ریگ ماینینگ بیت کوین چیست؟

ریگ ماینینگ برای استخراج رمز ارزها کاربرد دارد. منظور از آن چیست و چطور یک ریگ ماینینگ بیت کوین ارزان با هزینه کم بسازیم؟

یک ماینینگ ریگ کامپیوتری مخصوص برای استخراج بیت کوین یا هر رمز ارز دیگر است. یک ریگ ممکن است ماینری اختصاصی برای استخراج رمز ارزها نظیر Bitcoin باشد. به عبارتی ممکن است این سیستم به طور خاص با همین هدف ساخته شده و کاربرد دیگری نداشته باشد. ممکن است Rig یک کامپیوتری دسکتاپ عادی بوده و برای اهداف دیگر نظیر گیمینگ، وب‌گردی و تماشای فیلم نیز کاربرد داشته باشد. در چنین حالتی، بخشی از توان پردازشی سیستم در زمان استفاده از آن برای سایر اعمال یا تمام توان حین عدم استفاده، به ماینینگ اختصاص پیدا می‌کند. گفتنی است به لطف استخراج، از خرید بیت کوین بی‌نیاز خواهید شد، هر چند باید هزینه سرسام‌آور برق و همچنین ساخت یک ریگ ماینینگ را در نظر داشته بگیرید.

بر اساس این تعریف، ریگ ماینینگ دستگاه خاصی نبوده و به همان کامپیوترهای مخصوص استخراج گفته می‌شود. می‌توان یک Rig مخصوص ماین کردن را به صورت آماده خریداری یا آن را ایجاد کرد. درست کردن ریگ استخراج به اطلاعات فنی نیاز دارد، هر چند در مجموع کار دشواری نیست.

افزایش تمایل برای خرید یا ساخت ریگ ماینینگ

برخلاف تصور، با وجود هاوینگ و افزایش رقابت، هنوز می‌توان با یک ماینینگ ریگ اتریوم یا بیت کوین استخراج کرد. در زمان بروز بحران جهانی، یک بیماری همه‌گیر و ظهور یک فضای سیاسی و اجتماعی به طور کلی ناپایدار، رمز ارزها ثبات بسیار خوبی از خود نشان‌ داده و رشد زیادی را تجربه کردند، پس زمان آن رسیده تا بیشتر به سرمایه‌گذاری در آن‌ها فکر کنیم! خوشبختانه اجباری برای خرید اتریوم یا دیگر کوین‌ها وجود نداشته و امکان به دست آوردنشان به واسطه استخراج وجود دارد.

ریگ ماینینگ

رکود اقتصادی ناشی از همه‌گیری کروناویروس باعث شد نگاه‌ها به سمت ماینینگ رمز ارزها به عنوان روشی برای درآمدزایی منفعل برگردد. گفتنی است منظور از درآمدزایی منفعل، درآمدی است که فرد بدون تلاش زیاد و به واسطه روش‌هایی از جمله اجاره مال، شراکت محدود و دیگر راهکرهای ساده دست پیدا کند. در اینجا، سرمایه‌گذار به طور فعال حضور نداشته و زمان زیادی صرف نمی‌کند. کافی است یک ریگ ماینینگ ایجاد و سپس در عین استخراج دارایی باارزشی نظیر Bitcoin، زندگی عادی خود را دنبال کنید!

تعجبی نیست در کشورهایی که شرایط سیاسی و اقتصادی دشواری را تجربه می‌کنند، به خاطر بازگشت افراد به ماینینگ، شاهد انفجاری در فروش کارت‌های گرافیک بوده‌ایم. به عنوان نمونه در منطقه آبخازیا، که همه فعالیت‌های مربوط به رمز ارزها از سال 2018 ممنوع اعلام شده است، اهالی طی شش ماه نزدیک به 500 هزار دلار خرج خرید سخت افزارهای مخصوص ایجاد ماینرها کردند. گفتنی است به خاطر توان بالای کارت‌های گرافیک در مقایسه با پردازنده‌های عادی، برای ایجاد یک ریگ استخراج قدرتمند، بیشتر به آن‌ها اتکا می‌کنند.

