یونی سواپ چیست؟

یونی سواپ یا Uniswap و کاربرد آن

اولین مورد استفاده برای امور مالی غیرمتمرکز ، که به عنوان DeFi نیز شناخته می شود ، همانطور که امروزه معمولاً قابل درک است ،حتی قبل از اینکه اصطلاح خود آن را ایجاد کرده و در کل فضای رمزنگاری گسترش یابد ، ظهور کرد.

از آن زمان ، صرافی غیرمتمرکز در زمینه های متنوعی مانند کوین های با ثبات ، استقراض و وام ، پس انداز جایگزین و سهام ، به نام چند مورد ،پیشرفت کرده است. اما صرافی رمزنگاری ها به صورت آزاد و غیرمتمرکز اهمیت و جذابیت خود را از دست نداد. این درایور اصلی DeFi شد ، با Uniswap که در حال حاضر بر چشم انداز DEX تسلط دارد. در این مقاله ، ما بیان می کنیم Uniswap چیست و نحوه کار آن را بررسی خواهیم کرد.

 Uniswap چیست؟

Uniswap خود را به عنوان “زیرساخت مالی شفاف و مقاوم در برابر Ethereum” توصیف می کند که “هر کسی را قادر می سازد بازارهای جدیدی ایجاد کند، نقدینگی و برنامه های مالی به وجود آورد که قبلاً وجود نداشته اند.

آنها دارایی های مبتنی بر بلاکچین هستند که می توانند در یک بلاکچین خاص صادر و منتقل شوند و از آنجا که توکن ها می توانند دارای ارزش نیز باشند ، می توان بومی آنها را بصورت زنجیره ای در برابر یکدیگر معامله کرد.

در اکوسیستم Ethereum می تواند چند توکن باشد و بسیاری از توکن ها از استاندارد ERC20 پیروی می کنند.

بنابراین ، Uniswap یک صرافی غیرمتمرکز است که بر روی بلاک چین Ethereum ساخته شده است و امکان مبادله توکن ERC-20 و تبدیل Ethereum به ERC-20 و بالعکس را فراهم می کند.

درک استخرهای نقدینگی از Uniswap

مورد بعدی برای درک عملکردهای داخلی Uniswap ، منابع نقدینگی آن است. نقدینگی که به عنوان در دسترس بودن دارایی در بازار تعریف میشود ، برای هرگونه صرافی ، غیر متمرکز یا غیر آن ، کار صحیح است. بدون نقدینگی کافی ، راهی برای کشف قیمت یک دارایی وجود ندارد ، و ممکن است توکن های تجاری غیرممکن باشد. به طور خلاصه ، ایجاد صرافی کافی نخواهد بود زیرا شما همچنین نیاز به ایجاد بازار برای آن و تأمین نقدینگی آن دارید.

در حقیقت ، Uniswap کاربران را قادر می سازد تا با ایجاد یک قرارداد Exchange که دارای نقدینگی ETH و توکن است ، صرافی اختصاصی برای هر توکن ERC20 را آغاز کنند. هر کسی می تواند در ازای دریافت سهم متناسب از هزینه های معاملاتی جمع شده در مبادله توکن ، به این مجموعه نقدینگی اضافه کند.

اما چگونه نقدینگی به قرارداد Exchange در Uniswap اضافه می شود؟ درک پاسخ آن کلیدی در درک کل مفهوم جمع شدن نقدینگی و ایجاد مبادله برای توکن است. افزودن نقدینگی به مجموعه به معنای ارسال به آدرس قرارداد token’s Exchange معادل ارز ETH و ERC20 است که با نرخارز در زمان واریز تعیین می شود.

از نظر فنی ، شما حتی نیازی به وارد کردن دقیق مقدار توکن ندارید زیرا به طور خودکار براساس مقدار ETH مورد نظر برای جمع آوری و نرخ ارز آن توکن محاسبه می شود. اگر شما اولین تأمین کننده نقدینگی باشید که به یک استخر پیوستید ، نرخ اولیه ارز را با واریز آنچه که ارزش واقعی توکن را در ETH می دانید تعیین می کنید ، اگرچه این خطر را دارد که معامله گران آربیتراژ از هرگونه اختلاف قیمت استفاده کنند.

با وجود استخرهای نقدینگی ، نیازی به نگه داشتن دفترچه سفارش نیست زیرا در صرافی های متمرکز مانند Bitfinex و Binance یا در مراکز غیرمتمرکز مانند IDEX و EtherDelta انجام می شود. از آنجا که قراردادهای Uniswap Exchange ذخایر نقدینگی را در توکن های ETH و ERC20 نگهداری می کنند ، بدون توجه به اینکه توکن می فروشید یا می خرید ، معاملات فوراً می توانند در برابر این ذخایر انجام شوند ، قیمت ها به طور خودکار با توجه به موجودی استخر تنظیم می شوند.

به این ترتیب ، استخرهای نقدینگی به Uniswap امکان می دهد سازوكار سازنده خودكار بازار را ارائه دهد كه قیمت را بر اساس تعادل ذخایر استخر پیدا كند ، همانطور كه ​​با مقدار توكن های ETH و ERC20 موجود برای یك صرافی خاص نشان داده می شود.

Uniswap در 2 نوامبر 2018 راه اندازی شد ، نسخه دوم آن در 18 مه 2020 به طور مستقیم پخش شد و به هر کسی اجازه می دهد تا یک توکن ERC20 ایجاد کند ، توکن های ERC20 را به روشی غیر قابل اعتماد مبادله کند و برای بدست آوردن هزینه مبادله ، به یک منبع نقدینگی توکن اضافه کند  . این مدل تجاری به ظاهر ساده اخیراً به Uniswap اجازه داده بود تا سهم خود را در بازار تا حدود 40٪ گسترش دهد.

بازار مبادلات غیر حضوری با پروتکل های رقابتی مانند Uniswap به سرعت در حال تکامل است. FLETA تشخیص می دهد که قرار گرفتن در فهرست Uniswap برای اعضای جامعه بین المللی فرصتی عالی برای مبادله آسان FLETA خواهد بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.