صرافی ارز دیجیتال P2P و OTC چه تفاوت‌هایی دارند؟

صرافی‌های ارز دیجیتال، پلتفرمی برای انجام معاملات رمز ارزی هستند. اصطلاحات مختلفی در اکوسیستم ارزهای دیجیتال وجود دارد؛ ولی دو مفهوم صرافی P2P یا Peer to Peer و OTC یا Over the Counter بیشتر شنیده می‌شوند. این دو سیستم روش‌های متفاوتی در خرید و فروش رمز ارز دارند که هرکدام ویژگی‌ها و مزیت‌های خاص خود را دارد. بازار کریپتو مدام در حال تکامل است. درک تفاوت صرافی P2P و OTC برای افرادی که به دنبال راه‌اندازی صرافی ارز دیجیتال هستند بسیار مهم است. در این نوشتار علاوه بر تعریف صرافی‌های P2P و OTC توضیحاتی در مورد تفاوت‌ها، مزیت‌ها و معایب هر یک ارائه کرده‌ایم.

صرافی ارز دیجیتال P2P

صرافی‌های P2P پلتفرم‌هایی هستند که امکان تعامل مستقیم و بدون واسطه بین کابران را فراهم می‌کنند و در واقع یک رویکرد غیرمتمرکز برای انجام معاملات ارز دیجیتال دارند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سایت صرافی P2P در مقابل OTC عدم وجود نهاد مرکزی تعیین کننده و ناظر بر تراکنش‌هاست. در صرافی P2P کاربران به صورت مستقیم با هم تعامل کرده و شرایط معاملات خود را تعیین می‌کنند. در انجام معاملات P2P، سایت صرافی به عنوان یک شخص ثالث مورد اعتماد عمل می‌کند و ارز دیجیتال طرفین معاملات را تا زمان تحقق شرایط دو طرف نگهداری می‌کند. ما دو نوع سایت‌ صرافی P2P با کارکردهای متفاوت داریم که در ادامه معرفی می‌کنیم:

Ads Base یا تبلیغ محور: در این نوع سایت صرافی P2P، کابران درخواست سفارش خود را شبیه به تبلیغ در سایت می‌گذارند. پس از ارتباط خریدار و فروشنده، معاملات از پیش تعریف شده توسط سایت یا از طریق ارتباط شخصی طرفین انجام می‌شود.

معاملات Spot: در اسپات تریدینگ که گاهی با نام معاملات حرفه‌ای هم می‌شناسیم، سفارشات کاربران در Order Book پلتفرم ثبت می‌شود. پس از تطابق شرایط و قیمت معاملات با سفارش کاربر، معاملات انجام می‌شوند. در این سایت، معاملات توسط موتور ترید (Trade Engine) انجام می‌شود. این روزها، صرافی‌های اسپات، معمولا از ربات‌های AMM (بازارگردان‌های اتومات) برای تسهیل بازارگردانی استفاده می‌کنند.

صرافی p2p
صرافی p2p

یکی از جذابیت‌های صرافی آنلاین P2P برای کاربران، استقلال در انجام معاملات است. تعامل مستقیم خریدار و فروشنده منجر به کاهش هزینه تراکنش می‌شود و سطح بالاتری از حریم خصوصی و کنترل تراکنش‌ها را برای کاربران ایجاد می‌کند.

دیجی آلفا یک تیم طراحی و توسعه پلتفرم‌های رمز ارز است که امکان طراحی صرافی آنلاین ارز دیجیتال از جمله P2P را به صورت اختصاصی دارد. اگر شما هم به دنبال راه‌اندازی سایت صرافی آنلاین هستید، پیشنهاد می‌کنیم که نمونه کارهای موفق داخلی و بین المللی این مجموعه را در سایتشان مشاهده کنید و پیش از اقدام، مشاوره رایگانی با کارشناسان متخصص این مجموعه داشته باشید.

