پامپ چیست؟ دامپ چیست؟

پامپ (Pump) و دامپ (Dump) روشی غیرقانونی در بازارهای مالی محسوب میشودکه امروزه و با گسترش فضای آنلاین، این روش بسیار رایج می‌باشد. افراد به راحتی سرمایه خود را در این فضا قرار داده و معامله‌گری انجام می‌دهندکه دلیل آن هم رشد فعالیت در فضای دیجیتال استکه رشد سرمایه‌گذاری‌ها در بستر دیجیتال، محیط را برای ورود افراد کلاهبردار مهیا می‌کند. شاید بتوان بازار ارزهای دیجیتال را یکی از مستعدترین فضاها برای فعالیت این افراد کلاهبردار دانست.

روش پامپ و دامپ چیست؟

به‌طور خلاصه به بالا رفتن مصنوعی قیمت توسط افراد کلاهبردار، دامپ و به ریزش قیمت پس از خروج این افراد، دامپ گفته می‌شود.

این روش زمانی اتفاق می‌افتد که گروهی از سرمایه‌گذاران دانه‌درشت، یا یک شرکت سرمایه‌گذاری یا به‌طور کلی فرد یا گروهی که دارای سرمایه زیادی هستند، بخواهند به‌طور مصنوعی و غیرواقعی قیمت یک کالا، ارز یا سهام را بالا ببرند. این افراد حجم زیادی از آن کالا یا ارز یا سهام در از قبل خریداری کرده‌اند و با بالا بردن قیمت سود هنگفتی را بدست می‌آورند. این افراد از ابزارهای مختلفی استفاده می‌کنند تا مردم را برای خرید آن کالا یا ارز یا سهام، متقاعد کنند. به محض اینکه قیمت دارایی مورد نظر بالا برود، این افراد دارایی خود را در بالاترین قیمت به فروش می‌رسانند. با این‌کار سودهای بسیار بالایی را به جیب خواهند زد. این‌کار باعث افزایش قابل توجه عرضه در بازار خواهد شد و به دنبال آن قیمت کاهش می‌یابد. در مرحله دوم، مردم ناآگاه و بی‌خبر از همه جا که تحت تأثیر تبلیغات این ارز یا سهام را خریداری کرده‌اند شاهد آب شدن سرمایه خود هستند. ترس بر این افراد غلبه کرده و آنها هم دست به فروش دارایی خود می‌زنند. اما به قیمتی پایین‌تر از قیمت خرید خود. پس از این، این ارز یا سهام به حال خود رها شده و دیگر خریدار و فروشنده‌ای برای آن وجود ندارد (بسیار کاهش می‌یابد).

چه بازارهایی مستعد دامپ و پامپ می‌باشد؟

معمولاً این فرایند در بازارهایی با عمق کم اتفاق می‌افتد. بازارهایی که ارزش بازار آنها پایین می‌باشد. مثل بازار ارزهای دیجیتال. ارزش بازار ارزهای دیجیتال در مقایسه با سایر بازارهای مالی جهانی، ارزش بازاری بسیار پایینی دارد. همچنین در بازارهایی با ارزش بازار پایین، دارایی‌هایی که قیمت آنها بسیار پایین‌است، بیشتر در معرض این روش می‌باشند؛ مثلاً در بازار ارزهای دیجیتال، قیمت توکنی که کمتر از ۱ سنت باشد در مقایسه با توکنی که قیمت آن ۲۰ دلار می‌باشد، بیشتر در معرض پامپ و دامپ قرار دارد.

معمولاً این فرصت طلبان و کلاهبرداران پس از آنکه بازار مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند، شروع به تبلیغات بسیار اغواکننده و گول‌زننده گسترده بر روی دارایی خود می‌کنند. با به کار بردن جمله‌هایی مشابه اینکه این دارایی زیرخاکی بازار است یا دیگر فرصتی باقی نمانده و قیمت این روزهاست که پرواز کند و…. با این تبلیغات جذاب بسیاری از افراد ناآگاه، به امید سود نجومی وارد بازار می‌شوند. درگذشته این تبلیغات به صورت تلفنی یا ایمیل انجام می‌شد، اما با گسترش شبکه‌های اجتماعی، کار بسیار راحتتر از قبل شده‌است. پس از تبلیغات گسترده، مردم زیادی جذب این پروژه شده و اقدام به خرید دارایی می‌کنند. خرید گسترده توسط مردم، باعث افزایش تقاضا در بازار می‌شود. در نتیجه قیمت دارایی افزایش می‌یابد. مردمی که وارد بازی شده‌اند هر روز شاهد بالا رفتن ارزش سرمایه‌گذاری خود هستند و این کار را به دیگران نیز پیشنهاد می‌دهند. افراد تازه‌وارد بازار می‌شوند و چون فروشنده‌ای در بازار نیست، قیمت افزایش می‌یابد. قیمت به سرعت بالاتر می‌رود و اصطلاحاً قیمت پامپ می‌شود.

