ویژگی‌های صرافی ارز دیجیتال CEX

اگر با مبانی بازار رمزارزها آشنا باشید، حتماً می‌دانید که صرافی آنلاین ارز دیجیتال از چه اهمیت بالایی در این حوزه برخوردار است، اما به‌عنوان یک فعال یا علاقه‌مند این حوزه، چقدر با انواع این صرافی‌ها آشنایی دارید؟ در این نوشته تلاش می‌کنیم تا در ابتدا انواع صرافی ارز دیجیتال را معرفی کنیم و پس از آن، ویژگی‌های صرافی CEX و چند نمونه از بهترین‌های آن در دنیا را مورد بررسی قرار می‌دهیم. در پایان نیز به تحلیل و بررسی یکی از این نوع صرافی‌ها برای خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران خواهیم پرداخت. این مقاله را تا پایان بخوانید.

انواع صرافی ارز دیجیتال

همان طور که در مقاله “آیا صرافی ارز دیجیتال متمرکز برای افراد مبتدی مناسب است؟” گفته شد صرافی آنلاین ارز دیجیتال یک بستر تحت وب است که در آن معاملات تریدرها در این بازار صورت می‌گیرد. این صرافی‌ها انواع مختلفی دارند که هر یک از آن‌ها دارای ویژگی‌ها و مزایای خاص خود است. در این بخش، انواع صرافی ارز دیجیتال را معرفی می‌کنیم:

1. صرافی‌های متمرکز ارزهای دیجیتال (CEX)

عملکرد صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال که با نام CEX نمایش داده می‌شوند، مانند صرافی‌های سنتی سهام است. این دسته از صرافی‌ها، نقش واسطه را ایفا می‌کنند و معامله‌گران بدون هیچ مشکلی می‌توانند ارزهای خود را جابه‌جا کنند. قابل اعتماد بودن مهم‌ترین ویژگی صرافی‌های متمرکز است و این موضوع به تریدرها کمک می‌کند تا با خیالی راحت، از این صرافی‌ها برای مدیریت و نگه‌داری سرمایهٔ خود بهره ببرند. البته از معایب این صرافی‌ها هم نباید غافل شد که آسیب‌پذیری در برابر هک‌شدن، یکی از اصلی‌ترین آن‌هاست.

می‌توان گفت که صرافی متمرکز ارز دیجیتال گزینهٔ بسیار مناسبی برای افراد مبتدی و تازه‌وارد به دنیای کریپتوکارنسی است. خرید ارز دیجیتال در این صرافی‌ها، با روش‌های مختلفی قابل انجام داشت. این نوع صرافی‌ها از سال ۲۰۱۷ و به‌دلیل پشتیبانی از مبادلهٔ کریپتو، براساس ارز فیات، محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند.

2. صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال (DEX)

صرافی غیرمتمرکز (DEX) یکی دیگر از بسترهای خرید و فروش ارز دیجیتال محسوب می‌شود که با هدف آسان‌تر کردن معاملات همتابه‌همتا ایجاد و طی سال‌های اخیر از محبوبیت زیادی برخوردار شده‌است. معاملهٔ همتابه‌همتا به این معناست که خریداران و فروشندگان در کنار هم جمع می‌شوند و معاملات خود را به‌صورت مستقیم با یکدیگر انجام می‌دهند. درواقع صرافی‌های غیرمتمرکز بدون هیچ واسطه‌ای، مدیریت و نگه‌داری سرمایهٔ شما را انجام می‌دهند.

این صرافی‌ها امنیت بسیار بالایی دارند و به همین دلیل، امکان هک‌شدن آن‌ها کم است. نقدینگی و حجم پایین معاملات نیز یکی از ضعف‌های قابل بیان برای این پلتفرم‌هاست. البته گفتنی است که اصلی‌ترین علت این مشکل، محبوبیت کمتر صرافی‌های غیرمتمرکز است و به مرور زمان بهبود خواهد یافت.

3. صرافی ارز دیجیتال ترکیبی (Hybrid)

صرافی ترکیبی یا هیبریدی (Hybrid) ارز دیجیتال، نسل جوانی از صرافی‌های این حوزه است که به‌عنوان نسل جدید تجارت کریپتو شناخته می‌شود. درواقع صرافی‌های هیبریدی را می‌توان ترکیبی از صرافی متمرکز و غیرمتمرکز دانست که قصد دارد کیفیت و راحتی مبادله را برای کاربران فراهم کند.

