احتمال کاهش امنیت شبکه اتریوم پس از بروزرسانی اتریوم 2

اتریوم، دومین شبکه بزرگ بلاک چین، فرآیند انتقال خود را به یک سیستم جدید برای پردازش تراکنش‌ها در 15 سپتامبر 2022 تکمیل کرد. تغییر شبکه از اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS) سال‌ها در جریان بوده است. با این حال، این سوئیچ و بروز رسانی اتریوم 2، سؤالات اساسی در ذهن افراد حاضر در این شبکه ایجاد کرده است. آیا هزینه‌های اتریوم کاهش می‌یابد؟ آیا قیمت اتر (ETH)، ارز اصلی شبکه، افزایش خواهد یافت؟ آیا احتمال کاهش امنیت شبکه اتریوم وجود دارد؟ اصلاً چرا باید به این موضوع اهمیت بدهیم؟ برای این سؤالات و سؤالات دیگر، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

ادغام یا مرج اتریوم چیست؟

ادغام نشان‌دهنده تغییر شبکه اتریوم به اثبات سهام (PoS)، سیستم جدید آن (که «مکانیسم اجماع» نیز نامیده می‌شود) برای احراز هویت تراکنش‌های ارزهای دیجیتال است. سیستم جدید، جایگزین اثبات کار (PoW)  مکانیزمی که پیشتر توسط بیت کوین پیشگام بود، شده است.

طبق آنچه در تحلیل بازار اشاره شده است، در واقع افراد و گروه‌هایی که در حال حاضر روی بلاک چین اتریوم استخراج می‌کنند، پس از انجام این سوئیچ، دیگر نمی‌توانند این کار را انجام دهند. اتریوم می‌گوید اگر به استخراج ادامه دهند، این کار را روی نسخه ناسازگار زنجیره انجام می‌دهند و «نمی‌توانند توکن‌های اتر ارسال کنند یا در شبکه اتریوم پس از ادغام فعالیت کنند». گروه اتریوم به طور رسمی اذعان داشتند که: «ادغام نشان‌دهنده پیوستن لایه اجرایی موجود اتریوم با لایه اجماع اثبات سهام جدید آن، Beacon Chain است. این فرآیند نیازمندی به استخراج‌های انرژی بر را از بین می‌برد و در عوض شبکه را با استفاده از ETH سهامدار ایمن می‌کند.

چرا به آن ادغام می‌گویند؟

اتریوم در حال حاضر یک شبکه PoS به نام Beacon Chain (معرفی شده در سال 2020) دارد، اما هنوز برای پردازش تراکنش‌ها استفاده نشده است. در حال حاضر، اساساً فقط یک منطقه برای رایانه‌هایی است که شبکه اتریوم را اداره می‌کنند تا برای ارتقای PoS آماده شوند. انتقال کامل اتریوم به PoS مستلزم ادغام زنجیره Beacon (به نام لایه “توافق”) با شبکه اصلی PoW اتریوم (لایه “Execution”) است.

اثبات سهام (PoS) با اثبات کار (PoW) چه تفاوتی دارد؟

اثبات سهام (PoS) و اثبات کار (PoW) در نحوه تصمیم گیری آنها برای ثبت “بلوک” بعدی تراکنش‌ها در شبکه متفاوت هستند. در سیستم PoW امروزی، استخراج‌کنندگان اتریوم برای انتشار بلاک‌ها با مسابقه برای حل پازل‌های رمزنگاری، مانند بیت‌کوین، رقابت می‌کنند.

  1. در سیستم PoS آینده، اعتبار سنجی‌هایی که حداقل 32 اتر (حدود 50000 دلار) را در شبکه به اشتراک می‌گذارند (قفل می‌کنند) به طور تصادفی برای ایجاد بلوک انتخاب می‌شوند. هرچه یک اتر سهام بیشتری داشته باشد، احتمال انتخاب آن بیشتر است.
  2. در هر دو سیستم، ماینر/ اعتبارسنجی که یک بلوک را برنده می‌شود، با ترکیبی از کارمزد تراکنش و اتر تازه ساخته شده (ETH) پاداش می‌گیرد. اعتباردهنده‌های PoS همچنین برای انجام سایر فعالیت‌ها برای کمک به ایمن سازی شبکه، جوایزی دریافت می‌کنند.

ادغام چه زمانی اتفاق افتاد؟

در 15 سپتامبر 2022 در ساعت 6:43 صبح UTC. 

ادغام تاریخ و زمان سختی نداشت ولی سرانجام اتفاق افتاد. به همین دلیل است: هر بلوک در شبکه PoW اتریوم دارای یک عدد دشواری است که نشان می‌دهد استخراج‌کنندگان چقدر باید برای افزودن آن به شبکه تلاش کنند. به جای شروع در یک تاریخ خاص، ادغام زمانی که سختی تجمعی تمام بلوک‌های اتریوم استخراج‌شده به یک عدد معین رسید – «سختی کل ترمینال» (TTD) به اجرا درآید. در ماه آگوست، توسعه دهندگان اصلی اتریوم TTD را روی 58,750,000,000,000,000,000 تعیین کردند که در 15 سپتامبر به دست آمد.

آیا اثبات سهام بهتر از اثبات کار است؟

معاوضه هایی وجود دارد. 

