آیا صرافی ارز دیجیتال متمرکز برای افراد مبتدی مناسب است؟

ارز‌های دیجیتال، یک بازار مالی پرنوسان را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داده‌اند و بسیاری امروزه با استفاده از این نوسانات قیمتی این امکان را پیدا کرده‌اند تا سرمایه‌گذاری‌های پرسودی را داشته باشند. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که انتخاب صرافی ارز دیجیتال مناسب، اهمیت بالایی دارد. ترید ارز دیجیتال امروزه به یک روش محبوب سرمایه‌گذاری در بازار‌های مالی تبدیل شده است و بسیاری به هدف کسب سود از نوسانات قیمتی، بیت کوین و دیگر ارز‌های دیجیتال را خریداری می‌کنند.

اما سرمایه‌گذاری و ترید در بازار ارز‌های دیجیتال پیچیدگی‌های خود را دارد و علاوه بر علم، دانش و زمان مورد نیاز برای این معاملات، به یک صرافی ارز دیجیتال معتبر و پیشرفته نیز برای خرید و فروش ارز دیجیتال نیازمند هستید.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

برای خرید و فروش ارز دیجیتال، سرمایه‌گذاران از پلتفرم‌ها و سامانه‌های آنلاینی به نام صرافی ارز دیجیتال استفاده می‌کنند. صرافی ارز دیجیتال آنلاین به کاربران این امکان را می‌دهند تا در سریع‌ترین زمان دارایی‌های دیجیتال مانند رمزارز و توکن‌های NFT را بخرند یا به فروش برسانند.

انواع صرافی آنلاین ارز دیجیتال کدام‌اند؟

امروزه صرافی آنلاین ارز دیجیتال به شکل‌های مختلفی فعالیت دارند و دو دسته محبوب، صرافی‌های متمرکز و صرافی‌های غیرمتمرکز نام دارند.

صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال (CEX)

صرافی‌های متمرکز به عنوان یک واسطه برای معاملات ارز دیجیتال میان خریداران و فروشندگان عمل می‌کنند و در ازای ارائه این خدمات از کاربران کارمزد دریافت می‌کنند. از جمله محبوب‌ترین صرافی‌های متمرکز جهانی می‌توانیم به بایننس (Binance)، کوین بیس (Coinbase)، کوکوین (KuCoin).

مانند وب‌سایت و اپلیکیشن‌های بورسی، این صرافی‌ها به سرمایه‌گذاران ارز‌های دیجیتال این امکان را می‌دهند تا دارایی‌های دیجیتال را خریداری کنند، بفروشند یا ذخیره کنند. این صرافی‌ها همچنین دارای ابزار‌های متنوعی مانند استاپ لاس و دفترچه سفارش برای انجام معاملات رمزارز هستند.

اکثر صرافی‌های متمرکز از سیستم دفترچه سفارش استفاده می‌کنند و به خریداران و فروشندگان این امکان را می‌دهند تا سفارشات را با قیمت مورد نظر خود ثبت کنند. جفت ارز‌های صرافی‌های متمرکز شامل رمزارز‌ها و ارز‌های فیات مانند ریال، دلار و یورو می‌شود.

ارز‌های دیجیتال لیست شده در این پلتفرم‌ها به انتخاب تیم صرافی است و از این رو معمولاً ارز‌های دیجیتال بی‌پشتوانه و بی‌ارزش در این صرافی‌ها پشتیبانی نمی‌شوند و قابل معامله نیستند.

صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال (DEX)

صرافی غیرمتمرکز نوع دیگری از صرافی‌های ارز دیجیتال است که انجام تراکنش‌های همتا به همتا را مستقیماً از کیف پول دیجیتالی شما و با حذف واسطه‌ها امکان‌پذیر می‌کند. صرافی‌های غیرمتمرکز با استفاده از قرارداد‌های هوشمند فعالیت دارند و به این دلیل کاربران را ملزم به احراز هویت و ارائه اطلاعات شخصی نمی‌کنند.

فعالیت و معاملات در این صرافی‌ها به صورت خودکار و بدون دخالت سازمان یا شرکت متمرکز انجام می‌شود و به همین دلیل این صرافی‌ها از کاربران کارمزدی دریافت نمی‌کنند. علاوه بر آن، کاربران در این صرافی‌ها معاملات خود را با استفاده از کیف پول ارز دیجیتالی شخصی خود انجام می‌دهند که منجر به افزایش امنیت معاملات می‌شود. صرافی‌های یونی سواپ (Uniswap) و پنکیک سواپ (PancakeSwap) هم اکنون از جمله صرافی‌های غیرمتمرکز محبوب بازار به شمار ‌می‌روند.

