیت‌کوین است که هدف از ایجاد آن، کاهش زمان تأییدیه هر بلاک از 10 دقیقه به 5/2 دقیقه است. تأیید تراکنش‌های بیشتر، نتیجهٔ این شکل از توسعهٔ این پلتفرم است. نرم‌افزار ایجاد و انتقال توکن‌های لایت‌کوین نیز به‌صورت متن‌باز و کاملاً غیرمتمرکز است.

  • بیت‌کوین کش (Bitcoin Cash)

بیت‌کوین کش یک شاخه یا فورک از بیت‌کوین است که در سال 2017، با هدف افزایش سرعت و ظرفیت معاملات بیت‌کوین به‌وجود آمد. شایان ذکر است که این ارز دیجیتالی در حال حاضر، ارزشمندترین فورک بیت‌کوین محسوب می‌شود.

  • کاردانو (Cardano)

کاردانو یک پلتفرم بلاک‌چین است که قابلیت اجرای قراردادهای هوشمند را دارد و به بهبود مقیاس‌پذیری و امنیت تمرکز بر روی معاملات تمرکز می‌کند. رمز ارز اصلی این شبکه ادا نام دارد.

  • دوج‌کوین (Dogecoin)

دوج‌کوین یک میم ارز دیجیتال است که به‌عنوان یک شوخی و با نام پول فقرا ایجاد شد. رفته‌رفته آن‌قدر محبوبیت پیدا کرد که حالا به‌عنوان یکی از رقیبان اصلی بیت‌کوین شناخته می‌شود.

کاربرد ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال یا ارزهای رمزنگاری‌شده (Cryptocurrencies)، در بدنهٔ اقتصادی و فناوری جهانی کاربردهای متنوعی دارند. در ادامه برخی از انواع کاربردهای ارزهای دیجیتال بررسی شده‌است:

  1. معاملات و پرداخت‌های آنلاین

ارزهای دیجیتال به‌عنوان یک وسیلهٔ معاملاتی، قابلیت انتقال سریع و امن ارز را فراهم می‌کنند. کاربران می‌توانند از انواع ارز دیجیتال برای خریدوفروش کالاها و خدمات در فضای آنلاین استفاده کنند.

  1. ارزهای مقاومتی

در برخی از کشورها، ارزهای دیجیتال به‌عنوان یک جایگزین برای ارزهای ملی و استفاده در شرایط تحریم‌ها به‌کار گرفته می‌شوند. این ارزها می‌توانند یک راه‌حل عالی برای حفظ ارزش دارایی‌ها و انتقال وجوه بین کشورها در نظر گرفته شوند.

  1. سرمایه‌گذاری و تجارت

ارزهای دیجیتال به‌عنوان یک فرصت سرمایه‌گذاری جذاب مطرح هستند. کاربران بازارهای مالی می‌توانند ارزهای دیجیتال را خریداری کرده و از نوسانات قیمت آن‌ها سود کسب کنند.

  1. قراردادهای هوشمند

برخی از انواع رمزارز مانند اتر، قابلیت اجرای قراردادهای هوشمند را فراهم می‌کنند. این قراردادها می‌توانند شرایط و توافق‌هایی را در قالب برنامه‌های کامپیوتری اجرا کرده و تعاملات خودکار بین طرفین را فراهم کنند.

  1. امنیت داده و حفظ حریم خصوصی

فناوری بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال می‌توانند به‌عنوان راهکاری برای حفظ امنیت داده و حریم خصوصی افراد عمل کنند. برای مثال، برای خریدوفروش ارزهای دیجیتال، نیاز به احراز هویت دوعاملی    (two-factor authentication) است که دسترسی به اطلاعات شخصی را سخت‌تر می‌کند.

سخن پایانی

ارزهای دیجیتال به‌عنوان یک نوآوری هیجان‌انگیز و قدرتمند در حوزه‌های مالی و فناوری، موردتوجه قرار گرفته‌اند. بیت‌کوین، اتر، لایت‌کوین و دوج‌کوین از پرطرفدارترین ارزهای دیجیتالی هستند که با ارائه ویژگی‌های جدید، سعی در رفع اشکالات مالی دارند. با رشد و توسعهٔ هرچه بیشتر این ویژگی‌ها، کاربرد و تأثیرات انواع ارز دیجیتال در زندگی روزمره نیز گسترش پیدا می‌کند. از سری کاربردهای این توکن‌ها می‌توان به قابلیت‌هایی مانند انتقال سریع و امن ارزش، اجرای قراردادهای هوشمند و حفظ امنیت داده اشاره کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.