نقد و بررسی پروتکل استارگیت

یکی از جنجالی‌ترین اتفاقاتی که این روزها سروصدای زیادی در بازار جهانی کریپتو و صرافی‌‌ها به پا کرده‌است، پروتکل استارگیت است. این پروتکل اولین پل با قابلیت ترکیب و برنامهٔ غیرمتمرکز یا همان دیفای است که در بستر layer Zero ساخته شده‌است. درواقع این پروژه توسط تیم layer Zero راه‌اندازی شده‌است. بررسی پروژه‌ای که توانسته است در طول کمتر از 7 روز به سرمایهٔ قفل‌شده 2 میلیاردی رسیده و در لیست بایننس قرار گیرد، می‌تواند بسیار جذاب و شوکه‌کننده باشد. پروژهٔ Finance Stargate ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فرد بسیاری دارد که بنابر این ویژگی‌های خود، توانسته است تحولی عظیم را در جابه‌جایی توکن‌ها به‌وجود آورد.

آشنایی با ماهیت پروتکل استارگیت

استارگیت فایننس دقیقاً یک صرافی ارز دیجیتال از نوع دیفای است که قابلیت ترکیب کامل را دارد. این پلتفرم به کاربران و سرمایه‌گذاران رمز ارزها اجازه می‌دهد تا نقدینگی‌های خود را به استخرهای گوناگون افزوده و یا دارایی‌های خود را استیک کنند.

پروتکل بزرگ Stargate از 7 زنجیرهٔ اصلی اتریوم، پالیگان، آوالانچ، آربیتروم، فانتوم و بی‌ان‌بی اسمارت چین تشکیل شده‌است. این پروتکل از قابلیت انتقال توکن‌های مختلف به‌صورت بومی شبکه پشتیبانی می‌کند. بسیاری از پل‌های فعلی موجود، فاقد این قابلیت Stargate finance بوده و در کل از توکن‌های رپدشده نیز بهره می‌برند.

هدف اصلی پروتکل Stargate Finance تبدیل کردن نقدینگی بین زنجیره‌ای به یک عملیات یکپارچه و متمرکز تراکنش تبدیل است. به بیانی ساده‌تر، با استفاده از این پروتکل، دیگر نیازی به انجام چندین تراکنش متعدد و به‌کار بردن دکس‌های گوناگون در پروژه سواپ نیست.

تاریخچهٔ پروتکل استارگیت و آشنایی با عملکرد آن

این پروژه برای نخستین بار توسط تیم لایر زیرو لبز در سال 2020 تأسیس شد. این پروتکل با قابلیت همکاری Omnichain شناخته می‌شود. هدف اصلی Stargate این بود که فرایند انتقال نقدینگی می‌تواند در یک معامله به‌صورت یک باره انجام شود.

کاربران حاضر در حوزهٔ دیفای، می‌توانند دارایی‌های بومی که دارند را در تراکنش بین زنجیره‌ای سواپ کنند. به‌علاوه اپلیکیشن‌ها نیز می‌توانند با بهره‌گیری از پروتکل Stargate، از تراکنش‌های مهم کراس پشتیبانی کنند.

توکن بومی استارگیت فایننس چه نام دارد؟

سوالی که به تنهایی ذهن بسیاری از افراد مطلع از پروتکل Stargate را درگیر کرده‌است، این است که توکن بومی این پروتکل چیست و چه نام دارد؟ توکن بومی این پروتکل رمز ارز SGT است. توکن‌های SGT برای نقدینگی، استیکینگ و انجام تصمیم‌های مختلف در حوزهٔ حاکمیت Stargate مورد استفاده قرار می‌‌گیرند.

شما به‌عنوان فردی که توکن‌های SGT را دارد، می‌توانید آن‌ها را به veSGT استیک کرده و در رای‌گیری‌های اختصاصی این پروتکل شرکت کنید. البته باید به این نکتهٔ مهم هم اشاره کنیم که با نگه‌داری طولانی مدت توکن‌های SGT خود، می‌توانید پاداش بیشتری دریافت کنید.

پروتکل Stargate از واحد زمان نیز استفاده کرده و بر همین اساس به توکن‌های قفل‌شده پاداشی را ارائه می‌کند.

