ساختار توکن های غیر مثلی چگونه است؟

توکن Nft رمزارزی منحصربه‌فرد و متفاوت از سایر رمزارزهای دنیای کریپتوکارنسی است. این توکن‌ها نیز بر بستر بلاکچین فعال هستند و از امنیت و تمرکزدایی این شبکه برخوردارند، اما جذابییت ان‌افی‌تی‌ها فراتر از امنیت است. امروزه ان‌اف‌تی و آیندهٔ دنیای دیجیتال یعنی متاورس، به نوعی دو مفهوم جدانشدنی این حوزه به‌شمار می‌روند. ان‌اف‌تی‌ها به‌راستی غوغا کردند و این هیاهو به خاطر ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فرد آن‌هاست.

در این مقاله ساختار ان‌اف‌تی‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم. همچنین کاربردها و مزایای آن‌ها را نیز بیان می‌کنیم. لطفاً تا پایان مطلب همرا ما بمانید.

ساختار توکن nft

ان‌افی‌تی‌ها نوعی توکن البته با قابلیت‌ها و ساختار متفاوت و مختص به خود هستند. nft مخفف عبارت Non-Fungible Token به معنی توکن غیرقابل معاوضه است. عبارت غیرقابل معاوضه یا تعویض‌ناپذیری، بخش مهمی از ماهیت و ساختار ان‌افی‌تی‌ها را روشن می‌سازد، بنابراین برای درک بهتر موضوع، باید تعویض‌ناپذیری را به‌خوبی درک کنید، سپس به سراغ ساختار و قابلیت‌های توکن‌های ان‌اف‌تی می‌رویم.

تعویض‌ناپذیری چیست؟

مفهوم تعویض‌ناپذیری (Non-fungibility) در مقابل مفهوم تعویض‌پذیری (Fungibility) قرار می‌گیرد. تعویض‌پذیری به معنی مبادلهٔ یک یا دو دارایی با ارزش یکسان است. ضمن این‌که یک دارایی تعویض‌پذیر را می‌توان با چند دارایی کوچک‌تر که در مجموع با ارزش آن یکسان است مبادله کرد، اما تعویض‌ناپذیری دقیقاً در نقطهٔ مقابل آن قرار می‌گیرد. به این معنی که دارایی تعویض‌ناپذیر به‌هیچ‌عنوان نه نقسیم می‌شود نه مبادله. به‌عبارتی دیگر دارایی‌های تعویض‌ناپذیر و غیرمثلی با دارایی دیگری با همان ارزش یا چند دارایی کوچک با ارزش یکسان قابل معاوضه نیستند، زیرا این دارایی‌ها منحصربه‌فردند.

ان‌اف‌تی‌ها توکن‌های غیرمثلی یا همان تعویض‌ناپذیر دنیای کریپتو هستند، بنابراین شما نمی‌توانید یک توکن nft را با ان‌اف‌تی دیگری ولو با ارزش یکسان معاوضه کنید. این درحالی است که یک بیت‌کوین با بیت‌کوین دیگر یا با واحدهای کوچک‌تری مثل ساتوشی بدون هیج محدودیتی مبادله می‌شود.

ویژگی‌های توکن‌های ان‌افی‌تی

همان‌طور که در مقاله ویژگی‌های nft گفته شد، ان‌افی‌تی‌ها توکن‌های غیرمثلی یا غیرقابل تعویض دنیای کریپتو هستند. یک توکن غیرمثلی یا ان‌اف‌تی نوعی توکن رمزنگاری‌شده است که بر بستر بلاکچین راه‌اندازی شده‌اند، ازاین‌رو امنیت لازم و تمرکززدایی خاص این شبکه نیز درمورد توکن‌های ان‌اف‌تی وجود دارد.

توکن‌های غیرمثلی به‌عنوان سند مالکیت دارایی‌های دیجیتال در فضای بلاکچین شناخته می‌شوند. ان‌اف‌تی‌ها بر پایهٔ شبکه ERC721 راه‌اندازی شده‌اند، بنابراین آن را به‌عنوان توکن خاص شبکهٔ اتریوم نیز می‌شناسند. ناگفته نماند توکن‌های ان‌اف‌تی به غیر از بلاکچین اتریوم بر بستر بلاکچین‌های دیگری نیز توسعه یافته‌اند. به‌طورکلی ویژگی‌های این توکن‌ها به‌صورت زیر بیان می‌شود:

توکن‌های ان‌اف‌تی نادر و کمیاب هستند

در حالی که تعداد زیادی توکن معمولی و کوین‌های معمول در بازار کریپتو وجود دارد، تولیدکنندگان ان‌اف‌تی اصل را بر کمیاب بودن قرار داده و با این کار ارزش ان‌افی‌تی‌ها را بالا برده و این ارزش را حفظ می‌کنند، بنابراین تولیدکنندگان قادرند هر اندازه که مایلند، توکن ان‌اف‌تی تولید کنند. اما با کمیاب بودن و تولید محدود ارزش از این توکن‌های غیرمثلی را افزایش می‌دهند.

