امنیت در صرافی‌های ارز دیجیتال: راهکارهای انتخاب صرافی مطمئن

زمانی که می‌خواهید پا به دنیای کریپتوکارنسی‌ها بگذارید، یکی از مهم‌ترین مواردی که باید به آن توجه داشته باشید، انتخاب صرافی ارز دیجیتال مناسب است. از آنجا که تبادلات خود را در صرافی‌ها انجام می‌دهید و سرمایهٔ خود را به‌دست آن‌ها می‌سپارید، بدیهی است که انتخاب نادرست صرافی به شما آسیب خواهد زد، به همین خاطر انجام تحقیقات کامل پیش از ثبت‌نام در یک صرافی ارز دیجیتال، توصیهٔ اکید ما به تمام کاربران است. باید بدانید که صرافی‌های ارز دیجیتال می‌توانند به اصطلاح کلاه‌بردار باشند و یا به دلیل عدم تأمین امنیت کافی، موردحملهٔ هکرها قرار بگیرند. در هر صورت در این بین کسی که متضرر خواهد شد شمایید. با توجه به اهمیت این موضوع، این مقاله را به صرافی ارز دیجیتال و جزییات آن اختصاص داده‌ایم.

انواع صرافی‌های ارز دیجیتال

پیش از آن‌که به نحوهٔ انتخاب صرافی‌ها بپردازیم، بیایید مروری بر انواع صرافی ارز دیجیتال داشته باشیم. در معرفی انواع آن‌ها نیز می‌توان به نکتهٔ مهمی دربارهٔ امنیت رسید. باید گفت به‌طورکلی دو نوع صرافی رایج وجود دارند که خدماتی را برای خرید و فروش ارز دیجیتال ارائه می‌کنند. این دو نوع صرافی به شرح زیر هستند:

  • صرافی متمرکز

صرافی متمرکز را می‌توان رایج‌ترین نوع صرافی دانست که عدهٔ زیادی از افراد را به خود جلب کرده‌است. این صرافی‌ها در همان ابتدای ظهور بیت‌کوین به‌وجود آمدند تا بستری را برای خرید و فروش این ارز فراهم کنند. این صرافی‌ها تحت مدیریت و مالکیت یک نهاد واحد هستند و نظارت کاملی بر انجام تراکنش‌ها دارند. درواقع در این صرافی‌ها معاملات شما باید به تأیید صرافی‌ها برسند. با وجود مزایای متعدد صرافی متمرکز نظیر حجم معاملات بالا و نقدینگی قابل قبول، تمرکز این مجموعه‌ها سبب وجود باگ‌های امنیتی شده‌است.

  • صرافی غیرمتمرکز:

صرافی‌های غیرمتمرکز مدتی پس از صرافی‌های متمرکز ایجاد شدند تا با تمرکز زدایی، امنیت صرافی‌ها را بالا ببرند. در این صرافی‌ها کاربران به‌صورت مستقیم با یکدیگر معامله می‌کنند و نیازی به تأیید و نظارت صرافی نخواهد بود. درواقع تنها بستری برای ارتباط خریداران و فروشندگان فراهم می‌شود. صرافی‌های غیرمتمرکز به سبب این‌که معاملات را به‌صورت همتابه‌همتا انجام می‌دهند، امنیت بیشتری دارند. اگرچه نقدینگی آن‌ها هنوز به اندازهٔ کافی رشد نکرده است.

چگونه مطمئن‌ترین صرافی‌ها را انتخاب کنیم؟

حال در میان انواع متمرکز و غیرمتمرکز صرافی ارز دیجیتال، برای انتخاب بهترین مورد لازم است موارد متعددی را مورد بررسی قرار دهید. از کارمزد انجام تراکنش‌ها گرفته تا تعداد رمزارزهای پشتیبانی‌شده، می‌توانند حائز اهمیت باشند؛ اما در این میان، امنیت صرافی ارز دیجیتال یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن توجه کنید. سوالی که ایجاد می‌شود این است که چگونه می‌توان امنیت یک صرافی را تأیید کرد؟ آیا راهی برای اطمینان کامل از امنیت صرافی وجود دارد؟

باید گفت همواره در دنیای کریپتو، مثال‌های نقضی وجود دارند که معادلات را به هم می‌ریزند. درواقع ممکن است با وجود تأیید شدن تمام موارد درزمینهٔ امنیت، باز هم مشکلات غیرقابل پیش‌بینی برای صرافی‌ها ایجاد شود؛ اما به‌طورکلی اگر به موارد زیر توجه کنید، مشکلی برایتان ایجاد نخواهد شد.

