پیش‌بینی قیمت ارزهای خارجی با استفاده از امکانات سایت تریدینگ ویو

ارزهای خارجی در بزرگترین بازار مالی بین‌المللی یعنی فارکس (Forex) معامله می‌شوند. معامله‌گران می‌توانند با پیش‌بینی قیمت این ارزها، به سود خوبی از این بازار دست پیدا کنند. سودی که در گرو استفاده درست و اصولی از ابزارهای تحلیل تکنیکال سایت تریدینگ ویو (TradingView) و داشتن یک استراتژی معاملاتی موفق است.

ارزهای خارجی در بازار فارکس به صورت جفتی در برابر یکدیگر معامله می‌شوند. برای مثال جفت ارز USDCHF، ارزش یک دلار آمریکا را به واحد فرانک سوئیس نشان می‌دهد. اما چطور می‌توان از این جفت ارز سود کسب کرد؟

برای کسب سود باید با استفاده از ابزارهای موجود در سایت تریدینگ ویو، یک تحلیل اصولی انجام داده و روند قیمت در آینده (صعودی یا نزولی بودن) را پیش‌بینی کنید.

  • اگر پیش‌بینی شما از روند قیمت در جفت ارزها، افزایشی باشد با خرید آنها و افزایش قیمت در آینده سود خواهید کرد.
  • اگر پیش‌بینی شما از روند قیمت در جفت ارزها کاهشی باشد با فروش آنها و کاهش قیمت در آینده سود خواهید کرد.

استراتژی معاملاتی و ابزارهای تحلیل تکنیکال در تریدینگ ویو

داشتن یک استراتژی معاملاتی موفق که سودده بودن آن از قبل تست شده باشد، تا حد بسیار زیادی موفقیت شما در بازار ارزهای خارجی را تضمین می‌کند. بازاری که برخلاف سایر بازارهای جهانی، محدودیتی در ثبت نام برای ایرانیان ندارد.

استراتژی معاملاتی CTS، یکی از استراتژی‌های موفق فارکس است که طی چندین سال، سودده بودن آن تست شده است. CTS برگرفته از عبارت Comprehensive Trading Strategy است. در این استراتژی جامع طی ۵ مرحله، روند قیمت پیش‌بینی شده و نقاط ورود و خروج مناسب از معامله شناسایی می‌شوند.

استراتژی CTS
مراحلابزارهای مورد استفاده
مرحله ۱؛ تشخیص روند اصلی بازارتئوری امواج میجر و اینترمدیت، تئوری الیوت، فاندامنتال، قدرت ارزها
مرحله ۲؛ تشخیص مناطق برگشت قیمتحمایت و مقاومت، پیوت لاین‌ها، الگوهای کلاسیک، میانگین متحرک، فیبوناچی
مرحله ۳؛ اندازه گیری انرژی بازارانرژی بازار، واگرایی، کندل شناسی، پرایس اکشن
مرحله ۴؛ مدیریت ریسکتعیین حد سود و حد ضرر، مدیریت پوزیشن و حد ضرر، محاسبه حجم معامله، نسبت ریسک به ریوارد مناسب
مرحله ۵؛ روانشناسی معاملاتپایبندی به استراتژی، رعایت نظم، کنترل احساسات

از استراتژی CTS هم در بازار فارکس و هم در بازار ارزهای دیجیتال می‌توان استفاده کرد.

پیاده سازی استراتژی فارکس در سایت تریدینگ ویو

در اولین قدم با مراجعه به آدرس https://www.tradingview.com/chart وارد سایت تریدینگ ویو شده و در نسخه Basic آن به صورت رایگان ثبت نام کنید. نسخه‌های پرو، پرو پلاس و پریمیوم نیز وجود دارند که برای استفاده از آنها باید اشتراک ماهیانه پرداخت کنید. البته با نسخه Basic نیز می‌توانید به صورت کامل، کارِ پیش‌بینی قیمت در بازار ارزهای خارجی و ارزهای دیجیتال را انجام دهید.

بعد از ثبت نام و ورود به تریدینگ ویو مراحل زیر را انجام دهید:

  1. ابتدا با استفاده از اولین آیکون نوار سمت راست، واچ لیست مورد نظر خود را بسازید.
  2. یک نماد را انتخاب کرده و خطوط روند (داینامیک) و خطوط حمایت و مقاومت (استاتیک) را در تایم فریم‌های اینترمدیت و میجر ترسیم کنید. با توجه به بازه زمانی شما در معامله کردن (اسکالپ، کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت) تایم فریم‌های میجر و اینترمدیت را انتخاب کنید.