یکی دیگر از دلایل افزایش تمایل برای خرید یا ساخت ماینر، افزایش قابل توجه قیمت ارزهای دیجیتال طی چند ماه اخیر بوده است. قیمت بیت کوین در حال حاضر 15 هزار دلار را رد کرده و به عقیده برخی، در حال پیشروی به سمت 20 هزار دلار است! از طرفی قیمت 100 هزار دلاری بیت کوین تا انتهای 2021 به عقیده PlanB حتمی است! شنیدن این تحلیل‌ها با در نظر گرفتن روال رشد سنگین اخیر، هر فردی را به ساخت یک ماینینگ ریگ ترغیب می‌کند.

اتریوم، دومین رمز ارز بزرگ بازار از نظر کل سرمایه در گردش و محبوب‌ترین گزینه برای استخراج، با رشد قیمت 150 دلاری مواجه شده است؛ طبق روند صعودی اخیر، منتظر اتریوم 500 دلاری باشید! کارمزد تراکنش‌‌ها به سطوح بی‌سابقه‌ای رسیده و ماینرها به وسیله پردازش آن‌ها، مبالغ خوبی دریافت می‌کنند.

در ادامه به نحوه طراحی یک ریگ ماینینگ اشاره خواهیم کرد. در انتها متوجه خواهید شد هزینه‌ها و دردسرهای مربوط به طراحی، ساخت یا خرید مستقیم یک Mining Rig و مدیریت آن، چقدر ارزش دارد.

اجزای یک ریگ ماینینگ

یک ریگ استخراج رمز ارز، کامپیوتری با تعداد زیادی کارت گرافیک ولی فاقد مانیتور است. در اینجا داخل کیس را با تعداد زیادی پردازشگر گرافیکی، پاور برای تامین انرژی، یک مادربورد و البته یک سیستم خنک‌کنندگی قوی پر می‌کنید. با توجه به تعدد کارت‌های گرافیک قرار گرفته، اهمیت پیاده کردن یک سیستم کولینگ قدرتمند چند برابر می‌شود.

اگر یک مانیتور به این کیس متصل کنید، تبدیل به یک سیستم عادی خواهد شد. با در نظر گرفتن کارت‌های گرافیک متعددی که در ساخت ریگ ماینینگ استفاده کرده‌اید، نتیجه، یک کیس گیمینگ قوی نیز تلقی خواهد شد!

ریگ استخراج به اینترنت و در نتیجه شبکه بلاک چین رمز ارز مورد نظر متصل است. این شبکه برای پردازش تراکنش‌های کاربران، متکی به قدرت کارت‌های گرافیک ریگ‌های متصل به آن است. به طور دقیق‌تر، ریگ ماینینگ متشکل از اجزای زیر است:

  • یک مادربورد عادی با توانایی پیوند دادن به تعدادی کانکتور برای کارت‌های گرافیک
  • یک هارد دیسک (HDD) با حافظه‌ای بین 100 الی 250 گیگابایت به منظور ذخیره کردن والت‌ ارز دیجیتال. به عنوان نمونه یک کیف پول اتریوم حدود 25 گیگابایت و کیف پول بیت کوین حدود 50 گیگابایت فضا نیاز دارد.
  • تعدادی پردازشگر گرافیکی که مهمترین اجزای یک ریگ ماینینگ محسوب می‌شوند.
  • تعدادی پاور. یک ریگ استخراج متشکل از چهار پردازشگر گرافیکی به بیش از یک پاور نیاز دارد. معمولا ماینرها چند واحد 750 واتی به هم متصل می‌کنند.
  • یک پاور آداپتور برای کارت‌های گرافیک. کارت‌های ویدیو با استفاده از کار‌ت‌های توسعه مخصوص به مادربورد متصل می‌شوند. انواع مختلفی از آن‌ها نظیر PCI-E 1x (ورژن 006) وجود دارد.
  • یک پاور سوئیچ
  • یک سیستم خنک‌کنندگی. بهتر است برای داشتن تهویه مناسب، چند فن مناسب در نظر بگیرید.

از اهمیت یک فریم مناسب برای تمامی این قطعات نباید غافل شد. بهتر است کیس از جنس چوب یا آلومینیوم ساخته شده باشد. اندازه ریگ ماینینگ در نهایت به خاطر قسمت‌های بیرون زده، آداپتورها و سیستم خنک‌کنندگی دارای چند فن، کمی از فریم آن بزرگتر خواهد بود. به عنوان مثال، یک ریگ دارای 7 کارت گرافیک دارای عرض حدودا 53 سانتی‌متر و طول و ارتفاع 30 سانتی‌متر است.

