کیف پول Cold Storage چیست؟

Cold storage یک کیف پول آفلاین است که برای ذخیره بیت کوین استفاده می‌شود. با حافظه سرد، کیف پول دیجیتال در بستری ذخیره می‌شود که به اینترنت متصل نیست و در نتیجه از کیف پول در برابر دسترسی غیرمجاز، هک‌های سایبری و سایر آسیب پذیریهایی که سیستمی به اینترنت متصل است، محافظت می‌کند.

نکات کلیدی کیف پول Cold Storage

بیشتر کیف پول‌های ارز رمزنگاری شده دیجیتالی هستند اما هکرها برخلاف اقدامات امنیتی که برای جلوگیری از سرقت طراحی شدهاند، گاهی اوقات می‌توانند به این ابزارهای ذخیره‌سازی دسترسی پیدا کنند.

Cold storage روشی برای نگهداری آفلاین توکن‌های ارز رمزپایه است.

با استفاده از سردخانه، سرمایه گذاران ارز رمزنگاری شده قصد دارند مانع دسترسی هکرها به دارایی‌های خود از طریق روش‌های سنتی شوند.

درک Cold Storage

وقتی حساب چک، پس‌انداز یا کارت اعتباری نزد یک بانک سنتی به خطر بیفتد، این بانک می‌تواند پول از دست رفته یا سرقت شده را به صاحب حساب بازپرداخت کند. با این حال، اگر حساب کریپتوکارنسی یا کیف پول شما به خطر بیفتد و بیت کوین‌های شما به سرقت رفته باشد، مالک نمی‌تواند کوین‌های خود را بازیابی کند. دلیل این امر این است که اکثر ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز هستند و از حمایت بانک مرکزی یا دولت برخوردار نیستند. از این رو، نیاز به یک محیط ذخیره‌سازی ایمن و مطمئن برای بیت کوین و آلت کوین وجود دارد.

کیف پول بیت کوین با کلیدهای عمومی و خصوصی صاحب بیت کوین در ارتباط است. کلید خصوصی داده شده به هر کاربر بیت کوین یک رشته منحصر به فرد از حروف عددی است که برای دسترسی به منابع بیت کوین کاربر برای اهداف هزینه لازم است. کلید عمومی شبیه نام حساب است و به شما کمک می‌کند مقصد کوین‌هایی که به کیف پول ارسال می‌شوند مشخص شود.

دو نفری که با بیت کوین معامله می‌کنند، جایی که یکی فروشنده است و دیگری خریدار، برای تکمیل معامله باید کلیدهای عمومی خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. خریدار کالا یا خدمات، تعداد مورد نیاز بیت کوین را به عنوان پرداخت به آدرس اعلام شده فروشنده ارسال می‌کند و بلاکچین اعتبار معامله را تأیید می‌کند که خریدار یا فرستنده واقعاً آن وجوه را برای ارسال دارد.

پس از تحویل پرداخت به آدرس، فروشنده یا گیرنده فقط می‌تواند از طریق کلید خصوصی خود به وجوه دسترسی پیدا کند؛ بنابراین، حفظ امنیت کلیدهای خصوصی ضروری است زیرا در صورت سرقت، می‌توان بیت کوین یا آلتکوین‌های کاربر را قفل و از آدرس بدون مجوز دسترسی پیدا کرد.

محافظت در برابر سرقت

کلیدهای خصوصی ذخیره شده در کیف پول متصل به اینترنت در برابر سرقت مبتنی بر شبکه آسیب‌پذیر هستند. این کیف پول‌ها به کیف پول گرم معروف هستند. با داشتن کیف پول گرم، کلیه عملکردهای مورد نیاز برای انجام معامله از طریق یک دستگاه آنلاین انجام می شود. کیف پول کلیدهای خصوصی را تولید و ذخیره می‌کند. با استفاده از کلیدهای خصوصی معاملات را بصورت دیجیتالی امضا می کند و معامله امضا شده را به شبکه منتقل می‌کند.

