در انتخاب صرافی ارز دیجیتال ایرانی باید چه مواردی بررسی شود؟

انتخاب صرافی ارز دیجیتال مناسب یکی از مهم‌ترین نکاتی است که یک معامله‌گر ایرانی فعال در بازار رمزارزها باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد. ازآنجایی‌که کشور ایران تحت شدیدترین تحریم‌های بین‌المللی دنیا قرار گرفته است، بسیاری از پلتفرم‌های خارجی حاضر به همکاری با کاربران ایرانی نیستند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم مهم‌ترین مواردی که در هنگام انتخاب یک صرافی باید به آن توجه کنید را بررسی کنیم تا بهترین انتخاب را انجام دهید و نگران سرمایه خود نباشید.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

همان طور که در مقاله نقد و بررسی انواع صرافی ارز دیجیتال گفته شد، صرافی‌ها نوعی پلتفرم هستند که به کاربران اجازه می‌دهند تا انواع دارایی‌های دیجیتال را خریدوفروش کنند. در واقع آن‌ها نوعی واسط هستند که انجام معاملات را آسان کرده و از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری می‌کنند. معامله‌گران برای انجام تبادلات خود می‌توانند از اپلیکیشن موبایل یا پلتفرم‌های تحت وب استفاده کنند. صرافی آنلاین ارز دیجیتال به دو صورت فعالیت می‌کنند:

  1. واسط هستند و از معامله‌گران کمیسیون دریافت می‌کنند.
  2. خودشان به‌عنوان یکی از طرفین معامله هستند.

توجه داشته باشید که اغلب پلتفرم‌هایی که به معامله‌گران خدمات ارائه می‌دهند از نوع اول هستند.

انواع صرافی آنلاین ارز دیجیتال

صرافی ارز دیجیتال انواع مختلفی دارد و هر کدام امکانات خاصی را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند. اصلی‌ترین تفاوت آن‌ها در میزان کمیسیون دریافتی و ارزهایی است که از آن پشتیبانی می‌کنند. پس بهتر است قبل از انتخاب، تحقیقات لازم را انجام دهید تا بر اساس نیاز خود و نوع معاملاتی که قصد انجام آن را دارید، بهترین انتخاب را داشته باشید.

ازآنجایی‌که محبوبیت رمزارزها روزبه‌روز در حال افزایش است، بسیاری از کشورها تصمیم گرفتند قوانین سخت‌گیرانه‌ای را برای کنترل و نظارت بر صرافی‌ها وضع کنند تا ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار کاهش پیدا کند و احتمال کلاه برداری در آن به حداقل برسد. صرافی‌ها را می‌توان بر اساس نوع فعالیت و خدماتی که ارائه می‌کنند دسته‌بندی کرد؛ اما به‌طورکلی همه آن‌ها در یکی از دسته‌های متمرکز و غیرمتمرکز قرار می‌گیرند. در ادامه توضیح مختصری در مورد هرکدام ارائه می‌کنیم.

صرافی ارز دیجیتال متمرکز

90 درصد معاملات بازار رمزارزها در این صرافی‌ها انجام می‌شوند. پلتفرم‌های گفته شده معمولا تحت‌نظر نهاد یا ارگان خاصی فعالیت می‌کنند و شما برای انجام معاملات باید مشخصات و اطلاعات شخصی خود را در اختیار آن‌ها قرار دهید. از شناخته‌شده‌ترین آن‌ها می‌توان به صرافی ارز دیجیتال والکس، کراکن، بایننس و … اشاره کرد.

مزایای صرافی ارز دیجیتال متمرکز

  • حجم نقدینگی در گردش بالا
  • رابط کاربری ساده و جذاب
  • اعتبار بالا

معایب صرافی ارز دیجیتال متمرکز

  • انجام معاملات بدون احراز هویت امکان‌پذیر نیست.
  • امکان هک‌شدن آن‌ها بسیار زیاد است.
  • صرافی بر تمام معاملات انجام شده نظارت می‌کند.

صرافی غیرمتمرکز

در این نوع پلتفرم‌ها معامله‌گران به‌صورت مستقیم با یکدیگر در ارتباط هستند و صرافی هیچ نظارتی بر فعالیت‌های انجام شده توسط آن‌ها ندارد. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نه‌چندان دور، معامله‌گران علاقه بیشتری به استفاده از آن‌ها نشان دهند. از مهم‌ترین سکوهای معاملاتی می‌توان به یونی‌سواپ اشاره کرد. تبدیل و خریدوفروش دارایی‌ها در این پلتفرم‌ها توسط کیف پول هر فرد انجام می‌شود و صرافی هیچ نقشی در آن ندارد.

