توکن nft به چه علتی غیرقابل معاوضه است؟

همان طور که در مقاله توکن NFT گفته شد، ان اف تی یکی از انواع دارایی‌های دیجیتال است که برای ساخت آن از فناوری بلاک‌چین استفاده شده است. در حال حاضر می‌توان گفت توکن غیرقابل‌معاوضه از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله، اطلاعاتی را در مورد کاربردها، ویژگی‌ها و مزایای این توکن با شما به اشتراک بگذاریم و دلیل غیرقابل‌معاوضه بودن آن‌ها را با شما بررسی کنیم.

تعریف تعویض‌پذیری

دارایی‌های تعویض‌پذیر دو ویژگی مهم دارند:

  1. امکان تعویض آن‌ها با دارایی دیگری به همان ارزش وجود دارد.
  2. می‌توان آن‌ها را به قسمت‌های کوچک‌تری تقسیم کرد.

به طور مثال یک اسکناس 100 دلاری، دارایی تعویض‌پذیر به‌حساب می‌آید؛ زیرا شما می‌توانید آن را با اسکناسی دیگر به همان ارزش جایگزین کنید یا می‌توانید آن را با اسکناس‌های دیگری که مجموع ارزش آن‌ها 100 دلار است جایگزین کنید. تمام ارزهای دیجیتال موجود در بازار این ویژگی را دارند.

ان اف تی یا توکن غیر مثلثی چیست؟

Non Fungible Toke که به‌اختصار nft گفته می‌شود، یکی از انواع رمزارزهای دیجیتال موجود در بازار کریپتوکارنسی‌ها به‌حساب می‌آید که با استفاده از آن می‌توان سند مالکیتی برای آثار دیجیتال صادر کرد. توکن‌های اولیه طراحی شده از استاندارد ERC721 استفاده می‌کردند که مخصوص به شبکه اتریوم است. باگذشت زمان سایر شبکه‌های بلاک‌چین استانداردهایی را طراحی کردند که با استفاده از آن‌ها نیز امکان ایجاد توکن nft به وجود آمد. در حال حاضر اصلی‌ترین کاربرد توکن‌های غیر مثلثی در دنیای متاورس و بازی‌هایی است که با استفاده از فناوری بلاک‌چین طراحی شده‌اند.

بررسی مهم‌ترین ویژگی‌های ان اف تی‌ها

یکی از دلایل محبوبیت این نوع دارایی‌ها، ویژگی‌ها و کاربردهای متعددی است که در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم و توضیحات مختصری در مورد هرکدام از آن‌ها ارائه می‌دهیم.

غیرقابل‌معاوضه بودن

شاید بتوان گفت اصلی‌ترین ویژگی ان اف تی‌ها غیرقابل‌معاوضه بودن آن‌هاست. این توکن‌ها کاملا منحصربه‌فرد هستند و هیچ‌گاه نمی‌توانید دو رمزارز را پیدا کنید که ویژگی‌های یکسانی داشته باشند؛ به همین دلیل امکان تعویض آن‌ها با یک دارایی دیگر وجود ندارد.

کمیاب‌بودن

توسعه‌دهندگان nftها این امکان را دارند تا میزان نامحدودی از آن‌ها را تولید کنند؛ اما تصمیم گرفتند تعداد محدودی از این دارایی را ایجاد کنند تا با القای حس کمیابی، ارزش آن‌ها را افزایش دهند.

غیرقابل‌تقسیم

شما نمی‌توانید این توکن را به بخش‌های کوچک تقسیم کنید؛ زیرا دلیل اصلی ارزشمندبودن آن‌ها یکپارچگی و انسجام است.

منحصربه‌فرد و خاص بودن

هر توکن nft که تولید می‌شود اطلاعات منحصربه‌فردی دارد که پس از ثبت به‌هیچ‌عنوان امکان تغییر آن وجود ندارد. در واقع این ویژگی باعث می‌شود تا اصالت این دارایی‌ها حفظ شود.

بررسی مزایای توکن غیرقابل معاوضه

این دارایی‌ها مزایای متعددی دارند که در این بخش قصد داریم به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کنیم.

قابلیت انتقال

دارندگان این دارایی‌ها می‌توانند در بسترهای خاصی که به‌منظور خریدوفروش nftها طراحی شده است توکن‌های خود را قیمت‌گذاری کنند و به سایر علاقه‌مندانی که خواهان خرید آن هستند منتقل کنند. اصلی‌ترین عاملی که روی قیمت توکن‌های غیرقابل‌معاوضه تأثیر می‌گذارد خاص و منحصربه‌فرد بودنشان است.

