سریع‌ترین بلاک‌چین و ارز دیجیتال جهان کدام است؟

بلاک‌چین‌ها درواقع نوعی فناوری زیربنایی در دنیای کریپتوکارنسی‌ها هستند که در سال‌های اخیر توجه زیادی را جلب کرده‌اند. ازهمین‌رو، ویژگی‌هایی مثل سرعت، امنیت و عدم تمرکز در آن از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر از علاقه‌مندان به رمزارز‌ها هستید، شاید این سوال برایتان پیش بیاید که کدام ارز‌های دیجیتال بالاترین سرعت تراکنش را دارند یا کدام بلاک‌چین‌ها سریع هستند. به‌طور‌کلی، سرعت تراکنش را می‌توان عامل مهمی برای انتخاب یک بلاک‌چین ارز دیجیتال در نظر گرفت. ریپل، EOS، TRON، Solana و غیره از مهم‌ترین ارز‌های رمزپایه با سرعت تراکنش بالا هستند. در ادامه این متن سریع‌ترین رمزارز‌ها را معرفی کرده و بررسی خواهیم کرد که چرا سرعت تراکنش در دنیای ارز‌های دیجیتال بسیار مهم خواهد بود.

اهمیت سرعت در دنیای کریپتوکارنسی و بلاکچین

همان‌طورکه می‌دانید در سال‌های اخیر فناوری بلاک‌چین مورد استقبال گسترده قرار گرفته است و صنایع متعددی از ماهیت غیرمتمرکز و ایمن آن، برای بهبود عملکرد خود استفاده می‌کنند. در این میان یکی از مزایای کلیدی فناوری بلاک‌چین سرعت آن است، یعنی مدت زمانی که طول می‌کشد تا یک تراکنش در شبکه بلاک‌چین تایید و ثبت شود. با‌این‌حال، این سوال پیش می‌آید که آیا سرعت بلاک‌چین واقعا اهمیت دارد؟

به‌طورکلی، هدف اصلی کریپتوکارنسی‌ها، ایجاد کارآمدترین شبکه بلاک‌چین است. این بدان معناست که هرچه سرعت تراکنش بلاک‌چین‌ها بیشتر باشد، توانایی آن‌ها برای انتقال داده‌ها از یک طرف به طرف دیگر و تایید تراکنش‌ها بهتر خواهد بود. در اینجا ذکر این نکته ضروری است که سرعت تراکنش آن به عوامل مختلفی مانند زمان بلوک، اندازه بلوک، هزینه تراکنش و ترافیک شبکه بستگی دارد.

اگر تراکم شبکه بلاک‌چینی که در آن تراکنش انجام می‌دهید بالا باشد و کارمزد تراکنش‌های آن نیز افزایش یابد، به‌طور مؤثر بر روی سرعت تاثیر خواهد گذاشت. سرعت تراکنش بالا در یک ارز دیجیتال بسیار مهم است و برای حفظ سرعت باید عوامل خاصی را در نظر گرفت. بااین‌حال، کارشناسان بر این باورند که در آینده‌ای نزدیک، معاملات بلافاصله و بدون صرف زمان انجام خواهد شد.

بررسی 5 مورد از سریع‌ترین ارز‌های دیجیتال

پروژه‌های ارز‌های رمزنگاری شده متعددی در دهه گذشته راه‌اندازی شدند که بیت‌کوین معروف‌ترین و گران‌ترین آن‌ها است. بااین‌حال، سرعت تراکنش بیت‌کوین نسبتا پایین است؛ اما برخی از رمزارز‌ها نیز به‌دلیل سرعت بالای تراکنش، به‌عنوان کارآمدترین ارز‌های دیجیتال بازار در نظر گرفته می‌شوند. در این بخش، برخی از برترین ارز‌های دیجیتال که سرعت تراکنش بالایی نیز دارند را معرفی می‌کنیم.

