انواع خط روند در تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال یکی از روش‌های پرکاربرد تحلیل‌گران است که برای بررسی وضعیت و رفتار احتمالی سهام و دارایی‌ها در بازارهای مالی استفاده می‌شود. در تحلیل فنی ابزارهای مختلفی استفاده می‌شود که خط روند را می‌توان اولین ابزار دانست. تشخیص ترند لاین و کاربرد آن آسان است و این ابزار نتایج دقیقی به دست می‌دهد. در این مطلب با انواع خطوط روند در تحلیل فنی آشنا خواهید شد.

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال یکی از روش‌های تحلیل قیمت در بازارهای مالی و بازار ارز دیجیتال است. معامله‌گران از تحلیل تکنیکال کمک می‌گیرند تا بتوانند در معاملات خود به سود برسند. برخلاف تحلیل فاندامنتال که بر پایه اخبار، رسانه‌ها و افراد تأثیرگذار صورت می‌گیرد، در تحلیل تکنیکال، قیمت با استفاده از شاخص‌های ریاضی و تفسیر نمودارها صورت می‌گیرد. تحلیل تکنیکال در بازار رمزارزها به خصوص در هنگام فروش و خرید ارز دیجیتال یا حتی فروش آن بسیار مهم و ضروری است و معامله‌گران می‌توانند با استفاده از آن معاملات سودآوری انجام دهند. 

خط روند چیست؟

روند بازار و تشخیص جهت آن می‌تواند برای معامله‌گران مانند یک دوست باشد. توصیه بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران بازار این است که همیشه در جهت خط روند معامله‌ کنید؛ اما این خط چیست و جهت‌های آن چه چیزهایی را به ما نشان می‌دهد. خط روند در نمودار تحلیل تکنیکال مجموعه‌ای از نقاط قیمت یک دارایی که مربوط به تایم فریم مشخصی هستند را به هم متصل می‌کند. این خط به ما نشان می‌دهد که دارایی موردنظر در آینده نزدیک چه ارزشی پیدا خواهد کرد. با ترسیم ترند لاین، می‌توانید روند صعودی، نزولی یا خنثی قیمت یک دارایی را در تایم فریم معینی درک کنید.

افزایش قیمت یک دارابی، منجر به صعودی‌شدن خط روند و حرکت نمودار به سمت بالا خواهد شد. باید توجه داشت که این افزایش در یک جهت کلی و بدون احتساب نوساناتی است که در یک بازه اتفاق می‌افتد. حالت برعکس نیز به این شکل است که متمایل‌شدن خط، به معنی کاهش قیمت‌ها بوده و روند نزولی را نشان می‌دهد.

روندها را می‌توانیم نوعی خطوط حمایت و مقاومت بدانیم که البته ترسیم آن‌ها به شکل افقی نیست. این خطوط براساس عرضه و تقاضایی سهم در قیمت‌های مختلف، معمولا شکلی مورب دارند. وقتی این خطوط را افقی‌تر یا عمودی‌تر ببینید، به معنی وضعیت ناپایدارتر آن‌هاست و اگر شیب آن‌ها به 45 درجه نزدیک‌ باشد، به این معنی است که تغییر مسیر آن‌ها به دشواری اتفاق می‌افتد.

انواع خط روند

خط روند در تحلیل تکنیکال اهمیت و کاربرد زیادی دارد. بر همین اساس هر تریدری باید بتواند انواع خط روند را شناسایی و برای تحلیل بازار از آن استفاده کند. انواع ترند لاین به سه دسته صعودی، نزولی و خنثی تقسیم می‌شود.

روند صعودی (Uptrend)

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، زمانی که ارزش قیمت یک دارایی بالا می‌رود، خط روند شکل صعودی به خود می‌گیرد. مثلا اگر قیمت بیت کوین 3 دلار افزایش پیدا کند و در همان تایم فریم 3 دلار کاهش داشته باشد، سپس مجددا به مقدار 5 دلار افزایش قیمت داشته باشد، حتی با وجود قیمت کاهشی، جهت کلی این خط صعودی خواهد بود.

روند نزولی (Downtrend)

یکی دیگر از خطوط روند پرکاربرد در تحلیل تکنیکال خط روند زمانی نزولی است. این وضعیت زمانی شکل می‌گیرد که قیمت یا ارزش سهام یک معامله کم شود. اگر بخواهیم مثال بالا در مورد قیمت بیت کوین را تکرار کنیم، به این شکل است که در صورت کاهش و افزایش 3 دلاری قیمت، این رمزارز در یک بازه زمانی مشخص و پس از این نوسانات، کندل بعدی به میزان 5 دلار کاهش داشته باشد، می‌گوییم خط روند نزولی جهت نزولی دارد. به این ترتیب می‌بینیم که خط روند نزولی کاملا نقطه مقابل خط روند صعودی است.

