نقد و بررسی انواع صرافی ارز دیجیتال

صرافی ارز دیجیتال بستری است که از طریق آن، معاملات ارزهای دیجیتالی صورت می‌گیرد. بیشتر صرافی‌های کریپتو کارنسی به جای فعالیت فیزیکی به‌صورت آنلاین فعالیت می‌کنند. برای آن‌که بتوانید بهترین و معتبرترین صرافی آنلاین را انتخاب کنید، لازم است تا به مواردی همچون رزومهٔ صرافی، تجربیات معامله‌گران، نوع رابط کاربری و سطح امنیت آن صرافی توجه کنید. صرافی آنلاین والکس یکی از معتبرترین صرافی‌های ارز دیجیتالی است که از طریق آن می‌توانید به انجام تریدهای خود بپردازید. با ما همراه باشید تا دربارهٔ صرافی‌های رمز ارزها بیشتر بدانید:

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال Crypto Currency Exchange پلتفرمی است که از طریق آن، امکان خریدوفروش ارزهای دیجیتالی وجود دارد. از طریق این صرافی‌ها می‌توانید به مبادلات رمز ارزها بپردازید و به سود برسید. همچنین این امکان برای شما وجود دارد که ارزهای دیجیتال خود را به ارز موردنظر خود تبدیل کنید تا در زمان مناسب بتوانید به انجام معاملات بپردازید. برای مثال می‌توانید می‌توانند ارزهای دیجیتال خود را به دلار آمریکا یا هر ارز دیگری تبدیل کرده و در حساب خود نگه دارید تا در هر زمان، دوباره به ارزهای دیجیتال موردنظر خود تبدیل کرده و یا برداشت کنند.

نکته‌ای که بیش از همه باید به آن توجه کنید، وجود دارد این است که برای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتالی خریدوفروش رمز ارزها و کسب سود و درآمد، باید در یکی از صرافی‌های ارز دیجیتالی ثبت‌نام و افتتاح حساب کنید. بعد از افتتاح حساب می‌توانید ارزهای فیات خود را به ارزهای دیجیتالی تبدیل کنید و پا به دنیای کریپتوکارنسی بگذارید. ازآنجایی‌که قرار است سرمایهٔ خود را از طریق صرافی‌ها به ارز تبدیل کنید و به انجام معاملات بپردازید، بهتر است که این کار را در بستر یک صرافی آنلاین ارز دیجیتال معتبر انجام دهید، چراکه اگر صرافی انتخابی معتبر نباشد و یا دارای زیرساخت‌های محافظتی نباشد، امکان هک و از بین رفتن داده‌ها و سرمایه وجود دارد.

یکی از صرافی‌های معتبر که با خیال راحت می‌توانید از طریق آن به خرید و فروش ارز دیجیتال بپردازید، صرافی ارز دیجیتال والکس است. به‌نحوی‌که بسیاری از تریدرهای حرفه‌ای از طریق پلتفرم والکس به انجام معاملات خود می‌پردازند.

انواع صرافی ارز دیجیتال

گفتیم که تریدرها و یا معامله‌گران بازار فارکس می‌توانند ارزهای رمزنگاری‌شده را در صرافی‌های دیجیتالی بخرند، بفروشند و تبدیل کنند. صرافی‌ها را براساس عوامل مختلفی دسته‌بندی می‌کنند، اما به‌صورت کلی می‌توان آن‌ها را در سه دسته تقسیم‌بندی کرد:

صرافی متمرکز CEX

همان‌طور که از نام صرافی متمرکز مشخص است، توسط یک نهاد یا شرکت خاص مدیریت می‌شود و کنترل کامل صرافی و دارایی‌های داخلی آن در دست یک نهاد متمرکز، مشخص و سازمان‌یافته است. جالب است که بدانید بر طبق آمار، بیش از 85% معاملات ارزهای دیجیتالی در صرافی‌های متمرکز انجام می‌شود. همان‌طور که گفته شد، در صرافی‌های متمرکز کنترل کامل دارایی‌های دیجیتالی افراد در دست صرافی‌هاست. درواقع ارزهای دیجیتالی افراد در کیف‌پول‌های متعلق به صرافی ذخیره می‌شوند و فقط شمارهٔ موجودی در حساب کاربر صرافی درج خواهد شد.

همین وابستگی صرافی به یک نهاد، موردی است که آن را تبدیل به یکی از ایرادات اساسی این صرافی‌ها تبدیل کرده‌است، چراکه ماهیت ارزهای دیجیتالی غیرمتمرکز است و به‌نوعی همخوانی وجود ندارد. به‌علاوه، خطر مسدودی حساب به دلیل تحریم‌ها، مورد دیگری است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

صرافی غیرمتمرکز DEX

صرافی‌های غیرمتمرکز نوع جدیدی از مبادلات ارزهای دیجیتال را ارائه می‌دهند که در این روزها بسیار پرطرفدار شده‌است و پیش‌بینی می‌شود که در آینده‌ای نزدیک، بیشتر مبادلات بازار فارکس از طریق این صرافی‌ها انجام شود. مهم‌ترین چیزی که مبادلات غیرمتمرکز و متمرکز را از یکدیگر متمایز می‌کند، نحوهٔ مدیریت و کنترل دارایی‌هاست. در صرافی‌های غیرمتمرکز، هیچ‌کس حتی مدیران صرافی نمی‌توانند دارایی‌های افراد را کنترل کنند و این مورد یک مزیت فوق‌العاده محسوب می‌شود.

