موقعیت شورت چه نوع پوزیشن معاملاتی است؟

اگر با دنیای ارز دیجیتال آشنایی داشته باشید، احتمالاً اصلاح موقعیت شورت به گوش شما خورده است، باید بدانید رمز موفقیت در این بازار داشتن دانش کافی نسبت به این اصلاحات است. اصطلاح شورت پوزیشن یکی از پرکاربردترین‌هاست و از دسته موقعیت معاملاتی است. موقعیت‌های معاملاتی به دو دستهٔ شورت و لانگ تقسیم می‌شوند که هرکدام تعریفی جداگانه دارند. همان طور که در مقاله “نحوه انتخاب پوزیشن معاملاتی” گفته شد، یک تریدر لازم است نسبت‌به این اصطلاحات اطلاعات لازم را داشته باشد تا بتواند با پیش‌بینی آینده، به سودآوری برسد. موفقیت در بازار کریپتوکارنسی نیازمند تحلیل روند بازار است که پوزیشن معاملاتی نیز جزئی از آن است. پیش‌بینی قدمی مهم در پوزیشن کوتاه است و براساس قیمت رمز ارزها، اتفاقات و اخبار دنیا انجام می‌شود. تریدرها باید علاوه‌بر دانش کافی، زمان خود را روی تحلیل کردن صرف کرده و از اتفاقات و اخبار نیز غافل نمانند.

موقعیت شورت چیست؟

پوزیشن کوتاه‌مدت یا پوزیشن شورت یک موقعیت فروش است که به آن Sell نیز گفته می‌شود و معامله‌گر معامله را شورت می‌کند. این یعنی تریدر با شورت کردن، دارایی‌اش را به فروش می‌رساند و از یک روند نزولی به دنبال کسب سود است. معامله‌گر با انجام این عمل، دارایی قرضی تا دارایی تحت مالکیت خود را با قیمتی گران‌تر به فروش می‌رساند و همان را در آینده به قیمت ارزان‌تر خریداری می‌کند.

از مهم‌ترین راه‌ها برای شورت کردن یک دارایی، قرض کردن است به‌طوری‌که آن را از پلتفرم وام‌دهی یا دیفای دریافت کنید، سپس آن را به فروش رسانده و مقدار اولیه را در شرایطی که قیمت آن تا حد موردنظر کاهش‌یافته، پس بدهید. باهم مثال زیر را بررسی می‌کنیم تا منظور از پوزیشن شورت را که یک پوزیشن معاملاتی است بهتر درک کنیم:

  • در یک روند 200 واحد ارز دیجیتالی X با ارزش هزار دلار انجام می‌شود، یعنی هر کوین ارزش پنج‌دلاری دارد.
  • اقدام به فروش آن دارای در موقعیتی شورت به‌اندازهٔ قیمتی که قرض شده‌است.
  • طی یک روند نزولی قیمت هر یک از کوین‌ها به سه دلار می‌رسد.
  • سپس عمل بازگردانی وجه اولیه با ارزش کلی شش‌صد دلار (200) انجام می‌گیرد و سودی چهارصد دلاری( 600-1000) عاید می‌شود.

سود در موقعیت معاملاتی

همان‌طور که می‌دانید، هر پوزیشن معاملاتی می‌تواند شورت یا لانگ باشد و آن چیزی که سود را تعیین می‌کند، یک انتخاب درست است که براساس پیش‌بینی‌ها انجام می‌شود. این پیش‌بینی‌ها در اثر بررسی روند بلندمدت یا کوتاه‌مدت یک دارای انجام می‌پذیرد. در روند پیش‌بینی ممکن است تحلیل تکنیکال به‌کار رود که شامل مطالعه و بررسی انواع شاخص‌ها و نمودارهاست. در تحلیل فاندامنتال نیز این پیش‌بینی براساس تحلیل‌های شاخص‌های اقتصاد کلان صورت می‌گیرد.

در حالتی که موقعیت خنثی است، سود را عواملی فرعی ازجمله نوسانات، نرخ‌های مبادله و نرخ‌های بهره بانکی تعیین می‌کند و روند صعودی یا نزولی اثری روی آن ندارد. البته برای اتخاذ موقعیت معاملاتی خنثی، نگرانی‌هایی مربوط به جهت بازار رفع می‌شود، ریسک کاهش می‌یابد اما احتمال کسب سودهای نجومی نیز کاهش پیدا می‌کند.