صرافی ارز دیجیتال OTC

پلتفرم‌هایی هستند که در آن‌ها معاملات ارز دیجیتال بین سایت و کاربر در یک صفحه ساده انجام می‌شود. در واقع سایت به عنوان یک واسطه اقدام به تسهیل خرید و فروش ارز دیجیتال برای کاربران می‌کند. مدل صرافی‌های OTC مدلی است که خرید، فروش و تراکنش بین کاربر و سایت انجام می‌شود. چرا به آن OVER THE COUNTER گفته می‌شود؟ زیرا سایت مانند میز پذیرش یک بانک عمل می کند که سفارش خرید و فروش را دریافت و عملیات لازم را انجام می‌دهد. یکی از نمونه‌های داخلی ایرانی آن، سایت بیت برگ است.

صرافی otc
صرافی otc

کدامیک از صرافی‌های OTC یا P2P بهتر است؟

صرافی‌های OTC و P2P کارکردهای مختلفی دارند و نمی‌توان گفت با توجه به تفاوت‌هایی که دارند، کدام یک بر دیگری برتری دارد. انتخاب هر یک برای انجام معاملات، بیشتر به جامعه مخاطب و هدف از انجام معاملات بستگی دارد. کاربرد صرافی‌های OTC برای کاربران، ساده‌تر است؛ اما P2P فضای معاملاتی حرفه‌ای‌تری دارد. در صرافی‌های P2P معمولا نرخ‌ها بر اساس آخرین معامله بین کاربران تعیین می‌شود اما در OTC نرخ‌ها توسط سایت تعیین می‌شود. بنابراین افرادی که به دنبال خرید و فروش سریع و ساده هستند، بیشتر از صرافی‌های OTC و افرادی که به دنبال ترید هستند، معمولاً از صرافی P2P استفاده می‌کنند.

در صرافی P2P، افراد بیشتر نقدینگی را داخل سیستم نگهداری می‌کنند و ترجیح می‌دهند که به حاشیه سود بیشتری برسند؛ اما از OTC معمولاً کاربرانی که تصمیم به فروش فوری دارند استفاده می‌کنند.

اگر از نقطه نظر افرادی که به دنبال طراحی سایت صرافی آنلاین هستند به مقایسه صرافی P2P و OTC بپردازیم، باید بگوییم که هر دو نوع پلتفرم در بازار موفق بوده و برای شروع مناسب هستند. به عنوان ادمین سایت در OTC می‌توانید ارزهای بیشتری را پشتیبانی کنید؛ ولی در P2P جفت بازارهایی که تقاضای بیشتری دارند اضافه می‌کنید.

همچنین در OTC امکان تامین سفارش از منابع خارجی مثل بایننس وجود دارد. در سیستم‌های OTC قابلیت‌هایی مثل SWAP و کانورت هم وجود دارد که امکان تبدیل ارزهای مختلف (به غیر از معاملات ریالی و کریپتویی) را به شما می‌دهد. در سایت‌های P2P تامین مالی و حجم نقدینگی از اهمیت زیادی برای شما برخوردار خواهد بود. به صورت کلی مزایا و چالش‌های انتخاب هر یک از انواع سایت‌های صرافی بستگی به عواملی مانند نقدینگی مورد نیاز، جامعه هدف، نگرانی‌های امنیتی و ملاحظات هزینه دارد.

راهکارهای درآمدزایی از صرافی‌های ارز دیجیتال برای مدیران سایت

اگر به دنبال راه‌اندازی صرافی ارز دیجیتال هستید، جدا از شناخت تفاوت‌های صرافی P2P و OTC حتما درک روش‌های درآمدزایی از این سایت‌ها نیز برای شما اهمیت دارد. به طور کلی درآمد شما از این سایت‌ها، از کارمزد معاملات و کارمزد برداشت است. همچنین در صرافی‌های P2P امکان درآمدزایی از توزیع سفارش و نوسان گیری توسط ربات‌ها در معاملات هم وجود دارد. یکی از مزیت‌های رقابتی طراحی صرافی ارز دیجیتال توسط شرکت دیجی آلفا توسعه همین ربات‌هاست. اگر به دنبال راه اندازی سایت ارز دیجیتال هستید، دیجی آلفا یک تیم حرفه‌ای و مورد اعتماد برای پیاده سازی ایده‌های شماست.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.