صرافی ارز دیجیتال متمرکز چیست؟

برای فعالیت در بازار کریپتوکارنسی یا همان بازار ارزهای رمزنگاری شده، آشنایی با صرافی ارز دیجیتال و کارکرد آن ضروری است. صرافی‌ ارز دیجیتال معتبر، در انجام معاملاتی امن و بدون ریسک به شما کمک خواهد کرد. به‌طور کلی، صرافی‌ها به صورت متمرکز (CEX)، غیرمتمرکز (DEX) و یا ترکیبی از این دو (HEX) فعالیت می‌کنند. در‌این مقاله به‌طور کامل در مورد صرافی ارز دیجیتال متمرکز صحبت می‌کنیم. شاید متمرکز بودن صرافی با ماهیت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال امری تعجب‌آور باشد. با این حال بهتر است بدانید، که این صرافی‌ها مناسب‌ترین گزینه برای خرید و فروش ارز دیجیتال به‌ویژه برای تریدرهای تازه‌کار هستند. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید، تا در خصوص صرافی‌های متمرکز ارز دیجیتال اطلاعات کاربردی و مفیدی کسب کنید.

همه چیز درباره صرافی ارز دیجیتال متمرکز (CEX)

صرافی متمرکز ارز دیجیتال (Centralized Exchange) اولین صرافی‌ است، که برای خرید و فروش ارز دیجیتال به وجود آمد. باوجود اینکه، انواع دیگر صرافی با امکانات و خدمات مختص به خود روی کار آمدند، اما صرافی‌های متمرکز هنوز هم پُرطرفدار هستند. صرافی ارز دیجیتال متمرکز، مکانیزمی ساده دارد و همانند سیستم‌های بانکداری سنتی عمل می‌کند. بر همین اساس، برای افرادی که به تازگی وارد بازار ارزهای دیجیتال شده‌اند، انتخاب مناسبی محسوب می‌شود.

ماهیت صرافی متمرکز ًارز دیجیتال

به‌طور کلی صرافی‌های ارز دیجیتال، بستری برای انجام معاملات ارزهای رمزنگاری شده هستند. در نوع متمرکز صرافی‌های ارز دیجیتال، شخص سومی به عنوان واسطه حضور دارد. شخص واسطه که همان صرافی است، از جانب طرفین معامله (خریدار و فروشنده) مجوز مدیریت معاملات را دارد؛ البته طرفین معامله، به این شخص ثالث (همان صرافی) اعتماد می‌کنند، همان‌گونه که به بانک برای نگهداری پول‌هایشان اعتماد دارند. صرافی متمرکز به عنوان یک نهاد نظارتی معاملات و دارایی‌ها را کنترل کرده و معاملات را در شرایطی امن و بدون ریسک انجام می‌دهد. طرفین معاملات در ازای این خدمات، مبلغی را به صرافی پرداخت می‌کنند. رابط کاربری صرافی‌های متمرکز بسیار آسان است. بر همین اساس، کار کردن با آن‌ها برای افراد مبتدی گزینه ایده‌آل‌تری است. به ‌عبارتی حضور یک نهاد مرکزی نظارت کننده جهت کنترل معاملات، تأمین نقدینگی و اطمینان از ذخیره امن دارایی، انجام معامات را آسان‌تر کرده و امنیت آن را افزایش می‌دهد.

ویژگی‌های صرافی ارز دیجیتال متمرکز

صرافی ارز دیجیتال متمرکز، از یک سری خدمات و مشخصات منحصربه‌فرد برخوردار است. این ویژگی‌ها را بررسی می‌کنیم. سپس مزایا و معایب این صرافی‌ها را بیان خواهیم کرد:

  • انجام معاملات، نگهداری و مدیریت سرمایه در بستری امن و قابل اعتماد
  • مطلع ساختن کاربران از نمودارها و قیمت‌های ارز دیجیتال، توسط صرافی‌ها به عنوان یک راهنما
  • پشتیبانی از جفت ارزها
  • خرید و فروش ارز دیجیتال به صورت رمزنگاری شده و مطمئن
  • انجام معاملات با استفاده از ارزهای فیات

مقایسه صرافی متمرکز با انواع دیگر صرافی ارز دیجیتال

وجود چند نوع صرافی، کاربران و معامله‌گران را در انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال سردرگم می‌کند. برای رفع این سردرگمی بهتر است با مزایا و معایب صرافی ارز دیجیتال متمرکز آشنا باشید. مقایسه ویژگی‌ها، مزایا و معایب صرافی متمرکز نسبت به نوع غیرمتمرکز و ترکیبی در شناخت بهترین صرافی به شما کمک خواهد کرد:

کاربری آسان

مهم‌ترین ویژگی صرافی‌های ارز دیجیتال که از آن به عنوان یک مزیت یاد می‌شود، کاربری آسان این نوع صرافی‌هاست. به دلیل قابل اعتماد بودن صرافی متمرکز، تریدرهای تازه کار به‌آسانی، وارد بازار رمزارزها می‌شوند.