مزایای صرافی غیرمتمرکز

  • نیاز به احراز هویت ندارد.
  • خریدوفروش بدون واسطه
  • هیچ‌کس نظارتی بر معاملات و میزان دارایی افراد ندارد.

معایب صرافی غیرمتمرکز

  • رابط کاربری سخت
  • حجم نقدینگی در گردش کم

بررسی صرافی ارز دیجیتال مناسب برای کاربران ایرانی

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های کاربران ایرانی، وجود تحریم‌های بین‌المللی است که فعالیت در اکثر صرافی‌های خارجی را بسیار دشوار کرده است. پس بهتر است از خدمات صرافی‌های ایرانی استفاده کنید. در ادامه مهم‌ترین نکاتی که در هنگام انتخاب باید به آن‌ها توجه کنید را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

رابط کاربری ساده

قبل از هر چیز ابتدا رابط کاربری یک سکوی معاملاتی را بررسی کنید. اگر تیم توسعه‌دهنده از افراد حرفه‌ای تشکیل شده باشد، رابط کاربری را ساده و جذاب طراحی می‌کند تا معامله‌گران با مشکل مواجه نشوند. صرافی ارز دیجیتال والکس به دلیل برخورداری از یک تیم حرفه‌ای این کار را به‌خوبی انجام داده است. به همین دلیل کاربر تنها با چند کلیک می‌تواند معاملات خود را انجام دهد.

تیم پشتیبانی قوی

ممکن است برای ثبت‌نام و انجام معاملات سؤالاتی در ذهن شما ایجاد شود. یک صرافی ارز دیجیتال خوب باید تیم پشتیبانی قوی داشته باشد تا بتواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به سؤالات شما پاسخ دهد. صرافی آنلاین والکس در این زمینه عملکرد بسیار خوبی دارد.

بررسی تاریخچه فعالیت

قبل از منتقل‌کردن دارایی خود به حسابی که در صرافی ایجاد کرده‌اید بهتر است به بخش درباره ما مراجعه کنید. در این بخش می‌توانید اطلاعات کاملی در مورد تیم توسعه‌دهنده و سابقه فعالیت آن‌ها به دست آورید. هرچه اطلاعاتی که در این بخش در اختیار شما قرار داده می‌شود بیشتر و رزومه افرادی که در این سکوهای معاملاتی فعالیت می‌کنند قوی‌تر باشد، اعتمادکردن به آن صرافی راحت‌تر است.

امنیت

شما قصد دارید بخشی از دارایی‌های خود را به‌ حساب این صرافی منتقل کنید؛ پس بهتر است تحقیقات لازم را در مورد امنیت معاملات در صرافی انجام دهید و از تیم پشتیبانی در مورد راهکارهایی که برای مقابله با هک‌شدن در نظر گرفته‌اند سؤال کنید. هرچه لایه‌های امنیتی بیشتر باشد، پلتفرم گزینه مناسب‌تری برای انجام معاملات است. صرافی آنلاین والکس از روش‌های مختلفی استفاده می‌کند تا امنیت دارایی‌های شما را تضمین کند. پس به شما پیشنهاد می‌کنیم از خدمات آن‌ها استفاده کنید.

وبلاگ آموزشی قوی

سعی کنید از خدمات صرافی ارز دیجیتالی استفاده کنید که وبلاگ آموزشی قوی داشته باشد و همواره اطلاعات و اخبار به‌روز را در اختیار شما قرار دهد. به طور معمول سکوهای معاملاتی که قصد کلاهبرداری از کاربران را دارند، فعالیتی در این بخش انجام نمی‌دهند؛ زیرا برای تولید محتوای با کیفیت باید هزینه‌های قابل‌توجهی صرف کنند.

بررسی نظرات سایر کاربران

برای اطمینان از اعتبار و عملکرد مناسب یک صرافی، نظرات کاربرانی که از خدمات آن‌ها استفاده کرده‌اند را بررسی کنید. اگر نظرات منفی در مورد یک سکوی معاملاتی زیاد بود بهتر است از انتخاب آن صرف‌نظر کنید.

جمع‌بندی

انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال با کیفیت، اهمیت بسیار زیادی دارد. ازآنجایی‌که اکثر پلتفرم‌های خارجی به کاربران ایرانی خدمات ارائه نمی‌دهند، در این مقاله ویژگی‌های یک صرافی ایرانی خوب را با یکدیگر بررسی کردیم تا با یک انتخاب درست، شانس موفقیت خود در بازار رمزارزها را افزایش دهید و به طور مستمر از آن سود کسب کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.