چطور یک ماینینگ ریگ درست کنیم؟

بعد از خرید اجزا، نوبت به طراحی دستگاه می‌رسد. اگر پیش از این با سخت افزارهای کامپیوتر کار و آن‌ها را برای ایجاد یک کیس اسمبل کرده باشید، این کار برایتان به سادگی آب خوردن خواهد بود. حتی اگر در این زمینه تجربه‌ای ندارید، می‌توانید از بی‌شمار ویدیوی آموزشی یوتیوب استفاده کنید.

ماینینگ ریگ

وقتی یک ریگ استخراج آماده شد، باید نرم افزاری مخصوص روی آن نصب کنید. بر اساس ارزی مورد نظر برای ماین کردن، به برنامه‌ای متفاوت نیاز خواهید داشت. روشی دیگر (روش بهتر)، انتخاب و عضویت در یک استخر ماینینگ است. با در نظر گرفتن افزایش پیچیدگی و قدرت مورد نیاز به منظور استخراج، اکنون این بهترین روش به منظور دستیابی به رمز ارزها محسوب می‌شود. هر چه قدرت پردازشی بیشتری داشته باشید، شانس بیشتری برای کسب موقعیت حل یک بلاک در بلاک چین بیت کوین و کسب جایزه مربوط به آن خواهید داشت.

یک سری نرم افزار اضافی دیگر نظیر TeamViewer برای کنترل از راه دور و WatchDog برای ری‌استارت کردن کامپیوتر در صورت فریز شدن برنامه را نیز باید نصب کنید.

بر اساس یک قانون، ریگ ماینینگ به چیزی حدود 4 الی 7 کارت گرافیک نیاز دارد. این عدد از چارچوب یک عملیات پایدار فراتر نخواهد رفت، هر چند استثناهایی وجود دارند. ماینرها می‌توانند 10 تا 15 پردازشگر گرافیکی را نیز به یک مادربورد متصل کنند، اما 7 عدد بهینه‌تری است. یکی از دلایل، عدم توانایی سیستم عامل ویندوز 10 مایکروسافت برای تشخیص بیش از هفت GPU در یک دستگاه است.

یکی از راهکارها برای دور زدن این محدودیت، استفاده از نرم افزار استخراج تخصصی مبتنی بر هسته لینوکس است. البته باید از یک مادربورد مناسب نظیر محصولات سری +ASRock Pro BTC نیز استفاده کنید.

انتخاب کارت گرافیک مناسب

تشخیص و خرید بهترین پردازشگرهای گرافیکی برای یک سیستم مخصوص ماینینگ کار راحتی نیست. مهمترین معیار برای پاسخ دادن به این سوال، بودجه است. در حالت کلی، خرید گران‌ترین و قدرتمندترین محصول با پرداخت هزینه خرید دو الی سه محصول ضعیف‌تر، کار عاقلانه‌ای نیست، چرا که کارت‌های گرافیک ارزانتر به خاطر هزینه اولیه پایین‌تر و مصرف انرژی کمتر، سود بیشتری خواهند داشت. به عبارتی اگر x میلیون تومان برای خرید کارت گرافیک ریگ ماینینگ خود در نظر گرفته‌اید، به جای خرید یک GPU قوی با این هزینه، چند محصول ارزانتر با مجموع قیمت x خریداری کنید.

برای رسیدن به بیشترین سود، Nvidia GeForce RTX 2080 Ti و AMD Radeon VII کارت‌های گرافیک فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شوند. اگر بودجه کمتری دارید، AMD Radeon RX 580 و Nvidia GeForce GTX 1660 نیز گزینه‌های خوبی تلقی می‌شوند.

در نظر داشته باشید کارت‌های گرافیک سری AMD RX را می‌توان با تغییر زمان کار RAM، کاهش ولتاژ و اورکلاکینگ فلش کرد. نرم افزارهایی نظیر MSI Afterburner و Sapphire TriXX به منظور انجام این دست‌کاری‌ها مناسب هستند. به این ترتیب پردازشگرهای گرافیکی مورد استفاده در ساخت ریگ ماینینگ شما بهترین عملکرد ممکن را حین فرآیند استخراج خواهند داشت.

