معرفی کریپتو ولت (کیف پول ارز دیجیتال)

اگر درزمینهٔ ارز‌های دیجیتال فعالیت کرده باشید، حتماً با ولت آشنایی دارید. در اصل کیف پول ارز دیجیتال برنامه‌ای است که برای ذخیره‌سازی کلید‌های خصوصی و عمومی و ارتباط با بلاکچین‌های مختلف طراحی می‌شود. زمانی که شما ترید می‌کنید و یا در بازار‌های ارز دیجیتال به فعالیت می‌پردازید، مهم‌ترین کار داشتن فضایی امن برای ذخیره و نگه‌داری سرمایه است. کیف پول ارز دیجیتال انواع مختلفی دارد که شما با توجه به نیازی که دارید، می‌توانید یکی از آن‌ها را تهیه کنید. جهت آشنایی بیشتر با کارکرد و انواع این کیف پول‌ ارز دیجیتال ، در ادامه با ما همراه باشید.

نحوهٔ انتقال ارزهای دیجیتال

شما کیف پول ارز دیجیتال را برای حفظ این ارز‌ها تهیه می‌کنید. در‌نتیجه باید با آن آشنایی کامل داشته باشید. ارز دیجیتال در اصل واحد پولی است که برای تبادلات پول به‌صورت غیر‌فیزیکی به‌کار می‌رود. ارز‌های دیجیتالی به شکل کد‌گذاری صفر و یک در فضای اینترنت جا‌به‌جا می‌شوند و برای انتقال‌ها و تراکنش‌های بین‌المللی نیز کاملاً قابل استفاده هستند.

انواع سرمایه‌های ارزی

این ارز‌ها انواع مختلفی دارند که احتمالاً اسم آن‌ها را شنیده‌اید؛ بیت‌کوین و آلت‌کوین‌ها دو دستهٔ کلی ارزها هستند. تمامی سرمایه‌هایی که در کیف پول‌های ارز دیجیتال جا‌به‌جا می‌شوند، به دو دستهٔ اصلی متمرکز و غیر متمرکز تقسیم‌بندی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. ارز‌های دیجیتال متمرکز زیر نظر گروه‌های خاص و دولت‌ها فعالیت می‌کنند، یعنی روی آن‌ها کنترل وجود دارد و افرادی ارزش آن‌ها را مدیریت می‌کنند. اما ارز‌های غیر‌متمرکز توسط هیچ نهاد و یا شخصی کنترل نمی‌شوند. هیچ‌کس مسئول آن‌ها نیست و به‌صورت آزاد در بازار‌های دیجیتالی جابه‌جا می‌شوند.

اهمیت کیف پول در ارزهای دیجیتال

ولت ارز دیجیتال مطمئن‌ترین و پر‌طرفدار‌ترین راه برای نگه‌داری و یا جا‌به‌جایی ارز‌های مختلف است. شما از این طریق می‌توانید کلیدهای عمومی و خصوصی موردنیازتان را ذخیره کرده و هر تراکنشی که دارید را به شکل امن و آنی انجام دهید. همچنین می‌توانید از طریق این کلیدها برای دریافت یا انتقال آن به یک کاربر دیگر اقدام کنید.

کلید خصوصی که در صورت داشتن حساب به شما داده می‌شود، شبیه به رمز کارت‌های عابر بانک است و از طریق آن می‌توانید به حسابتان دسترسی داشته باشید. کلید عمومی نیز در حکم همان شماره حساب است که می‌توانید آن را برای دیگر کاربران بفرستید و امکان دریافت و تبادل رمز ارز از سمت دیگر کاربران را برای شما ایجاد می‌کند.

انواع والت ارز دیجیتال

اگر می‌خواهید برای تهیه کیف پول ارز دیجیتال اقدام کنید، بهتر است بدانید که این ولت‌ها انواع مختلفی دارند. شما می‌توانید بسته به شرایط و علاقه‌ای که دارید، از هریک که می‌خواهید استفاده کنید. در ادامه به معرفی انواع والت‌های ارز دیجیتال می‌پردازیم. اما لازم است بدانید که همهٔ آن‌ها امکاناتی مانند شرایط ذخیره کردن کلید‌های خصوصی و عمومی، امضای مخصوص صاحب حساب و رمز گذاری را به کاربران می‌دهند.