1- ریپل (XRP)

ریپل یک پروتکل پرداخت دیجیتالی است که با هدف ایجاد یک شبکه پرداخت جهانی یکپارچه و کارآمد، امکان تراکنش‌های تقریبا آنی و کم‌هزینه را در سراسر دنیا فراهم می‌کند. یکی از ویژگی‌های مهم ریپل، سرعت تراکنش سریع آن است؛ طبق وب‌سایت ریپل، تراکنش‌ها در XRP Ledger در مدت‌زمان 3 الی 5 ثانیه انجام می‌شوند. این زمان به‌طور قابل‌توجهی سریع‌تر از بلاک‌چین‌هایی همچون بیت‌کوین و اتریوم است که گاهی چندین دقیقه یا حتی چند ساعت طول می‌کشد تا تراکنش‌ها را پردازش کنند.

ریپل با استفاده از الگوریتم اجماع منحصربه‌فرد خود که برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها در زمان واقعی طراحی شده است، تراکنش‌ها را در سریع‌ترین زمان انجام می‌دهد. بد نیست بدانید که ریپل علاوه‌بر سرعت تراکنش سریع، کارمزد تراکنش‌های پایینی را نیز ارائه می‌دهد.

2- تن‌کوین (TON)

بلاکچین TON را می‌توان به‌عنوان سریع‌ترین شبکه جهان معرفی کرد؛ چراکه این پلتفرم توانسته رکورد جدیدی را که توسط شرکت امنیتی بلاک‌چین Certik نیز تایید شده است، ثبت کند. TON با 104715 تراکنش در ثانیه از بلاک‌چین‌ها و سیستم‌های پرداخت معروف ازجمله سولانا، Polygon، Visa و MasterCard پیشی گرفته است.

شبکه باز تلگرام (TON) چند ساعت پس از به‌دست‌آوردن رکورد جهانی جدید برای سریع‌ترین بلاک‌چین با بیشترین TPS، سروصدای زیادی در فضای بلاک‌چین به‌پا کرد و افراد بسیاری اقدام به خرید تن‌کوین کردند. درحقیقت با این دستاورد مهم، TON از بلاک‌چین‌های پیشرو و محبوب مانند بیت‌کوین، اتریوم، سولانا و بسیاری دیگر بهتر عمل کرده است.

3- ایاس (EOS)

ارز دیجیتال EOS یک پلتفرم بلاک‌چین است که با هدف ارائه یک زیرساخت سریع و مقیاس‌پذیر برای برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) راه‌اندازی شد. بلاک‌چین ایاس با به‌کارگیری الگوریتم اجماع اثبات سهام (DPoS)، پردازش سریع تراکنش و توان عملیاتی بالا را امکان‌پذیر کرده است. حداکثر سرعت تراکنش EOS در حدود 4000 TPS برآورد شده است. این شبکه قادر به پردازش هزاران تراکنش در ثانیه (TPS) است که درحال‌حاضر، آن را به یکی از مقیاس‌پذیرترین پلتفرم‌های بلاک‌چین تبدیل می‌کند.

4- کاردانو (ADA)

کاردانو یک پلتفرم بلاک‌چین است که به‌عنوان جایگزینی کارآمدتر و امن‌تر برای شبکه‌های موجود، در سال 2017 راه‌اندازی شد. یکی از ویژگی‌های کلیدی کاردانو، سرعت تراکنش آن است، به‌گونه‌ای که می‌تواند بیش از 1000 تراکنش در ثانیه (TPS) را پردازش کند، این قابلیت قابل مقایسه با سایر پلتفرم‌های بلاک‌چین پرسرعت همچون EOS خواهد بود. شبکه کاردانو از طریق یک الگوریتم اجماع منحصربه‌فرد به نام Ouroboros به تکنولوژی تراکنش سریع دست یافته است.

5- سولانا (SOL)

پلتفرم بلاک‌چین Solana با هدف حل مشکلات مقیاس‌پذیری که سایر شبکه‌های بلاک‌چین با آن مواجه هستند، در مارس 2020 راه‌اندازی شد. سولانا از رویکردی منحصربه‌فرد شامل استفاده از تکنیکی به نام اثبات تاریخچه (PoH) همراه با مکانیسم اجماع اثبات سهام (PoS) برای دستیابی به سرعت تراکنش‌های بالا بهره می‌برد.