قابلیت‌های پروتکل استارگیت

Stargate بنابر قابلیت‌های بسیار مهم و کاربردی که دارد، همواره توانسته به تنهایی فرایند انتقال نقدینگی و دارایی‌های دیجیتال را دگرگون سازد. از مهم‌ترین قابلیت‌های این پروتکل، می‌توان به انتقال توکن SGT، دسترسی به استخرهای نقدینگی و استیک کردن توکن‌های SGT اشاره کرد. علاوه‌بر این موارد، این پروتکل قابلیت دیگری به نام کشت سود یا همان فارمینگ دارد. با استفاده از این قابلیت، کاربران پروتکل Stargate می‌توانند توکن‌های LP را به‌عنوان پاداش مازاد کسب کنند.

  • انتقال توکن بومی SGT

ویژگی ترنسفر در این پروتکل باعث شده‌است تا کاربران نیز در بستر آن بتوانند به‌راحتی توکن‌های بومی را در بین شبکه‌های بلاک‌چین منتقل کنند. در صرافی استارگیت فایننس مراحل تبادل بین زنجیره‌ای توکن‌ها به مقدار چشمگیری کاهش می‌یابد.

برای استفاده از این قابلیت بسیار کاربردی، باید ابتدا وارد اپل Stargate شده و سپس روی تب ترنسفر (Transfer) کلیک کنید. پیش از تصمیم به انتخاب یک شبکه ارسال توکن، ابتدا باید آن را دانلود کرده و به کیف پول خود متصل کنید، سپس تعداد توکن‌ها را وارد کرده و روی گزینهٔ Confirm کلیک کند تا تراکنش شما انجام شود.

افزون بر این موارد، قابلیت ترنسفر این پروتکل امکان جابه‌جایی توکن‌های بومی SGT بدون پرداخت کارمزد بین دو بلاک‌چین را فراهم می‌کند. البته در این فرایند کاربران در عوض باید تنها کارمزد گاز یا همان Gas را بپردازند. مبادله و انتقال توکن‌های غیربومی در این بستر دارای کارمزدی حدود 0.6 درصد هستند.

  • دسترسی به استخرهای نقدینگی

یکی دیگر از بزرگ‌ترین قابلیت‌های این پروتکل، ایجاد دسترسی به استخرهای نقدینگی است. این قابلیت به کاربران این امکان را می‌دهد تا با تامین نقدینگی استخر پاداش‌های زیادی را به‌دست آورند. برای انجام این کار، کافی است تا کیف پول خود را به این پروتکل متصل کرده و به تب Pool مراجعه کنید. در این بخش می‌توانید از بین چندین استخر نقدینگی پشتیبان توکن اتریوم یکی را به دلخواه انتخاب کنید.

تمامی تأمین‌کنندگان می‌توانند توکن‌های تی‌ال (TL) را به‌دست آورده و سهمی از کارمزدهای انتقال در این پروتکل را نیز کسب کنند. البته باید این نکته را متذکر شویم که کلیهٔ توکن‌های TL قابلیت باز خرید داشته و کاربران آزاد هستند تا در زمان دلخواه خود، آن‌ها را از استخرهای نقدینگی خارج کنند.

  • استیک کردن توکن‌های بومی SGT

همان‌گونه که در مطالب بالا ذکر شد، پروتکل Stargate از حاکمیت غیرمتمرکز پشتیبانی می‌کند. در این سیستم اعضای کامیونیتی می‌توانند نظرات خود را به‌راحتی ثبت کنند. آن دسته از افرادی که در این سیستم توکن‌های بومی خود را استیک می‌کنند، می‌توانند توکن‌های vsSGT دریافت کنند. این نوع توکن‌ها درواقع توکن حاکمیتی شبکهٔ Stargate هستند. برای این‌که شما هم بتوانید مانند بسیاری از افراد در مدیریت این پروتکل مشارکت داشته باشید، باید به بخش Stake مراجعه کرده و سپس کیف پول را به این پروتکل متصل کنید. بعد از متصل کردن باید از بین چندین استخر، یکی را انتخاب و توکن‌های بومی را وارد کرده و درنهایت مدت زمان قفل‌شدن آن‌ها را مشخص کنید.

جمع‌بندی

پروژهٔ Stargate برای نخستین بار توسط تیم لایر زیرو لبز و در سال 2020 تأسیس شد. این پروتکل با قابلیت همکاری Omnichain معروف شده‌است. هدف اصلی Stargate این مورد بیان شده‌است که فرایند انتقال نقدینگی در یک معامله به‌صورت یک باره انجام شود. کاربرانی که توکن‌های SGT دارند، می‌توانند آن‌ها را در veSGT استیک کرده و از این طریق در رای‌گیری‌های اختصاصی این پروتکل شرکت کنند. نگه‌داری طولانی‌تر این توکن‌ها سود بیشتری برای کاربران به ارمغان می‌آورد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.