هزینه بالای برق را در نظر داشته باشید!

طی حدود ده سال اخیر، صنعت ماینینگ رمز ارزها از عملی غیر قابل درک و تقریبا سطح پایین، به عملی حرفه‌ای، نیازمند تکنولوژی و همراه با ریسک بالا تبدیل شده است. اکنون نه تنها برای ورود به این زمینه، بلکه برای نگهداری از ریگ استخراج نیز موانع زیادی وجود دارند.

بعد از خرید دستگاه‌های مخصوص ماینینگ (با پرداخت هزینه‌های سرسام‌آور)، تنها چیزی که سودآوری شما از استخراج رمز ارزها را به شدت تحت شعاع قرار می‌دهد، هزینه برق است. یک ریگ ماینینگ به دلایل زیر مصرف انرژی الکتریکی بسیار زیادی دارد:

  • کارت‌های گرافیک، بسته به توان خود و از طرفی الگوریتم استخراج، چیزی بین 360 وات تا 1500 وات برای یک ریگ متشکل از 6 تا 7 کارت مصرف می‌کنند.
  • مادربورد، پاور، هارد دیسک و رم حدود 100 وات برق مصرف می‌کنند.
  • سیستم‌ خنک‌کنندگی مصرفی بین 20 وات تا چند کیلووات دارد.

اما یک ماینر چطور می‌تواند هزینه‌ برق مصرفی را کاهش بدهد؟ کارت‌های گرافیک بیشترین انرژی را در یک ریگ استخراج مصرف می‌کنند. در صورت پیکربندی درست، الکتریسیتی کمتری حین فرآیند ماینینگ تلف می‌شود. به عنوان نمونه در زمان ماین کردن اتریوم، مهمترین کار اورکلاک کردن ویدئو مموری است. بهینه‌ترین حالت عملیاتی برای پردازشگرهای گرافیکی قرار دادن ولتاژ هسته بین 830 الی 850 میلی‌ ولت (AMD) و بین 650 الی 850 میلی ولت (Nvidia) است. کاهش ولتاژ هسته کارت علاوه بر کاهش مصرف برق، سبب پایین آمدن دما نیز خواهد شد. این موضوع، افزایش عمر قطعات سخت افزاری مخصوص خود پردازشگرها را در پی دارد.

پاورهای دارای تاییدیه “Gold” در مقایسه با محصولات فاقد این تاییدیه تا 15 درصد کمتر برق مصرف می‌کنند. پس حین خرید قطعات برای ساخت ریگ ماینینگ این موضوع را مد نظر داشته باشید. اگر حافظه ثانویه مخصوص ذخیره‌سازی را از HDD به SSD تغییر بدهید، قادر به صرفه‌جویی بیشتری خواهید بود. با این کار سرعت بارگذاری سیستم عامل به شدت افزایش و مصرف برق ریگ چیزی بین 5 الی 15 وات کاهش پیدا می‌کند. اگر سایر قطعات نظیر رم را نیز بر اساس تکنولوژی‌های مدرن‌تر (مثلا رم DDR4 به جای DDR3) انتخاب کنید، کمک زیادی به صرفه‌جویی در انرژی و افزایش سودآوری خواهید کرد.

روش‌های پیچیده‌تری نیز برای کاهش هزینه الکتریسیتی وجود دارند. به عنوان نمونه می‌توانید تعرفه‌های برق اقتصادی‌تر را انتخاب کرده یا ریگ ماینینگ را بعد از ساخت در منطقه‌ای با تعرفه پایین‌تر قرار بدهید! همچنین در برخی مناطق، برق مصرف شده در طول ساعات مشخصی از روز، مخصوصا شب‌ها، هزینه پایین‌تری دارد. اگر در منطقه‌ای کویری یا منطقه‌ای با ورزش زیاد باد زندگی می‌کنید، تکنیک دیگر، استفاده از پنل‌های خورشیدی یا توربین بادی است. البته باید برنامه‌ریزی بلند مدتی به منظور کسب سود از استخراج رمز ارزها داشته باشید، چرا که ایجاد پنل خورشیدی یا توربین بادی به هزینه اولیه زیادی نیازمند است.

