ویژگی‌های اصلی NFT چیست؟

اگر با فناوری بلاکچین و حوزه ارزهای دیجیتال آشنایی داشته باشید، اصطلاحات بسیار متنوعی به گوشتان خورده است. nft یکی از این اصطلاحات است که سر و صدای زیادی در دنیای کریپتوکارنسی به پا کرده است و در حال حاضر به بحث داغ حوزه بلاکچین تبدیل شده است.

ان اف تی‌ها توکن‌هایی هستند که در دنیای ارزهای دیجیتال با اهداف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. آنچه سبب شده که توکن nft به این حجم از محبوبیت برسید، قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد و کارایی قابل توجهی است که ارائه می‌دهد. برای این که به درک بهتری نسبت به ویژگی‌های مهم این توکن غیرقابل معاوضه برسید، لازم است ابتدا با چیستی آن آشنا شوید.

توکن nft چیست؟

همان طور که در مقاله “توکن NFT یا غیرقابل معاوضه” گفته شد، حوزه بلاکچین با ماهیت رمزنگاری آن شناخته می‌شود. در تعریف توکن می‌توان گفت ماهیت، یک واقعیت یا وجود خاص در این فضای رمزنگاری شده است. توکن‌ها نوعی دارایی با نقض‌های مختلف هستند و اما توکن nft که به آن توکن غیرقابل معاوضه نیز می‌گویند، نوعی ارز دیجیتال رمزنگاری شده است که مالکیت یک اثر دیجیتال در زنجیره بلاکچین را اثبات می‌کند. در واقع این رمز ارز، توکن اختصاصی ارزهای دیجیتال دیگر است.

این توکن در بستر بلاکچین فعالیت می‌کند‌؛ ویژگی غیر قابل تعویض بودن این توکن سبب شده که بتوان از آن برای اختصاصی ساختن و منحصر به فرد کردن ارزهای دیگر استفاده کرد. در نهایت می‌توان گفت این توکن نوعی دارایی دیجیتال است که به شکل ارز دیجیتال نگهداری می‌شود.

منظور از توکن غیرقابل معاوضه چیست؟

احتمالا تاکنون به درک درستی از nft رسیده اید. آنچه هم اکنون مورد توجه قرار می‌گیرد ویژگی اصلی آن یعنی غیر قابل معاوضه بودن است که به ساز و کار این توکن برمی‌گردد. از آنجا که هیچ یک از ان اف تی‌ها با یک دیگر مشابه نیستند، امکان رد و بدل کردن آن‌ها به صورت مستقیم وجود ندارد. در واقع اطلاعات اختصاصی مربوط به هر توکن ان اف تی این امکان را سلب می‌کند.

لازم است بدانید این اطلاعات از اهمیت بسیاری برخوردارند و ارزش هر توکن ان اف تی به این اطلاعات بستگی دارد. هر دارایی دیجیتالی در بستر بلاکچین می‌تواند یک توکن ان اف تی باشد. منحصربه‌فرد بودن این توکن‌ها سبب شده که بتوان قابلیت غیر قابل معاوضه بودن را به آن‌ها نسبت داد. به عنوان مثال هیچ دو اثر هنری ارزش یکسانی ندارند.

مهم‌ترین ویژگی‌های توکن nft

در بندهای قبل در معرفی ان اف تی‌ها دو ویژگی اصلی آن‌ها یعنی غیر قابل معاوضه بودن و منحصر به فرد بودن را مورد بررسی قرار دادیم. از دیگر ویژگی‌های این دارایی دیجیتال می‌توان به کمیاب بودن و غیر قابل تقسیم بودن آن اشاره کرد. این توکن‌ها بر خلاف سایر ارزهای دیجیتال قابلیت تقسیم شدن به بخش‌های کوچک‌تر را ندارند.

ساختار این دارایی‌ها همواره یکپارچه بوده و بخش پذیری برای آن‌ها معنا نشده است. به عنوان مثال شما می‌توانید یک اسکناس صد هزار تومانی را به اسکناس‌هایی با ارزش کمتر که در مجموعه صد هزار تومان می‌شوند، تقسیم کنید، اما نمی‌توان یک تابلوی هنری را به چند بخش تقسیم کرد. توکن‌های nft معمولا به صورت محدود عرضه شده و نادر و کمیاب‌اند.

