بهترین استراتژی های فارکس و انتخاب بروکر

در دنیای امروز با پررنگ‌شدن نقش بازار‌های ارز، اسم فارکس به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای مالی برای معامله روی جفت‌ارزها، بیشتر به چشم می‌خوره؛ چراکه تریدرها از سرتاسر جهان، درگیر معاملات ارزی در این بازار هستن و بیشترین حجم معاملات در بازارهای مالی رو شاهد هستیم. به دلیل همین میزان اهمیت، باید نسبت به تمام روند ترید در فارکس آگاه باشین تا با بهترین استراتژی‌ فارکس بیشترین سود رو به دست بیارین. در ادامه به سوال فارکس چیست به زبان ساده توضیح میدیم.

فارکس چیست به زبان ساده؟

بازار فارکس که به‌عنوان بازار جفت‌ارز هم شناخته می‌شه، مخفف شدة عبارت لاتین “Foreign Exchange” و به معنی [تبادل] ارز خارجیه؛ اگر بخوایم ساده‌تر بگیم، یکی از بزرگ‌ترین بازارهای مالی جهانه که تریدرها، اونجا ارزها رو با همدیگه معامله میکنن؛ در واقع، مردم عادی و بعضی شرکت‌ها و کمپانی‌ها، باهدف سود کردن از تغییرات قیمت در بازار، روند قیمتی نرخ برابری ارزها رو حدس می‌زنن و کسب سود می‌کنن.

تا الان دیگه باید متوجه شده باشین که فارکس برخلاف بقیه بازارها که ماهیت مکانی دارن، یک بازار اینترنتیه و معاملات کاملا از طریق پلتفرم‌های اینترنتی انجام می‌شه؛ همین ویژگی‌اش هم باعث شده که بتونین ۲۴ساعته ترید کنین که البته به‌خاطر تفاوت ساعت‌های کار بازارهای مختلف جهان هم هست.

بالا و پایین شدن قیمت ارزها تو این بازار، به عوامل زیادی مثل وضعیت اقتصادی هر کشور و سیاست‌های مالی اون، نیازهای تجاری و کلاً اتفاق‌های مختلفی که در هر کشور رخ میده، مثل جنگ، همه‌گیری بیماری‌ها که در وضعیت اقتصاد و جنب‌وجوش مالی اون‌ها تأثیرگذاره، مرتبطه.

به زبان ساده و عامیانه، اگر اقتصاد یک مملکت رونق پیدا کنه، ارز اون هم ارزش بیشتری پیدا می‌کنه؛ برعکس این موضوع هم صادقه و با کمترشدن رونق اقتصادی‌اش ممکنه ارزش ارز اون کشور هم کمتر بشه. به‌خاطر همین موضوعات، تریدرها همیشه با استفاده از تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال سعی دارن جهت حرکت قیمت ارزها رو پیش‌بینی کنن تا کمترین ضرر و بیش‌ترین سود رو تو بازار فارکس داشته باشن.

تحلیل تکنیکال

روند این تحلیل اینجوریه که تریدرها با چک‌کردن اطلاعات تاریخی در مورد بالا و پایین شدن قیمت‌ها و حجم معامله‌هایی که انجام شده، به یک سری الگوهای خاص می‌رسن که کمکشون می‌کنه واسه معاملاتشون، تصمیم‌های بهتری بگیرن.

تحلیل تکنیکال بیشتر بر اساس دو نوع تحلیل زیر انجام میشه:

تحلیل تکنیکال با متدهای فردی

تو این مدل تحلیل، تریدرها بر اساس سبک‌ها و متدهای مختلف تکنیکال، چارت رو بررسی می‌کنن.بررسی الگوها ساده‌ترین نوع تحلیل تکنیکاله. تردیرها در این روش الگوهای خاصی که در نمودار قیمت‌هاست، پیدا می‌کنن و با تحلیل اون‌ها، جهت حرکت قیمت جفت‌ارز رو پیش‌بینی می‌کنن؛ این الگوها کلاً دو دسته‌ان:

  1. الگوهای برگشتی: این الگوها، تغییر جهت قیمت رو نشون می‌دن؛ مثل الگوهای Head and Shoulder و Double Top/Bottom
  2. الگوهای ادامه‌دهنده: این الگوها نشون می‌دن که قیمت در همون جهت قبلی حرکت می‌کنه؛ مثل الگوهای Wedge و Flag

تحلیل اندیکاتوری

اندیکاتورها می‌تونن با اطلاعاتی مثل میانگین سرعت حرکت قیمت و تأثیر حجم معاملات و میزان فشاری که حجم معاملات روی بازار گذاشته، وضعیت بازار رو درک کنن. مثل مووینگ‌اوریج، “RSI” و MACD

درواقع تریدرها بسته به شرایطی که دارن، با ترکیب‌کردن این دو نوع تحلیل، سعی می‌کنن در معاملات تصمیم‌های منطقی‌تری بگیرن تا به سود خوبی برسن؛ ولی چیزی که همیشه باید بهش توجه کنن اینه که بازار فارکس تحت‌تأثیر عوامل مختلفیه و هیچ روشی نمی‌تونه واسه همیشه معتبر باشه.