این صرافی‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند تا نقدینگی صرافی‌های CEX و امنیت صرافی DEX را دور از معایب آن‌ها پیاده‌سازی کنند. گفتنی است که اولین صرافی هیبریدی که در سال ۲۰۱۸ تأسیس شده‌است، Qurrex نام دارد.

ویژگی‌های صرافی ارز دیجیتال CEX

صرافی ارز دیجیتال متمرکز (CEX) که ادامهٔ نوشته را به آن اختصاص می‌دهیم، دارای ویژگی‌های گوناگونی است. موارد زیر بخشی از مهم‌ترینِ این ویژگی‌ها هستند:

1. یک واسطهٔ قابل اعتماد برای نگه‌داری و مدیریت سرمایهٔ شما هستند.

2. نمودار و قیمت هر ارز دیجیتال برای معامله، در صرافی قابل مشاهده است.

3. از جفت ارزها پشتیبانی می‌کنند به‌عنوان مثال، امکان خرید ارز دیجیتال اتریوم برپایهٔ بیت‌کوین امکان‌پذیر است.

4. خرید و فروش شما به‌صورت رمزنگاری‌شده انجام می‌شود.

5. مبادلات خود را می‌توانید با استفاده از ارزهای فیات (یورو، دلار و …) انجام دهید.

لیست صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال

بسیاری از تریدرهای این بازار، از صرافی ارز دیجیتال متمرکز استفاده می‌کنند. همین موضوع باعث محبوبیت بالای این صرافی‌ها شده‌است. لیست زیر، پنج مورد از بهترین صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال هستند:

1. صرافی Coinbase

کوین بیس جزو بهترین صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال است که محبوبیت بسیار زیادی دارد. در این صرافی می‌توانید ارزهای دیجیتال را براساس ارز دیجیتال/ فیات مبادله کنید و سرمایهٔ خود را افزایش دهید.

2. صرافی Binance

بایننس را می‌توان محبوب‌ترین و کامل‌ترین صرافی آنلاین ارز دیجیتال در دنیا دانست. تمام ارزهای دیجیتال در این صرافی موجود هستند و با ایجاد حساب کاربری، می‌توانید معاملات خود را انجام دهید.

3. صرافی Kraken

با افتتاح حساب در صرافی کراکن، می‌توانید ارزهای دیجیتال دلخواه خود را با استفاده از جفت ارز و فیات انجام دهید.

4. صرافی Robinhood

رابین هود یکی از شناخته‌شده‌ترین صرافی‌های موجود در بازار ارزهای دیجیتال است که از انواع ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند.

5. صرافی KuCoin

کوکوین یکی دیگر از صرافی‌های متمرکز محبوب در دنیاست که به سرعت در حال رشد است. بهره‌مندی از اپلیکیشن موبایل و عدم محدودیت برای ایرانیان، جزو ویژگی‌های منحصربه‌فرد این صرافی است.

صرافی‌های متمرکز ایرانی ارز دیجیتال

با توجه به محبوبیت بازار رمزارزها در کشور ما، در حال حاضر تعداد زیادی صرافی ارز دیجیتال ایرانی فعالیت می‌کنند که بخش قابل توجهی از آن‌ها متمرکز هستند. همان‌طور که اشاره شد، این صرافی‌ها امکان خرید ارز دیجیتال به‌وسیلهٔ جفت‌ارزها و ارزهای فیات را فراهم می‌کنند.

اگر در میان صرافی های ایرانی به‌دنبال بستری امن برای انجام معاملات خود هستید، می‌توانید از خدمات صرافی ارز دیجیتال والکس بهره‌مند شوید. این صرافی با تکیه بر تجربهٔ بسیار بالای خود و با ارائه خدمات متنوع و پشتیبانی 24ساعته، پلتفرمی امن برای مبادلات ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود.

سخن پایانی

صرافی‌ها به‌عنوان بخشی جداناپذیر در بازار ارزهای دیجیتال، انواع گوناگونی دارند. در این نوشته سه دسته صرافی متمرکز ارزهای دیجیتال (CEX)، صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال (DEX) و صرافی ترکیبی ارز دیجیتال (Hybrid) را معرفی کردیم. در رابطه با ویژگی‌های صرافی ارز دیجیتال DEX، پنج مورد از مهم‌ترین آن‌ها را بیان کردیم و پس از آن، پنج مورد از بهترین صرافی‌های متمرکز موجود در دنیا را مورد بررسی قرار دادیم.

در پایان نیز گفتنی است که اگر برای خرید و فروش ارز دیجیتال به‌دنبال یک پلتفرم متمرکز ایرانی هستید، می‌توانید از خدمات صرافی ارز دیجیتال والکس بهره‌مند شوید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.