ریسک در پوزیشن معاملاتی چیست؟

در پوزیشن‌های معاملاتی باز وضعیتی وجود دارد که دارایی را در معرض دسترسی درون بازار قرار می‌دهد و این شرایط هر شکلی از خریدوفروش را در برمی‌گیرد. در این حالت پوزیشن می‌تواند از چند دقیقه تا چندین سال باز بماند. ریسک معامله هنگامی افزایش پیدا می‌کند که این بازهٔ زمانی به درازا بینجامد، زیرا احتمال وقوع نوساناتی منفی و یک باره در این حالت وجود دارد. موقعیت معاملاتی‌ای که شرح دادیم، برای هر دو حالت شورت پوزیشن و لانگ پوزیشن صدق می‌کند.

اگر ارزش دارایی‌هایی که به یک موقعیت معاملاتی تخصیص داده شده بیشتر شود، احتمال وجود ضرر در آن بیشتر خواهد بود. بر این اساس تریدرهایی که ریسک‌پذیر هستند، پوزیشن‌های باز بیشتری را انجام می‌دهند و تنها راهی که برای کاهش ریسک وجود دارد، به‌موقع بستن معاملات است.

اگر بخواهیم به‌طور خلاصه بیان کنیم، چیزی که پوزیشن معاملاتی شورت را مورد تهدید قرار می‌دهد، افزایش قیمت است. در مقابل آن چیزی که پوزیشن های معاملاتی لانگ را مورد تهدید قرار می‌دهد، کاهش قیمت است. باوجوداین، هنگامی‌که بازار در مواجهه با بحران است، یعنی کاهش مدارم قیمت دارد، برای تریدرهای شورت پوزیشن نیز دارای زیان است، زیرا در این صورت آن‌ها امید به افزایش قیمت از یک نقطهٔ مشخص به بعد را دارند.

چه دلیلی برای بستن پوزیشن‌های معاملاتی وجود دارد؟

پوزیشن‌های شورت با انجام رید و پوزیشن‌های لانگ با فروش بسته می‌شوند و هنگام بسته شدن می‌توان سود یا ضرر معامله‌گر را از این اقدام محاسبه کرد. یک معامله‌گر ممکن است دلایل متفاوتی برای بستن پوزیشن‌ها داشته باشد. مهم‌ترین هدف معامله‌گران، جلوگیری از ضررهای بیشتر و یا رسیدن به سود موردنظرشان است.

درون برخی از بازارهای مالی مالیات به برخی از پوزیشن های معاملاتی تعلق می‌گیرد و این سبب می‌شود ضرر معامله از سود آن بیشتر شود. به دلیل غیرمتمرکز بودن بازارهای ارز دیجیتال، کمتر شاهد این موضوع هستیم، اما همین عامل می‌تواند یک دلیل برای بستن پوزیشن باشد.

مورد دیگری که می‌تواند دلیل بستن یک پوزیشن معاملاتی باشد، بسته شدن از طریق صرافی، کارگزاری یا واسطه‌های معاملاتی است. به این اقدام لیکوئیدیشن گفته می‌شود و دلیل اصلی آن عدم تحقق اهداف در یک موقعیت است و این اقدام به‌خصوص در معاملات اهرم رخ می‌دهد. در چنین معاملاتی، امکان ضرر از مارجین وجود دارد و محتمل است پلتفرم با ضرر مواجه شود و بستن پوزیشن در این شرایط اجباری است.

سخن پایانی

در این مقاله در خصوص پوزیشن‌های شورت صحبت کردیم و دیدیم در چه حالتی به تریدرها سودرسانی می‌کند. در دنیای رمز ارزها و بازارهای مالی، باید نسبت‌به پوزیشن‌ها تحلیل آینده دانش کافی وجود داشته باشد. با انجام تجزیه‌وتحلیل‌های مناسب، می‌توان شرایط خوبی را در این بازارها رقم زد و این روند باید با تحلیل‌های قیمت بازار و موقعیت‌ها صورت گیرد. معامله‌گران باید قبل از انجام معاملات خود، زمانی برای کسب دانش کافی بگذارند، سپس تجربه کسب کنند. در این صورت با ریسک‌های محتمل در بازار رمز ارزها آشنا می‌شوند و می‌توانند کنترل بیشتری روی انجام معاملات شورت و لانگ و بستن منطقی آن‌ها داشته باشند. همچنین معامله‌گران باید دلایل بستن معاملات را به‌خوبی بشناسند تا هنگام قرارگیری در موقعیت استرس نگیرند و عاقلانه رفتار کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.