طبق گفته بنیاد غیرانتفاعی اتریوم، که بودجه توسعه اکوسیستم اتریوم را تامین می‌کند، PoS مصرف انرژی اتریوم را تا حدود 99.95 درصد کاهش می‌دهد. طرفداران PoS همچنین استدلال می‌کنند که استخراج PoW کنترل را در دست کسانی متمرکز می‌کند که توانایی خرید ریگ‌های استخراج رمزنگاری را دارند. آنها می‌گویند PoS – که کنترل شبکه را به کسانی می‌دهد که رمز ارزها را در شبکه “به اشتراک می‌گذارند” حملات را از نظر اقتصادی غیرممکن و خود را شکست می‌دهد.

طرفداران PoW مخالفت می‌کنند که اشتراک PoS خطرات متمرکز و امنیتی خاص خود را دارد و این امکان را برای بازیگران مخرب فراهم می‌کند که مستقیماً کنترل شبکه را «خرید» کنند. آنها همچنین اشاره می‌کنند که PoS یک سیستم کمتر آزمایش شده در نبرد نسبت به PoW است که به عنوان ستون فقرات دو شبکه بزرگ بلاک چین انعطاف پذیر است.

احتمال کاهش امنیت شبکه اتریوم پس از بروزرسانی Merge وجود دارد؟

بله؛ از نظر تئوری، این تغییر از گواه اثبات کار به سهام، شبکه را مستعد آسیب‌پذیری‌های بیش‌تر می‌نماید. یک پژوهشگر حوزه امنیت در گفت‌و‌گو با سایت کوین تلگراف، یکی از تفاوت‌های مهم گواه اثبات کار (PoW) و گواه اثبات کار (PoS) را این نکته دانست که در فرایند گواه اثبات سهام، نودهای ولیدیتور از پیش می‌دانند که مسئول اعتبارسنجی چه بلوکی هستند. این نکته آن‌ها را قادر به پی‌ریزی حملات از پیش می‌کند.

این متخصص امنیت که هم‌اکنون بر روی یکی از شبکه‌های لایه 2 مبتنی بر گواه اثبات سهام کار می‌کند اذعان داشت که پس از ادغام شبکه اتریوم، اگر ولیدیتورهای متخاصم بتوانند دو بلوک متوالی را اعتبارسنجی نمایند، حمله به شبکه از لحاظ نظری محتمل است و امنیت اتریوم به مخاطره می‌افتد. بدین ترتیب، این متخصص ادعا می‌کند که شبکه اتریوم پس از انجام رویداد ادغام، بخشی از امنیت فعلی خود را از دست داده است. با وجود این مساله، گواه اثبات سهام همچنان امنیت عملی کافی به همراه دارد و این مساله که از نظر تئوری به اندازه گواه اثبات کار امن نیست، آنچنان اهمیتی ندارد و این سیستم همچنان بسیار امن محسوب می‌شود.

آیا قیمت اتریوم پس از ادغام کاهش می یابد؟

خیر. انتظار نمی‌رود کارمزد تراکنش‌های اتریوم در نتیجه ادغام تغییر کند. به‌روزرسانی‌های آینده شبکه، مانند dankharding و proto-danksharding، ممکن است به رفع هزینه‌های بالای شبکه اتریوم کمک کند، اما این به‌روزرسانی‌ها حداقل تا سال 2023 انتظار نمی‌رود که انجام پذیرند. راه حل اصلی برای مشکلات کارمزد تراکنش‌های اتریوم، جمع‌آوری‌ها است. شبکه‌های شخص ثالث مانند Arbitrum و Optimism که تراکنش‌ها را بسته‌بندی می‌کنند و آنها را جدا از شبکه اصلی اتریوم پردازش می‌کنند.

بعد از Merge چه اتفاقی برای staked ether می‌افتد؟

Staked Ether تا حدود 6 تا 12 ماه پس از ادغام با شبکه قفل می‌شود. در آن مرحله، کسانی که خودشان اتر را شرط بندی کرده‌اند، می‌توانند سهام خود را همراه با هر پاداشی که به دست آورده است، پس بگیرند. کسانی که از طریق خدمات یا استخرهای سهامداری متمرکز سهام می‌گیرند، باید مراقب اطلاعیه‌هایی در مورد نحوه رسیدگی به برداشت‌ها باشند.

آیا کاربران اتریوم یا دارندگان اتریوم اکنون که ادغام اتفاق افتاده است باید اقدامی انجام دهند؟

خیر؛ اگر امروز اتر (ETH) دارید، نیازی به ادعای توکن‌های جدید «PoS ETH» یا «ETH2» ندارید. موجودی شما پس از ادغام دقیقاً به همان شکل باقی می‌ماند و می‌توانید از شبکه استفاده کنید به گونه‌ای که گویی چیزی تغییر نکرده است. در حالی که کاربران اتریوم در ادغام نیازی به انجام هیچ اقدامی نخواهند داشت، ارائه دهندگان نرم افزار اتریوم و اپراتورهای گره (رایانه‌هایی که شبکه اتریوم را اداره می‌کنند) باید نرم افزار خود را به روز کنند تا مطمئن شوند که با آخرین نسخه شبکه ارتباط برقرار می‌کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.