یکی از دسته‌بندی‌هایی که برای این کیف‌ها در نظر گرفته شده‌است، براساس حضانتی و یا غیر‌حضانتی بودن آن‌هاست. نمونه‌های حضانتی از طرف صاحب سرویس مدیریت می‌شوند و پول‌های کاربران در آنجا به امانت می‌ماند. در حساب‌های غیر‌حضانتی هیچ کنترلی روی داده‌ها و اطلاعات نیست و مدیریت تمام دارایی‌ها به‌صورت اختصاصی توسط صاحب اصلی کنترل می‌شوند. شما می‌توانید با توجه به نیاز خود، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. به‌طورکلی سه نوع کیف ارز دیجیتال داریم که به گروه‌های زیر دسته‌بندی می‌شوند:

  • ولت نرم‌افزاری؛
  • ولت سخت‌افزاری؛
  • ولت کاغذی.

ولت ارز دیجیتال نرم‌افزاری

این نوع والت ارز دیجیتال روی موبایل همراه و یا سیستم شخصی کاربر نصب شده و اطلاعات فرد را به شکل خودکار و آنلاین ذخیره‌سازی می‌کند. از آنجایی که این سیستم‌ها آنلاین هستند، می‌توانند موردحمله قرار بگیرند. از طرف دیگر، کار با آن‌ها راحت است و افراد زیادی از این نوع کیف استفاده می‌کنند. انواع کیف‌هایی که در این دسته قرار می‌گیرند، به سه دستهٔ کلی زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

  1. ولت دسکتاپ؛
  2. ولت گوشی؛
  3. ولت تحت وب.

ولت دسکتاپ چیست؟

این ولت به شکل کاملاً کاربردی و راحتی طراحی شده و برای افراد مختلف حتی کسانی که مبتدی هستند، قابل استفاده است. راحتی و امن بودن آن سبب می‌شود استقبال خوبی از این نمونه صورت بگیرد. این ولت ارز دیجیتال روی سیستم شخصی قابل نصب است و اگر کسی به فضای سیستم شما دست پیدا کند، ولت نیز برای او باز می‌شود.

ولت گوشی چیست؟

این کیف پول ارز دیجیتال روی گوشی نصب می‌شود و کاربرد بسیار راحتی دارد، به همین جهت هم در بین افراد مختلف بسیار محبوب شده‌است. با وجود این نوع کیف پول، حتی کسانی که به سیستم کامپیوتری دسترسی ندارند هم می‌توانند به خریدوفروش ارز دیجیتال مشغول شوند. از طریق این کیف‌ها علاوه‌بر ذخیرهٔ ارز‌ها، می‌توانید خریدهای روزانه و جا‌به‌جایی‌های خود را نیز انجام دهید.

ولت تحت وب چیست؟

این ولت‌ها در بین تمامی گزینه‌های دیگر، پایین‌ترین سطح امنیت را دارند. تبادل ارز‌ها از این طریق بسیار راحت است و به‌سادگی می‌توانید از طریق کیف پول ارز دیجیتال خود برای کاربران دیگر‌ جا‌به‌جایی انجام دهید. خوب است بدانید کسانی که این خدمات را ارائه می‌دهند، روی آن کنترل دارند. داده‌ها در سرور مرکزی این کمپانی‌ها ذخیره می‌شوند. درنتیجه در صورت دست‌یابی شخص به این سرور‌ها، ممکن است اطلاعات تمامی حساب‌ها به خطر بیفتد.

ولت سخت‌افزاری ارزهای دیجیتال

به این کیف پول‌ها به اصطلاح ولت سرد هم گرفته می‌شود. در این نوع کیف نیاز نیست حتماً آنلاین باشید و اطلاعات به‌صورت آفلاین ذخیره می‌شوند، با این حال جهت جا‌به‌جایی و یا خرید، باید به‌صورت آنلاین اقدام کنید. این کیف پول رمزارزی، فیزیکی بوده و به شکلی مشابه فلش مموری ارائه می‌شود. این نوع والت رایگان نیست و نیاز به پرداخت هزینه دارد.

جمع‌بندی

کیف پول ارز دیجیتال انواع مختلفی دارد و کاربران بسته به سلیقهٔ خود، یکی از آن‌ها را استفاده می‌کنند. هر یک از این ولت‌ها ویژگی‌های مربوط به خود را داشته و میزان امنیت متفاوتی را ارائه می‌دهند. همچنین نحوهٔ پشتیبانی آن‌ها از ارز‌های مختلف و دسترسی‌هایی که به کاربران می‌دهند، متفاوت است. در حالت کلی برای ذخیرهٔ رمزارزها و یه انتقال آن‌ها به کاربران دیگر، داشتن حساب در یکی از انواع کیف پول‌ها الزامی است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.