زمانی که قیمت به اندازه کافی بالا رفت و کلاهبرداران به هدف خود رسیدند، به یکباره تمام دارایی خود را به فروش می‌رسانند. این کار باعث افزایش ناگهانی عرضه در بازار شده و قیمت کاهش شدیدی پیدا می‌کند. این ریزش قیمت سرمایه‌گذاران خوشحال و سرمست را نگران می‌کند. وحشت از دست دادن دارایی به جان سرمایه‌گذاران افتاده و آنها هم دارایی خود را به فروش می‌رسانند. در نتیجه فشار فروش بسیار افزایش می‌یابد و قیمت به یکباره ریزش شدیدی را تجربه می‌کند. بنابر این به این ریزش شدید قیمت، دامپ قیمتی گفته می‌شود.

به‌طور کلی کلید اصلی شناسایی یک طرح پامپ و دامپ این است که در مورد پروژه‌ها و ارزهای دیجیتالی که توسط افراد ناشناس معرفی می‌شوند، وسواس بیشتری داشته باشید. تحقیق بیشتری در مورد آن انجام دهید و از افراد کارشناس راهنمایی بگیرید. در بازار ارزهای دیجیتال هر زمان با تبلیغاتی روبه‌رو شدید که به نظر جذاب می‌آید، لحظه‌ای وعده‌های جذاب آن را کنار بگذارید، رزومه تیم پشت پروژه را مطالعه کنید. ببینید این تیم در گذشته چه کاره بوده‌اند و سرنوشت پروژه‌های قبلی آنها چه بوده‌است. ا

قدم بعدی در شناسایی که روش پامپ و دامپ بررسی فنی پروژه می‌باشد. با استفاده از ابزارهای تحلیل فاندامنتال ارزش پروژه را بررسی کنید؛ مثلاً با استفاده از شاخص‌های اقتصادی معتبر، ارزش پروژه در آینده را تخمین بزنید. اگر قیمت کنونی بسیار پایین‌تر از ارزش واقعی آن است، با خیالی آسوده بر روی آن سرمایه‌گذاری کنید اما اگر ملاحظه کردید که ارزش واقعی ارز دیجیتال مدنظر، برابر قیمت فعلی آن است، به دنبال پروژه دیگری بروید و کاری به تبلیغات و حواشی پیرامون آن نداشته باشید.

راه دیگر در شناسایی یک پامپ و دامپ بررسی حجم معاملات می‌باشد. حجم معاملات ابزار بسیاری دقیقی در شناسایی یک طرح پامپ و دامپ می‌باشد. حجم معاملات در تمامی پامپ و دامپ‌ها مشابه است. حجم معاملات در ارز دیجیتال برای مدت زیادی نزدیک به صفر یا بسیار پایین می‌باشد. وقتی حجم معاملات در گذشته را بررسی می‌کنید متوجه می‌شوید که روزانه تعداد بسیار کمی از افراد خرید و فروش انجام داده‌اند. اما به یکباره و با افزایش قیمت، حجم معاملات نیز رشد بی‌سابقه‌ای کرده‌است. حتماً بررسی کنید که چه اتفاقی افتاده که به یکباره حجم افزایش یافته، گاهی اوقات خبر همکاری با یک شرکت بزرگ یا پروژه بزرگ دیگری باعث این اقبال سرمایه‌گذاران شده، در عیراینصورت، مطمئن باشید که با یک طرح پامپ و دامپ سروکار دارید و از سرمایه‌گذاری بر روی آن اجتناب کنید.

تا اینجا مواردی را اشاره کردیم تا در دام این روش نیافتیم. اما اگر به هر دلیلی ارز دیجیتالی را خریداری کردیم و در میانه راه متوجه شدیم در یک پامپ و دامپ گیر افتاده‌ایم، بهترین تصمیم در این شرایط چیست؟

توجه داشته باشید که اگر ارز دیجیتالی را خریداری کرده‌اید و در میانه راه شاهد دامپ قیمت هستید، فرد خوش‌شانسی هستید. احتمالاً در این ترید سودی بسیار بالاتر از حد انتظار خواهید داشت. در درجه اول، تارگت‌هایی که با استفاده از تحلیل تکنیکال محاسبه کرده‌اید را رها کنید! کنترل بازار دست افراد معدودی‌است نه در دست یک جامعه، پس قیمت تا جایی بالا می‌رود که آنها بخواهند. در گام بعدی فکر سرمایه‌گذاری بلند مدت بر روی این ارز دیجیتال را از سرتان بیرون کنید، هر پامپ قیمت، دامپ قیمت را به دنبال خواهد داشت. منتظر ریزش قیمت باشید و البته مراقب آن باشید. محاسبه تارگت نهایی افزایش قیمت تقریباً ناممکن است، با کوچکترین نشانه‌های افزایش عرضه در بازار، تمام دارایی خود را به فروش برسانید.

پس نهایتاً از فروش دارایی می‌توان به معامله این ارز دیجیتال در بازار فیوچر و به منظور باز کردن پوزیشن Short فکر کرد. با این‌کار از ریزش قیمت نیز سود خواهید برد. اگر با یک روش پامپ و دامپ مواجه باشید، مطمئن باشید که این بالا رفتن قیمت، ریزشی شدید را به همراه خواهد داشت. می‌توانید با باز کردن پوزیشن Short این ریزش قیمت را نیز شکار کنید.

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.