توکن‌های ان‌اف‌تی تقسیم نمی‌شوند

یکی از ویژگی‌های توکن‌های غیرمثلی یا ان‌اف‌تی، غیرقابل تقسیم بودن آن‌هاست. برای مثال یک توکن می‌تواند سند مالکیت یا نشان‌دهندهٔ یک قطعهٔ هنری دیجیتالی باشد. شما نمی‌توانید فقط بخشی از این قطعه را خریداری کنید، بنابراین یا به‌طور کامل آن را خریداری می‌کنید، یا امکان خرید توکن ان‌افی‌تی برای شما وجود ندارد.

توکن‌های ان‌اف‌تی منحصربه‌فردند

اطلاعات توکن‌ها منحصربه‌فردند و به‌عنوان گواهی اصالت یک توکن در نظر گرفته می‌شوند. با توجه به ثبت شدن در شبکهٔ بلاکچین، امکان تغییر این اطلاعات وجود ندارد. به عبارتی دیگر اطلاعات دائمی توکن‌ها برای همیشه باقی می‌ماند و هیچ کس نمی‌تواند آن را حذف کند یا تغییری در آن ایجاد نمایند.

توکن‌های ان‌اف‌تی تعویض‌ناپذیرند

ماهیت nftها در تعویض‌ناپذیری یا غیرمثلی بودن آن‌هاست؛ شما نه می‌توانید یک توکن غیرمثلی را با توکن غیرمثلی دیگر با ارزش یکسان مبادله کنید، نه امکان مبادله با چند توکن کوچک‌تر را دارید. توجه داشته باشید که حتی اگر توکن‌های کوچک‌تر در مجموع ارزشی برابر با توکن شما داشته باشند، مبادلهٔ آن‌ها غیرممکن است.

مزایای توکن‌های غیرمثلی ( ان‌اف‌تی‌ها)

در خصوص مزایای توکن‌های غیرمثلی، باید به قابلیت انتقال، اعتبار و حق مالکیت آن‌ها اشاره کرد. شما می‌توانید یک ان‌اف‌تی یا همان توکن غیرقابل معاوضه را در بازارهای خاص با قیمت‌های مختلف خریداری کنید یا به فروش برسانید.

توکن‌های تعویض‌ناپذیر یا همان ان‌اف‌تی‌ها، بر بستر Blockchain قرار دارند، بنابراین امکان هیچ‌گونه جعل و تقلب در آن‌ها وجود ندارد و همواره معتبر و قابل اطمینان هستند. علاوه‌بر خرید و فروش توکن NFT، حق مالکیت این توکن‌های غیرمثلی موضوع جالبی است. بهتر است بدانید با خرید توکن‌های ان‌اف‌تی، مالک آن‌ها خواهید شد، اما برای مالکیت معنوی یک توکن غیرمثلی، باید خالق آن باشید. البته در برخی قراردادهای هوشمند، همراه با فروش توکن، مالکیت معنوی آن نیز در اختیار خریدار قرار می‌گیرد. ضمن این‌که بستر بلاکچین انجام هرگونه تغییر یا حذف اطلاعاتی را غیرممکن کرده‌است. بر همین اساس حقوق مالکیت معنوی و ابتدای اثر برای همیشه محفوظ خواهند ماند.

کاربردهای ان‌اف‌تی

توکن‌ غیرقابل معاوضهٔ ان‌اف‌تی کاربردهای متنوع و البته جذابی دارد. به‌عبارتی این توکن‌ها فقط به حوزهٔ ارزهای دیجیتال محدود نبوده و از آن‌ها درزمینه‌های مختلفی استفاده می‌شود. ازجمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ثبت آثار هنری دیجیتالی و جلوگیری از کپی رایت و سرقت آثار؛
  • صنعت بازی و برای خریدهای درون‌برنامه‌ای به‌ویژه در بازی‌های متاورسی؛
  • برای مالکیت دارایی‌های دیجیتال همچون دامنه‌های اینترنتی یا مالکیت یک اکانت در شبکهٔ اجتماعی خاص؛
  • برای مالکیت دارایی‌های فیزیکی از قبیل خانه، اتومبیل و ثبت آن‌ها در فضای امن بلاکچین استفاده کرد؛
  • برای ثبت مدارک دانشگاهی و کاری؛
  • ثبت آثار کلکسیونی؛
  • و بسیاری موارد دیگر که انتظار رواج روزافزون آن‌ها در آینده نیز وجود دارد.

سخن پایانی

nftها نوعی توکن رمزنگاری‌شده با قابلیت‌های منحصربه‌فردی از قبیل تعویض‌ناپذیری، کمیاب بودن، غیرقابل تقسیم و منحصربه‌فرد هستند. این توکن‌ها در بازارهای خاص خرید و فروش می‌شوند و به‌عنوان سند مالکیت دارایی‌های مختلف دیجیتالی و واقعی در بستر بلاکچین شناخته می‌شوند. در پایان پیشنهاد می‌کنیم که مقاله “ارتباط nft و بلاکچین” را برای اطلاعات بیشتر درباره ارتباط ان اف تی و بلاکچین مطالعه کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.