روش‌های اطمینان از امنیت صرافی ارز دیجیتال

پیش از ثبت نام در صرافی ارز دیجیتال همانند صرافی ارز دیجیتال والکس و Binance و آغاز خرید و فروش ارز دیجیتال، به موارد زیر توجه کنید:

  • انواع صرافی رز دیجیتال گواهینامه‌های خاص خود را دارند که برای تأیید امنیت و کارایی صرافی به آن‌ها داده می‌شود. مواردی نظیر ISO27001، CCSS و … از این دست گواهینامه‌ها هستند. صرافی‌هایی که این تأییدیه‌ها را داشته باشند، طبیعتاً سطوح امنیتی بالاتری خواهند داشت.
  • رگوله بودن صرافی یکی دیگر از موارد مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. با وجود آن‌که ماهیت کریپتو براساس تمرکززدایی پایه‌گذاری شده‌است؛ اما باید گفت برخی از نظارت‌ها برای تأمین امنیت اجتناب‌ناپذیرند. برای آن‌که از ایمن بودن صرافی ارز دیجیتال مطمئن شوید، حتماً مدارک مربوط به تأییدیهٔ رگولاتوری را مورد بررسی قرار دهید.
  • مدیریت سیستم دیجیتالی که در صرافی‌ها وجود دارد، می‌بایست به شیوه‌ای امن انجام شود. به‌عنوان مثال، چنانچه برداشت از حساب کاربری در صرافی ارز دیجیتال به‌راحتی و با وارد کردن تنها یک پسورد انجام شود، احتمال وارد عمل شدن هکرها بسیار بالا می‌رود. بنابراین صرافی‌هایی که تأیید چندمرحله‌ای داشته باشند، امنیت بیشتری خواهند داشت.
  • صرافی باید برای جلب اعتماد کاربران، اطلاعات خود را به‌صورت شفاف در دسترس آن‌ها بگذارد. اگر یک صرافی در ارائه اطلاعات و جزئیات وضعیت خود شفاف نیست، احتمالاً گره‌ای وجود دارد.
  • همان‌طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، به‌طورکلی صرافی‌های غیرمتمرکز را می‌توان ایمن‌تر از صرافی‌های متمرکز دانست. با این حال در حال حاضر اغلب صرافی‌های معتبر و شناخته‌شده، از نوع متمرکز هستند.
  • جالب است بدانید برخی از صرافی‌ها برای اثبات امنیت بالای خود، برای هکرهای کلاه سفید جایزه هنگفتی تعیین می‌کنند تا در صورتی که بتوانند راه نفوذ به مجموعه را پیدا کنند، جایزهٔ قابل توجهی را برنده شوند. توجه داشته باشید کلاه سفیدها آسیبی به مجموعه نمی‌رسانند.

مطمئن‌ترین صرافی‌ها کدام‌اند؟

برای آن‌که از امنیت صرافی ارز دیجیتال مطمئن شوید و خرید ارز دیجیتال را با خیالی آسوده انجام دهید، بهتر است به صرافی‌های مطرح و معتبر مراجعه کنید. صرافی‌هایی نظیر باییننس، کوکوین، بای بیت، کوین بیس و … می‌توانند انتخاب‌های خوبی برای خرید و فروش ارز دیجیتال باشند.‌ با این حال افزون بر امنیت، شاخصه‌های مهم دیگری نیز وجود دارند که باید به آن‌ها توجه شود. همچنین می‌توانید برای اطمینان بیشتر، به صرافی‌های ایرانی نیز مراجعه کنید. در میان آن‌ها صرافی والکس یکی از بهترین پیشنهادهاست.

کلام آخر

درنهایت باید تأکید مجددی بر این نکته داشته باشیم که انجام هرگونه فعالیت در بازار کریپتو، بدون داشتن دانش و اطلاعات کافی، می‌توانند به ضرر شما تمام شود. همچنین تمام مطالبی که در وب‌سایت‌ها مطالعه می‌کنید، صرفاً جنبهٔ آگاهی‌بخشی به شما عزیزان را دارند و ناشران هیچ مسئولیتی در قبال ضرر و زیان و همچنین سود شما نخواهند داشت‌. بنابراین لازم است اطلاعات خود را تکمیل کرده و سپس اقدام به معامله و یا خرید ارز دیجیتال کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.