فضای ذخیره‌سازی سرد با امضای معامله با کلیدهای خصوصی در یک فضای آفلاین، این مسئله را برطرف می‌کند. هرگونه معاملهای که بصورت آنلاین آغاز می‌شود، موقتاً به یک کیف پول آفلاین که در دستگاهی مانند USB , CD، دیسک سخت، کاغذ یا رایانه آفلاین نگهداری می‌شود، منتقل می‌شود و سپس قبل از انتقال به شبکه آنلاین، به صورت دیجیتالی امضا می‌شود.

از آنجا که درهنگام امضای قرارداد، کلید خصوصی با سرور متصل به اینترنت تماس نمی‌گیرد، حتی اگر یک هکر آنلاین با معامله روبرو شود، نمی‌تواند به کلید خصوصی مورد استفاده دسترسی پیدا کند. در ازای این امنیت مضاعف، روند انتقال به داخل دستگاه سردخانه تا حدودی سنگین تر از روند کیف پول گرم است.

اساسی‌ترین شکل سردخانه کیف پول کاغذی است. کیف پول کاغذی به سادگی سندی است که کلیدهای عمومی و خصوصی روی آن نوشته شده‌است. سند از ابزار کیف پول کاغذ بیت کوین به صورت آنلاین و با چاپگر آفلاین چاپ می‌شود. کیف پول یا سند کاغذی معمولاً یک کد QR بر روی خود تعبیه کرده‌است تا بتوان آن را برای انجام معامله اسکن و امضا کرد. اشکال این رسانه این است که اگرکاغذ گم شود، ناخوانا شود یا از بین برود، کاربر هرگز نمی‌تواند به آدرس خود در جایی که بودجه خود است دسترسی پیدا کند.

شکل دیگر ذخیره‌سازی سرد، کیف پول سخت‌افزاری است که از دستگاه آفلاین یا کارت هوشمند برای تولید کلیدهای خصوصی بصورت آفلاین استفاده می‌کند. کیف پول USB Ledger نمونه ای از کیف پول سخت‌افزاری است که از کارت هوشمند برای ایمنسازی کلیدهای خصوصی استفاده می‌کند. دستگاه و عملکرد آن مانند USB است و برای ذخیره کلیدهای خصوصی به صورت آفلاین، به یک رایانه و برنامه مبتنی بر Chrome نیاز است.

مانند کیف پول کاغذی، ذخیره این دستگاه USB و کارت هوشمند در یک مکان امن ضروری است، زیرا هرگونه آسیب یا خسارت می‌تواند دسترسی به بیت کوین کاربر را قطع کند. دو کیف پول سخت‌افزاری محبوب دیگر شامل TREZOR و KeepKey است.

سرانجام، کاربرانی که به دنبال گزینه‌های ذخیره‌سازی سرد هستند می‌توانند کیف پول‌های نرم‌افزاری آفلاین را نیز انتخاب کنند که کاملاً شبیه کیف پول‌های سخت‌افزاری است اما برای کاربران فنی کمتر فرایند پیچیده تری است. یک کیف پول نرم‌افزاری آفلاین، کیف پول را به دو سیستم عامل قابل دسترسی تقسیم می‌کند – یک کیف پول آفلاین که شامل کلیدهای خصوصی است و یک کیف پول آنلاین که کلیدهای عمومی ذخیره شده‌است.

کیف پول آنلاین تراکنش‌های جدید بدون امضا را ایجاد می‌کند و آدرس کاربر را به گیرنده یا فرستنده در انتهای دیگر معامله ارسال می‌کند. معامله امضا نشده به کیف پول آفلاین منتقل شده و با کلید خصوصی امضا می‌شود. معامله امضا شده سپس به کیف پول آنلاین منتقل می‌شود که آن را به شبکه منتقل می‌کند. از آنجا که کیف پول آفلاین هرگز بهاینترنت متصل نمی‌شود، کلیدهای خصوصی ذخیره شده آن همچنان ایمن هستند. Electrum و Armory اغلب به عنوان بهترین کیفپول‌های نرم‌افزاری آفلاین در اقتصاد رمزنگاری ذکر می‌شوند.

کاربران رمز ارز باید اطمینان حاصل کنند که کیف پول مورد نظر خود با کوین‌هایی که معامله می‌کنند یا با آنها معامله می‌کنند سازگاراست، زیرا همه کیف پول‌ها از همه ارزهای رمزپایه پشتیبانی نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.