مزایای استفاده از nft

همانطور که گفتیم این توکن‌ها با اهداف خاصی ایجاد شده و مزایای قابل توجهی دارند. هرچند ان اف تی‌ها قابل بخش پذیری نیستند؛ اما می‌توان آن‌ها را انتقال داد. البته در نظر داشته باشید که انتقال این دارایی‌ها در صرافی‌های ارز دیجیتال امکان پذیر نیست بلکه می‌توان از آن‌ها در بازارهای خاص از جمله در دنیای متاورس استفاده کرد. قیمت این توکن‌ها بر اساس ویژگی‌ها و اطلاعات منحصر به فرد هر یک از آن‌ها مشخص می‌شود. این توکن‌ها مانند سایر ارزها در بستر بلاکچین از امنیت و اعتبار بالایی برخورداراند.

یکی از مزایای مهم توکن‌های ان اف حفظ حق مالکیت آن‌هاست. به این صورت که پس از ثبت اطلاعات هر توکن نمی‌توان آن را در بلاکچین تغییر داده یا حذف کرد. بهتر است بگوییم به عیچ وجه نمی‌توان اطلاعات اولیه این دارایی‌ها را تغییر داد. در نتیجه حقوق مالک اصلی این توکن‌ها یا همان کاربرانی که توکن را ایجاد کرده‌اند، برای همیشه در بستر بلاکچین محفوظ می‌ماند.

کاربرد توکن nft

این توکن‌ها کاربردهای بسیار زیادی دارند و کاربرد آن‌ها به حوزه خاصی محدود نمی‌شود. از کاربردهای مهم این توکن‌ها می‌توان به صنعت گیم، ثبت مالکیت دارایی‌های دیجیتال، ثبت آثار هنر دیجیتالی، فعالیت در پلتفرم‌ها و سیستم‌های خاص و مطرح ان اف تی، ثبت دارایی‌های غیر دیجیتالی، فیزیکی و موارد بسیار دیگر اشاره کرد.

ان اف تی‌ها می‌توانند در صنعت بازی و در پروژه‌هایی که امکان خرید درون برنامه‌ای وجود ندارد، مورد استفاده قرار گیرند. شما می‌توانید هنرهای دیجیتالی خود را با استفاده از این توکن‌ها ثبت کرده و از دغدغه سرقت آثار خود رها شوید. این توکن‌ها به شما امکان می‌دهند که دارایی‌های دیحیتال خود مانند یک حساب کاربری را برای همیشه به نام کاربری مشخصی ثبت کنید. حتی می‌توانید از این ارزها هنگام خرید دارایی‌های فیزیکی و ثبت آن در بلاکچین استفاده کنید.

آینده توکن nft

تا اینجا متوجه شدید که توکن‌های غیر قابل معاوضه مزایا و کاربردهای بسیار زیادی دارند. این در حالی است که این دارایی‌ها هنوز به صورت گسترده در سطح جهان مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. مسئله این است که این توکن‌ها کمیاب بوده و با سرعت کمی رشد می‌کنند. در نتیجه توسعه آن‌ها نیازمند هزینه‌های بالاست. در این بین‌ نهادهای مختلف و کاربران شخصی به دنبال آن هستند که این فناوری را با هزینه کم توسعه داده و استفاده کنند. از طرفی هنوز بسیاری از کاربران با فناوری بلاکچین آشنایی کامل ندارند. با این حال محبوبیت بالای دنیای متاورس و صنعت گیم سبب شده که کاربران حضور پررنگ‌تری در فضای دیجیتال داشته باشند. توکن‌های ان اف تی نیز در این مسئله بی تأثیر نیستند؛ در نتیجه آینده روشنی دارند.

جمع‌بندی

در این مطلب به معرفی توکن nft پرداختیم و مزایا، ویژگی‌ها و کاربردهای آن را در حوزه‌های مختلف به اختصار بررسی کردیم. همانطور که متوجه شدید، این دارایی‌های دیجیتال، ساز و کاری متفاوت از ارزهای دیجیتال دارند؛ اما درست مانند رمز ارزها در بستر بلاکچین مورد استفاده قرار گرفته و در بلاک‌های این پلتفرم ثبت می‌شوند. مزایای قابل توجه این توکن‌ها سبب شده است که کاربران بتوانند بیشتر از قبل در دنیای دیحیتال حضور یافته و با فناوری بلاکچین آشنا شوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.