معتبر بودن

از اصلی‌ترین ویژگی‌های فناوری بلاک‌چین می‌توان به امکان جلوگیری از تقلب و جعل اشاره کرد. از آنجایی که ان اف تی‌ها نیز بر همین بستر ایجاد شده‌اند می‌توان اعتبار آن‌ها را تأیید کرد.

حفظ حق مالکیت

تمام اطلاعات مربوط به این دارایی‌ها در بلاک‌های ایجاد شده در بلاک‌چین به ثبت می‌رسد و هیچ شخص یا گروهی قادر به دست‌کاری و حذف اطلاعات گفته شده نیست؛ به همین دلیل حقوق مالک ابتدایی یک اثر، محفوظ خواهد ماند و هیچ‌کس نمی‌تواند آن را تهدید کند.

کاربردهای توکن‌های غیر مثلثی

باتوجه‌به ویژگی‌ها و مزیت‌های گفته شده برای nftها می‌توان به‌راحتی و بدون هیچ محدودیتی در حوزه‌های مختلفی از این دارایی استفاده کرد که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

ثبت یک اثر هنری

یکی از نگرانی‌های اصلی هنرمندانی که در عرصه هنرهای دیجیتال فعالیت می‌کنند، سرقت آثار و عدم رعایت قوانین مربوط به کپی‌رایت است. آن‌ها می‌توانند با استفاده از این توکن‌ها تمامی آثاری که خلق می‌کنند را ثبت کرده و از سرقت آن‌ها جلوگیری کنند.

استفاده در بازی‌ها

یکی از مشکلات اصلی گیمرهای حرفه‌ای، انتقال دارایی‌های خود از یک بازی به بازی دیگر است؛ زیرا بسیاری از طراحان بازی، محدودیت‌های مختلفی برای خریدهای درون‌برنامه‌ای در نظر می‌گیرند. بازیکن‌ها می‌توانند با استفاده از ان اف تی بدون هیچ محدودیتی دارایی‌ها خود را بین حساب‌های مختلف کاربری در بازی‌ها جابه‌جا کنند.

اثبات مالکیت هر نوع دارایی دیجیتال

یکی از مهم‌ترین کاربردهای nft امکان ثبت مالکیت یک دارایی دیجیتال مانند نام کاربری شخص در شبکه‌های اجتماعی یا یک دامنه اینترنتی است. با این کار هیچ‌کس نمی‌تواند بدون اجازه فرد، تغییری در اطلاعات ثبت شده در بلاک‌های بلاک‌چین ایجاد کرده و مالکیت او را با خطر مواجه کند.

ثبت مالکیت دارایی‌های فیزیکی

یکی از اصلی‌ترین مشکلات دارایی‌های فیزیکی، امکان جعل اسنادی است که مالکیت فرد را ثابت می‌کند. با استفاده از توکن‌های غیر مثلثی شما می‌توانید به‌راحتی اطلاعات مربوط به مالکیت یک دارایی را در بستر بلاک‌چین ثبت کنید. این کار، خریدوفروش یک دارایی بدون اجازه صاحب اصلی آن را غیرممکن می‌کند و از کلاهبرداری‌های احتمالی جلوگیری می‌کند.

پروژه‌های مطرح nft

در این بخش قصد داریم پروژه‌هایی را به شما معرفی کنیم که از ان اف تی‌ها در آن‌ها استفاده شده است.

  • Cryptolitties: این پلتفرم به‌منظور تسهیل خریدوفروش در بازی گربه مجازی طراحی و ایجاد شده است.
  • Opensea: پلتفرمی که هنرمندان و کلکسیونرها می‌توانند برای ثبت مالکیت خود در مورد یک اثر هنری از آن استفاده ‌کنند.
  • Ethereum Name service: با استفاده از این سرویس می‌توانید اطلاعات دامنه‌ای که خریداری کرده‌اید را برای همیشه در یک توکن غیر مثلثی به ثبت برسانید.

Async.art، دیسنترالند، FLOW، Rarible و … از دیگر پروژه‌هایی هستند که برای ثبت مالکیت دارایی‌های مجازی از توکن غیرقابل معاوضه استفاده کرده‌اند.

جمع‌بندی

غیرقابل‌معاوضه بودن یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های nftها به‌حساب می‌آید. در ابتدای این مقاله ویژگی‌هایی که موجب تعویض‌پذیر بودن یک دارایی می‌شود را با یکدیگر بررسی کردیم. ان اف تی‌ها هیچ‌کدام از ویژگی‌های گفته شده، یعنی امکان تعویض‌پذیری و تقسیم‌کردن به واحدهای کوچک‌تر را ندارند. به همین دلیل است که به آن‌ها توکن‌های غیرقابل‌معاوضه گفته می‌شود و در بسیاری از حوزه‌های مختلف نظیر ثبت مالکیت آثار دیجیتال و فیزیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.