نمودار EURUSD در تایم فریم هفتگی، در یک کانال رِنج یا خنثی قرار گرفته است. هر چند برای مدتی، این کانال رو به پایین شکسته شده اما دوباره قیمت با یک حرکت صعودی به درون کانال برگشته است. روند در تایم فریم روزانه صعودی است اما در تایم فریم هفتگی، حالت رنج دارد. بنابراین باید معاملات خود را با توجه به این نکته انجام دهید.

شناسایی قدرت ارزها در تریدینگ ویو

با استفاده از قدرت ارزها و بررسی شاخص ارزهای خارجی در تریدینگ ویو می‌توانید قدرت ارزهای موجود در یک جفت ارز را سنجیده و با یکدیگر مقایسه کنید. برای این کار از قسمت جستجوی نماد سایت تریدینگ ویو، شاخص ارز مورد نظر خود را انتخاب کنید. برای مثال در شکل زیر، برای سنجش قدرت ارز یورو از شاخص آن با نماد EXY استفاده کرده‌ایم. این شاخص، قدرت ارز یورو را در برابر سبدی از سایر ارزهای ماژور نشان می‌دهد.

شناسایی امواج الیوت در تریدینگ ویو

برای تشخیص امواج الیوت در تریدینگ ویو باید از قسمت اندیکاتورها،Elliott Wave Chart Pattern را انتخاب کنید. البته این ابزار به اندازه نرم افزار موتیو ویو (مختص شناسایی امواج الیوت) در شناسایی امواج الیوت، عالی عمل نمی‌کند.

به جز این اندیکاتور، در ششمین آیکون منوی سمت چپ تریدینگ ویو، ابزارهایی برای ترسیم الگوهای شناخته شده امواج الیوت وجود دارد.

الگوهای کلاسیک قیمت در تریدینگ ویو

یکی از کارهایی که در دومین مرحله استراتژی CTS بایست انجام دهید، شناسایی نقاط چرخش بازار یا PRZ است. الگوهای کلاسیک قیمت از مهمترین ابزارهایی است که به شناخت نقاط برگشتی در نمودار قیمت کمک می‌کنند. به طور کلی ۳ دسته الگو قیمت (Chart Patterns) وجود دارد:

  1. الگوهای ادامه دهنده (قیمت به روند خود ادامه می‌دهد)
  2. الگوهای بازگشتی (جهت حرکت قیمت از صعودی به نزولی یا برعکس تغییر می‌کند)
  3. الگوهای دوطرفه (احتمال ادامه حرکت یا برگشت قیمت با توجه به شکسته شدن اضلاع بالایی و پایینی الگو وجود دارد)

برای تشخیص الگوهای کلاسیک قیمت در تریدینگ ویو، وارد قسمت «اندیکاتورها» شوید. در منوی سمت چپ، گزینه Technicals را انتخاب کرده و سپس از منوی بالا، گزینه Patterns را انتخاب کنید.

همان طور که در شکل بالا مشاهده می‌کنید، انواع الگوها مانند سروشانه، کف و سقف دوقلو و … به صورت پیش فرض در این قسمت قرار دارند.

برای پیش‌بینی قیمت ارزهای خارجی باید تمام مراحل استراتژی CTS یا هر استراتژی معاملاتی سوددهی که به آن دسترسی دارید را به ترتیب انجام دهید. سایت تریدینگ ویو با داشتن امکانات و ابزارهای فراوان برای تحلیل تکنیکال، فرآیند خرید و فروش ارزهای خارجی و کسب سود از این بازار را ساده‌تر کرده است.

وجود ابزارهایی برای تعیین نسبت حد سود به ضرر، الگوهای کندل استیک ژاپنی، انواع فیبوناچی‌ها، میانگین متحرک‌ها و سایر اندیکاتورها، عمده نیاز معامله‌گران را برطرف می‌کند. تنها نکته مهم استفاده از یک استراتژی موفق و پایبندی به آن است. در آخر نیز پیشنهاد می‌کنیم قبل از استفاده از استراتژی معاملاتی در تریدهای واقعی، سودده بودن آن را با حساب‌های دمو یا آزمایشی امتحان کنید.

منبع: https://amoozesh-boors.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.