حجم بالای معاملات

حجم بالای معاملات در صرافی ارز دیجیتال متمرکز، هم یک مشخصه و هم یکی دیگر از مزایای آن است. حجم معاملات بیشتر، به معنی سرعت بیشتر در انجام آن است. بنابراین، احتمال نوسان قیمت در طول یک معامله را بسیار کم است.

امنیت

خرید ارز دیجیتال یا فروش آن در صرافی متمرکز از برخی لحاظ امن‌تر است. این صرافی‌ها نسبت به نوع غیرمتمرکز، بیشتر در معرض هک شدن قرار دارند. با این حال حملات سایبری و هک‌شدن در کمین هر نوع صرافی دیگر نیز خواهد بود.

پشتیبانی از جفت ارزها

کار کردن با صرافی آنلاین ارز، به دلیل پشتیبانی از جفت ارزها و امکان انجام معاملات بین دو ارز دیجیتال مختلف، کاربران و تریدرهای بیشتری را به خود جذب کرده‌است. همانطور که در بخش ویژگی‌های صرافی ارز دیجیتال متمرکز اشاره کردیم، این صرافی‌ها امکان انجام معاملات از فیات به ارز دیجیتال و برعکس را هم فراهم کرده‌اند. این پوشش‌دهی عالی است؛ هرچند که هنوز هم خلأ عدم پشتیبانی از برخی معاملات در آن وجود دارد و این مورد، عرصه را برای فعالیت صرافی‌های دیگر باز کرده‌است.

اعتماد به صرافی متمرکز

در بحث مقایسه بین دو صرافی ارز دیجیتال متمرکز و غیرمتمرکز، اعتماد موضوع مهمی است. اگر نمی‌توانید به شخص ثالثی برای مدیریت و کنترل تراکنش‌های خود اعتماد کنید، بهتر است به سمت صرافی‌های دیگر، کیف پول شخصی و معاملات همتا به همتا بروید. هرچند که محبوبیت صرافی‌های متمرکز، به ویژه میان تریدرهای تازه‌کار بیشتر است.

صرافی متمرکز ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

صرافی ارز دیجیتال به کاربران امکان می‌دهد تا امور انتقال سرمایه و فرآیند خرید ارز دیجیتال را، به آسانی انجام دهند. از طریق پلتفرم‌های صرافی آنلاین ارز دیجیتال، یک کیف پول دیجیتالی برای ذخیره دارایی‌هایتان در اختیار دارید. لازم به ذکر است، که امکان انتقال دارایی دیجیتالی از یک کیف پول به کیف پول دیگر نیز فراهم است. تمامی صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز سازوکار مشابهی دارند و از اصول اساسی مشترکی پیروی می‌کنند. با این‌حال، از لحاظ معماری داخلی تفاوت‌های آشکاری در آن‌ها دیده می‌شود. به‌طور کلی، تمامی این صرافی‌ها فهرستی از تمامی سفارش‌های خرید و فروش ارزهای دیجیتال با قیمت‌های متنوع و فیلترهای متنوع (بهترین پیشنهاد یا پایین‌ترین قیمت) را، در اختیار کاربران قرار می‌دهند. سپس سفارش‌ها توسط طرفین معامله (خریدار یا فروشنده)، تطبیق داده می‌شود و در نهایت، سفارش توسط اپراتورهای پلتفرم به انجام خواهد رسید.

کلام آخر

صرافی آنلاین ارز دیجیتال متمرکز، نوعی صرافی است، که خرید و فروش ارز دیجیتال در حضور شخص ثالث یعنی صرافی انجام می‌گیرد. صرافی‌های متمرکز زیادی در این حوزه فعالیت دارند؛ برخی از آن‌ها از جمله صرافی ارز دیجیتال والکس شرایط کار را برای کاربران ایرانی آسان‌تر کرده‌اند. همکاری با صرافی ارز دیجیتال والکس، به‌معنی انجام معاملات و خرید و فروش ارزهای دیجیتال در شرایطی امن و همراه با مشاوره تخصصی است. شما می‌توانید از کیف پول اختصاصی بهره‌مند شوید و معاملات متنوعی را در این صرافی به انجام برسانید و در تمامی مراحل معاملات از راهنمایی و مشاوره حرفه‌ای آن‌ها بهره‌مند شوید.

منبع : https://wallex.ir/blog/different-types-of-crypto-exchanges/ 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.