درواقع از طریق این صرافی‌ها، هر معامله‌گر به‌صورت مستقیم و از طریق کیف پول مخصوص خود و با کمک شبکه‌ی بلاک‌چین، قراردادهای هوشمند و سایر پروتکل‌های غیرمتمرکز، به انجام معاملات می‌پردازد. به‌عبارت‌دیگر، تریدر وارد سایت صرافی آنلاین ارز دیجیتال می‌شود، کیف‌پول خود را به صرافی متصل می‌کند. در زمان انجام تراکنش، از طریق قرارداد هوشمند به انجام معامله می‌پردازد.

با تمام این‌ها، درحالی‌که صرافی‌های غیرمتمرکز مزایای قابل‌توجهی بسیاری مانند عدم نیاز به احراز هویت، خریدوفروش مستقیم نسبت‌به صرافی‌های متمرکز دارند، به‌دلیل چالش‌های فنی رابط کاربری سخت، نمی‌توانند به‌طور کامل جایگزین صرافی‌های متمرکز شوند.

صرافی هیبریدی HEX

صرافی‌های ترکیبی یا هیبریدی براساس نقاط قوت صرافی‌های غیرمتمرکز و متمرکز بنا شده‌اند. درDEX، کاربران کنترل کاملی بر دارایی‌های خود از طریق کلیدهای خصوصی دارند. درواقع می‌توان این‌طور عنوان کرد که هدف اصلی از تشکیل این نوع صرافی‌ها، حل مشکلات مقیاس‌پذیری صرافی‌های غیرمتمرکز است. از دیگر اهداف تشکیل صرافی‌های هیبریدی، می‌توان به عدم کسر هیچ‌گونه کارمزدی از طریق آن‌ها اشاره کرد.

نحوهٔ تشخیص صرافی ارز دیجیتال معتبر

برای تشخیص بهترین صرافی دیجیتالی رمز ارزها، همواره باید به چند نکته توجه داشته باشید. در ابتدای کار و برای پیدا کردن یک صرافی معتبر، باید به تاریخچهٔ آن صرافی توجه کنید. باید بررسی کنید تا بدانید آن صرافی از چه سالی، فعالیت خود را آغاز کرده‌است و توسعه‌دهندگان آن، چه کسانی هستند. همچنین بررسی پروژه‌های انجام‌شده توسط آنان نیز به شما کمک می‌کند تا تصمیم بهتری بگیرید. مورد دیگری که حتماً باید به آن توجه داشته باشید، این است که آدرس و شماره تلفن صرافی درست و دقیق باشد.

مورد دیگری که به اعتبار آن می‌توانید صرافی خوب و مورد اعتمادی را پیدا کنید، بررسی نظرات کاربرانی است که از طریق آن صرافی به انجام معاملات پرداخته‌اند. نظرات کاربران در شبکه‌های مجازی را دنبال کنید تا بدانید که چه نظراتی دارند. اگر بیشتر افراد از خدمات آن صرافی رضایت داشته باشند، می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که آن صرافی قابل‌اعتماد است. یکی از صرافی‌هایی که کاربران آن نظرات مثبتی در رابطه با آن دارند، صرافی آنلاین والکس است. این صرافی سطح امنیت بالایی دارد و با رابط کاربری ساده‌ای که دارد، توانسته نظرات بسیاری از تریدرها را به خود جلب کند. از دیگر مواردی که تریدرها را تشویق به انجام معاملات در بستر صرافی ارز دیجیتال والکس می‌کند، پشتیبانی این صرافی از انواع معاملات با نرخ کارمزد پایین است.

سخن پایانی

دانستیم که صرافی ارز دیجیتال پلتفرمی است که از طریق آن، امکان انجام معاملات در بازار رمز ارزها وجود دارد. 3 دسته مختلف صرافی متمرکز، غیرمتمرکز و هیبریدی وجود دارد که تفاوت اساسی آن‌ها در نحوهٔ مدیریت و کنترل دارایی‌هاست. در بین انواع صرافی‌ها، صرافی‌های غیرمتمرکز یا آنلاین توسط تریدرهای بیشتری دنبال می‌شوند، چراکه مزایای بیشتر و بهتری دارند. به نظر شما مهم‌ترین مزیت صرافی آنلاین ارز دیجیتال چیست؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.