با وجود مزایای گفته شده، این صرافی‌ها برای کاربران تازه وارد بازار گزینه مناسبی نیستند؛ زیرا به دلیل غیرمتمرکز بودن آن‌ها، کاربران به تیم پشتیبانی دسترسی ندارند و سرمایه‌گذاران برای انجام معاملات باید به صورت کاملاً مستقل عمل کنند. موضوعی که پیچیدگی‌های خود را در بازار ارز‌های دیجیتال دارد و می‌تواند به اشتباهاتی در انجام معاملات افراد مبتدی و در نتیجه از دست رفتن سرمایه منجر شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود سرمایه‌گذاران جدید و تازه واردان بازار رمزارز فعالیت خود را در صرافی‌های متمرکز آغاز کنند.

چرا صرافی‌های متمرکز بهترین گزینه برای افراد مبتدی بازار هستند؟

بازار ارز‌های دیجیتال یک بازار مالی نوین است و بسیاری با جزئیات و موارد مهم پیرامون فناوری بلاکچین و ارز‌های دیجیتال آشنا نیستند. به همین دلیل، یکی از اهداف اصلی صرافی‌های متمرکز ساده‌سازی مراحل خرید ارز دیجیتال، فروش یا ذخیره آن‌ها بوده و با توجه به این مزیت است که این صرافی‌ها به محبوب‌ترین نوع صرافی برای خرید ارز دیجیتال شناخته شده‌اند.

ثبت‌نام، ورود به حساب کاربری و انجام معاملات در صرافی‌های متمرکز بسیار ساده است و سرمایه‌گذاران تنها در عرض چند دقیقه می‌توانند حساب خود را ایجاد کنند و معاملات رمزارزی را شروع کنند. برخلاف استفاده از کیف پول‌های ارز دیجیتال شخصی و تراکنش‌های همتا به همتا که می‌تواند فرآیندی پیچیده باشد، کاربران صرافی‌های متمرکز با گوشی یا از طریق مرورگر اینترنتی می‌توانند تنها با چند کلیک به حساب کاربری خود در صرافی‌های متمرکز وارد شوند و معاملات ارز دیجیتالی خود را انجام دهند.

علاوه بر استفاده آسان، صرافی‌های متمرکز منابع آموزشی و همچنین تیم پشتیبانی حرفه‌ای نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهند و در هر زمان سرمایه‌گذاران می‌توانند پاسخ سؤال یا مشکلات خود را پیدا کنند. یکی دیگر از مزایای قابل توجه صرافی‌های متمرکز، ابزار‌ها و خدماتی که است که برای انجام معاملات در اختیار شما قرار می‌دهند.

کیف پول‌های پیشرفته، اپلیکیشن اختصاصی، معاملات مارجین، کاهش کارمزد معاملات، پشتیبانی از ارز‌های فیات مانند ریال و دلار از جمله این موارد هستند که در نهایت می‌توانند به نتایج بهتر سرمایه‌گذاری شما در بازار ارز دیجیتال منجر شوند.

جمع‌بندی

اگر یک سرمایه‌گذار مبتدی هستید و به تازگی می‌خواهید خرید و فروش ارز دیجیتال را آغاز کنید، با توجه به موارد گفته شده، صرافی‌های متمرکز بهترین گزینه برای شما خواهند بود. هم اکنون بایننس و کوین بیس از جمله معتبرترین و بزرگترین صرافی‌های دیجیتال جهانی به شمار ‌می‌روند، اما با توجه به تحریم‌ها امکان ثبت‌نام و احراز هویت در این صرافی‌ها برای کاربران ایرانی وجود ندارد. خوشبختانه امروزه جایگزین‌های معتبری در داخل کشور از جمله صرافی ارز دیجیتال والکس نیز عرضه شده‌اند که خدمات پیشرفته معاملاتی رمزارز را در اختیار شما قرار می‌دهند و به راحتی با استفاده از آن‌ها می‌توانید با ریال خرید ارز دیجیتال را انجام دهید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.