تحلیل فاندامنتال

تریدرها با این تحلیل، تصمیمات معاملاتیشون رو با بررسی عوامل اقتصادی و اخبار اتفاقات مرتبط با هر کشور، به‌روز رسانی می‌کنن. بعضی از اصول تحلیل فاندامنتال در فارکس اینجا ذکرشدن:

نرخ بهره

تغییرات نرخ بهره مستقیماً روی ارزش ارزها تأثیر می‌ذاره؛ درواقع این نرخ، تعیین‌کنندة کم شدن یا بیش‌تر شدن تقاضا برای سرمایه‌گذارها و در نتیجه ارزش پولی کشورهاست.

شاخص‌های اقتصادی

شاخص‌هایی مثل شاخص مسکن، تولید ناخالص داخلی و نرخ بیکاری، می‌تونن وضعیت اقتصادی یک کشور رو نشون بدنو بانک‌های مرکزی با توجه به این شاخص‌ها تصمیم به افزایش یا کاهش نرخ بهره می‌گیرن و روی ارزش ارز اون کشور تأثیر می‌ذارن.

معاملات تجاری

تراز تجاری یک کشور (تفاوتی که بین صادرات و وارداتشه)، تأثیر زیادی روی ارزش ارز اون داره؛ تراز تجاری مثبت می‌تونه ارزش ارز رو بیشتر کنه و برعکس.

رویدادهای سیاسی

حوادث سیاسی مثل جنگ یا توافقات و معاملات ممکنه تأثیر مستقیمی روی فارکس داشته باشن؛ به همین دلیل تریدرها باید اخبار سیاسی رو بادقت دنبال و تأثیرش رو روی ارزها تحلیل کنن.

تایم فریم‌ها در فارکس

هر تایم فریم، تغییرات قیمتی ارز رو در یک بازه زمانی خاص نشون میده که برای درک اطلاعات مختلف نمودار و تحلیل بهتر بازار فارکس، باید از ترکیب ‌تایم‌فریم‌ها استفاده کنین. تایم فریم‌ها معمولاً به‌صورت زیر هستن:

تایم فریم دقیقه‌ای_M1

به تریدرها اطلاعات جزئی‌تری درباره تغییرات قیمتی در فارکس نشون میده.

تایم فریم ۵ دقیقه‌ای_M5

این تایم فریم برای تریدرهایی که دنبال تحلیل سریع‌ترن، مناسبه.

تایم فریم ۱۵ دقیقه‌ای_M15

این تایم فریم با اطلاعات بیشتری که از نمودار داره، بین تریدرها رایج‌تره.

تایم فریم یک‌ساعته_H1

معمولا واسه تحلیل روندهای بلندمدت و تریدهای میان‌مدت استفاده می‌شه.

تایم فریم چهارساعته_H4

تریدرهایی که دنبال تحلیل بازار در مدت‌زمان بلندتری‌ هستن، از این تایم فریم استفاده می‌کنن.

تایم فریم روزانه_D1

تریدرهای بلندمدت واسه تحلیل و پیش‌بینی روندهای زمانی بلندتر از این تایم فریم استفاده می‌کنن.

تایم فریم هفتگی_W1

برای تحلیل روندهای زمانی بسیار بلندمدت مناسبه. شرکت‌ها و سرمایه‌گذارهای کلان ممکنه روی این تایم‌فریم معامله داشته باشن، اگرچه برای تریدرهای خرد معامله روی این تایم‌فریم توجیه زیادی نداره؛ اما می‌تونن با تحلیل در این تایم‌فریم، نگاه طولانی‌مدت بازار رو رصد کنن.

تایم فریم ماهانه_MN

این تایم فریم برای دیدهای بسیار بلندمدت و پیش‌بینی روند فارکس در ماه‌های آینده مناسبه.

بهترین استراتژی در فارکس

بهترین استراتژی فارکس وابسته به متغیرهای مختلفی مثل سبک ترید، ریسک‌پذیری و دانش تریدرها و زمانی که واسه معاملات می‌ذارن متفاوته؛ نمی‌شه گفت کدوم استراتژی بهترینه؛ چون در هر شرایط، با استراتژی‌های مختلف، می‌شه به سود رسید. بعضی از مهم‌ترین مواردی که تریدرها معمولاً در استراتژی‌هاشون به کار می‌برن رو در اینجا بررسی کردیم:

بررسی مدت زمان ترید

اسکالپ:‌ اسکالپرها در طول روز چندین معامله باز می‌کنن و در مدت زمان کوتاهی، تعداد زیادی از سودهای کم، کسب می‌کنن.