روند خنثی یا جانبی (sideways trend)

علاوه‌بر خط روند صعودی و نزولی، حالت دیگری هم وجود دارد که به آن خط روند جانبی یا خنثی می‌گویند. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که وضعیت بازار برای مدتی در یک محدود افقی ثابت باشد؛ به این معنی که قیمت دارایی به بالاتر از سقف یا پایین‌تر از سقف نرسد. اگرچه در تحلیل تکنیکال بازار به خط روند جانبی اهمیت زیادی داده نمی‌شود؛ اما این وضعیت هم می‌تواند در تصمیم‌گیری برای معاملات اسکلپینگ نقش مهمی داشته باشد.

نحوه ترسیم خطوط روند روی نمودار

آشنایی با خط روند صعودی و نزولی، همچنین خط روند خنثی بسیار بااهمیت است؛ البته باید بدانید که این خطوط چه زمانی مهم هستند و چه وقت باید نادیده گرفته شوند؛ برهمین اساس باید نحوه ترسیم خطوط روند را بلد باشید. برای ترسیم، درک و استفاده از خطوط روند چند نکته زیر به دردتان می‌خورد.

  • فقط روی موج‌های اصلی یا همان Swing تمرکز کنید و سایر موج‌ها را نادیده بگیرید.
  • باید حداقل دو موج اصلی را به هم اتصال دهید.
  • خطوط روند باید طوری ترسیم شوند که برخورد آن‌ها با نمودار قیمت زیاد باشد.

همانطور که در بخش بالا هم گفتیم، خطوط روند در تحلیل تکنیکال را می‌توانیم نوعی سطوح حمایت و مقاومت قلمداد کنیم؛ با این تفاوت، این خطوط پویا هستند؛ به این معنی که برخلاف سطح حمایت و مقاومت افقی که ایستا است و فقط یکبار کشیده می‌شود، خطوط روند باید دوباره تنظیم شوند. تنظیم دوباره خطوط روند زمانی لازم است که قیمت خط را شکسته و دوباره به سمت آن حرکت کند. در چنین شرایطی این خطوط باید دوباره تنظیم شوند تا با عملکرد اخیر تطابق داشته باشند.

شکست خط روند

در مباحث مربوط به ترند لاین، اصطلاح شکست خط روند را خواهید شنید. در واقع خطوط روند هرگز ثابت نیستند و تا ابد ادامه نخواهند داشت. این خطوط اعتبار خود را از دست می‌دهند، شکسته می‌شوند و به سمت روند جدیدی حرکت می‌کنند.

علت شکست روند را نه از تحلیل تکنیکال، بلکه باید از طریق تحلیل بنیادی به دست بیاورید؛ با این حال نمودار سهم، قیمت‌های گوناگونی را تجربه خواهد کرد. در کل زمانی می‌گوییم شکست روند اتفاق افتاده که یک الگوی شمعی پرقدرت نمودار به سمت بیرون خط می‌شکند و سپس در همان وضعیت می‌بینند. لازم به ذکر است که در وضعیت شکست روند، بیشترین بدنه کندل بیرون خط روند است. پس از به‌وقوع‌پیوستن یک کندل شکست، به کندل دیگری از همین جنس نیاز خواهد بود تا آن را تأیید کند. شکست روند گاهی پرقدرت است و سرعت زیادی دارد و گاهی با وضعیت Pullback همراه است.

بررسی انواع خطوط روند

خطوط روند یا ترند لاین، ابزاری پرکاربرد برای بررسی وضعیت بازارها هستند. انواع خط روند در تحلیل تکنیکال شامل روند صعودی، نزولی و خنثی، وضعیت جهت قیمت و سرعت حرکت آن را به معامله‌گران نشان می‌دهد. با تشخیص این خطوط می‌توان تصمیمات آگاهانه‌ای گرفت و معاملاتی کم‌ریسک‌تر و منجر به سود داشت.

برای ترسیم خطوط روند باید دو موج اصلی را به هم متصل کنید و بهتر است تمرکز شما روی موج‌های اصلی (Swing) باشد. خطوط روند صعودی، نزولی و خنثی مانند سطوح حمایت و مقاومت عمل می‌کنند؛ با این تفاوت که این خطوط دینامیک بوده و پس از هر شکست قیمت باید مجددا ترسیم شوند. لازم به ذکر است که این مطلب هیچ‌گونه پیشنهادی جهت سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال نیست، بلکه سرمایه‌گذاری در این بازار باید توسط افراد آموزش‌دیده و باتجربه صورت گیرد.

منبع :

https://wallex.ir/blog/تحلیل-تکنیکال-چیست/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.