کلاد ماینینگ را فراموش نکنید

وضعیت ناپایدار اقتصادی و هزینه‌ بالای جمع‌آوری قطعات و ساخت یک ماینینگ ریگ سبب شده بسیاری با وجود علاقه به استخراج رمز ارزها، قادر به این کار نباشند. قیمت کارت گرافیک RTX 280 Ti انویدیا اکنون حدود 70 میلیون تومان است! اگر بخواهید چند کارت گرافیک قدرتمند نظیر آن خریداری کنید، به حداقل 100 میلیون تومان پول نیاز خواهید داشت. از طرفی یک مادربورد قادر به پشتیبانی از چنین پردازشگر گرافیکی قدرتمندی، خود قیمت بسیار بالایی دارد. هزینه سایر قطعات علاوه بر قبض برق را نباید فراموش کرد.

ماینینگ ریگ

در این شرایط، کلاد ماینینگ گزینه پیشنهادی است. به این ترتیب از یک شرکت، یک کامپیوتر (متصل به اینترنت، در فضای کلاد) اجاره کرده و نرم افزارهای مربوط به استخراج را روی آن نصب خواهید کرد.

رئیس شرکت Genesis Mining در گفتگویی با وب سایت Cointelegraph، از مناسب بودن کلاد ماینینگ برای بسیاری از افراد صحبت کرد. به عقیده وی، فضای استخراج رمز ارزها بسیار رقابتی شده و حاشیه‌ها به طور مرتب کوچک‌تر می‌شوند. به همین دلیل اکنون فضا برای ورود ماینرهای خانگی مناسب نیست. ماینرها باید بتوانند برای سودآوری، تا جای ممکن بهینه عمل کنند، به همین دلیل قرار دادن ریگ ماینینگ در مکانی با تعرفه‌های برق بسیار پایین کاملا ضروری است. با در نظر گرفتن این شرایط، اکنون ماین کردن در فضای کلاد برای بسیاری تنها گزینه منطقی است.

ابتدا باید یک سرویس‌دهنده انتخاب کرده و برای اتصال به کامپیوترها و سرورها با شرکت به توافق برسید. بعد از پرداخت هزینه اشتراک، به صورت از راه دور به ماینینگ ریگ اجاره شده دسترسی پیدا کرده و نرم افزارهای خود را روی آن نصب خواهید کرد. از آن جایی که پردازش‌های سنگین مربوط به فرآیند استخراج روی دوش کامپیوتر اجاره شده قرار دارند، نیازی به ارتقای سیستم کامپیوتری دسکتاپ و لپ تاپ شما نیست. برای جلوگیری از تاخیر حین کار با ریگ مقصد بر بستر کلاد، بد نیست سرعت اینرنتتان را افزایش بدهید.

کلاد ماینینگ مزایای خاص خود را دارد. عدم نیاز به سرمایه اولیه زیاد، عدم نیاز به ایجاد ریگ ماینینگ به دست خود، حذف شدن هزینه برق، امکان متوقف کردن فعالیت در هر زمان و عدم اجبار برای داشتن دانش فنی بالا بخشی از این مزایا محسوب می‌شوند.

ریسک‌های استخراج ابری را نیز باید در نظر داشت. مانند هر صنعت جوان دیگر، بسیاری از سرویس‌دهندگان به دنبال تصاحب بودجه کاربران نادان هستند. پس در زمان انتخاب پلتفرم، حتما تاریخچه فعالیتش را در نظر گرفته و به نظرات کاربران قبلی سرویس‌دهنده توجه کنید.

در این روش درآمد پایین‌تر خواهد بود، اما در هر صورت کلاد ماینینگ به افراد فاقد سرمایه کافی کمک می‌کند به رویای کسب درآمد منفعل از محل استخراج رمز ارزها برسند.

نتیجه‌گیری

با وجود دشوار شدن ماینینگ رمز ارزها در مقایسه با چند سال قبل، هنوز می‌توان از آن به درآمد قابل قبولی رسید، هر چند دیگر مثل قبل نمی‌توان در انتظار سود فراوان و کلان بود. اگر سرمایه، دانش و زمان کافی دارید، می‌توانید یک ریگ ماینینگ ساخته و به درآمد بالاتری برسید، در غیر این صورت، کلاد ماینینگ را مد نظر قرار بدهید.

بیشتر بخوانید:

منبع cointelegraph
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.