ترید روزانه: در این استراتژی، تریدرها تصمیمات معاملاتیشون رو در طول یک روز می‌گیرن و موقعیت خودشون رو تا پایان روز حفظ می‌کنن؛ به همین دلیل می‌تونن از تغییرات کوتاه‌مدت بازار به سود برسن.

ترید طولانی‌مدت: در این استراتژی، به دنبال سوددهی از روندهای بلندمدت بازار هستن و معمولاً موقعیت‌ خودشون رو برای مدت‌زمان بلندتری نگه می‌دارن؛ واسه همین برای تریدرهایی که دنبال رویکرد متوسط و بلندمدتن مناسبه.

بررسی تکنیکال

بررسی سطوح حمایت و مقاومت: تعیین این سطوح می‌تونه با هر روش تکنیکالی اتفاق بیوفته.

نقاط برگشتی: تریدرها در این استراتژی فارکس سعی می‌کنن با شناسایی نقاط برگشت در حرکت قیمت، از اون‌ها به‌عنوان نقاط ورود یا خروج از معاملات استفاده کنن.

الگوهای هارمونیک: تریدرها از الگوهای هارمونیک برای پیش‌بینی حرکت قیمت‌ها استفاده می‌کنن.

اندیکاتورها: این استراتژی بر اساس اندیکاتورهاست و نشون دهندة نیروی خریداران و فروشندگان نقاط اشباع خرید و اشباع فروش در بازاره

بررسی فاندامنتال

ترید در زمان خبر: ترید در زمان خبر از روش‌های رایجیه که در کنار استراتژی‌های تکنیکال بسیار مورد توجه قرار می‌گیره.

بررسی اقتصاد کلان: بررسی وضعیت اقتصادی کشورهای گوناگون می‌تواند برای حدس روند قیمتی ارز آن کشور بسیار تاثیرگذار باشد.

تحلیل بنیادی: با تحلیل بنیادی هر نماد، می‌شه اثر اتفاقات متفاوت رو به‌طور کامل حدس زد.

مدیریت سرمایه

کلیه موارد مربوط به مدیریت سرمایه، تو یه استراتژی موفق رعایت می‌شه. حد ضرر و حد سود از مهم‌ترین این موارده.

بنابراین، هر تریدر باید بهترین استراتژی فارکس رو که به شرایط و سبک تریدش نزدیکه رو بادقت انتخاب کنه. مهم‌ترین نکته اینه که هر استراتژی نیازمند تست و تطبیق با تغییرات بازاره؛ همچنین مدیریت ریسک به طور صحیح برای موفقیت استراتژی ترید در فارکس مهمه.

بهترین استراتژی های فارکس
بهترین استراتژی های فارکس

بروکر دلتا اف ایکس

بروکرها در فارکس یک مؤسسه یا شرکتن که به تریدرها این امکان رو می‌دن تا معاملات ارزی رو در بازار فارکس انجام بدن؛ درواقع به‌عنوان واسطه‌ای بین تریدرها و بازار فارکس عمل می‌کنن؛ علاوه بر به‌کارگیری بهترین استراتژی فارکس، باید به انتخاب بروکر هم دقت کنین.

از اونجایی که توجه به اعتبار و نظارت مربوط به بروکر اهمیت زیادی داره، بهتره استراتژی انتخابیتون رو در بروکر معتبری مثل دلتا اف ایکس تست کنین؛ چراکه این بروکر با تمرکز روی ارائه خدمات به ایرانی‌ها و با حداقل واریزی ۱۰ دلار، چهار نوع حساب در اختیار تریدرها می‌ذاره و با واریز و برداشت به صورت ریالی، وب‌مانی، تتر، TPAY و پشتیبانی عالی‌ای که داره، روند ترید رو آسون‌تر می‌کنه.

جمع‌بندی

بازار فارکس به‌عنوان یک بازار اینترنتی پویا و پیچیده، نیازمند درک عمیقی از انواع بروکرها، استراتژی‌های متفاوت ترید و موارد مرتبط با هرکدومه تا با به‌کارگیری بهترین استراتژی فارکس در شرایط مختلف به بهترین سود برسید. به همین دلیل در دلتاکالج تلاش شده، با ارائه بهترین اطلاعات، در به‌روز بودن شما با آخرین تحولات بازار کمک کرده تا بیشترین سوددهی و کمترین ضرر رو تجربه کنین.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.