نسبت NVT بیت کوین چیست؟

تریدرها و تحلیلگران بازار به منظور تعیین ارزش سهام، دارایی‌ها، کالاها و ارزها، اندیکاتورها و نسبت‌های گوناگونی را به کار می‌گیرند که یکی از آنها را می‌توان از نسبت NVT نام برد؛ با اینکه وقتی از بیت کوین صحبت به میان می‌آید، شرایط اندکی متفاوت است.

به خاطر ماهیتی که بیت کوین دارد و این موضوع که بیت کوین نخستین ارز دیجیتال کاملاً کاربردی در دنیا به‌شمار می‌رود، باعث ایجاد تفاوت‌هایی می‌گردد که باید به آن توجه کرد.

به‌طور مثال، زمانی که افراد سهام را مورد معامله قرار می‌دهند، از نسبت P/E یا همان نسبت قیمت به درآمد و سود هر سهم استفاده می‌کنند. این نسبت، قیمت کنونی هر سهم را نسبت به سود یا درآمد یک سهم مورد محاسبه قرار می‌دهد.

اگرچه در مورد بیت کوین، به کار بردن این نسبت سخت است؛ چراکه بیت کوین سهام نمی‌باشد؛ اگرچه نسبت مشابهی با P/E به نام نسبت NVT موجود است.

نسبت NVT بیت کوین چیست؟

نسبت NVT بیت کوین، که نسبت ارزش شبکه به تراکنش‌های بیت کوین هم گفته می‌شود، نشان دهندهٔ بیشتر یا کمتر بودن ارزش قیمت بیت کوین نسبت به ارزش واقعی آن است.

این نسبت نشان می‌دهد که ارزش شبکه بیت کوین (یا همان ارزش بازار بیت کوین) و حجم تراکنش‌های صورت گرفته در بلاک چین بیت کوین در ۲۴ ساعت قبل چقدر بوده‌است؛ به همین خاطر است که تعداد زیادی از افراد، نسبت NVT را همان نسبت P/E برای بیت کوین در نظر می‌گیرند؛ چراکه این نسبت ارزشی که در شبکه به عنوان واسطه‌ای جهت درآمد شرکت وجود دارد، مورد استفاده قرار می‌دهد.

طریقهٔ محاسبه نسبت NVT بیت کوین به چه صورت است؟

در حقیقت، محاسبه نسبت NVT بیت کوین خیلی راحت می‌باشد. تنها کافیست ارزش بازار کنونی را بر حجم تراکنش‌های ۲۴ ساعت اخیر، تقسیم نمایید.

اطلاعاتی که جهت محاسبه نسبت NVT نیاز است خیلی راحت در دسترس قرار دارند. این امکان وجود دارد که ارزش بازار را از سایت‌هایی مانند CoinGecko و حجم تراکنش را از سایت‌هایی همچون blockchain.com کسب کرد.

فراموش نکنید که دریافت اطلاعات از سایت‌های گوناگون، به احتمال زیاد موجب می‌شود نسبت NVT متفاوت گردد؛ چراکه امکان دارد اطلاعات این وب سایت‌ها با یکدیگر متفاوت باشد.

کسی که مفهوم نسبت NVT بیت کوین را به وجود آورد، محقق و تحلیلگر مستقل و معروف ارز دیجیتال Willy Woo بوده‌است. وی طی توئیتی اذعان داشت:

بیت کوین حباب نمی‌باشد. من اقدام به ارائه نسبت ارزش بازار به حجم تراکنش می‌کنم که نزدیک‌ترین مفهوم به نسبت P/E می‌باشد.

اگرچه شایان ذکر است که به خاطر وجود نوسانات زیاد، ممکن است ارزش بازار به صورت قابل توجهی دچار تغییر شود. همچنین امکان دارد حجم تراکنش شبکه فرق داشته باشد و به همین خاطر نسبت دیگری به نام سیگنال NVT بیت کوین یا NVTS وجود دارد.

نسبت NVTS بیت کوین چیست؟

نسبت NVTS بیت کوین به‌طور تقریبی شبیه به نسبت NVT می‌باشد؛ ولی به صورت دقیق‌تر و حساس‌تر است. برای اینکه این نسبت تعیین شود، کافیست که ارزش بازار بیت کوین بر حجم تراکنش ۹۰ روزه تقسیم شود.

نسبت NVTS از جانب دیمیتری کالیچکین مدیر ارشد تحقیقات شرکت کریپتولب کپیتال ساخته شده‌است.

کالیچکین محدودیت‌های این اندیکاتور تکنیکال را مورد تأیید قرار داده‌است؛ چراکه در به وجود آوردن این نسبت، تعداد تراکنش‌ها با تعداد آدرس‌های فعال روزانه را در نظر نداشته‌است.

طریقهٔ استفاده از نسبت NVT بیت کوین به چه صورت است؟

نسبت NVT مثل اندیکاتورهای دیگر، قادر به ارائه اطلاعات ارزشمندی است که می‌تواند به شما در پروسهٔ تصمیم‌گیری کمک کند.

همانگونه که گفته شد، هدف اصلی که این نسبت دنبال می‌کند، تعیین نمودن کمتر یا بیشتر بودن قیمت بیت کوین نسبت به ارزش واقعی خود می‌باشد. این اندیکاتور به شما می‌گوید که به‌طور مثال الان وقت فروش است؛ چراکه قیمت دارایی از ارزش واقعی آن خیلی بیشتر می‌باشد و ممکن است یک اصلاحیه قیمت صورت گیرد یا وقت خرید دارایی می‌باشد؛ چراکه قیمت آن نشان دهندهٔ ارزش واقعی دارایی نمی‌باشد.

نظریه‌های گوناگونی در مورد این مسئله وجود دارد که چه وقتی NVT نشان دهندهٔ وضعیت بازار می‌باشد و به چه صورت امکان استفاده از آن به بهترین شکل وجود دارد، ولی تصمیم نهایی را خودتان می‌گیرید.

برخی از تحلیلگران می‌گویند زمانی که نسبت NVT به مقدار ۹۵ یا بیشتر دست یافت، بدان معناست که بیت کوین در حباب قیمت قرار دارد؛ برای زیاد بودن این نسبت، باید ارزش بازار بیت کوین خیلی بیشتر از حجم تراکنش‌های آن باشد. این مسئله بیانگر آن است که قیمت در تورم به سر می‌برد. عکس این شرایط هم می‌تواند اتفاق بیفتد.

بیشتر بخوانید:

منبع cryptopotato.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.