در‌واقع، PoH یک ساعت رمزنگاری است که هر تراکنش را در بلاک‌چین سولانا نشان می‌دهد و به کاهش زمان لازم برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها کمک می‌کند. از سوی دیگر، PoS شامل اعتباردهندگانی است که مسئول تایید تراکنش‌ها و افزودن آن‌ها به بلاک‌چین هستند. سولانا با ترکیب این دو تکنیک می‌تواند به سرعت تراکنش تا 65000 تراکنش در ثانیه (TPS) دست یابد که آن را به یکی از سریع‌ترین شبکه‌های بلاک‌چین موجود تبدیل می‌کند.

برای درک این موضوع، ویزا، یکی از پرکاربردترین پردازشگر‌های پرداخت، می‌تواند تا 24000 تراکنش در ثانیه را پردازش کند، درحالی‌که اتریوم، یکی از بزرگترین شبکه‌های بلاک‌چین، حدود 15 تراکنش در ثانیه را پردازش می کند. سرعت بالای تراکنش سولانا یک مزیت قابل توجه نسبت‌به سایر شبکه‌های بلاک‌چین است، زیرا امکان اجرای سریع و بدون مرز قرارداد‌ها و تراکنش‌های هوشمند را فراهم می‌کند.

چطور سرعت یک بلاک‌چین یا ارز را اندازه‌گیری کنیم؟

به‌طورکلی، متغیر‌های متعددی هستند که می‌توانند بر سرعت یک بلاک‌چین تاثیر بگذارند. ازآن‌جایی‌که، بلاک‌چین یک سیستم همتا به همتا است، به اندازه یک شبکه متمرکز همچون ویزا ساده نیست. در حقیقت بار شبکه، پیچیدگی تراکنش، اندازه بلوک، زمان بلوک، اندازه تراکنش و ترافیک شبکه همه عوامل اصلی هستند که باید برای تعیین سرعت اکوسیستم در نظر گرفته شوند.

بااین‌حال، TPS (تعداد تراکنش در ثانیه) تنها معیاری نیست که سرعت یک بلاک‌چین را تعیین می‌کند. درواقع به اندازه مدت زمانی که طول می‌کشد تا شبکه اعتبار تراکنش‌های یک بلوک را تایید کند، اهمیت دارد. برای محاسبه تعداد تراکنش در ثانیه یک بلاک‌چین باید عواملی مانند فاصله زمانی بین بلوک‌ها، اندازه بلوک و متوسط اندازه تراکنش را داشته باشید تا یک TPS تقریبی از شبکه را به‌دست آورید. جالب است بدانید که شبکه بیت‌کوین تنها قادر به پردازش 7 تراکنش در ثانیه بوده، درحالی‌که بلاک‌چین‌های بسیار سریع‌تری مانند تن‌کوین وجود دارد که TPS آن 104715 است.

جمع‌بندی

در متن بالا در مورد چندین پروژه ارز دیجیتال که سرعت بالایی نیز دارند، اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دادیم؛ همچنین در مورد اهمیت سرعت بلاک‌چین‌ها در دنیای امروز مطالبی را ارائه کردیم. به‌طورکلی، هر زمان که بحث در مورد مقیاس‌پذیری بلاک‌چین‌ها به‌میان می‌آید، پارامتر‌هایی مانند سرعت تراکنش مطرح می‌شود. همان‌طورکه اشاره شد، پروژه‌های مختلف در تلاش هستند تا این چالش را حل کنند. درحقیقت روزی که فناوری، مشکلات مقیاس‌پذیری و سرعت تراکنش را حل کند، بلاک‌چین‌ها و ارز‌های دیجیتال، تبدیل به جریان اصلی در دنیا خواهند شد. نظر شما در این مورد چیست؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.